Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Og så kan vi snakke om fluer som er på bindestikka og ikke har bevist sin fortreffelighet før man får fisket med dem; Om ikke usant, så ihvertfall langt på vei feil :)

Mange fluer som kommer utifra en bindestikke hadde i utgangspunktet en mening med å bli surret slik.

Å binde fluer man IKKE har tro på er ihvertfall bortkastet :)

Og faktisk ved å se på karakteristikker ved fluens utseende/mobilitet/tyngde etc...kan man allerede på et tidspunkt lenge før man pakker bort bindeutstyret, se om fluen fanger fisk eller ikke.

Dette har vi sett flere enn èn gang ;)

Her mener jeg du tar feil, Stig  ;D På et filosofisk grunnlag kan man aldri vite om flua vil fungere til ørret før den har blitt prøvd på ørret.

Man kan gjerne få sine antagelser bekreftet 99 av 100 ganger, men man kan aldri vite:)

Tja uansett så er bekreftelser aldri absolutt, du kan aldri være 100 % sikker på at en teori eller hypotese er sann. Men kan derimot med sikkerhet AVKREFTE teorier og hypoteser  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja uansett så er bekreftelser aldri absolutt, du kan aldri være 100 % sikker på at en teori eller hypotese er sann. Men kan derimot med sikkerhet AVKREFTE teorier og hypoteser  :rolleyes:

Ja, ikke sant. Som jeg sier: Man kan aldri vite, men man kan få sine antagelser (om at en ørret antagelig og kanskje også med stor sikkerhet tar den flua du akkurat har bundet) bekreftet. Og gjerne også 99 ganger på rad, med 99 ørreter. Men fra det utgangspunktet, til å tro at man kan vite om det også skjer neste gang går jo i prinsippet eller i praksis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè da :)

Hvis man i 99 av 100 tilfeller ser god uttelling på ens dømmekraft, å er man langt på vei til å vite...

Og la det være sagt; det er ikke alltid vi "antar med aller størst grad av sikkerhet" at fluene kommer til å funke.

Men det skjer oftere og oftere ;)

Og på akademik grunnlag kan man si;

"utdannelse, er veien fra skråsikker uvitenhet til sindig usikkerhet"

Og da mener jeg at vi begge tenker likt, du sier at vi skråsikkert ikke skal si at vi VET en flue kommer til å fungere under praktisk fiske..

Jeg sier da at man skal heller ikke kategorisk si allerede ved bindestikka at alle fluer må testes før man kan vite om den fungerer.

Altså er vi like audmjuke begge to... ;D

Og igjen Rune godt inne her; dette er flisepikkeri...jeg skulle aldri ha nevnt det, men føler jeg må legge til grunn for optimistisk tankegang heller enn å sette begrenninger på vår iver bak stikka....lenge til alle får testet fluer som vi gjør her borte.

Det andre elementet jeg var inne på er dog viktigst; man skal fiske flua for å finne ut ;)

Altså; ikke bare slenge den ut i vannet og vente på napp.

I så måte er alle de flotte fiskerne på sidene her heldigere enn mange uerfarne.

Mange har gode referansepunkter i forhold til egen kunnskap teoretisk/praktisk, og kan dermed fortere finne ut om div fluer fungerer som tenkt.

Og ulike fluer fungerer godt/mindre godt i ulike settinger...det er om å gjøre være i vann så ofte som mulig...ikke bare så lenge som mulig av gangen...endringer i vannstand/temperaturer fra dag til dag gjør dette meget interressant. :)

Og takk for innspill forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Espen da :o

Hvordan kan du få AVKREFTET en hypotese da????

Da skal du enten fiske j... dårlig eller la være sette på flue...for fisk får man ALLTID før eller seinere på noe man har produsert i bindestikka som man så på som helt nybundet og sa; Hmmmm...denne blir nok grei :)

(jeg snakker her om fluer man har tro på...ikke hva som helst...for troen er vesentlig her...psykologi er merksnodige greier :))

Og forresten nå når du er på hugget; vi venter vi på dine go' fluer :)

Masse plass til dem...kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè da :)

Hvis man i 99 av 100 tilfeller ser god uttelling på ens dømmekraft, å er man langt på vei til å vite...

Og la det være sagt; det er ikke alltid vi "antar med aller størst grad av sikkerhet" at fluene kommer til å funke.

Men det skjer oftere og oftere ;)

Og på akademik grunnlag kan man si;

"utdannelse, er veien fra skråsikker uvitenhet til sindig usikkerhet"

Og da mener jeg at vi begge tenker likt, du sier at vi skråsikkert ikke skal si at vi VET en flue kommer til å fungere under praktisk fiske..

Jeg sier da at man skal heller ikke kategorisk si allerede ved bindestikka at alle fluer må testes før man kan vite om den fungerer.

Altså er vi like audmjuke begge to... ;D

Og igjen Rune godt inne her; dette er flisepikkeri...jeg skulle aldri ha nevnt det, men føler jeg må legge til grunn for optimistisk tankegang heller enn å sette begrenninger på vår iver bak stikka....lenge til alle får testet fluer som vi gjør her borte.

Det andre elementet jeg var inne på er dog viktigst; man skal fiske flua for å finne ut ;)

Altså; ikke bare slenge den ut i vannet og vente på napp.

I så måte er alle de flotte fiskerne på sidene her heldigere enn mange uerfarne.

Mange har gode referansepunkter i forhold til egen kunnskap teoretisk/praktisk, og kan dermed fortere finne ut om div fluer fungerer som tenkt.

Og ulike fluer fungerer godt/mindre godt i ulike settinger...det er om å gjøre være i vann så ofte som mulig...ikke bare så lenge som mulig av gangen...endringer i vannstand/temperaturer fra dag til dag gjør dette meget interressant. :)

Og takk for innspill forresten ;)

Ja, det handler om å være litt ydmyk - mitt poeng også  :) Og således klarer vi oss vel bra får vi håpe.

Forresten er det ingen ting i det du skriver her som rokker ved det jeg skrev,

for jeg er selvsagt helt enig i at det er viktig å ha troa, Stig, og ha kunnskap slik at man binder fluer man med ganske stor sikkerhet vet at fisker under de og de forholdene, og at man blir bedre til dette etterhvert som man lærer mer - men det er en helt annen diskusjon, og har ikke noe med det prinsipielt ydmyke utgangspunktet å erkjenne at man aldri skråsikkert kan vite 100%.  :) Det er vel egentlig både du og jeg enige i at the end of the day.

Men nå tilbake til hva tråden egentlig handlet om: Kortlinefiske og egnede fluer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dette er diskutert, undrer det meg hvorfor dere heller ikke kommenterer den vanvittig flotte nymfen jeg viser dere, og synspunkter på de harde fakta :)

Jeg ønsker lære mer sammen dere, og trådens grunnlag skapes ikke på diskusjoner rundt vet/vet ikke...

La oss hoppe tilbake til fisket...har dere noen sammenlikninger/erfaringer å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Espen da :o

Hvordan kan du få AVKREFTET en hypotese da????

Da skal du enten fiske j... dårlig eller la være sette på flue...for fisk får man ALLTID før eller seinere på noe man har produsert i bindestikka som man så på som helt nybundet og sa; Hmmmm...denne blir nok grei :)

(jeg snakker her om fluer man har tro på...ikke hva som helst...for troen er vesentlig her...psykologi er merksnodige greier :))

Og forresten nå når du er på hugget; vi venter vi på dine go' fluer :)

Masse plass til dem...kjør på :)

Å avkrefte hypoteser er da det enkleste som finnes? Søk litt rundt på hypotetisk deduktiv metode eller falsifikasjonisme så er du med på tankegangen bak både Andrè sitt og mitt innlegg. I så måte ville utsagnet om at en ALLTID får fisk før eller seinere på noe, fått Popper til å vri seg i graven. Er ingen stor tilhenger selv, hatet ex.phil men måtte da gjennom det også på veien.

Er fortsatt hos madammen uten stikke og fluene mine. Men skal få kjørt over bindesakene etterhvert tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Andrè :)

Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke du er av dem som i veldig stor grad tviler på dine kreasjoner, ihvertfall ikke alle av dem :)

Og Espen; du skal ikke tro alt du leser... ;)

Husker du den store "tykke boka" jeg snakket om...

Noen mener de kan bevise alt som står skrevet, og mange bruker tid på å avkrefte

Jeg på min side bruker ikke mye tid på noen av delene....men å bimde fluer om fanger fisk liker jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men Andrè,nå tok det litt fyr igjen!

Flott,hvorfor ikke ? ;)

Syns du setter fingeren på et punkt som ikke er uvesentlig.

Og Stig,det samme:

At,når vi setter oss ved stikka,har vi preferanser,og binder utfra det når noe nytt skal prøves,det være seg mønstre,bindeteknikker eller erfaring vi har fra før.

Men,heeeelt sikre kan vi ikke være før vi får prøvd,men vi har kanskje en anelse,erfaringen(som Stig sa) forteller oss at det bør funke.

:D

Og ikke alle fluer funker hele tiden,selv om noen fluer har en tendens til å trekke opp fisk for oss i mange tilfeller,og gjerne blir en av favorittene.

Kan godt nevne feks. Bruns Caddis som jeg vet kan trekke opp fisk selvom det ikke finnes en eneste vårflue på vannet.

.......får besøk,får fortsette senere....

Nymfa var mer enn fin,Stig!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Andrè :)

Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke du er av dem som i veldig stor grad tviler på dine kreasjoner, ihvertfall ikke alle av dem :)

:) Neida jeg tviler ikke på mine kreasjoner, og du tviler sikkert ikke på dine flotte nymfer heller. Og det er greit og fint  :)

Jeg bare dro opp ei linje i gråsonen mellom dette, og absolutt viten, noe som jo er en umulighet når det gjelder ørret og fluer. Det var egentlig bare det lille poenget mitt. Kall det dagens lille filosofiske tanke.

Noe både du, jeg, Espen, Rune og Willy vel egentlig er skjønt enige om alle mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotetisk deduktiv metode....!!??

Nå snakker dere over min forstand, over klokkeren sin også,... og laaaangt inn i presten sin...

Jeg datt av kroken gitt, trodde dette var en tråd om kortlinefiske jeg

Apropos fremmedord, kom på en liten historie:

Ola Pytten i Bygglandsfjord  fikk skriftelig beskjed fra Wehrmacht under krigen om å levere inn sitt våpen. Brevet var signert  Sieg Heil og underskrift.

Ola Pytten skreiv svar tilbake:

Eg jaktar hør eg vi og fiskar hør eg vi

Dill Dall

Ola Pytten

;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Andrè...det er mye mer mellom overflaten og bunn vi ikke vet...heldigvis.

Og ja; vi er ikke langt unna å være i samme gate...vi fisker jo tro alt, ellers hadde vi vel drevet med bowling eller annet artig ;)

Så troen på våre fluevalg og fangst ligger der i grunnlinjene.

Og til dagens Bjorni; Ho-ho... ;D

Godt du var enig med oss Willy :)

Kos deg i besøket...

Jeg har en vanvittig stilig tanke i hode nå.....tenkte dele den også med dere: vår, sol...og fuglekvitter...

tenk dere Princeps hot spotten med tungsten i røft vann tidlig vår...hjelpe meg å kjekt å ha den i boksen, nå med fortynging :)

Som jeg nevnte tidligere; vi har fisket ufortynget utgave i noen sesonger, som øverste oppheng..og den har vært god. Derfor kjekt å se at dens tyngre halvbror også gjør nytten...enda bedre blir den nok i litt dypere vann hvor fisken virkelig kan nyte synet av den lett krumme nakken og beina flagrende ut til sidene....virkelig i havsnød denne flua :)

Fortell meg Espen; har du ikke troen nå, så kan ikke jeg hjelpe :D

Det var selve poenget mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min eksperimentelle ungdom, hente det at man bandt noen kreasjoner andre kanskje så på som en fornærmelse.

Jeg husker spesielt den gangen jeg og en usedvanlig flink(teoretiker selvfølgelig) fyr(Tore) var og dyppet fluene våre i en av de mest forbudte vannene på Ringvassøya.

Fine forhold var det og bra aktivitet. Men ingenting ville den ha. Da dro jeg bare fram den lille nymfeboksen og vippet fram en lyseblå lett fortynget vårfluepuppeimitasjon med røde gummibein. Skal si Tore fikk juling den dagen. Han ble kn**la så til de grader - i alle hull.

Og så blei han så sint?

Ingenting i boksen hans funket. Selv om de hadde latinske navn og var lainet sirlig i alfabetisk rekkefølge på foamen.

Enda sintere blei han da jeg viste han hva jeg holdt på med.

Da selveste rakettforskeren Dr. Grunde hadde dun på leppa og fisket med PVC vadere og Kingfisherstang hadde han et hemmelig våpen overlegent alt annet.

Galtelars het kreasjonen og var en diger nymfe.

Bundet med alle godsaker som var å oppdrive på seint 80 tallet. Tippet hale, rød og gul flossilke i bakkroppen, påfugl brystparti, brunt høne hackle.

Og den funka til de grader. På Finnmarksvidda og i myrhullet bak huset.

For noen år siden fikk jeg Fulling Mills i England til å produsere noen Galtelars til ære for Grunde.

Noen takk har jeg aldri fått.

Andre fluer jeg har hatt virkelig tro på en en Copper John variant med kusehår som ryggskjold.

Uten å skryte mener jeg at jeg har vært innom alle fargevarianter uten å få en eneste fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min eksperimentelle ungdom, hente det at man bandt noen kreasjoner andre kanskje så på som en fornærmelse.

Jeg husker spesielt den gangen jeg og en usedvanlig flink(teoretiker selvfølgelig) fyr(Tore) var og dyppet fluene våre i en av de mest forbudte vannene på Ringvassøya.

Fine forhold var det og bra aktivitet. Men ingenting ville den ha. Da dro jeg bare fram den lille nymfeboksen og vippet fram en lyseblå lett fortynget vårfluepuppeimitasjon med røde gummibein. Skal si Tore fikk juling den dagen. Han ble kn**la så til de grader - i alle hull.

Og så blei han så sint?

Ingenting i boksen hans funket. Selv om de hadde latinske navn og var lainet sirlig i alfabetisk rekkefølge på foamen.

Enda sintere blei han da jeg viste han hva jeg holdt på med.

Ja, det var en god illustrasjon på det jeg mente med at vi aldri kan vite, så det beste er å prøve det ut. Akkurat slik vestlandsfanden i beste stil driver nå om dagen - binde idéer ved bindestikka, så ut å prøve  ;D Akkurat slik fluefiske og binding er på sitt beste - med nysgjerrighet, teorier, praksis og dyktighet, og erkjennelsen om at den eneste dommer er ørreten  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du sa:

" Andre fluer jeg har hatt virkelig tro på en en Copper John variant med kusehår som ryggskjold.

Uten å skryte mener jeg at jeg har vært innom alle fargevarianter uten å få en eneste fisk. "

Kanskje lukten ikkje var heilt etter fiskens smak ;D ;D

Hypotetisk deduktiv metode....!!??

Nå snakker dere over min forstand, over klokkeren sin også,... og laaaangt inn i presten sin...

Jeg datt av kroken gitt, trodde dette var en tråd om kortlinefiske jeg

Apropos fremmedord, kom på en liten historie:

Ola Pytten i Bygglandsfjord  fikk skriftelig beskjed fra Wehrmacht under krigen om å levere inn sitt våpen. Brevet var signert  Sieg Heil og underskrift.

Ola Pytten skreiv svar tilbake:

Eg jaktar hør eg vi og fiskar hør eg vi

Dill Dall

Ola Pytten

;D ;D

bjorni

Eg trur faktiskt ikkje alle dei som bruker desse orden heller veit ka dei betyr, men ser veldigt fint ut på kladd ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Espen da :o

Hvordan kan du få AVKREFTET en hypotese da????

Da skal du enten fiske j... dårlig eller la være sette på flue...for fisk får man ALLTID før eller seinere på noe man har produsert i bindestikka som man så på som helt nybundet og sa; Hmmmm...denne blir nok grei :)

(jeg snakker her om fluer man har tro på...ikke hva som helst...for troen er vesentlig her...psykologi er merksnodige greier :))

Og forresten nå når du er på hugget; vi venter vi på dine go' fluer :)

Masse plass til dem...kjør på :)

Å avkrefte hypoteser er da det enkleste som finnes? Søk litt rundt på hypotetisk deduktiv metode eller falsifikasjonisme så er du med på tankegangen bak både Andrè sitt og mitt innlegg. I så måte ville utsagnet om at en ALLTID får fisk før eller seinere på noe, fått Popper til å vri seg i graven. Er ingen stor tilhenger selv, hatet ex.phil men måtte da gjennom det også på veien.

Er fortsatt hos madammen uten stikke og fluene mine. Men skal få kjørt over bindesakene etterhvert tenker jeg :)

Mislykkes man med å falsifisere en hypotese, kan det skyldes at den er sann, men det kan også skyldes at man ikke har testet hypotesen iherdig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig 8) det her er hva gutta liker ;D binder drit töffe og ikke minst fiskefanger nymfer og på toppen av det så er du ute i 12- :o og gir oss fiskerapport ;D nei nå ble jeg glad og bekymra på en gang håper ikke du drar på deg som Willy sa til meg kattunger og annet skit.

Jeg var også ute i 12- men jeg fikk ikke fisk men den der fortommen kjenner jeg igjen he he tok en ½ time å tine den på baderums gulvet fikk den ikke gjennom ringene engang men måtte kappe av den når jeg gikk hjem med plattåskor ;D

All honör til The Stig.

Takk Stig for at du er ute å kjemper for at vi skal klare av vinter abstinensene og at vi får så fine fluer også på kjöpet a gitt er bare helt topp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål. Jeg har en lokal rolig, ja trivelig elv her. På våren er det hyggelig fiske der, relativt stor fisk kan man også treffe på. Utover sommeren blir det dogkjedeligere etter min smak.

Derimot når det kommer en miniflom etter tungt regnvær utpå sommeren kvikner det til igjen med lokal oppgang av ørret på næringsvandring. Problemet er at den da som regel blir veldig grå.. full av sillt, så jeg har liksom ikke hatt særlig glede av det med mitt fiske. Grunnen til at jeg vet om oppgangen er at lokal ungdom drar flotte fangster på mark og sluk...dessuten vet jeg å benytte sjansen et par dager senere når silten har lagt seg :) :)

Mitt spørsmål er. Hvis dere nympheeksperter kommer ut fot slike forhold. Hva gjør dere... har dere noen tjuvknep? Hvilke fluer og blablabla. Jeg har nemlig alltid løst det med å finne annen fiskeplass :P

NB: Jeg har fulgt med på de siste ordvekslingene. Tenkte tidlig på å slenge inn en komentar, men etter Bjorni sitt innlegg følte jeg det ikke trengtes lengre ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål. Jeg har en lokal rolig, ja trivelig elv her. På våren er det hyggelig fiske der, relativt stor fisk kan man også treffe på. Utover sommeren blir det dogkjedeligere etter min smak.

Derimot når det kommer en miniflom etter tungt regnvær utpå sommeren kvikner det til igjen med lokal oppgang av ørret på næringsvandring. Problemet er at den da som regel blir veldig grå.. full av sillt, så jeg har liksom ikke hatt særlig glede av det med mitt fiske. Grunnen til at jeg vet om oppgangen er at lokal ungdom drar flotte fangster på mark og sluk...dessuten vet jeg å benytte sjansen et par dager senere når silten har lagt seg :) :)

Mitt spørsmål er. Hvis dere nympheeksperter kommer ut fot slike forhold. Hva gjør dere... har dere noen tjuvknep? Hvilke fluer og blablabla. Jeg har nemlig alltid løst det med å finne annen fiskeplass :P

NB: Jeg har fulgt med på de siste ordvekslingene. Tenkte tidlig på å slenge inn en komentar, men etter Bjorni sitt innlegg følte jeg det ikke trengtes lengre ;D ;D

Jeg går ut i fra at du vet hvor fisken står ? i så fall så er ett problem ute av verden, det neste er om det er mulig å vade närme nok til å fiske kortline, og i såfall så ville jeg ha brukt nymfer som skiller seg ut med litt hotspot, sölv hode og kansje litt större enn ved normal vann föring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har sjølv eit par fine bekker her i området Bjørnarskj, som også blir ganske brune og skitne når det plutseligt kommer masse vatn, og det som eg då har funne ut e at den nesten " knall Rosa nympha som eg har lagt ut med bilde før her i tråden" Har funka veldigt bra :D Bruker også Tungsteingullhode som fortynngning + bly viss sterke strømmer.

Okey!! Rosa nymphe ligner ikkje nødvendigtvis nåke som helst i insektverdenen, men det ser ikkje ut til at fisken bryr seg om det;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det siste du svarte på jeg lurer mere på. Som du skjønner eventuell annen årsak til å forandre på det man driver med mest ;)Men det hadde vært moro og prøvd. Forøvrig ingen problemer med event. kortline der. Hadde vært fint med noen bildeeksempler

Eg kan legga ut eit bilde av den nye min, med rosa kobberribb når eg kjem heim frå jobb inatt :D Viss intresse då ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...