Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Baetriメ ... ヅ

Såfremt ikke alle marflo er livredde for strøm så regner jeg med at det vil være en og annen marflo som har blitt påtruffet i litt røffere partier nedenfor vann også

Tror jeg på,nesten alle innsekter har en form for driv,som kan henge  sammen med (midlertideg) populasjonsttetthet,altså et forsøk på å finne bedre habbitat.

Rare greier det der egentlig. Jeg har for eksempel trodd at det er både Vespertina og Marginata rundt beina mine og så sies det plutselig at "nei, de lever ikke i elv".

Enten har du også fisket i Ekso,eller det er på tide du tar en tur,lepto-fiske kan være veldig bra her,og begynner gjerne tidlig i juni.

Velkommen! Og husk å ha med tørre Marginataer(banner i kjerka!)

BjørnarSkj.

Husk at marflo formerer seg som "kaniner". Litt tynnere fiskestamme og den eksploderer. På slike plasser eksploderer også fiskestørrelsen. Fisk blir gjerne større enn stor uten å bli "jeger " her

I nevnte Ekso har det blitt drevet kultivering i 10 år nå,og et av resultatene er at i et stilleflytende og tildels dypt parti,som før holdt de "styggeste" og minste fiskene,der er endel av fisken idag stor,kan minne om fjellfisk og....er rød i kjøttet! Kan det være en sammenheng?

Og en ting til,siden jeg er tilhenger av å forenkle fluefisket,sånn bare for å ikke gjøre det for komplisert. ;)

I hvilken grad ser fisken forskjell på marflo og vårfluelarver,begge strekker seg ut og krøller seg sammen,begge har god kamuflasje,og begge finns antakelig i mange størrelser.

Sånn bare til ettertanke. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy. Jeg har så lite vårfluepupper i boksen min, at skulle uhellet være ute, benytter jeg marflo ja ;) Har til og med nappet av litt bein for å få de bra der.

Finnes det marflo i Ekso tror jeg gjerne noe av årsaken til vekst og farve kan ligge der. Tynner du ut fiskebestanden i et marflovann, eksploderer bestanden allerede året etter.

Ellers klekker marginata i sakte rennede elver ja...Dermed basta ;) Noen av disse er også selvfølgelig uheldig og tippe over brekket både som nymphe og dun.

Men nå må vi ikke ødelegge kortlinenymphetråden til svn (selv om det vel er det samme om fisken tar ptn nympha som marginata, rhodani eller aurivilli ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy. Jeg har så lite vårfluepupper i boksen min, at skulle uhellet være ute, benytter jeg marflo ja ;) Har til og med nappet av litt bein for å få de bra der.

Finnes det marflo i Ekso tror jeg gjerne noe av årsaken til vekst og farve kan ligge der. Tynner du ut fiskebestanden i et marflovann, eksploderer bestanden allerede året etter.

Ellers klekker marginata i sakte rennede elver ja...Dermed basta ;) Noen av disse er også selvfølgelig uheldig og tippe over brekket både som nymphe og dun.

Men nå må vi ikke ødelegge kortlinenymphetråden til svn (selv om det vel er det samme om fisken tar ptn nympha som marginata, rhodani eller aurivilli ;D)

Tror jeg neppe vi gjør,han er selv meget begeistret for Ekso,og vet også meget godt at kortline ikke funker i hele elva.

Her er alle bidrag velkomne,selv om det skulle bli bitte, bitte litte grann OT. ;D

Og så lenge vi bidrar med bilder og sånt blir vi fort tilgitt,bare satt litt på plass. ;)

Det i Ekso kan jo være andre krepsdyr også,men tanken på marflo er nærliggende.

Og begge lepto-artene klekker i Ekso,så å fiske på vespertina-nymfende fisk har vi gjort mange ganger,men marginataen pleier bare å bli tatt som følge av vindkast som blåser dem utpå,og da er det som oftest spinnere,men det hender med duns òg!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg neppe vi gjør,han er selv meget begeistret for Ekso,og vet også meget godt at kortline ikke funker i hele elva.

Ja, Ekso ser fin ut, Willy   :)

Apropos med insekter som finnes hvor, og påstås å ikke finnes andre steder osv.

Jeg har ikke inntrykk av at så mange er bastante på at dett og dett ikke finnes der og der, i hvert fall ikke de som har fisket endel, og endel plasser. Hallo, det finnes jo steinfluer i stille vann til og med  ;D Og da går jo alt an. Og vespertina i elv. Baetisarter som legger egg ved å dykke osv. Så naturen har sine måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg neppe vi gjør,han er selv meget begeistret for Ekso,og vet også meget godt at kortline ikke funker i hele elva.

Ja, Ekso ser fin ut, Willy   :)

Apropos med insekter som finnes hvor, og påstås å ikke finnes andre steder osv.

Jeg har ikke inntrykk av at så mange er bastante på at dett og dett ikke finnes der og der, i hvert fall ikke de som har fisket endel, og endel plasser. Hallo, det finnes jo steinfluer i stille vann til og med  ;D Og da går jo alt an. Og vespertina i elv. Baetisarter som legger egg ved å dykke osv. Så naturen har sine måter.

Også jeg som gjerne ville forenkle det, ;),men er enig,naturen er herlig finurlig,og lokale varianter skal man ikke kimse av,tenk bare på fargevarianter av det samme innsektet. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne fluevalg. Jeg benytter ei 1-2-3 marflo som fungerer helt genialt for meg. Særdeles enkel å binde, særdeles effektiv å fiske.

Man trenger ikke være Oliver edward for å lage marflo. Skal se om jeg lager en bondebeskrivelse med bilder slik at dere kan se min metode iallefall

Dessverre så har jeg ikke så mye å komme med her, for det er ikke stappel föde i mine elver.

Men ser fram i mot og läre binde en 1-2-3 marflo og att du bruker den mye viser jo att den fungerer, for jeg vet om steder som den kan komme godt til nytte :)

For hoved elva hos meg, som nesten alle dem andre renner ned i, eller elv er vel kansje å ta litt for den er mer som en sjö pga. utbyggning av kraftstasjoner i 20 mil, men der som man kan vade i litt ström så har jeg mange ganger fått disse rekene oppover vade buksene og tanken slår meg hvorfor har ikke jeg noen imitasjoner i boksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også skikkelig OT,men fikk lyst til å vise hvordan det kan se ut rett før det begynner å blåse. ;)

[attachimg=1]

Og da kan fisken gå ganske nærme land,for å få tak i havarerte Marginataer!

Willy

Moro med bilder! Det bildet ditt, Willy - ser ut til å stemme med samme plass som bildet mitt under  ;D Samme fiskeplass antagelig, i hvert fall like fint og grønt  ;D

Her er i hvert fall et kortlinenymfe- bilde fra meg - ex-hunden er også med her gitt.

Og ørreten var vel ikke mer enn 4 meter unna. 3 meter med gresskant over kanten der og 1 meter ut i vannet.  ;D

[attachimg=2]

post-3159-13949873096335_thumb.jpeg

post-3159-13949873096729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærfiske! ;D

Og se her,en kar jeg anviste fiskeplass i Ekso.legg merke til hvor nær land det går,her er det ingen gresskant å gjemme seg bak,så vi må kaste forsiktig,og fiske flua,helt inntil kanten.

Fisken står over hele elven.men vi begynner her,før vi vader noe særlig,forbausende fin fisk som kan slurpe i seg Vespertina-nymfa,nesten inne i gresset.

(bildet er forøvrig resizet i DPP)

[attachimg=1]

Willy

post-3549-1394987309719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva gutter?

jeg er glad jeg tok opp tema "Marflo"...fikk Andrè lit engasjert igjen, Bjørnar øser av sin kunnskap; takk mister, dettte var meget overbevisende saker...og Willy sine forsøk på å forkludre alt med å antyde at alt er lov i denne tråden...er jo bare så herlig barsnlig fordi han da tror at jeg blir sint, men ikke sint likevel... :D

Tusen takker gutter....og Bjørnar, du skal nok bli en bedre nymfefisker av dette enn å dilte ut is trømmen bak Mr "You Know Who" på dvd...hvor han attpåtil klarer uttrykke; Tsjekkisk har ingenting med det visuelle å gjre, bare feel....

TØV!!!

Han er flink han, men ordlegger seg urovekkende ;D

Nok skitpreik :)

Selvsagt skal vi nå vurdere marflo på link linje med spente spinnere av marginata til kortlinetråden...

Willy visste jo knapt om de urolige partiene i Ekso...han fokuserer der storfisken svømmer...men ikke til sommeren, han kommer til å gå som en hegre oppi strykpartiene mellom de saaaaakteflytende partiene som har rare fluer som vespertina og marginata....og marflo....hmmmmm...nam-nam :)

Men vi er ikke ferdige, vi vil se Bjørnar marflo...så fikk han plutselig et navn i "kortlinefiske Norge" også ;)

Vel fortjent....slike overbevisende svar digges.

Takk på vegne av meg...men også på vegne av alle som titter fra mørket 8)

Men hvor er alle kranglefantene som vet så j... mye?

Godt i hi eller? :D

Trenger dere ikke nå folkens, Bjørnar, Andrè, Baetrix, Willy, jonny og co har gitt meg gode innvendinger...og overbevisning.

Lover å komme med info når Bjør'narflo' har fanget fisk ;D

Bjørnar har lagt seg :)....ser marfloen din imorgen..natta gutter...må dere ikke sitte lenge. :) ZZzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Stig:

"Willy visste jo knapt om de urolige partiene i Ekso...han fokuserer der storfisken svømmer"

DEEET var vel å overdrive en(eller to)smule®!

Trodde jo nesten ikke det var storfisk i Ekso,jeg,før jeg fikk se det med egne øyne. ;D

Men kortlinefiske med fortyngede nymfer der nymfene i stor grad er kastevekten,det er nytt for meg,men fiskemetoden har jeg bedrevet siden 70-tallet,men da med fortyngede fortommer og(eller) synkesnøre som vekt,fluene var vanlige våtfluer eller nymfer,brakt ned til fisken ved oppstrømskast,korte eller lange. :)

Og når det gjelder å ta småfisk i Ekso(siste 3 år) tror jeg det blir rangert omtrent sånn: ;)

El-fiske,Bjarne og kjærringa(Liv)

Garnfiske,Bjarne og Liv

Kjell

Meg ;D

Willy ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...der ser du. Du sidestiller kultiveringsfiske til gjengen med dine vandringer i strykpartiene...altså kultivering på deg også.

Nettopp det jeg hevdet, du driver rekreasjon i de still partiene...men det er det slut på nå...nå skal der ikke kultiveringsfiskes...nå skal det nytes på dragfri kortlinefisk :) :)

At du har bedrevet nymfefiske siden du kunne gå..ja, det er det bare å titte oppi flueboksen din det, så ser vi det. :)

Men vi skal ikke glemme de deilige myke strømmene i ekso...men gjerne i annet tråd :)

Da lager du en Ekso tråd Willy...for den er flott, og når gjenegn får camping opp å går der inne, smat større fisk"der du vet"...og lit endringer i utseende oppi der, ja da er den elven mega interressant for flere enn kajakkpadlere/fiskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene tar det andre,også har vi en fin avsporing. :-\

Skal prøve å holde meg til tema,som jeg syns er mer enn spennende nok. :D

På den"Andrè" siden,enig med ham:gøy med bilder! ;) (Krydder i tråden)

Og Ekso-tråd,ja det blir det nok,før eller siden,om ikke annet,så en bildetråd,sånn bare for å vise frem naturen og elva.

Edit:Når det gjelder nymfing i strykene der oppe,så anbefaler jeg at fisk blir avlivet etterhvert som de blir tauet inn,og foringskarene til Bjarne&co er fulle av fisk som vokser seg til predator-størrelse.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå Stig!

Har holdt meg litt borte fra tråden nå da jeg ikke har hatt så mye konstruktivt å bidra med angående marflo. Jeg kan mye om marflo og har fisket med det mange ganger, men kun i stille vann. Ikke har det blitt praktisert noe kortline teknikk heller, så da holder jeg meg heller borte fra å kommentere kortlinefiske i elv med marflo til jeg har fått prøvet det selv. Utrolig kult at denne tråden lever så godt som den gjør og det bidrar STORT til fiskeglede i mørketiden! :D Ellers så er jeg fortsatt mye ute og fisker om dagen, så ofte jeg kan. Mest med nymfer, men sist helg også med mygg. Dene ene fisken jeg fikk på, tok en myggpuppe helt i vannfilmen kun 3 meter fra meg. Gikk og plukket mygg langs med iskanten da jeg snek meg på den og la flue i dens bane. Ørreten kunne ikke motstå og supet den i seg!

Kortlinemyggfiske..hehe. Visuelt og morro :D

Andre' og Willy; velidig fine bilder! Keep'em coming... blir glad av å se slikt nå om dagen ;D

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony da!

Du skal ikke holde deg borte fordi du ikke har noe å bidra med...du har jo knall masse.....

Vi vil se bilder av dine nymfer som du fisker med om dagen, beskriv fiskesituasjon....så skal vi avgjøre om det passer i tråden eller ikke ;D

Du skjønner det Tony, at om en fortynget nymfe som fanger fisk blir kastet på mellomdistanse, ja så omgjør vi bare den flua og teorien bak til kortere drift på egnede plasser..... ;)

Altså er du da med å bidrar så det holder...men nå skal jeg legge "på" slik at du kan få boltre deg med flott beskrivelse/bilder fra din siste nymfetur :)

Vær så god...skjermen er din :)

Og ja, tusen takk for "grønne" bilder Andrè og Willy...det er deilig å se....sommeren er i grunnen ikke en ille årstid kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Sitter på jobb og må skrive innimellom slagene. Joda, jeg fisker mye nymfe på kortline, tsjekkisk og mellomdistanse, men har bare ikke prøvd med marflo på denne måten. Marflo har jeg kun fisket i stille vann og da med inntrekk av ulik variasjon. Det har fungert veldig bra og fanget pen fisk! :) Som du vet er jeg en utpreget "allround'er" og fisker med alt fisken vil ha (vått, tørt og alt i mellom) til en hver tid. Prøver å knekke koder i øst og i vest... Nå på lørdag som var, begynte vi på noen typiske nymfe plasser i elva. Passe smalt, hissig strøm, men mange standplasser bak steiner og i dyprenner under strømmen. Også inntil kantene sto det fisk. Vi fikk begge på fisk som vi dessverre mistet...hehe...sånn er det med kalde fingre. Vi beveget oss nedover elva og kom da til et litt mer stilleflytende parti med markerte sømmer og nydelige standplasser. Her var det også en stille vik, som nesten var helt isfri. Fin dybde og typisk "myggbunn". Her oppdaget vi plutselig flere ørreter som vaket regelmessig på mygg. Det var minus 6 grader og en liten bris, men vika lå skjermet sånn sett og det gjorde susen tydeligvis. Vi kom raskt ut av tellingen på vak og årets første myggfiske lå rett rundt hjørnet. Vi byttet fortom og satt på litt ulik rigg. Kompis gikk for kombinasjonen larve, puppe og tørt mens jeg gikk for lang tynn fortom og en liten puppe i str20. Kompisen fikk på to fisk og begge tok puppen! Jeg fikk også på to fisk hvor begge ble tatt kloss på land. Kompisen tok sine litt lenger ut. Utrolig morro og veldig deilig må jeg si.. :D

Jeg har ingen bra fluebilder da jeg ikke har eid skikkelig fotoutstyr før nå. Når alt utstyret er på plass, skal det komme noen (forhåpentligvis) fine bilder fra meg også. Når det gjelder fluer jeg ikke er foruten på tur (og da snakker vi ikke om tørrfluer), så er fortynget vårfluelarve på kurvet krok noe som alltid er med og fanger mye fisk! Helst i grønn farge med innslag av gult,rødt og brunt. Gode gamle "superpuppan" er også alltid med. Da med lenger og bløtere hackle enn originalen og i gul/grønn farge.

Her er et uredigert bilde fra der vi fisket på lørdag. Legg merke til det fine nymfepartiet først og så skimtes vika til høyre lenger ned.

97874_s.jpg

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett mange flinke bistå meg i min streben på marflofokus...har jeg endt opp med 4 litt forskjellige saker her....i krok 14 og 12/10.

Alle med bly i kropp.

"tricolour" varianten er med tre farger Hends body quill...beige bak, oransje i midten og oliven fremst...noen av fibrene fra quill er beholdt som bein under sammen med strutseherl i mørk oliven.

Bare tull hele fluen sikker, og ,mye dill for ingen effekt..men fargemessig..

hvilken er "first choise" på tafsen?

Er dette gode greier...er det dust oliven/oransje nok??

Jeg tror kanskje disse vil kunne funke....( ???)

Elkler har dere enda mer kule fluer i boksene deres enn dette...og enklere kanskje...

I så fall...fyr laus...glede meg til se "Bjør'narflo"..he-he.

post-1338-13949873099832_thumb.jpg

post-1338-13949873100211_thumb.jpg

post-1338-1394987310046_thumb.jpg

post-1338-1394987310084_thumb.jpg

post-1338-13949873101101_thumb.jpg

post-1338-1394987310156_thumb.jpg

post-1338-13949873101851_thumb.jpg

post-1338-1394987310221_thumb.jpg

post-1338-13949873102733_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der ser fabelaktige ut de svn.J eg synes fargene er greie og. Mine marfloer er ikke så vakre. Jeg skal legge ut steg for steg. Mulig det blir i kveld. Men da sent. Jeg skal ha årsmøte i fotallklubben først. Jeg er leder der.... må ha mere syssel enn fiske. Mine marflo er ikke så estetiske, men enkle å binde.

Det er mulig at grunnvarianten min ikke vil fungere for kortlinefiske heller, da jeg ikke fortynger den. Jeg skal defor lage både med og uten bly.

Jeg har også fisket ganske mye med kulemarflo i kalde strømmende elver. Har nok ofte der fisket med for langt snøre ute. Vanskelig å få fritt drift da. Men tilfredsstillende når jeg lykkes. Her har jeg noen lit større og tyngre varianter med blant annet kule. Kula har jeg da plassert midt på kroppen. Poenget er å la de treffe bunnsten med ryggen. Tipper det er det samme med dine jiggfluer.

Ang. farver. Marflo er i utgagspunktet kjedelige i farvene. Men noen ganger kan de ha tydelige rødorange partier. Det skyldes en parasitt de ofte har. Derfor har mange bundet inn slike for at det skal være den flua som skiller seg ut. Jeg har sluttet med det. Men ser ikke bort fra at det kan ha et poeng.

Ad. dilte etter en viss herremann. En gang ble jeg dradd inn i et prosjekt jeg ikke visste noe om hvordan ville fungere. Vi skulle benytte 6 dager. to pluss to pluss to dager på noe vi ikke i utgangspunktet kunne. Flom fikk vi og. Bestillingsverket krevde en lang seksjon tjekkisk, halve opplegget skull være harr. Tilsammen en dag bonus. Alle som kenner prosessene vet at det er håpløst. (det vet vi og i ettertid ;D). Men tjekkerbiten......skuespill fra meg ;D ;D ;D

I etterpålokskapens tegn er jeg glad til. Jeg liker ikke  å blottlegge områder slik (jeg er klar over stein i glasshus... men det må da gå ant å lær ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jøran og Petter....Jøran; vi tar deg på ditt ord...bare du får dem i boksen, så kan du heller ta bilde når fisken har tatt dem ;)

Bjørnar; "prosjektet" du sikter til var tøft det... ;)

Og du har helt rett med "kule" varianten....den vil snu seg rett vei...og hvis du i tillegg ligger bly OPPÅ krokskaft, så er du sikret rimelig flott uhindret drift på bunnen...før fisken plukker den opp :)

Godt å øre at heg er noenlunde på spor av noe...ufortynget kan også flott fungere på kortline...da som opphenger ved bruk av en ankerflue som tar ned "hele skiten" ;)

Gleder oss til å se....la fotball være foball...er ikke bare kortline som er effektivt...se på Barcelona med sitt "kortpasningsspill" ;D hvor de finner hullene i forsvar.

For en herlig sammenlikning....

Tørrfluefiske med lange kast blir i så måte å sammenlikne med Wimbledon i sine glansdager ;D

Sorry OT...men gøy var tanken jeg fikk i hodet mitt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske med lange kast blir i så måte å sammenlikne med Wimbledon i sine glansdager ;D

Sorry OT...men gøy var tanken jeg fikk i hodet mitt der :)

Tull & tøys, Stig . . .

Dette kortline-fisket kan jeg ikke skjønne annet enn at man like godt kunne benyttet spinnutstyr til  ;D

Så, da har jeg bidratt litt i denne tråden jeg også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å dra det videre, men Lars skal dere ikke bry dere med folkens...se på avatar bildet hans :D

Selveksponeringsbehovet er stort, men likefullt inni den engstelige kroppen skjuler det seg en liten redd gutt som ikke tør å stå frem mot "den harde kjerne" som lager tørrflue dvd'er og har stor snusleppe... ;D

Sorry Lars, det var overtråkk...men selv Messi kan ufine ting ;D, men sjeldent sleivspark..he-he

Men takk for bidrag, kjekt å se at du er "med" oss her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...