Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

pene fluer svn. dere er kunstnere. jeg er mer representant for boken "fomlere og tumlere" ;)

Baetrix.. ikke vær redd ror å øse på med finslipt teori. pøs på mere. jeg ble meget fascinert av de der synke - materiale - sammenhenggreiene.

Jeg har sagt rett før jul eller høst tror jeg at jeg skulle gjerne lært mere av nymphefiskerne. tror egentlig jeg da nevnte bedre i oppstrømsfiske.

jeg har plundret mye med noe av det som beskrives. flua skal ikke dette som en stein. likevel skal den fiske dypt - FISKE dypt. jeg har blant annet funnet ut at fortomsoppbygning, lengde tykkelse materiale, har mye å si.

kan dere ikke spe på med noe info der også. jeg vil tro at slikt er mere suksessfaktor enn om flua har rødt hode eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandy er ikke farlig,så det har sikkert vært en ulykke,ihvertfall nå har det blitt det. :-\

Sjangsen for å brekke noe er vel mindre enn å få ballen mellom hjelmen og hakebeskytteren.

Men du binder fine fluer om dagen,Stig,mer produktiv enn meg ihvertfall.

Men de glassbitene skal stort sett brukes til myggpupper,Stig,og hvis noen prøver å vade der jeg har tenkt å kaste dem,da må han ha laaaange vadere,da! ;D

Prøvde det med å tusje kevlartråd på en tsjekker istad,og det ble fint det.

Må lage flere sånne,men skulle hatt annet ryggskjold,noen tips?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pene fluer svn. dere er kunstnere. jeg er mer representant for boken "fomlere og tumlere" ;)

Baetrix.. ikke vær redd ror å øse på med finslipt teori. pøs på mere. jeg ble meget fascinert av de der synke - materiale - sammenhenggreiene.

Jeg har sagt rett før jul eller høst tror jeg at jeg skulle gjerne lært mere av nymphefiskerne. tror egentlig jeg da nevnte bedre i oppstrømsfiske.

jeg har plundret mye med noe av det som beskrives. flua skal ikke dette som en stein. likevel skal den fiske dypt - FISKE dypt. jeg har blant annet funnet ut at fortomsoppbygning, lengde tykkelse materiale, har mye å si.

kan dere ikke spe på med noe info der også. jeg vil tro at slikt er mere suksessfaktor enn om flua har rødt hode eller ei?

Hvis du har hoppet inn her uten å ha begynt på begynnelsen,så kan jeg se at du lurer på dette,og du får sikker svar,men det står endel  i begynnelsen av tråden.

Bortsett fra all OT,en som stadig dukker opp her ( ;D ),så er det en gaske komplett tråd som du skal være velkommen til å følge og skrive i,kult !

Så følg med,kommer mer.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt guttene likte fluene :)

Bjørnar; "tumle/fumlere" er vi alle...er ikke mye kunst i de skapningene jeg viste, ser bedre ut på skjermen enn det der er i virkeligheten (så "Nytt på Nytt" spøk; Altså..ikke ulik RBK) ;D

Jofa, som Willy sier...det står en del mellom alle bildene ;)

Kikk på første side...fotomsoppbygging.

Den er laget standard i utgangspunkt, slik vasser vi 150 meter ut i harrstrømmen....fant fisk...fisker nymfe effektiv....slår over til tørt med lang fin fortom om nødvendig...eller til og med fisker nedstrøms med våtfluer på samme fortom.

Fra indikator/microring og ut varierer vi hele tiden...dybde/hastighet...fluer (1,2 eller 3?)

Suksessfaktorer ligger oftere enn ikke i å variere/tilpasse.

Og nei, røde hoder på fluene er viktigere enn om du bruker 0.12mm akron eller om du bruker 0.13 mm Rio :D.

Men røde hoder og 0.12mm akron...gir helt klart best effekt :) :) (sorry for de som tok det alvorlig...det er ikke så viktig som jeg fremstiller det i spøken til "BAndykongen" Bjørnar ;)

Pass på armen gutt... :)

Og kommenter gjerne underveis hvis masse uklart.

Vi blir flinkere selv, også av å fortelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg har fisket i stritt vann og vil fiske ned til steinene oppstrøms - vel og merke da med noen meter fluesnøre ute. har jeg lekt meg med skikkelige tunge fuer som synker fort. disse har fisket dårlig. derfor var det så gøy når baetrix filosooferte over metoder. jeg har gått over til lettere fluer. for eksempel en kjettingfortynga heptagenianymphe. så har jeg gått kraftig ned i fortomsdimensjon - forlenget den - og fått ned flua med følelse av å fiske effektivt. det var noe slikt jeg mente i forige innlegg.

når jeg først bruker de ordentlige tunge, føler jeg det er opphengsflua jeg fisker med, ved løft og kontakt. den andre blir et "anker".

nb: den første metoden bruker jeg kun den ene fluen.

beklager hvis det er selvfølgeligheter jeg trekker fram her.

ellers må jeg få takke for medfølende kommentarer her :) i dag sitter jeg hjemme og spiser sukkertøy (smertestillende). fingre er til og med gipset - er ingen bilkjører engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et lite spørsmål ang. stanglengde. Jeg har en #3 8,6'.. er denne for kort? Rekkevidden blir sikkert kortere, men håper å kunne bruke denne i begynnelsen av kortlinekarrieren..

Sparer til bryllup og bil, så investering i ny stang tror jeg blir vanskelig å få gjennomslag for med det første..  :rolleyes: Kan vel håpe på at det kommer en brukanes stang på gavebordet i stedet for ørten kopper og fat  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et lite spørsmål ang. stanglengde. Jeg har en #3 8,6'.. er denne for kort? Rekkevidden blir sikkert kortere, men håper å kunne bruke denne i begynnelsen av kortlinekarrieren..

Sparer til bryllup og bil, så investering i ny stang tror jeg blir vanskelig å få gjennomslag for med det første..  :rolleyes: Kan vel håpe på at det kommer en brukanes stang på gavebordet i stedet for ørten kopper og fat  ;)   

For å svare sånn:

Ikke la utstyret hindre deg fra å prøve.

Fordi den ultimate stanga til dette fisket antakelig ikke er laget enda,selv om det begynner å ligne..... :)

Du kan heller komme tilbake til det når gavebordet er fullt av gavekort som du kan bruke til hva du vil. ;)

Ikke ville jeg latt andre kjøpe utstyr til meg heller. ;D

Så,lykke til med bryllupet,og nyt den store dagen!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke til med bryllup :D

men du må ikke vente med fiskeutstyr til etter du er gift :rolleyes: Blir ikke enklere da vetdu ;Dhehe

Fisk med det du har. Når utviklingsfølelser gjør at du må spesialisere utstyrsparken, kommer du ikke utenom det uansett.... akkurat som innen, foto, ski, data, sykkel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer Fluenes herre...alt som synker er kjekt å ha ;)

Andrè; alt fra #2- #4 I 9'-10' ER VELDIG KJEKT Å HA.

VAr ute en tur med jonny...vi brøytet is...fant en raring i liten bekk, som jeg ikke visste om :)

Noen som vet hvem den lille karen i hånden min er???

Jeg vet ikke hans navn, men han var liten artig fyr...kjekk å hilse på i grunnen :)

Vi fikk ingen fisk inntil jeg måtte dra hjem.

Jonny...den luringen...bestemte seg for å oppsøke en lur plass alene...etter meldiger å dømme var det smart.

noen bilder...Flere kommer når jonny har tørket av seg smilet :)

post-1338-13949873216262_thumb.jpg

post-1338-13949873216754_thumb.jpg

post-1338-13949873217004_thumb.jpg

post-1338-13949873217363_thumb.jpg

post-1338-13949873217742_thumb.jpg

post-1338-13949873218224_thumb.jpg

post-1338-13949873218644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult,Stig!

Snakk om å ta utfordringen,ser jo ut som dere har fisket i råken etter en isbryter. ;D

Får håpe vannet klarer å ta litt mer is,men det er sikkert iskaldt akkurat nå,regnvann gjennom snø blir gjerne det,men vent noen få dager,så skal du se....... 8)

Og du har fått gode meldinger fra jonny,kan tenke meg gliset,sitter nok der lenge.....

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  :)

Da får jeg bare prøve. Tenkte at de kanskje ble litt problem med å håndtere lange fortommer, men det er vel kanskje bare en tilvenningssak..

Klarer du nok,det er litt tilvenning,men med litt øvelse og tålemod,så kommer det nok.

Fortom og fluer uten særlig snøre utenfor stangtuppen fordrer at du lar det strekke seg så bra som mulig før du vipper/lobber til nytt kast.

Enten ved baksleng(hvis det er plass) eller om man lar strømmen strekke det ut for deg.Kan kanskje anbefale og prøve med en tung nymfe til å begynne med,sånn at du kan holde på utenfor mye krøll,og få følelsen av hva du gjør.Har du først kontroll på det går det fint å koble opp flere nymfer,de vil oppføre seg ganske likt,du vil kanskje tilogmed føle at det funker bedre. ;)

SÅ: Et skritt om gangen.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da følger jeg opp med et spørsmål (selvom svaret ant. er å finne i denne tråden et sted).

Hvilke typer stenger/utstyr bruker dere til kortlinefisket?

Er det som ved markfisket ideellt med lange stenger?

Nå fikk jeg lyst til å legge ut den stanga jeg bruker,sånn at dere(Petter L også) får en formening om hva dere skal se etter.

http://www.fiskeogfriluft.net/102-streamstix-stealth.html

Jeg bruker den #4 på 9,6' ,syns den er passe følsom samtidig som den behandler en 3'er line greit om man vil kaste litt lenger,eller vil koble om til tørt,for den saks skyld.

Bare en mal,men en bra en. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  :)

Da får jeg bare prøve. Tenkte at de kanskje ble litt problem med å håndtere lange fortommer, men det er vel kanskje bare en tilvenningssak..

Klarer du nok,det er litt tilvenning,men med litt øvelse og tålemod,så kommer det nok.

Fortom og fluer uten særlig snøre utenfor stangtuppen fordrer at du lar det strekke seg så bra som mulig før du vipper/lobber til nytt kast.

Enten ved baksleng(hvis det er plass) eller om man lar strømmen strekke det ut for deg.Kan kanskje anbefale og prøve med en tung nymfe til å begynne med,sånn at du kan holde på utenfor mye krøll,og få følelsen av hva du gjør.Har du først kontroll på det går det fint å koble opp flere nymfer,de vil oppføre seg ganske likt,du vil kanskje tilogmed føle at det funker bedre. ;)

SÅ: Et skritt om gangen.

Willy

Takker! Skal prøve det.

Har sett litt på den stealthstangen, så det er fare for at den havner på  ønskelisten..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  :)

Da får jeg bare prøve. Tenkte at de kanskje ble litt problem med å håndtere lange fortommer, men det er vel kanskje bare en tilvenningssak..

Klarer du nok,det er litt tilvenning,men med litt øvelse og tålemod,så kommer det nok.

Fortom og fluer uten særlig snøre utenfor stangtuppen fordrer at du lar det strekke seg så bra som mulig før du vipper/lobber til nytt kast.

Enten ved baksleng(hvis det er plass) eller om man lar strømmen strekke det ut for deg.Kan kanskje anbefale og prøve med en tung nymfe til å begynne med,sånn at du kan holde på utenfor mye krøll,og få følelsen av hva du gjør.Har du først kontroll på det går det fint å koble opp flere nymfer,de vil oppføre seg ganske likt,du vil kanskje tilogmed føle at det funker bedre. ;)

SÅ: Et skritt om gangen.

Willy

Takker! Skal prøve det.

Har sett litt på den stealthstangen, så det er fare for at den havner på  ønskelisten..  ;D

Bra at du gifter deg Petter, og at du vurderer ok produkter for spesifikt og allsidig fiske.

Du kan få låne min Stealth #3 10...inntil videre...se hva du syns ;)

Jeg brukte idag #4 8'6 stang...litt kort til kulpfiske og åpent terreng.

Vi snakker batraktelig lengre "løft/rekkevidde" med lengre stang...fant vel ut at forskjell på 8'6 og 10' var ca 3 meter i fordel 10'....selv om det bare er 48 cm forskjell på stanglengden.

Men er enig i at "bruk det du har"...inntil man finner ut at det ikke strekker ordenlig til...spesielt i større vassdrag/stor kulper/åpent terreng hvor man ønsker å fiske innefor den giftige 5-8 meter radiusen hvor man i stror grad kan ha max kontakt og samtidig fri drift/evt manipulert bevegelse.

Og takk til alle som bekreftet nymfen...har hørt det navnet før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...