Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Jada,Lars må få være med. ;)

...noen syns at vaket er det ultimate,og det syns jeg er helt greit,i vilken grad(for det er jo det) vi vil utøve vår sport,må være opp til enhver.

Men,Lars......spinner?........ ;D

Willy

Helt enig i at han er med...men vi skal ikke diskutere "for/imot" på denne tråden ihvertfall...

Lars er så oppegående at dette ikke sklir ut fra hans side...og ikke min...men det med Barcelona og kortpasninger var bare en helt opplagt stadfesting.

Og la det være sagt; vi fisker tørt også...gjerne med kortline...og det kommer masse gode triks til selv de som forherliger kun tørrflue...seinere ;)

Men da under tema "tørt med kortline" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å dra det videre, men Lars skal dere ikke bry dere med folkens...se på avatar bildet hans :D

Selveksponeringsbehovet er stort, men likefullt inni den engstelige kroppen skjuler det seg en liten redd gutt som ikke tør å stå frem mot "den harde kjerne" som lager tørrflue dvd'er og har stor snusleppe... ;D

;D  ;D  ;D På det bildet ser dere en lykkelig fluefisker som ikke er engstelig for noe som helst, bortsett fra store gjedder og nymfer som synker raskere enn svenskepilken  :o  ;D

Bildet bærer nok preg av at jeg nylig har landet en harr på minst 200gr, på tørt, selvsagt.

Men Stig har helt rett i èn vesentlig ting : Ikke bry dere om meg, for fluefiske uten snøre utenfor øverste stangring har jeg ikke noe greie på  ;)

Artig tråd lell, så back to topic  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Haha ;D Takker får den Stig ;D Jada den grønne e absolutt og anbefale og kommer herved til og være min førstevalgte innen nymphefiske :) Etter og ha fisket med den idag og dermed oppdaget kor utrulig følsom denne vakre skapningen e, kommer nåk denne til og bli valgt frå no av når nympha skal uti ;D Men desverre so blei da ingen " fisk nr. 1 " på denne idag :'( Sjølv om tempen krysset + siden idag, så var vinden nesten verre enn - gradene :-\

Eg byttet nympher frå den lette typen og over til tungstein nympher, prøvde fleire fiske metoder som, forsiktig håndtwist, roligt løfte lina ut av vannet og til smådirringer med stangtuppen, lot den også ligge i ro på elvebunne og ga den innimellom små bevegelser, men ingenting :'(

Kanskje du Stig kan forklare litt korleis du ville ha fisket i eit så stillerennede parti, og evt med ka?? :) men deiligt alikavell og komme seg ut, og imåro so e da håp :D Meldt 6+ og masse regn ;D ;D

Tok eit par bilder av plassen som eg fiska idag. Som de ser, så e da utruligt lite vatn :)

post-1116-13949873143978_thumb.jpg

post-1116-13949873144343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre at noe gav koselig stemning jonnyW....( :-X) :)

Synest det er vanskelige forhold du er ute for idag Jonny.

Spesielt når du har fanget fisk der før på samme vannstand.

Fisken har rett og slett forberedt seg på MER VANN :) ved å gjemme seg bort under torvkanter og stein og grus...tipper jeg.

Men prøvde du ikke marflo i krok 14 idag...lett fortynget med svak oransje hot spot...du oransje/oliven farge i kropp??? :o

Å, nei, du var ute idag du når det ble presentert "fluer for de aller vanskeligste forhold i saaakteflytende vann" ;D ;D

Utenom det, vet jeg ikke hva jeg skal si...kunne gått masse ned på fluestørrelse selvsagt..men har ikke tro på at det hjelper akkurat under rådende forhold...man må nok ha det lille "ploppet" og noe som fisken gidder bruke energi på...tror jeg.

Med mindre små tynne røde mygglarver skulle fått seg en tur gjennom hølen...men da må de være skikkelig holorøde slik at fisken bare zooooomer dem inn :) med tilsløret blikk.

Tror fisken er "off season" for ofte i disse tider som Willy var inne på for mange, mange sider siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer 2 stk marflo..

Krok: TMC 2487.

Binde tråd: Svart.

Fortyngning: Bly

Hale: Hackelfiber

Kropp: CDC

Skall: Flaschback peacock

Ribb: Kobber

Fester bindetråden til kroken samen med Halen " Berre ein kort liten tust :)". Klemmer blyet flatt før eg fester det til kroken " Legger 2 - 2 1/2 lag med bly". Binder så inn kobberen og skallet. Lager ei dubbingløkke som eg legger cdc`en inn i. Dubber krobben med cdc nesten heilt fram til Krokauga. klypper av cdc frå ryggen før skallet av flachbacken blir festa inn. Også binder eg inn kobberen. Til slutt legger eg eit tynnt lag med UV kont sense over flachbacken, kan også bruke epoxy. Viss du skal bruke UV knot sense så må du også ha uv lys/lampe, ellers så blir ikkje dette tørt :)

Her vil også cdc blanding av kvit og orange/rosa funke fint til mønster:D :D

post-1116-13949873145074_thumb.jpg

post-1116-13949873145231_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mer sommerbilder fra Ekso!

Stig lurte på om jeg ville hive meg på ringer og piler(sånn at ruffen ikke går seg bort i mørket ;D ) .

Har ikke vært innom Paint med disse,så dere får lese elva selv! 8)

[attachimg=1]

Her blir det fisket mye på veisiden,og det står vel fisk nesten hele veien oppover der,det er standplasser uti elva ved de store stenene.

Selv har jeg mest tro på høyresiden oppover,for det ligger for det meste i skygge og er litt dypere og mørkere bunn.

[attachimg=2]

Samme område fra annen vinkel.

Willy

post-3549-13949873146397_thumb.jpg

post-3549-13949873146822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mer sommerbilder fra Ekso!

Stig lurte på om jeg ville hive meg på ringer og piler(sånn at ruffen ikke går seg bort i mørket ;D ) .

Har ikke vært innom Paint med disse,så dere får lese elva selv! 8)

Her blir det fisket mye på veisiden,og det står vel fisk nesten hele veien oppover der,det er standplasser uti elva ved de store stenene.

Selv har jeg mest tro på høyresiden oppover,for det ligger for det meste i skygge og er litt dypere og mørkere bunn.

Samme område fra annen vinkel.

Willy

for et pent sted... får lyst til å dra dit...

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mer sommerbilder fra Ekso!

Stig lurte på om jeg ville hive meg på ringer og piler(sånn at ruffen ikke går seg bort i mørket ;D ) .

Har ikke vært innom Paint med disse,så dere får lese elva selv! 8)

Her blir det fisket mye på veisiden,og det står vel fisk nesten hele veien oppover der,det er standplasser uti elva ved de store stenene.

Selv har jeg mest tro på høyresiden oppover,for det ligger for det meste i skygge og er litt dypere og mørkere bunn.

Samme område fra annen vinkel.

Willy

for et pent sted... får lyst til å dra dit...

;D ;D

Må du gjerne,som bortreist østlending,må jeg si jeg syns det er en perle! 8)

Veldig glad jeg hørte på nabokjærringa da hun mumlet noe om:  Fossenes dal........måtte dit for å se.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder :) Og sia eg e venstre hendt so e eg heilt enig med deg Willy :D Har stått på den brua eit par gonger, men denne sesongen så trur eg kanskje at eg/me skal bruke meir tid på og bli kjent med den elva :)

Hei,jonnyMr.sage,og takk for sist,du er jammen ivrig! ;)

Flotte marfloer. 8)

Den kanten kan fiskes fra elva og(for en gangs skyld er jeg for vading) ;) ,tror nok fisken står inne i kanten,som den gjør mange steder i denne elva.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Willy...rett og slett.

men nå røpte du deg godt ;D No return...

Jeg sitterer villig; "...men jeg mista den eneste brukbare nymfa jeg hadde i et tre..."

Akkurat :)

Det er DEN nymfa vi vil se som ditt bidrag til "flua jeg ikke ville være uten"...ok?

Takk ;D

Men du bidrsr med så mye flotte bilder og saker at jeg nødig vil støte deg bort med å mase om å få fingen ut...men vet du tåler det...for raskere enn du vet, så skifter jeg fokus på annet knask for fisken...he-he...du vet hva..og da er det ingen vei utenom. :D

Så "kjøp deg litt fri" med å hente den ene nymfa fra treet oppi dalen, og ta et bilde, sett nymfen tilbake i treet og ta bildet med deg hjem til oss :D :D

Er jeg lumpen nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Bent! :D

Ja,hvem får ikke det,men det går rette veien(inn i vintermåneden Februar ;D )

Men det at vi ikke kommer på talefot med fisken om dagen,tross nordavind og flotte forhold som jeg nekter å forholde meg til. ;)

Men.før,da jeg fisket mye etter abboren på isen(bodde ved et veldig bra abborvann),så mener jeg at når vi kom på denne tiden,ble fisket tregere,sånn generelt,et lite vindrag fra nord,kunne blåse alt tross langvarig høytrykk,og alt stemte ellers,veldig følsomt,hvis det ikke kom skyer,sønnavind så måtte man nesten vente til sola begynte å varme uti mars engang.

Har du merket det samme,rett og slett en dårlig periode dette?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Willy...rett og slett.

men nå røpte du deg godt ;D No return...

Jeg sitterer villig; "...men jeg mista den eneste brukbare nymfa jeg hadde i et tre..."

Akkurat :)

Det er DEN nymfa vi vil se som ditt bidrag til "flua jeg ikke ville være uten"...ok?

Takk ;D

Men du bidrsr med så mye flotte bilder og saker at jeg nødig vil støte deg bort med å mase om å få fingen ut...men vet du tåler det...for raskere enn du vet, så skifter jeg fokus på annet knask for fisken...he-he...du vet hva..og da er det ingen vei utenom. :D

Så "kjøp deg litt fri" med å hente den ene nymfa fra treet oppi dalen, og ta et bilde, sett nymfen tilbake i treet og ta bildet med deg hjem til oss :D :D

Er jeg lumpen nå? :)

Det var ikke den,Stig! ;D

Men en oliven tror det var #18 oliven med sort kulehue.

Men det blir snart bilde,trenger ikke vente helt til juli,da det er over. ;D

Edit:den nymfa har jeg ikke bare en av. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel :-\  nå er jeg nesten litt flau,men jeg har jo begynt med dette nå,jeg.

Men nymfing og synkelinefiske har jeg bedrevet i mange år,derfor er jo ikke veien så lang,og jeg vet hvordan det kan virke,så jeg måtte bare hive meg på da The Stig startet opp. ;)

Men jeg har jo sett Stig i aksjon,og med egne erfaringer fra oppstrømsfiske,så.........det kan vi prate om. ;)

Her kommer litt av de stedene som ikke er så lett med kortline,krystallklart vann og blanke overflater gjør det ofte nødvendig med lav profil og lange kast.Snikfiske siden mye fisk går helt i land.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Willy

post-3549-13949873150253_thumb.jpg

post-3549-13949873150742_thumb.jpg

post-3549-13949873151292_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Willy :D, nå viser du skikkelig OT bilder her, men så vakkert at de må få gå, og fordi jeg har et konkret tips å komme med; Ser dere nå hvorfor jeg har lagt min elsk også på Hends French Camou 3.5 mtr leader... 8) 8)

Og til og med i strekt sollys i de røffere partiene med krystallklart vann kan det fort bli bra

B.R; Den elven er som skapt for oss som liker nymfefiske...den er rett og slett et fantastisk sted å ha kursvirksomhet med inntil 10 deltakere..vi har det sosialt og masse plasser å loffe nymfer...bare se på dette bildet; (har vist det før)

Første et av mine favoritt nymfestrekk...massevis av vann å dekke...

Andre bilde er utenfor nærbutikken som eies av noe så voldsomt hyggelige mennesker...er man der på en søndag, så får man nærmest beskjed om å ringe på om man trenger noe fra butikken..."vi er jo her likevel..." som de sier oppi dalen :D

Bjarne/ "Eksos eier" :D...han kultiverer og står på, forteller alle nye og gamle siste nytt...intet holdes tilbake fra den kanten. Håper han en dag for valuta for alt strevet...ting er i endring, mye spennende skjer ;)

Og en 200 gr fisk i Ekso er så sprek og feit at man lurer på hva som skjer...den stlrste jeg har fått der op er 650 gr...og dt var et skikkelig haraball uti den veldig rolige strømmen...fisken var så feit og fin...og sprek at man ikke drømmer seg noe annet sted :)

Hadde de hatt camping oppi der, hadde jeg invitert til nymfetreff glatt...

Men vi skal vel treffes gutter...kanskje "midtsommertreff" iår igjen....padle kajakk og fiske om kvelden på de sakteflytende partiene som for to år siden...og nymfe på dagen før grillpølse og pils gjør oss så dorske at vi siger nedstrøms i våre Ultimates 12' med tørt rigget for det sytalause :D

post-1338-13949873151778_thumb.jpg

post-1338-13949873152273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...