Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Vel,Andrè,du fortsetter i det kreative hjørnet og imponerer både med fluer og bilder. ;)

Også kommer vel Stokkebekk med noe i samme duren,like imponerende flotte.

Det er bare å ta av seg hatten,også får du og jeg Bjørnar servere rufsefluene våre med visshet at de fisker faktisk godt de og.

Men jeg slutter aldri og forundre meg over fluene til de nevnte to herremennene,det er noe ryddig og proporsjonalt riktig over dem.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, morsom tråd her nå  :)

B.R: På vårfluelarva brukte jeg en Skalka J #10.

Men her er et bilde av en mann som virkelig også vet å dra fluene ned til det minimale, he he.

Jeg fikk faktisk 7 ulike harrfluer av Jan Siman i dag i posten - og alle så slik ut (med tre fargeforskjeller)

Harrflue på tjekkisk tungt vis  ;D

[attachimg=1]

post-3159-13949873374207_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Siman er en mann av det enkle....en god mann på dette området med harrfiske :)

Hans fluer fanger fisk.

Aktiv...(lokal butikk nedi gata) fikk levert Siman nymfer gjennom EikreFly her i våres...fiskefangere alle som èn.

Men så fikk jeg være heldig å hjelpe dem med å sette opp ordren også da...visste jo sånn nogenlunde hva jeg ville like å selge selv om jeg hadde jobbet der :)

Og den flua du sist viser her Andrè...fanger fisk ;)

Helt spesielt bra for meg i spesielle situasjoner/settinger...skal jeg komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder jeg meg til å høre om svn. Flua ser jo i første øyekast dønn kjedelig ut, men skjønner at den har sine misjoner. Jeg ser blant annet at den har fine proposjoner, gjennomsiktig preg, og at den har lite vannmotstand.

Ja, det blir jobben som tung endeflue, eventuelt tung middle dropper. Men den der som tung endeflue på en jig- krok hadde antagelig heller ikke vært dumt, eller hva tror du, Stig?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Oliver så får det bli mye Oliver i flua. Oliver Edwards er sjefen når det gjelder slike nymfer, de er utrolig flotte. Nesten for fine, en skikkelig hyllest til fluebindingen som "kunstform".

Jeg tok den utfordringen fort og gæli, surret sammen ett eksemplar. Må si at jeg må jobbe litt mer for å få rett vinkel på de beina. Men det er ikke gjort på et forsøk. Her er en sulphurea nymfe som er ganske heavy, mye bly i kroppen på denne her. Det eneste som er litt fikkel på denne er å varme beina slik at de gir etter og bøyer seg. Resten er plank..

Temmelig lik Oliver sin nymfe, men jeg har brukt ST Tubing i kroppen og bindt inn en bunt med marabou pekende framover også strekker jeg 3 og 3 fiber bakover og lar de stikke på siden når jeg surrer tubingen. Blir meget solid. Bein og vingesekk er spanflex. Ekorn dubbing i thorax. Coq de leon som haler.

Husk! Oliver liker det enkle i fluebindingen, han bare får det til å se fancy ut.

Skulle jeg fisket mye med slike fluer noe jeg ikke har forutsetinger for her jeg bor, hadde jeg like gjerne bunkret opp med flua til Bjørnar her. Ikke moro å sette fast en haug med fluer i bunnen man har brukt 10 minutter eller mer på å binde.

Edit: Jeg burde ha laget flekker på de beina med tusj!

post-2-13949873379217_thumb.jpg

post-2-13949873379709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Oliver så får det bli mye Oliver i flua. Oliver Edwards er sjefen når det gjelder slike nymfer, de er utrolig flotte. Nesten for fine, en skikkelig hyllest til fluebindingen som "kunstform".

Jeg tok den utfordringen fort og gæli, surret sammen ett eksemplar. Må si at jeg må jobbe litt mer for å få rett vinkel på de beina. Men det er ikke gjort på et forsøk. Her er en sulphurea nymfe som er ganske heavy, mye bly i kroppen på denne her. Det eneste som er litt fikkel på denne er å varme beina slik at de gir etter og bøyer seg. Resten er plank..

Temmelig lik Oliver sin nymfe, men jeg har brukt ST Tubing i kroppen og bindt inn en bunt med marabou pekende framover også strekker jeg 3 og 3 fiber bakover og lar de stikke på siden når jeg surrer tubingen. Blir meget solid. Bein og vingesekk er spanflex. Ekorn dubbing i thorax. Coq de leon som haler.

Husk! Oliver liker det enkle i fluebindingen, han bare får det til å se fancy ut.

Skulle jeg fisket mye med slike fluer noe jeg ikke har forutsetinger for her jeg bor, hadde jeg like gjerne bunkret opp med flua til Bjørnar her. Ikke moro å sette fast en haug med fluer i bunnen man har brukt 10 minutter eller mer på å binde.

Edit: Jeg burde ha laget flekker på de beina med tusj!

Gud bedre . . .  :o Hadde ikke fått meg til å fiske med slike kunstverk, jeg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho-ho...dere tar jo helt av her nå :)

Sat faktisk å kikket på gammel Oliver Edwards video...hvor han bindr disse...og det er jo små kunstverk :)

Så følger Rune opp denne galskapen som Bjørnar jo startet på "edruelig" vis :) Konge.

Takk for bidrag :)

Men \en ting skal godeste Edwards ha; han har laget flotte filmer og uimotståelige fluer, inspirerer mange.....

Rune og Andrè viser vei her på sidene...i Oliver stil :)

Jeg følger kanskje opp...men da med en flue jeg akkurat kom på jeg hadde i 2002 skrinet mitt...en flue som har fanget drøssevis med fisk i slike partier vi vil fiske disse....men hadde glemt den helt bort.

Tar bilde imorgen....ikke le for høyt av meg da er dere snille...

Merker jeg gleder meg litt nå :)

Hadde det ikke vært for min egen "selvtillit" hadde jeg aldri våget vise den frem...

(men så er jeg en slik type som skryter av småfisken også...det har dere jo oppdaget :D)

Stilig....gi dere nå..må tilbake til Oliver fiske disse nymfene...artig skue på sett og vis :-X:)

Natta alle mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få provosere litt.

Rune, hadde jeg hatt valget mellom di nymphe og mi nymphe ved elva.....hadde jeg valgt mi ;D ;D ;D ;D

Årsaken hadde vært at jeg skulle tatt med din hjem og hengt den på veggen ;D ;D ;D

Når det er sagt, uten å virke tåpelig (for det blir jeg virkende), vil jeg spørre spørsmålet - hva er det som fisker??

Jeg skal ikke gi noe svar, da jeg ikke har det. Men eihverflue er en form for illusjon.... hva fisker...

Hva gir suksess? Det  er en graut av faktorer som er viktige. Den ene egenskapen er viktigere enn den andre. Jeg antar at i en fiskekonkurranse er det den som har mest peiling på flest som mulig av disse faktorene som vinner til slutt.

Ergo: Konkurransefiskerne er de som i størst grad kan fortelle hva som er viktigst for å få fangst ;) ;) I mellomtiden kan vi andre krige om hvem som har den flotteste imitasjonen og hvemsom har den hotteste stanga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få provosere litt.

Rune, hadde jeg hatt valget mellom di nymphe og mi nymphe ved elva.....hadde jeg valgt mi ;D ;D ;D ;D

Årsaken hadde vært at jeg skulle tatt med din hjem og hengt den på veggen ;D ;D ;D

Når det er sagt, uten å virke tåpelig (for det blir jeg virkende), vil jeg spørre spørsmålet - hva er det som fisker??

Jeg skal ikke gi noe svar, da jeg ikke har det. Men eihverflue er en form for illusjon.... hva fisker...

Hva gir suksess? Det  er en graut av faktorer som er viktige. Den ene egenskapen er viktigere enn den andre. Jeg antar at i en fiskekonkurranse er det den som har mest peiling på flest som mulig av disse faktorene som vinner til slutt.

Ergo: Konkurransefiskerne er de som i størst grad kan fortelle hva som er viktigst for å få fangst ;) ;) I mellomtiden kan vi andre krige om hvem som har den flotteste imitasjonen og hvemsom har den hotteste stanga ;D

Det er mye som fisker, og det er noen få fluer som har X-Faktoren. Hva som skal til i en slik nymfe vet ikke jeg. Til det har jeg for snevert datagrunnlag siden jeg bare har lurt noen få fisker i pissbekken på slike fluer som dette. Men, jeg holder med konkurranse gutta når det gjelder farger. Farger er viktigst under vann og betyr mye. Om ei nymfe trenger bein er vel så som så. Jeg ser etter det som er fremtredende i et insekt når jeg binder fluer. Og når det gjelder heptagenia så er det brei profil, og kraftige bein. Det kunne like gjerne vært 2 eller 3 korte stumper på hver side uten noe knekk. Og ikke minst riktig vekting av fluene som skal under vann for at de i det hele tatt skal oppføre seg riktig og komme ned til fisken. Men Bjørnar, når det kommer til stykket så driter jeg ofte en lang marsj i hvor lite som skal til for at fisken skal ta, det er drit kjedelig. Som regel er fluebinding moro og da blir det deretter. Hadde det bare vært snakk om å ha fluer for å fiske ja da hadde jeg gått på butikken. Less is more... bla.. bla.. greit det.. nynner det selv når jeg kjeder livet av meg og binder opp dunger med fallskjermfluer og klekkere.. Men du verden å moro det er å fiske med de! Men, har gjort det før 100 vis av ganger... Mer moro å ta fisk på fluer man har lagt "sjela" i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune sier:

Men Bjørnar, når det kommer til stykket så driter jeg ofte en lang marsj i hvor lite som skal til for at fisken skal ta, det er drit kjedelig. Som regel er fluebinding moro og da blir det deretter. Hadde det bare vært snakk om å ha fluer for å fiske ja da hadde jeg gått på butikken. Less is more... bla.. bla.. greit det.. nynner det selv når jeg kjeder livet av meg og binder opp dunger med fallskjermfluer og klekkere.. Men du verden å moro det er å fiske med de! Men, har gjort det før 100 vis av ganger... Mer moro å ta fisk på fluer man har lagt "sjela" i.

Da er det akkurat som jeg sier. Det handler om filosofi. Hver enkelt fisker sitt standpunkt teller mest for hver enkelt fisker ;) ;) Hver gang de tar fisk som følge av sin filosofi/teori, føler de at de gjør noe riktig. Hvis andre da føler at de har en bedre filosofi/ teori.... ja da har de vel mere suksess da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo: Konkurransefiskerne er de som i størst grad kan fortelle hva som er viktigst for å få fangst

Da er det akkurat som jeg sier. Det handler om filosofi. Hver enkelt fisker sitt standpunkt teller mest for hver enkelt fisker

?

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sei da går fort i svingane her no!! :o Klare ikkje heilt og følge med, men men sånn e no livet ;D

Andre og Rune!! Helsiken for nåkre vakre saker :D

Eg har sjølv vært klistra framfår bindestikka i heile kveld, og her e 2 nye som ikkje eg har lagt fram før + pluss ein liten slurk med godsaker ;D Resten av nymphene har eg lagt ut før, så dermed skippe me dei ;)

post-1116-13949873427013_thumb.jpg

post-1116-13949873427249_thumb.jpg

post-1116-13949873427498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune sier:

Men Bjørnar, når det kommer til stykket så driter jeg ofte en lang marsj i hvor lite som skal til for at fisken skal ta, det er drit kjedelig. Som regel er fluebinding moro og da blir det deretter. Hadde det bare vært snakk om å ha fluer for å fiske ja da hadde jeg gått på butikken. Less is more... bla.. bla.. greit det.. nynner det selv når jeg kjeder livet av meg og binder opp dunger med fallskjermfluer og klekkere.. Men du verden å moro det er å fiske med de! Men, har gjort det før 100 vis av ganger... Mer moro å ta fisk på fluer man har lagt "sjela" i.

Da er det akkurat som jeg sier. Det handler om filosofi. Hver enkelt fisker sitt standpunkt teller mest for hver enkelt fisker ;) ;) Hver gang de tar fisk som følge av sin filosofi/teori, føler de at de gjør noe riktig. Hvis andre da føler at de har en bedre filosofi/ teori.... ja da har de vel mere suksess da?

Hehe.. Stemmer det. Det handler om smak og behag. Hva folk føler er personlig, det er det flotte med det ordet. Det er ikke det samme som at slik er det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode diskusjoner dere har....og godt drikke du hadde der jonny...ikke ille fluer helle :)

Jeg kan ikke klare kopiere Rune og Andrè...men her er bilder fra min "eldre" utgave fra 2001/02 tror jeg.

Fått masse fisk på den....

Så måtte jeg fortsette i samme tralt...enkel flue å binde...gi meg ønsket profil, fargenyanser ok "KONTRAST"...hvilket jeg føler er viktig for å hive den på fortom.

Og når den er kommet på fortom...ja da er veien "kort" til fiskens munn ;) (hårete...men helt sant :))

Håper mine "Flatlus" også fanger...i mer moderne drakt enn forrige utgave :)

I hånden ser dem ihvertfall noenlunde "fra samme planet ut"

post-1338-13949873385607_thumb.jpg

post-1338-13949873386098_thumb.jpg

post-1338-13949873386578_thumb.jpg

post-1338-13949873387066_thumb.jpg

post-1338-13949873387558_thumb.jpg

post-1338-13949873388047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dere likte dem.

Den bruneste av de to på samme bilde er med amber farget hul stretch tube (Guideline fikset dem)

og gull kobbertråd inni. Lys Oliven strutse herl nedimellom de tre-fire turn med tuben bak thorax, og ca to turn fremfor der jeg binder inn ryggskjold. (Hanak 200bl #14)

Den i #16 (Hanak det også) med lysere farger, er ferdig spunnet kobbertråd fra EikreFly...klippet på oversiden og underside, for å fremheve det flate inntrykker.

Har tungsten i Mocca farge på begge, bly i thorax, og pearl shrimpfoil ryggskjold....som er farget sort med tusj ;). Stilig sort/lilla/grønnaktig ryggskjold som resultat.

Dette er selve kontrasten i hele fluen....sammen med gullribb i den lyse varianten.

Beina er bare bitte små partridge fjær som er bundet inn med ryggskjold og brettet frem før skjold legges oppå.

Beina gir effekt som ønsket til den flate profilen, samt litt bevegelse uten å være stivt og forhindre form mye synkehastighet....hvis de blir for "tette"...sp klippes bare noen bort innimellom...så blir det litt microspace mellom hver fot i tillegg.

Bruker altså ikke like mye tid som den fantastiske Oliver Edwards på å binde imitasjonene...men desto mer tid på å fiske dem noenlunde ordentlig :) :)

Når det er sagt har- og er Oliver til stor inspirasjon for meg og mange, mange fluebindere/fiskere.

Ja, B.R og Willy....vil ikke se dere på kortlinetreff uten slike ;D

Og går alt som "tanker i mitt hode", så er det ikke lange bettan unna for Bjørnar heller....det blir vestlandsbanen og Ruffen som må kjøre lengst....Og B.R er rett oppi streeten...

Huff, dette ble OT...men forhåpentlig On T :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar :D enkel og grei beskrivning, har ikke akkurat det samma som du har brukt men ganske likt, ikke sikkert dem blir like fin men skal pröve

Ville selfölgelig ikke finne på å komme uten min kortline boks på treff ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...