Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Bindebeskrivelse av lettvint marflo. Fort og gæli med bilder og binding da men. Please les teksten, ikke bare studer dårlige bilder.

1) Binder inn ryggskjold ved hodet. Her kan brukes all plast. Jeg bruker thinskin, da jeg liker utseendet og at den er lett å binde.

NB: Bruk kevlartråd (forklaring senere)

NB2: Ikke bruk scudback(forklaring senere)

2) Bruk passende dubbing - jeg bruker her ekorn. Jeg vokser tråden med fiolett swix. Deretter dubber jeg så dårlig det går ant - meget viktig. Det skal være fyldig og luftig. Det er det som senere skaper fluen. Dubbingen går langt ned i krokbøyen.

3) Legg ryggskjoldet bakover og ribb med kevlar tråden tilbake til øyet - vips ferdig - 1,2,3.

NB: Det er her kevlartråden kommer til sin rett. Jeg farver den samme farve som flua med tusj. Deretter snurrer jeg den for å få den smal. Deretter ribber jeg. Hver tørn drar jeg meget hardt til. Kevlartråden er nemlig svært sterk. Da får jeg pølsefasong på ryggen. Hvis jeg bruker scudback, vil den vri og strekke seg i denne prosessen. Derfor plast.

Trim ned fiber på siden og lengden ned til krokspissen. Meget solid, fiskende marflo. De lett fortyngede med bly i kroppen binder jeg med vanlig våtfluekrok.

Legger også ved bilde av et eksemplar av marflo med "gullskalle" midt i kroppen

post-1873-1394987315334_thumb.jpg

post-1873-13949873153712_thumb.jpg

post-1873-13949873154203_thumb.jpg

post-1873-13949873156153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var absolutt ikke meningen at du skulle bli flau Rodswinger :-\ jeg er også bare en glad amatör og det er jo meningen at vi skal läre fra den her tråden.

Syntes de siste bildene dine er så vakre kvelds törr flue strekker at akurat nå så er ikke februar så gäli lell he he

Stig jeg melder meg på med engang :D skal ta med en flaske godt til sjefen i morra og få meg fri for den strekka så bare helt suveren ut ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nydelige nymfestrekker på dagtid og,men litt lengre kast og litt høyere i vannet,men nå skal prøves fortyngede også,sikker på at det virker,hvilken fisk liker ikke å få maten ned til seg? ;)

Det,Bjørnar var en flue etter min smak,blir kopiert,har aldri tenkt på å farge kevlar'en,men så trenger man jo ikke den på alle fluer heller.

Flott tips.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua er det jeg kaller "lortete" og uryddig. Noe som gjør den enda mere fiskbar. Tipper at kortlinefiskeren ønsker mindre fibre som hindrer synk. Da kan det med fordel benyttes annen dubbing. Kanindubbing blir tettere mot buken og gir ryddigere utseende. Den synker også lettere da.

Jeg fisker mye i stille vann. Da er den ufortyngede nympha svært viktig. Sky fisk som går på beite innpå stille vann etter marflo, kan man ikke fiske midt på vak. Da er det game over. Det er mye viktigere å plassere marfloa på strategiske punkter. Vente litt mens den synker sent, før man drar. En terskelelv i nærheten her, er det grunne sandbanker med klart vann der fisken går. Da har vi faktisk latt den synke helt til bunns før vi fisker den. Spennende når fisk cruiser i rett retning. Når fisken observerer den, akselererer den marginalt i retning marfloa og tar den.. Da er det viktig å ikke bremse flua, men heller akselerere den til fisken tar. Nervefiske.

Jeg og kompisen fisket kortline etter Sik i fjorvår. Da brukte vi kulemarflo i enden og sopte bunnen med et par muggpupper som oppheng. Storsiken tok glatt endeflua jevnt. Sik på 1,5 til 2 kilo. Den mindre siken tok puppene. (Nå er det vel kansje en kjensgjerning at stor sik har øynene mere plantet ned enn opp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar:

Nå er det vel kansje en kjensgjerning at stor sik har øynene mere plantet ned enn opp?

Ja,men det har i og for seg jammen ørreten og,har mer enn en gang sett fisk på grunna som lar alt som flyter gå forbi,mens de spiser ting på bunnen,fisken står nærmest på skrå og er 100% fokusert på bunnkryp.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,må være førstemann,siden jeg sitter hjemme med nesa i en klut. ;)

+4 og endel regn! 8);D

Tenker at nå åpner det seg i endel elver rundt her,og det er ikke sikkert at de rekker å fryse igjen før vinteren er over. :D

Så hvis det ikke blir mer isete enn at det i det hele tatt går an å bevege seg langs med vestlandselvene fremover ,så går vi virkelig lysere tider i møte.

Og jonnyMr.sage er sikkert over alle hauger! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten tur med mr jonnywins...ehh...nei mener jonnysage i brakkvann uten å se eller kjenne fisk...satte jeg turen hjem for husvask og en "kopi" av jonny sine cdc marflo....med Bjørnar i bakhodet også.

Så jeg mixet Hends Blend (myk litt glitter dubbing) med cdc...og flashback ryggskjold.

Disse skal fange fisk på neste tur har vi bestemt... :)

Snakker vi om marflo, ja så må vi nesten teste dens fortreffelighet :)

post-1338-13949873159253_thumb.jpg

post-1338-13949873161851_thumb.jpg

post-1338-13949873162363_thumb.jpg

post-1338-13949873162854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,The Stig ;D ;D ;D

Her er den flua som du mener jeg aldri må reise ifra!

At jeg har fått mye fisk på dem,det syns på den ene.

[attachimg=1]

....er opprinnelig et Vespertinamønster,men funker til det meste som er rundt størrelse 16 og deromkring.

Bindetråd:Lysbrun

Hale :brunspraglete fjær(har brukt fasanhale)litt lengre enn bakroppen,men er sikkert ikke så nøye.

Bakropp:Mørkbrun dubbing (min inneholder:opossum,selull,cdc og antron,alt har fått kjøre noen runder i kaffekverna)

Thorax: Olivenbrun eller brun selull el substitutt

Vingeannlegg:fasanhale eller(min favoritt)påfuglfjær

Ribbing!:forsterk flua med noen runder av bindetråden (Lennart Berqvist-tips)

Som dere ser er den "brukte flua"mye mer fluffy enn den ubrukte,den blir sånn når den har tatt noen fisker,og det er meningen at selullen skal dras litt nedover kroppen etterhvert,siden nymfa den skal etterligne har ganske markante gjeller på bakroppen.

Eller om man vil gjøre det selv med børste el.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Willy

post-3549-13949873163121_thumb.jpg

post-3549-13949873163611_thumb.jpg

post-3549-13949873164092_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy; Du er jo grei med oss...dele den aller, aller beste nymfen din med alle leserne...

Og selv om våre er ulike...så er fisken på samme jakt (eller vi :))

Flott levert Rodswinger.

Selvsagt har vi troen på den....den rufsete ser meget spiselig ut....

(knip ned den mothaken er du snill...helt unødig, bare falsk trygghet for deg ;))

He-he...bare måtte terge litt siden du har brukt så ltfor lang tid å hoste opp den fluen ;D

Stilige glasskuler...må si jeg er imponert over at dere kjøper så mange i slengen...dere vet hva de der kulene inneholder, ikke sant???

Bjorni, du må ikke være lenge borte vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Dagens mothaker er så små,at de nesten ikke virker,og de lager ikke særlig skade heller,men skal gjøre det når jeg gidder å huske det. ;D

Nei,jeg vet ikke hva fargede glassperler inneholder. Noe farlig som bly eller kvikksølv eller det som verre er? :o

Willy

farget glass skal ikke inneholde noe farlig nei. hvis jeg husker rett, av det jeg har sett på discovery, så farges glass med ting som finnes i naturen fra før av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Dagens mothaker er så små,at de nesten ikke virker,og de lager ikke særlig skade heller,men skal gjøre det når jeg gidder å huske det. ;D

Nei,jeg vet ikke hva fargede glassperler inneholder. Noe farlig som bly eller kvikksølv eller det som verre er? :o

Willy

farget glass skal ikke inneholde noe farlig nei. hvis jeg husker rett, av det jeg har sett på discovery, så farges glass med ting som finnes i naturen fra før av

Takk Igor! :D

Håper du har rett!

Og da er jeg spent på hva The Stig svarer,det kan jo være noe?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få si at jeg ikke får bundet fluer til sesongen. for det andre skriver jeg sent. på bandytrening i dag presterte jeg å få en finger ut av ledd og to brudd i høyre hånd. diger gips >:( >:(

For det andre må jeg få svare på innlegget til baetrix.

Han skrev øøøø?

jeg skjønte ikke helt hva han mente, bare at han var uenig. jeg har alllerede forklart at jeg ikke er noen stor nymphefisker. men jeg ble oppfordret til å skrive mine erfaringer.

min rufsete marflo har nokså mye bein. sammen med den lette krokspissen har disse  en lei tendens til å fungere som et ror og vende opp. dette går som regel greit med en lett og fluffy kropp.

når jeg fortynger en kurvet krok med langsgående bly på stammen blir denne prosessen forsterket, da tyngdepunktet er høyt på selve flua.

på en rett nymphekrok kommer blyet mere i senter på flua, da den blir flat (håper dere skjønner hva jeg mener). Det jeg i  tillegg gjør med denne, er at beina er tynnere dresset. Helt til slutt trimmer jeg ikke ryggskjoldet helt inn til kroppen. jeg lar det stikke ut en lapp bak. den er med og hjelper slik at den som regel vender rett vei.

Da har jeg iallefall fått forklart hva jeg mente. så får dere heller le av det!

Når det gjelder kulemarfloa, skjønte jeg ikke hva baetrix mente. det sto ingen kommentar. bare vedlagt bilde.

Men jeg ønsker gjerne å vite hva som er feil.. jeg skjønner ut fra henvisningen til svn at du er en erfaren fisker

beklager mangel på store bokstaver, da jeg jobber kun med venstre pekefinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marfloene dine var kjempe Bjarne, så der e da ingenting og le av :) Men du skriev at " Viss du skulle ha fortyngning på marfloen, so brukte du rette kroker " Men på bilde så hadde du brukt ein kurvet krok med gullhode som fortyngning. Så sikkert berre ein pirkete annmerking :) Men kem bryr seg :D

Foresten!!! Kor lenge blir du gåande med gips no då :-\ Vil tippa da e ein smule kjipt :-\ :)

Stig... Flotte marflo, og jepp!! Garantert nåke fisken har lyst på :D Og sjølv om da ikkje blei nåke fisk idag heller, så smakte jo kaffien godt ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha.... nå skjønner jeg det. jeg trodde jeg hadde skrevet om den kulemarfloa og den vanlige fortyngede her. men det skrev jeg i en annen tråd her, der svn var inne og sa at vi burde skrive om marflo.  da skjønner jeg det hele virket merkelig.

(en kompis ringte og sa det)

med rett krok mener jeg derfor at jeg fortynger ei flue for å få den til å gå rett. kulemarfloa er en annen variant, jrg ønsker skal gå med ryggen ned. spør gjerne mer hvis dere ikke skjønte det.  important forskjell. slik er det når man er senil og åreforkalket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar,du får virkelig ha god bedring!

(det var bra det skjedde etter du hadde bindt marfloen,og lagt ut bilder) ;D

Tror nok Baetriメ ... ヅ  forklarer hva han mente.

Det du skrev var jo at du brukte rett krok når du fortynget med bly,fordi at flua ikke skulle snu seg. ;) Greit nok!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et innlegg til å åpne øynene igjen,hmmm......... 8)

Leste litt i Hends-boka(la oss kalle den det) idag og de la meget stor vekt på teknikk,presentasjonsteknikk,som du nevner.

Så mye sto det at jeg ikke har kommet til det jeg skulle enda,tsjekkiske nymfer,måtte ta det pent,prøve å få med alt,og enda har jeg tenkt å lese det mange ganger!

Og fint lagt frem,nesten ydmykt,som noen her........ ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ventet helt til nå med å sette meg foran pc...ellers hadde jeg svart for Baetrix...selv om det ikke hadde vært på langt nær så oppklarende som hans eget "oppmøte" til rektor :)

godt jobbet gutter, og Bjørnar...du må ha den beste bedring..det der hørtes j... kjipt ut.

Men når jeg hører om voksne menn som bedriver bandy...ja, da legger jeg sammen to og to;

Glatt...og AUUUU... :-\

Men vi har hatt stort utbytte...og kom ikke her å si du ikke er en nymfefisker...selvsagt er du det, alle er det..men det kreves mot å innrømme det :D

Å fiske kun tørt, utelate de første sprellene til larver/nymfer...er jo som om du skulle soille bandy...men du dreit i hele spillet, ventet ved målet gjennom hele kampen for å få den målgivende pasningen på åpent mål ;D

Synd vi ikke kan dømme offside i fluefisk også..he-he.

Takk jonny...bra du likte dem...vi skal jo bytte, du får mine og jeg dine...gentlemans aggreement ;D

Igor og Willy...dere har helt rett...det er "glass" som er skummelt å kaste fra seg i elven...plutselig går en anne bak dere, setter seg/eller krabber på knærne og får hull i vaderne fordi noen har sølt små knuselige ting på bunnen :o

Fysj :D...det var ikke verre en det...så sett av noen glassperler til meg Willy :)

Her er flere marflo...bundet med forskjellig flash ryggskjold som jeg benytter i Twist pupa...men disse med Magic shrimp foil trikset til Eikre over..for å få skinnet gjennom, men litt dusere :)

Og lys oliven/naturell cdc brukt sammen med soft dub,(Hends Blend)

Jeg er litt engstelig i å bruke for mye cdc....synkehastighet.

I kroppen på de to "mest grønne" har jeg helt enkelt surret ribbing band (oliven/brun/bronse aktig) som på bilde. Det ble litt stilig...syns fisken :)

HAr også brukt det samme ribbing band som "glitter skjold" under magic shrimp foli i brun/oliven, på et par av fluene.

Vet ikke hvirfor jeg gjør dette..men fikk disse marflo sakene i hodet. :)

Håper de forsvinner snart....en fisk på dem, så er de i boksen med det rare i :)

post-1338-13949873209808_thumb.jpg

post-1338-13949873210203_thumb.jpg

post-1338-13949873210481_thumb.jpg

post-1338-13949873210734_thumb.jpg

post-1338-13949873211064_thumb.jpg

post-1338-13949873211433_thumb.jpg

post-1338-13949873211865_thumb.jpg

post-1338-13949873212273_thumb.jpg

post-1338-13949873212584_thumb.jpg

post-1338-13949873212943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...