Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Fint du syns nymphene mine e fine Stig. Men eg må sei at eg litt skuffa over at ingen har kommentert navne feilen som eg har gjett desse 2 :rolleyes: ::) Da e jo ikkje akuratt hareørenympher, men sånn e da når folk e høflige ;) No har eg ihvertfall retta den feilen :D

Ellers så har du eit par flott binda nympher der du og Stig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,men hvordan fikk du til den øverste ???;)

Willy

Det var enkelt Willy....man surrer på et helt nytt materiale som heter "1-2-3 larva realistic look plastic fantastic body".

javascript:void(0);

Husk å begynn bak...og avslutt fremme. Ganske fiffig, ikke sant ;)

Og til alle andre, beklager intern "snikk snakk"...skulle hatt en fiskerapport å dele, men inneværet er påfallende om dagen.

Ser Espen/Spenolsen har vært på idag...han lovde oss sine gromfluer...vi kan jo alltids håpe på noen fargebilder fra den fronten idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,men hvordan fikk du til den øverste ???;)

Willy

Det var enkelt Willy....man surrer på et helt nytt materiale som heter "1-2-3 larva realistic look plastic fantastic body".

javascript:void(0);

Husk å begynn bak...og avslutt fremme. Ganske fiffig, ikke sant ;)

Åhja.......

Så dum jeg er,det burde jeg ha skjønt. ;D

Og hvem selger det ? Eikre? ;D

Har forsøkt meg på etpar sånne,etter eget hode,og kom til at en flue bundet med paraloophakkel må fungere best for å få hakkelet til å peke framover. 8)

Blir ikke no bilde av herligheten,må i så fall finpusses,og det finnes jo andre måter òg.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, jonnyS! Får sende brev til Dalai Lama og advare buddhister om at å reinkarnere som ørret i vestlandselver er et særdeles dårlig valg med hensyn til et langt liv.

Det er forøvrig så mye spennende i denne tråden nå at kjerringa klager.... Må bare takke alle bidragsytere for at dere gjør vinteren kortere. Jeg har satt meg som mål å lage en ny nymfeboks inspirert av bidrag publisert her. Tenkte jeg kanskje kunne legge ut mine valg etterhvert og hvor jeg ber dere kommentere disse.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy; Du skriver at du har laget et flott eksemplar...men at du må "finpusse" først?

Hva er det for innstilling? ;D

Få dem ut...vi gjør jo det hele tiden, slik at andre skal bli inspirert...IKKE FOR Å VISE HVOR FLINKE VI ER Å BINDE FLUER :)

Men så er det da noen som er fantastisk flinke å binde....og masse flott levert her om dagen...jonny har laget fasinerende gode fluer ;) Og pene ble de også :)

Bjorni; selvsagt skal du lage egen boks....jeg har jo fylt opp min nye boks, bare etter trådens start :)

Og jeg ser potensiale for ihvertfall et par bokser til :)

Og jeg har god nyhet til deg Bjorni; din nye stang i 9' #5...er som vi har snakket om tidligere, meget flott å nymfe med også...dette innså Jonny....snappet med seg en slik èn han også :)

Men det var OT...men likevel så nøykatig info i forhold til kortlinebegrepet at det går gjennom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger B.R, Bjorni og Stig :) Og jepp da va den andre stanga denne mnd som fekk nytt hjem, glede meg som faen til og prøve til helga :D Viss muligt :-\

Bjorni... Glede meg til og sjå den nye nympheboxen som skal bygges ut frå denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god nyhet Stig  :). Var det den som holdt fortommen din da du tok årets første over 1000g??

For dem som lurer, så har jeg satt sammen en Winston BIIT 9' #5 i vinter og holder på med Moses staven nå (Winston BIIt 8"6' #4). 5'eren er kasteklar og har allerede fått prøvd seg i -17. Den var ikke påtenkt som nymfestang, men det er jo flott å høre at den duger til det også.

Noen påstår at en blir stivere med årene, jeg opplever det omvendte ;) I alle fall når det gjelder fluestenger. BIIt seriens følsomhet passer meg utmerket.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..Bjorni :)

At stenger kan gjøre mye forskjellig er bra...altså ikke bare til å pælme langt med...for det kan vi jo også om vi vil..

Jeg fisket med BIIx #5 da de flotte aurene tok....BIIt har enda mer "følelse" i seg...slik at det er sagt :)

Og følsomme stenger er bra å ha i korteliners fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy; Du skriver at du har laget et flott eksemplar...men at du må "finpusse" først?

Hva er det for innstilling? ;D

Få dem ut...vi gjør jo det hele tiden, slik at andre skal bli inspirert...IKKE FOR Å VISE HVOR FLINKE VI ER Å BINDE FLUER :)

Men så er det da noen som er fantastisk flinke å binde....og masse flott levert her om dagen...jonny har laget fasinerende gode fluer ;) Og pene ble de også :)

Bjorni; selvsagt skal du lage egen boks....jeg har jo fylt opp min nye boks, bare etter trådens start :)

Og jeg ser potensiale for ihvertfall et par bokser til :)

Og jeg har god nyhet til deg Bjorni; din nye stang i 9' #5...er som vi har snakket om tidligere, meget flott å nymfe med også...dette innså Jonny....snappet med seg en slik èn han også :)

Men det var OT...men likevel så nøykatig info i forhold til kortlinebegrepet at det går gjennom :D

Vel,The Stig, ;) .

En ting kan jeg si med det samme,hvis jeg binder ei flue for å teste noe,så havner'n ikke her med en gang.

Ville vel bare se om noen reagerte på det mulige utrykket: Paralooptungsten-nymfe ! ;D

Men flua er bundet,og selv om jeg ikke er sikker på om den noen gang blir fisket(selvom kanskje,kanskje,ikke umulig ;) ),så blir den med i boksen. Syns jeg ser purristene vrir seg hvis de fikk se en nymfe med bly og tungsten og paraloop-hakkel. :)

Så jonny har hivd seg på Winston for alvor,ja ja ,syns det var rart det bare var en S igjen. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy; liker innstillingen din til at ting skal testes før det skrytes opp.....

MEN; så har du og mange andre av oss bundet fluer som vi helt klart tror på, og påfølgende fisketurer har vist at det var ikke dumt å tro :D (tiltross for vinter og guffent)

Så du skjønner at jeg selvsagt ønsker inspirasjon, sammen med mange andre.

For det er i grunnen ikke så fryktelig vanskelig å sette "nye fluer" i et system...jeg har masse rart selv som funker til ulike tider/metoder.

Derfor var det mest for å kopiere din nye raring, hvis jeg likte den, for så å gi den en sjanse ved anledning...mao "Teste om den var fortreffelig for fisken allerede nå....og gi deg et svar på om det var lurt å ha i boksen" :D

For hvis den ikke fungerer optimalt nå, så betyr det at den var bundet og klar for forsøk på mer fordelaktig tidspunkt :)

Altså må du fortsette gjøre det du og alle vi andre har gjort til nå; legge ut gamle, velfungerende idèer, samt bira til nyfikenhet.

Så velkommen skal den være Willy...ikveld takk :)

Hvis ikke du vil holde den ut i det offentlige lys, send den da likevel til min mail...så skal jeg "skubbe fluen" ut av mørket for deg :)

Eller blir alle vi andre på sett og vis fortalt av deg at vi heller ikke bør øse på med friske idèer....som alle har en likhet med andre fluer verden over, i så måte finner vi ikke opp krutt noen av oss, vi bare børster støv av kruttet :)

Takk...visste du var en av oss ;D ;D (kile-kile-kile.. ;))

Skal ikke terge deg Willy, du finner ut av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svn: jeg velger å svare deg her også jeg, da jeg forsto det slik at du ikke skulle bruke tid på den andre tråden som beskrev hva vi fisket med:

Oi Bjørnar da!

Jeg leste gjennom ditt første innlegg....satt å tenkte på å skrive noen ord, så leser jeg at når vi "pynter" på "din oppfatning" av hvordan en marflo skal se ut, så mister du interressen :o

Vel da skal ikke jeg kaste bort tiden til leserne av tråden :)

Men må si noe; elsker fiske med fluer som "illuderer" liv/føde for fisken, og elsker studere fiskens atferd også i forhold til mine fluer...fisker ikke for å fange fisk for annet enn å slappe av å få bekreftet at jeg gjør noe bra/mindre bra i ulike situasjoner.

Fisker med alt som er saklig i forhold til fisken preferanser; vått-tørt og midt i mellom :)

Beklager å skuffe deg svn etter fine diskusjoner på nymfetråden. Men her er det snakk om hva vi liker og hva vi holder på med. Da må jeg være ærlig. Det handler overhodet ikke om å ha respekt for eller ikke respekt for andre sine syn. Jeg skriver også at jeg bryter regler i annet type av mitt fiske. Fluefilosofi kan være ulik, selv om man kan ha klin lik fiskefilosofi.

Jeg er overbevist om at vi hadde trivdes i lag på fisketur. Skulle vi være uenige om fluevalgene tror jeg det hadde blitt bare sjarmerende. Hvis du hadde lykktes bedre med din filosofi, så hadde jeg heller da fått gledet meg over det, eller irritert meg, eller faktisk lært meg hvorfor du fisker slik.....

Vi kan jo også diskutere abstrakt og konkrete imitasjoner. Her er jo trekantflua de en mye mere konkret imitasjon enn min abstrakte nymfe. Vi er nok mere like enn du tror. Jeg er bare ikke noe glad for å thrigge opp mine fluer. Du mener det kan være lurt. "Miner" filosofiforskjell... men hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, Bjørnar...var ment som en spøk, med litt pekefinger, ja :)

men vi er mye enig, og husk du er eneste som inngående har fortalt hva/hvor/når i rennende vann om f.eks marflo.

samt ang hepta-flatlus nymfa :)

Og vi er mange glade for dine meninger her inne....men hvis jeg og andre skulle "forkludre" dine grunnmønstre, så ikke bli lei deg....vi blir satt på sporet av deg, og bare overfører det til situasjoner i fremtiden :)

husker du marflo opplevelsen jeg startet "tema marflo"med?

Det var èn svær selektiv røye som vi så i langt tid, og fisket på.

Den tok en marflo liknende sak som var dus i farge og bare litt lysere oliven enn din ;)

Så "no harm done"...tror vi får det mer enn kjekt når vi fisker sammen til høsten :)

Du med dine fluer, og jeg kanskje også med dine fluer...for hvis de er effektive og pirrer "troen" i mitt hode nok, så kan de fort havne på min fortom også ;D

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

fra siden

[attachimg=2]

fra oven

Og det siste kommer...

Her er den.

En liten loop er lagt rundt "ryggskjoldet,som så er brettet fram og festet,så er "loopen" frisert ned så flatt som mulig.

Vel,det får ihvertfall "bena" til å peke framover,så det er bare og plukke opp idèen og ta det videre.

Mulig jeg tester når jeg ser det passer,har jo spandert en mokka-tungsten på den. ;D

Willy

post-3549-13949873488766_thumb.jpg

post-3549-1394987348948_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du inspirerer for nå er det törke her hos meg, vet ikke åssen den vil oppföre seg i vann det er det bare en måte å finne ut på ;) men det var en bra ide og flott nymfe som man kansje kan spinne videre på hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rodswinger for det hjalp å få litt inspirasjon :D

Prövde å kopiere Stig sin hepta forrige dagen men det gikk ikke så bra så nå prövde jeg meg på egen hånd, dette er bare prototypen så jeg skal kansje legge til noe mer ben.

Har brukt noen strå fra marbaou som gjeller på bak kroppen.

post-1102-13949873492797_thumb.jpg

post-1102-1394987349316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis skjer det noe spennende i vintermørket, og mye av det skjer i denne tråden her. I alle fall for meg. Her dukker det opp marflo, trekantnymfer, amonitenymfer, vespertinanymfer og mønsterbeskrivelser i fleng. Har faktisk aldri gledet meg slik til sommeren noen gang på 51 år. Likevel er jeg glad den er noen måneder unna, for jeg trenger litt tid på å forberede meg. Prøver å få med meg tipsene ved bindestikka og fordøye dem litt mellom jobb, kjøring til fotballtrening, oppvask,fyring,  støvsuging og reguleringsaker. Og så sukkrer Rodswinger det enda litt mer. Og en blir jo aldri utlært i dette...

Trodde princeps var et mønster for vannfilm fiske jeg, men med kulehode vil den jo ikke ligge der lenge... Jeg tror du har noen år med kork mellom fingrene Willy og er veldig nyskjerrig på hvordan du fisker denne? Er på jakt etter noen gode Leptophlebia nymfer og mente luringen du la ut her

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.1125

var en av dem jeg søkte etter. Er denne litt det samme, men for litt dypere fiske?? Er jeg langt ute på en frossen åker nå?

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Pst,har også bundet en med selullfront,men ikke si det til The Stig !

Syns de så fine ut,Bent!

Må takke for positive feedbacks på den nymfen,men har etpar ankepunkter til en sånn nymfe.

Hanehakkelet kan gi lengre synketid,og formen og de stive fibrene kan få flua til å snurre rundt,noe nesten ingen levende skapninger i vann gjør.

Uansett situasjon vil innsektene i vann forsøke å holde seg i balanse,ikke alle klarer det,men da krøller de seg gjerne sammen,ref. tsjekkernymfer.

Så derfor,litt skeptisk,men den skal få en sjanse! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...