Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Vel hjemme hos svigers etter koselig formiddag på meget godt nymfestrekk i brakkvann...veeeeldig lavt vann..og vi så fort at her stod inten bitevillig...litt dumt, for vi trente litt, og det jeg så var oppløftende..hadde det stått fisk, så hadde den tatt...tør jeg påstå :)

Jonny og Willy fortsatte til annet spennende sted men mine plikter kaller.. :)

Bilder og forklaringer blir lagt ut seinere...og kanskje gutta kommer med fisebilder fra sted 2....vi har jo vist fiskebilder fra slikt sted i løpet av "vinteren/frosten"..så der er potensiale :D

Mens de er ute å gjør godt arbeid i elven, får jeg kose meg med svineribbe som er klar for servering om ca 10 minutter...hmmmm...godt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne skjer da jammen meg fort... E ikkje so lenge sia eg var inne får og lesa, men då va me berre komt til side 67, og no e me på 69 :o :o ;D Men da e berre kult ;D Ser ka du snakka om idag Stig ang bildene til Willy. Masse røde ringer og piler :) Røde ringa e kult, men eg blei litt forvirra av dei gule pilene ;D ;D Neidå, veldigt bra Rodswinger :D Faktiskt veldigt lærerikt :)

Når da kjem til dagens nymphe tur, så var fisken som sunket i jorden, men kanskje ikkje så rart med den temperaturen. -4 :-\ Men ein flott dag ute i da fri :D

Når da kjem til innsatsen på dagens nymphetur so kan ein ikkje klaga på den. Stig og Willy begynnte fiske sitt med ein nymphe rigg med 2 nympher, og reltivt lang fortom " Nøyaktig lengde skal dei få lov til og fortelja sjølv :)" Dei fiska på relativt dype områder, der da va både rask strømm og heilt rolige parti og hvor fisketeknikk absolutt kan prøvast ut på forskjellige måter, Nåke som dei også garanter blei.

Eg sjølv søkte meg lenger ned mot elveutløpet, og mot grunnare partier :) Eg begynnte med ei nymphe pga låg vannstand og 60cm fortom, Men desverre ingen fisk :'( Men men kjekt alikavell :D Og atter ein gong så fant eg døde skapninger, men denne gongen var det ikkje fugl, men fisk ;)

Etter kaffi og preik, fant eg og Willy ut at me skulle reise til neste plass. Stig måtte desverre reise, men nye muligheter kommer vel til veka :D

På den andre plassen, så var da ikkje masse og skryta av, unntatt godt selskap :)

Lite vatn, is og ingen bitevillige skapninger :-\ Bildene uteblei også frå dette området idag desverre, og etter ein god time, så gjekk turen heimat får oss også :)

Men uansett ein flott dag :D

post-1116-13949873030845_thumb.jpg

post-1116-13949873031079_thumb.jpg

post-1116-13949873031319_thumb.jpg

post-1116-13949873031559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jonny .....fisken er der av og til...og da hadde vi hatt dem på ;)

Likefullt, interressant sted som avveksling fra iskantede ferskvannsbekker.

Her er Jonny sulten på Willy sine godbiter....smake godt willy, både kaffen og kakene dine :)

Og du skal få skryt for å ha effektive "blåskjell nymfer" av rang ;D ;D

Ti pass for en kar med slik cap ;D

post-1338-13949873035108_thumb.jpg

post-1338-1394987303571_thumb.jpg

post-1338-13949873036079_thumb.jpg

post-1338-13949873036442_thumb.jpg

post-1338-1394987303677_thumb.jpg

post-1338-13949873038261_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi over på kystlinefiske ???

Neida, bare vent til du får se bilder vi tok med Willy sitt kamera, så skal du få sen nymfegutter i flott drift.

Jonny spurte på veien pr tlf om han måtte hjem å hente annet utstyr enn #3 stangen han hadde med...vi skulle jo fiske i brakkvann..."NEI, svarte jeg...vi skal jo nymfe..."

Og det var det enset vi gjorde der....gadd ikke tenke på sjøørretstreamere i bilen en gang...

J

a, til Snorre...vi er veldig fokusert på det eneste riktige fluefisket om dagen...og jeg elsker tanken på at flere og flere begynner å få dreisen på dette ufattelige moro fiske.

Erik Eikre var med meg en gang for noen år tilbake på dette stedet...og jeg kan love dere han var mildest talt fasinert over å ha fanget fine sjøørreter på godt nymfefiske :) :)

Har fått flotte regnbuer her før (ikke de grisene på mange kilo uten spor, men de flotte spreke kilos /halvannet som er litt torpedo)

Svær brunørret fra vannet har bitt på...og sjøørreter i ymse str.

Altså verdt et forsøk dersom dere vet om ok tidevannsstrømmer langs vår kyst.

jeg lo litt på tanken idag over muligheten av å få torsk på kortline....dvs det har jegg fått flere enn en gang...men da under vanlig streamer fiske...hvor man ser torsk helt plutselig ved ens ben....da vipper man ut det man har og dirrer forførisk på stangtupp...veldig visuelt on NÆRT fiske.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...nei frode...jeg er aldri ute om natten/mørket...hater det som pesten.

Det visuelle er for borte vekk og ikke en eneste ryggmarg følelse kan erstatte det visuelle behovet jeg har under mitt fiske :)

men at det er spennende, reint fangstmessig og for de som liker mørket, er jeg ikke i tvil om :)

Og så det siste elementet; kveldstid er jeg full booket med trøtte små troll som skal vaskes, pusses tenner på og synges for...og velse jenten skriker for sår hals for 15 måneden på rad nå, hver eneste j... kveld  :) Hun gjør det hun kan for å vise hvem soom er sjef...hun får som regel rett.

Trodde aldri jeg skulle bli slik tøffel...men dessverre blitt det, mer eller mindre ufrivelig.

men kanskje jeg skal driste meg til å sjekke stedet en kveld etter legging og skriking er ferdig...men først når det er blitt plussgrader :)

Og aller helst bør det være god veibelysning ved kulpens side...jeg trenger noe lys for i det hele tatt gidde prøve :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som en flott tur dere hadde, selv om det blir litt triveligere med pluss grader og sol som er bestillt til midten av februar ;D

stilig å se at dere er så ivrig selv om fisken uteblir. lærerike rapporter der bildene viser faktiske forhold og hvor det kan/står fisk.

:)

så off-topic:

har prøvd nymfe til sjøørret i sjø før, men ikke kortline, så det skal bli spennende å prøve.

husker en episode i vår da jeg skulle fiske sjøørret. vadet sakte utover stranden mens jeg fisket av området med nymfe, pluteslig fikk jeg øye på en rognkjeks 5 meter fra meg, jeg hadde jo nymfa på så jeg vippet den ut og lot den synke til bunns, dro den litt opp av bunn og mot meg i vibrerende bevegelser og jaggu beit den ikke på med en gang... nymfing i sjø byr på mange overaskelser :D

post-2709-13949873042196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild- I Februar er det ikke bare mildt og flott...men det er et lite håp for litt mer aktivitet hos fisken :)

Og etter din bekreftelse på "Kortline" i saltvann, er vi på dørterskel til ny tråd; "Saltwaternymphing" ;D

Bandt meg noen flere nymfer igår, før turen:

Tenkte bare jeg skulle vise B.R at jeg har prøvd kopiere hans "twist feet Peeping" :D

Disse blir brukt som endefluer/anker.

Ulike kroppsfarger for ulike bunnforhold (som vi var inne på siste vi diskuterte peeping og husbyggende vårfluelarver)

Synker fort ned, fisker godt uten å hekte seg for mye i bunn.

Bundet på Jigg krok 14, med 3.3mm tungsten hoder...i forskjellige farger.

post-1338-1394987304299_thumb.jpg

post-1338-13949873043482_thumb.jpg

post-1338-13949873043961_thumb.jpg

post-1338-1394987304442_thumb.jpg

post-1338-13949873044974_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer mums enn dine og Mr. Stokkebekk sine, eller noen andres, men ville bare vise dem, slik at du bla kunne bekrefte det :D

Og jiggkrok...funker ok tror jeg (satt meg ikke fast med dem igår...ingen blåskjell på meg mao) ;D

Ja vi kan si det sånn, og att dem er nesten bedre en den ekte varen ;)

Jigg krokene er suveren til bånnkrypende greier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jiggkrok...funker ok tror jeg (satt meg ikke fast med dem igår...ingen blåskjell på meg mao) ;D

Har du ikke prøvd dem før, Stig?

Andrè, glad du spør; Jo, selvsagt har jeg det, men akkurat dem jeg bandt igår ble ikke prøvd før igår ;)

Og ja, jeg tror (vet vel egentlig ganske godt) at de funker...men igår var det saltvannsfisk vi skulle prøve på og siden vi ikke fikk direkte svar igår, fra verken fisk eller blåskjell, så skal jeg ikke være så påståelig at "de funker som bare det"... :D annet enn at de ikke hektet...og da er jeg langt på vei fornøyd.

For alt som ikke hekter seg, og driver fritt over potensielle standplasser har en overveiende sannsynlighet for å bli betraktet som mat for fisken.

Noen mønstre mer enn andre til ulike tider.

I så måte er det forståelig at jeg fokuserer på nettopp disse fluene også ;)

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...