Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Det som kan bli feil er at man ikke har trua på den og derfor bruker mer tid i boksen enn på å presentere flua der som fisken er, nemlig i vannet.

Hvis den feks. ikke har rödt hakkel på natten så tror jeg du ikke fisker lenge med den för du skifter til en annen med rödt hakkel, så den som ikke har rödt hakkel får aldri en ärlig sjangs, kan ha feil men sånn er det for meg i hvertfall.

Jeg tror også att ditt röde hakkel ser ut som gjellene på småfisk og blir derfor noe som fisken sikter etter, sånn som feks. öjer på gjedde fluer

Her tar du feil! ;)

Eller for å si det som kompisen sa det: "Jeg fisket og fisket og fisket,helt dødt,så satt jeg på "flua di"(vi kalte den faktisk det) også pang!"

Og vi fikk ganske mye fisk på den flua,og den var såpass sikker at jeg fikk god tid til å prøve andre,og siden jeg ikke stresser det med å få fisk,så bruker jeg ofte tid på ting som ikke virker,fordi jeg ikke alltid skjønner hvorfor det ikke virker. Må bare få bekreftet at det ikke virker. ;D Og når det gjelder det røde hakkelet,må du huske at det stort sett var mørkt,bekmørkt,det var jo det dette dreide seg om,farger som blir borte i dårlig lys.

Også en ting til,og som er den eneste forskjellen jeg vet om på bø og sø: Når sø går opp fra sjøen for gytevandring,slutter den ikke å spise som laksen,OK ? ;)

Men,og dette er litt viktig,den slutter å spise fisk! Og dermed kan ikke et rødt hakkel ha noe med gjeller å gjøre,det må altså være noe annet.

Siden jeg ikke kan spørre hva det er som er så attraktivt med komboen i denne elv vet ikke jeg,men rødt hakkel og gullkropp funket heller ikke!

Willy

He he iblant så er det flaks at man tar feil, jeg tror jaggu Rodswinger kommer med nok en favo flue ;) man takker ;D takker også for opplysningen om s.ö for det har jeg aldri fiska så det skal jeg legge på minne for man vet jo aldri når det kan bli fiske etter det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som gjør denne hobbyen så morsom. Man kan tenke selv, lære av andre, lese litteratur, trene og utvikle seg. Det som er viktigst er at man utvikler seg kun gjennom fisking, utprøvning. Slike diskusjoner som dette er deerimot med og gir oss tanker-ideer som gjør oss istand til å trene bedre.

Det var godt sagt, Bjørnar - og fanger vel egentlig mye av essensen i det vi driver med  :) Og vi kan til og med dra det så langt som å si at vi utvikler oss ikke nødvendigvis for å bli så mye bedre heller, men for å få større og bedre forståelse for det vi driver med, og der i gjennom gjøre det enda mer interessant og fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Andre. Man beveger seg rett og slett mer og mer imot å drive på med det man har mest glede av å holde på med.

Når jeg leser trådene om tørt versus fiske med nymphe, synes jeg rett og slett synd på de som har tatt standpunkt på å vie all fiske til tørrfluefiske av prinsippielle grunner. Det blir jo så bitte lite verden de kan utvikle seg i.Greit at det er morsomt med tørt. Men du verden alt disse gutta går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Andre. Man beveger seg rett og slett mer og mer imot å drive på med det man har mest glede av å holde på med.

Når jeg leser trådene om tørt versus fiske med nymphe, synes jeg rett og slett synd på de som har tatt standpunkt på å vie all fiske til tørrfluefiske av prinsippielle grunner. Det blir jo så bitte lite verden de kan utvikle seg i.Greit at det er morsomt med tørt. Men du verden alt disse gutta går glipp av.

Ja, det blir jo som den berømmelige frosken fra filosofien,

som sitter nede i en brønn og titter opp, og er kjempefornøyd for han tror at han ser hele himmelen,

selv om han bare ser en liten del av den   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heptagenia - trekantnympha mi:

Dette er ei av de "simple" fluene mine ;)

Jeg har tidligere bruk hackel, gummibein, ryggskjold osv. Har endt opp kun med denne da den fisker best slik etter min mening. Her er det kun snakk om proposjoner og bevegelse for gjeller og bein. Det eneste jeg er nøye med er lengde og bredde på hale. For det første imiterer det, for det andre balanserer det flua. 3 eller 5 haletråder driter både jeg og fisken i.

Farvevalg på disse er veldig viktig ;D ;D ;D

Fra spøk til alvor. nympha er gjerne brunspraglete å se til. Men undersiden på innsektet er mye lysere. Alt fra grått til oliven og helt gul på klekkeklar forsslænde. Derfor kan mye brukes. Trekanten mot himmelen er viktigst mener jeg.

Trekantnymphe1: Kun fortynget med kjettingøyne. ekorndubb med en dash av synt i. Hale er cock de leon.

Her er kjettingøynene bundet inn på undersiden.

Trekantnymphe2: Denne er mere fortynget med bly bak øynene som er bundet inn på oversiden. Dette i kombinasjon med 2487 krok gjør at denne går oppned.

Det tredje bildet viser trekantfassongen fisken ser.

Jeg anbefaler virkelig å ta med en slik i boksen til sommeren. Den virker (er det ikke det det heter :))

post-1873-13949873329308_thumb.jpg

post-1873-13949873329616_thumb.jpg

post-1873-13949873361744_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dead drift; ja, var derfor jeg sa det...gleder meg til dere begynner pepre denne tråden kanskje(håper det) med deres kortlinefiske etter sjøaure, slik som dere lenge har gjort...for å ordlegge meg på annen måte :)

Da blir utfordringen å skildre, legge inn mest mulig detlajert info i forhold til bilder av fiskested/avstand på fortom/tippet, fortynging av fluer..gjerne bilder. Rett og slett nerde stoff for oss som leser :)

Suverent Bjørnar....takk for din gode flue..og du har poengtert nok teori til å ha troen på at den virker, og fisken viser i sin iver at den jo funker :)

Takk for innsats.

Her er min nymfe til samme segment av fisket...men denne er bundet mørk, kanskje fisken tror den har deiset rundt i strømmen...og finner den attraktiv selv om den ikke viser fluens underside, men overside :)

Den har samme "butte" hodet i mørk farge, ribbing og icedub som kan virke "spraglete" som det naturlige...

I hele tatt en illusjon....ikke en imitasjon,

men se ikke bortfra at jeg lager med lys underside og mørk overside...slik vår gode engelskmann Oliver Edwards holder på :)

Vet ikke jeg, men artig å leke med tanken ;)

post-1338-13949873362334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt akkurat å betraktet dine flotte fluer Bjørnar....se raskt på dem, så ser jo det ut som insektet som lå i min hånd....jeg liker den jeg ;) Og man ser jo at den fanger fisk... :)

Nå må du bare komme deg ut av gipsen, og stelle i stand noe nymferapporter fra det blide midt Norge! :)

Da må jeg være temmelig aktiv med isboret. Over en meter is her nå. Tror alt fisket blir forskyvd tre uker, som det var for ti år siden i trøndelag i år. Med andre ord en god gammel kjempejuli igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nytt lesestoff :D Masse bra med mange forskjellige meininga :) Og nåke som e sagt/skreve fleire gonga " Dette e ein hobby som ein aldri blir ferdig utlært i ;D " Kanskje da e derfor så mangen av oss, som elske dette meir enn nåke anna ;)

Bjarne og Stig... Flotte nympher :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan bli feil er at man ikke har trua på den og derfor bruker mer tid i boksen enn på å presentere flua der som fisken er, nemlig i vannet.

Hvis den feks. ikke har rödt hakkel på natten så tror jeg du ikke fisker lenge med den för du skifter til en annen med rödt hakkel, så den som ikke har rödt hakkel får aldri en ärlig sjangs, kan ha feil men sånn er det for meg i hvertfall.

Jeg tror også att ditt röde hakkel ser ut som gjellene på småfisk og blir derfor noe som fisken sikter etter, sånn som feks. öjer på gjedde fluer

Her tar du feil! ;)

Eller for å si det som kompisen sa det: "Jeg fisket og fisket og fisket,helt dødt,så satt jeg på "flua di"(vi kalte den faktisk det) også pang!"

Og vi fikk ganske mye fisk på den flua,og den var såpass sikker at jeg fikk god tid til å prøve andre,og siden jeg ikke stresser det med å få fisk,så bruker jeg ofte tid på ting som ikke virker,fordi jeg ikke alltid skjønner hvorfor det ikke virker. Må bare få bekreftet at det ikke virker. ;D Og når det gjelder det røde hakkelet,må du huske at det stort sett var mørkt,bekmørkt,det var jo det dette dreide seg om,farger som blir borte i dårlig lys.

Også en ting til,og som er den eneste forskjellen jeg vet om på bø og sø: Når sø går opp fra sjøen for gytevandring,slutter den ikke å spise som laksen,OK ? ;)

Men,og dette er litt viktig,den slutter å spise fisk! Og dermed kan ikke et rødt hakkel ha noe med gjeller å gjøre,det må altså være noe annet.

Siden jeg ikke kan spørre hva det er som er så attraktivt med komboen i denne elv vet ikke jeg,men rødt hakkel og gullkropp funket heller ikke!

Willy

He he iblant så er det flaks at man tar feil, jeg tror jaggu Rodswinger kommer med nok en favo flue ;) man takker ;D takker også for opplysningen om s.ö for det har jeg aldri fiska så det skal jeg legge på minne for man vet jo aldri når det kan bli fiske etter det ;D

Vel,B.R. det kan du godt få,men vær klar over det lokale aspektet til anadrome arter,ikke sikkert den virker overalt,og det ligger så mange bra sø-mønstre i andre tråder her,så jeg tror heller jeg ville skjelt dit. ;)

Men si ifra så kan du få grunnmønstret på PM,vil bare legge til at det er brukt i mindre størrelser og,men da er det viktig å få en balansert flue,rent proposjonalt. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger jeg har blandat din streamer med marflo :) hva tror du skulle denne funke som kortline flue på kvelden :rolleyes:

sorry for dårlige bilder men jeg er slutt på battr. så fikk ikke tatt noen fler og bedre nå.

Men nå var jeg litt for rask, glemte å takke Björnar og Stig for fine fluer :D

post-1102-13949873362882_thumb.jpg

post-1102-13949873363368_thumb.jpg

post-1102-13949873363728_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det ble en diskusjon ;D ;D

Dette er noe som gjør denne hobbyen så morsom. Man kan tenke selv, lære av andre, lese litteratur, trene og utvikle seg. Det som er viktigst er at man utvikler seg kun gjennom fisking, utprøvning. Slike diskusjoner som dette er deerimot med og gir oss tanker-ideer som gjør oss istand til å trene bedre.

Ja,det ble en diskusjon! ;)

Og den kan vel summeres med det siste du sier her,ganske enig!

Og flotte nymfer,nå er vel ikke originalen så vakker heller,med den flotte tilpassede kroppen,men dine har jeg tro på,må vel bare........ ;D

Men,det blir nok en Stig-variant og.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger jeg har blandat din streamer med marflo :) hva tror du skulle denne funke som kortline flue på kvelden :rolleyes:

sorry for dårlige bilder men jeg er slutt på battr. så fikk ikke tatt noen fler og bedre nå.

Men nå var jeg litt for rask, glemte å takke Björnar og Stig for fine fluer :D

;D

Ja dette kan jo bli interresant.Har jeg sendt deg ut på ville veier ? ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for jeg vet ikke hvor dette vil ende :o har jo frysi på meg kattunger og snubla rundt i mörket, etter jeg blev kjent med deg ;D

Nei bry dere ikke om meg for nå tuller jeg litt, skal pröve å ikke avspore tråden her noe mer i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R; genialt...den der skulle jeg hatt igår...sikkert flere fisk som hadde blitt fristet da...det kan jeg faktisk garantere bare ved å se den saken der bukte seg i vannet...grunnet myke hacklefibre i front :D

Smarting du.....du er ikke på ville veier i det hele tatt tror jeg.

Jeg skal binde slik jeg også...sjekke for deg ;) Siden du er innesnødd.

Pokker, det er jo vi også ser jeg...og kaldere er meldt igjen :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for jeg vet ikke hvor dette vil ende :o har jo frysi på meg kattunger og snubla rundt i mörket, etter jeg blev kjent med deg ;D

Nei bry dere ikke om meg for nå tuller jeg litt, skal pröve å ikke avspore tråden her noe mer i kveld :)

Vel,nå laver snøen ned igjen ;D så om det blir tullet eller avsporet,hører vel det årstiden til. ;)

Men ;Stig og jonny:Oselven er helt åpen den,tok meg en tur i stad bare for å sjekke(måtte ut en liten tur,har vært inne med desa i ed klut i en uke,ikke rart man blir oppfarende!) ;D

Ikke no is igjen der.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R; genialt...den der skulle jeg hatt igår...sikkert flere fisk som hadde blitt fristet da...det kan jeg faktisk garantere bare ved å se den saken der bukte seg i vannet...grunnet myke hacklefibre i front :D

Smarting du.....du er ikke på ville veier i det hele tatt tror jeg.

Jeg skal binde slik jeg også...sjekke for deg ;) Siden du er innesnødd.

Pokker, det er jo vi også ser jeg...og kaldere er meldt igjen :-[

Hva har jeg gjort..........? ;D

Nekter å stå ansvarlig for dette!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for jeg vet ikke hvor dette vil ende :o har jo frysi på meg kattunger og snubla rundt i mörket, etter jeg blev kjent med deg ;D

Nei bry dere ikke om meg for nå tuller jeg litt, skal pröve å ikke avspore tråden her noe mer i kveld :)

Vel,nå laver snøen ned igjen ;D så om det blir tullet eller avsporet,hører vel det årstiden til. ;)

Men ;Stig og jonny:Oselven er helt åpen den,tok meg en tur i stad bare for å sjekke(måtte ut en liten tur,har vært inne med desa i ed klut i en uke,ikke rart man blir oppfarende!) ;D

Ikke no is igjen der.

Willy

E ikkje den stengt på denne tida av året ???:) Eller var det berre får og konstantere at isen var vekke??;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som gjør denne hobbyen så morsom. Man kan tenke selv, lære av andre, lese litteratur, trene og utvikle seg. Det som er viktigst er at man utvikler seg kun gjennom fisking, utprøvning. Slike diskusjoner som dette er deerimot med og gir oss tanker-ideer som gjør oss istand til å trene bedre.

Det var godt sagt, Bjørnar - og fanger vel egentlig mye av essensen i det vi driver med  :) Og vi kan til og med dra det så langt som å si at vi utvikler oss ikke nødvendigvis for å bli så mye bedre heller, men for å få større og bedre forståelse for det vi driver med, og der i gjennom gjøre det enda mer interessant og fascinerende.

Dette er godt sagt av dere begge og Andrè(er den helt riktig den è'en ?) ;) :Utvikling og forståelse av hva vi driver med kan være viktig,og ikke minst,berikende.

Også får vi mer å hive på båten når vi gir blanke og hiver på en atraktorflue,sånn bare for å prøve! ;D

Om det så er en mikronymfe med flotte farger og kontraster,eller en streamer som bare skal være stor og fargerik...........

Kunne nevnt fler,det kommer siden. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ikkje den stengt på denne tida av året ???:) Eller var det berre får og konstantere at isen var vekke??;D

gode nyheter Willy, vet du hvor vi kan ploppe marflo med rødt "sjal"???

Skulle likt det vet du ;)

Vet ikke i hvilken grad elva er fredet,så selv om resten av vassdraget er åpent for fiske hele året,er det ikke sikkert at det går an å fiske,men mener å ha hørt at det bare er anadrom som er fredet.

Kan undersøkes,og hvis det er greit,vet jeg om steder ja,selvom det meste av fisken nok står i vannene.

Og ja,jonny det var også for å fortelle at det var isfritt,helt. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ikkje den stengt på denne tida av året ???:) Eller var det berre får og konstantere at isen var vekke??;D

gode nyheter Willy, vet du hvor vi kan ploppe marflo med rødt "sjal"???

Skulle likt det vet du ;)

Vet ikke i hvilken grad elva er fredet,så selv om resten av vassdraget er åpent for fiske hele året,er det ikke sikkert at det går an å fiske,men mener å ha hørt at det bare er anadrom som er fredet.

Kan undersøkes,og hvis det er greit,vet jeg om steder ja,selvom det meste av fisken nok står i vannene.

Og ja,jonny det var også for å fortelle at det var isfritt,helt. ;)

Willy

Kjempe :D Me like isfrie områder ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...