Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Tony; Ja det var koselig...fuglekvitter til og med :)

Fluenes Herre; Du sier du har mer effekt med de fluene du viste bilde av enn "tsjekkere"...

De er bredere...altså mer bly for å få dem like fort ned som en slankere tsjekker...en slank tsjekker vil etter all sannsynliget også fiske lengre drift (siden den er lettere).

Så når du sier at disse flotte fluene er mer effektive..hvordan fisker du dem/kasteavstand etc?

Hadde vært utrolig spennende å høre :)

Og er det sagnomsuste Mustad c49 du har bundet dem på?

Ser det er lite "bue" igjen etter flua er ferdig surret...de blir nok enda mer effektiv hvis du går over til krok med større bue...da kan du fiske mothakeløst også ;)

Knall flotte fluer lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rodswinger for linken til dine bilder :D örreten ser skikkelig fine og feite ut og det bilde som en sitter i en båt med gress under er f... så fint, alle var fine men den var spessiel synes jeg ikke så bra for nymfe men vakkert lell :D

Tenkte jeg skulle bidra til temaet marflo med en tjsekker/shrimp som kansje skulle funke? hva tror dere :)

krok:böjd

Fortyngning: bly

Kropp: haröre lys bak og litt mörkere fram

Hotspot: en liten bit dubbin under ryggskjoldet

Ryggskjold:shellback eller magic shrimp foil her brukt pearl green (blir grönnere i kontakt med vann)

Ribbing: nylon sene

post-1102-13949873224504_thumb.jpg

post-1102-13949873225025_thumb.jpg

post-1102-13949873225525_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ein flott formiddag Stig, og synd du ikkje kunne vere med vidare!!

Jepp, turen min gjekk ein annan plass, og jepp, det var nokre flotte timar, men desverre så låg moben igjen i bilen, så dermed ingen bilder av hverken plass eller fisken som ENDELIG tok nympha mi :D

To gonger no, så har eg i dette området sett fin fisk, og endelig idag så ville den ta :) Dei siste gongane så har vannstanden vært så låg at det nesten ikkje har vært morosamt, men pga regnet som kom igår så hadde vannstanden stege med sikkert heile 2-3cm ;D ;D Ikkje masse men absolutt nok til at min optimisme steig til værs ;D

Eg begynnte med ein rød flachback og 1mtr fortomm. Pga den nye vannstanden, så var også strømmen blitt meir markant og sterkere, så eg var litt nølande med nympha som berre hadde ein tungstein som fortyngning.

Gjekk forsiktig mot kanten, for å fiska den lett av " berre for og vera sikker " tok eit par skritt, og nye kast. Etter 3 kast og ingen resultat, så ville eg prøva med " Dirring, Stopp, dirring og stopp " berre for å frista fisken, og jaggu faen!!! Akkurat i det eg stoppa den andre dirringa, so forsvant indikatoren under, eg stramma opp og tenkte " Ka faen e da eg henge i no då?? " Det var liksom treigt, tungt og fast. Først tenkte eg " grein " Men når dette begynnte og bevege seg med tunge dynk dynk, så skjønte eg fort at dette var fin fisk.

Den ga meg eit par sekunders glede, før den slapp nympha og eg såg ei nydelig sølv-brun side som snudde seg mot meg og sa " Dust!! Du må setta kroken hardare!! " Og eg stod tilbake og smilte og skjønte at ein av dei flotte hadde lurt meg ;D ;D Kjipt, men veldigt morsomt :)

Etter ein liten tenke pause " Som gjør vondt " Så ville eg prøve ei litt tyngre nymphe i samme type, berre tyngre og med str krok. Fortsatt samme lengde på fortommen.

Eg visste at fisken hadde kjent kroken, men eg kunne liksom ikkje gje meg uten å forsøka eit par minutter til.

Eg fiska dirring/stopp, dead drift, rolig løft med stanga, men ingen resultat. Før eg skulle til og gje meg. Tok siste kastet. Lot Nympha dead drifte litt før eg begynnte med ein liten dirring. Indikator forsvant under, og eg ga tilslaget, og fisken var eit faktum. Utruligt deiligt og morsomt. Eg merka at fisken var av fin size men ikkje av samme kaliber som den første, men det gav eg faen i, for etter fleire dager uten fiske, så blir ein fornøyd med det mesta ;D

Fisken låg i håven og vekta låg ein plass mellom 650-800gr, men kven bryr seg!! ENDELIG lyktes det etter lang tid med frost :)

Beklager at bilder av fiske uteblei, men kanskje imorgon så vil den store ta igjen ;) så lenge det ikkje er for kaldt :rolleyes: ::)

Men her er litt fleire bilder frå formiddagens tur :D

post-1116-13949873226152_thumb.jpg

post-1116-13949873226426_thumb.jpg

post-1116-13949873226799_thumb.jpg

post-1116-13949873227064_thumb.jpg

post-1116-13949873227764_thumb.jpg

post-1116-13949873228268_thumb.jpg

post-1116-13949873228663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig lesning jonnywins....åh..bommer hele tiden; jonnysage...skal det være ;D

Grattis med inviet ny god kompisstang idag!!

Synd vi ikke fikk sett gromfisken...men vi tar deg på ditt ord, ihvertfall jeg...jeg har sett slikt der før....om jeg ikke fikk den sizen akkurat der.

Well done, tydelig at regnvann har hjulpet...om ikke for annet enn at du skulle ha det flott idag.

Det hadde jeg også, selv uten fisk...enn så rart det høres ut ;D

Men nå må du ikke true plassen for mye jonny...være snill nå å vente til jeg er med igjen..he-he.

Flott skildring...vi lærer mer av å lese slikt enn å se bilder av stor flott fisk uten øvrig info som er så eksakt at vi lærer noe av det....en "nymfe er ikke bare "en nymfe"....er så glad gutter som deg er flinke å videreformidle "vegen å gå" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R: I iver etter å kommentere jonny sitt innlegg glemte jeg si; TUSEN TAKK for å sende inn et stk marflo/scud/smudge vi vet funker....jeg må nok binde slike også ser jeg...takk for påminning.

Mye flinke folk her inne...genialt :)

Hvor er Tore blitt av...han ville sagt; "knallhardt"...mange ganger til nå :)

Tore...er du med oss ennå eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens :D Jepp dagen idag var storartet Stig, og eg tvile på at turen går i boks i måro. Klar beskjed frå Kjæringe at huset må støvsuges, og sia eg har fri så veit me jo ka da vil sei :'( :'(

Jepp Willy ;D Nåk is, og denne kjem til og ligge lenge viss ikkje + gradene slår inn får fullt. Den var tjukk!! :o :o

B.R... Kamera! Bil! Aldri igjen ;D Håpe eg :rolleyes: ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere på hugget Stig og Jonnysage :D tro kan flytte sten eller som her iskanter ;D nei dette var morro å se og at du fikk en så fin fisk var jo en bonus (glem ikke kamera neste gang ;))

Jada!

Stig flytter is,og jeg flytter stein! ;D

Artig at du likte bildene,og akkurat det bildet du nevnte spesielt,fikk jeg veldig gode krittikker på foto.no,noe som er ganske stort faktisk. :)

Men,den var mange eksponeringer for å bli fornøyd,bra at Thomas er en tålmodig kar.

Og flotte gammaruser ;) ,men sliter fremdeles med å skille mye på de og vårfluelarver. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens :D Jepp dagen idag var storartet Stig, og eg tvile på at turen går i boks i måro. Klar beskjed frå Kjæringe at huset må støvsuges, og sia eg har fri så veit me jo ka da vil sei :'( :'(

Jepp Willy ;DNåk is, og denne kjem til og ligge lenge viss ikkje + gradene slår inn får fullt. Den var tjukk!! :o :o

B.R... Kamera! Bil! Aldri igjen ;D Håpe eg :rolleyes: ::)

Mulig du har rett,men det vassdraget pleier å holde litt på vannet,så man må jo håpe !?!

Vi får prøve der det er åpent da,hvis det holder seg åpent. :o

Er faktisk meldt kaldt de neste 10 dagene. :(

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at dere glemte min shrimp i iver´n etter Jonnysage sin rapport, for det gjorde jeg også gitt.

Det var en veldig bra beskrivning på åssen man kan lure kuldestöl fisk til å ta ;)

Rodswinger ja vi er to om det men funker det så tenker jeg ikke mer over det, synes jeg har lärt en hel del om marflo/gammarus siden tråden kom inn på det, så det blir nok bra til slutt for oss amatörene, en ting er sikkert at fote det kan du og det er bare å gratulere med annerkjennelsen på foto.no for det var ett flott bilde som jeg gjerne henger på veggen i fiskerummet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser fortsatt kald ut, men når en ser to glade fiskere med full konsentrasjon på indikatoren glemmer man fort at det fortsatt er vinter :)

flotte rapporter Jonny og Stig. grattis med fangst og fisk på. regner med du er guide når vi tar turen ;D siden du allerede har fått fisk i år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svn: Jeg vet ikke hvor opptatt dere konkuransefiskere er av entomologi. Men jeg trodde helt ærlig du tøyset når du spurte om nympha i hånda de (mulig du gjorde det å da ;D)

Uansett tar jeg sjansen på å skrive litt om flatdøgnfluenympha, da jeg mener at den må være særdeles essensiell for dere kortlinenympherne.

Vi har flere arter av heptagenia døgnfluene. Denmest kjente er nok "den gule". Selv om den kansje ikke er viktigst av de i fiskesammenheng....min mening!

Disse nymphene trives virkelig best av alle døgnfluene der det er mest strøm. Aller best der det er store (og mindre) steiner i kombinasjon med strøm. Dvs. på steder der dere ønsker å bedrive fisket deres. Nymphene klamrer seg til steinene i strømmen pga flat kropp og sterke bein med klør. Det som er interesant er at de gjerne forflytter seg ved å slippe seg avgårde med strømmen før de griper fast i en ny stein. Dvs at fisken som også trives på slike steder blir eksponert for slike innsekter jevnt. De er altså en fast del av matfatet dens. Ergo bør disse fluene også kunne være en effektiv fiskefanger i en kortlinerigg. Når jeg fisker i hurtigrennende vann eller kulpebekker, uten at det klekker, er dette den første nympha jeg setter på.

Jeg fisker den oppstrøms i fritt driv, må ærlig innrømme at mine nymphebegrensninger gjør at jeg svært ofte kombinerer den med indikator. Særdeles effektiv.

Denne flua binder jeg også svært enkelt, solid og rufsete. Det som er viktigst er egentlig proposjonene. Derfor har jeg kalt nympha mi trekantnympha. Ettersom jeg ikke klarer å binde med gips, kan jeg ikke vise det. Men hvis det er ønskelig kan jeg plukke fram "gammelflue" å ta bilde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser fortsatt kald ut, men når en ser to glade fiskere med full konsentrasjon på indikatoren glemmer man fort at det fortsatt er vinter :)

flotte rapporter Jonny og Stig. grattis med fangst og fisk på. regner med du er guide når vi tar turen ;D siden du allerede har fått fisk i år ;)

Soleklart skal eg vera guiden din når du kjem heim ;D Men sia Stig idag tok den største fisken til no i år, så bør vel han vera guiden vår når du e komt heim ;D ;D

Stig... Kor blir da av bilde og rapport?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kan legge ut bindebeskrivelse og gjerne bilde av gammel god flue. ;)

Driv er viktig,kanskje viktigere enn mange klekkinger,særlig i enkelte elver og til bestemte tider,og hvis fisken er vant til dette er det en meget stor mulighet som må utnyttes.

Er ikke dette den gule døgnflua,som svenskene kaller "gul forslænde" og som ofte får drive i fred på overflaten.

PS.Fikk melding fra Stig:Tror det blir kjemperapport om marflofiske! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger skrev:

Er ikke dette den gule døgnflua,som svenskene kaller "gul forslænde" og som ofte får drive i fred på overflaten.

Den gule er sulphurea - guldøgnflue. jeg innbilte meg at svenskene kallte steinfluer for forsslænde. men er ikke sikker.

Det ryktes at fisken ikke liker denne tørt. Min erfaring tilsier at det ikke stemmer. Når den klekker gjerne på kvelden i kuppelsteinelv, trives både fisk og fisker. Likevel mener jeg både darlicarlia og fuscogresia (sikkert ikke skrevet riktig) er mere viktige i midt norge tørt. da også i kuppelsteinstrømplasser på stille vann.. beklager OT på nympetråd ;D

Ellers må jeg berømme ståpåiveren midtvinters når det gjelder fiske. Er temmelig usikker på om jeg er missunnelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for å rette på en meget dyktig fisker men steinflue på svensk er "bæckslænde" med svenske æ'er. :)

Har selv opplevd fisk som er selektiv på den gule,men ikke all fisken var det,og ved ettertanke,mener jeg å huske at de kom,som du beskrev,fra de steinete partiene i elva,ikke så lett å tenke over når man står på relativt flatere partier lenger ned,men disse pleier vel å sitte en stund på vannet.

Uansett en nydelig døgnflue som syns godt selv om kvelden.Har etpar i boksen i tilfelle........ ;)

Willy,som venter på rapport og tørrere nese. :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar, andre...skal lese mer av hva dere har skrevet seinere...når mer tid.

Nå vil jeg bare legge ut det faktum at "ukens Temaflue, Marflo" funker godt...der det er fisk.

Fikk 5 totalt på kort tid....

Dette er den største av de relativt ok fiskene.....alle tok flott og solid.

Mistet den første jeg var i.

Kulp...inn skrått bakfra..fisket ca 8 meter kast/presentasjoner/plpoo...lot ting sette seg i vannet...så manipulerte jeg bevegelse på flua, str 12. i det halvrolige vannet på siden av strømtunge gjennom kulp.

Skriver mer seinere her også..men takk til alle som bidro til tro på marflo ;D

Og jonny som kom løpende...

post-1338-13949873295962_thumb.jpg

post-1338-13949873296436_thumb.jpg

post-1338-13949873296916_thumb.jpg

post-1338-13949873297407_thumb.jpg

post-1338-13949873297898_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...