Gå til innhold

Sjøørret fiske, en oppfordring.


obbs

Anbefalte innlegg

Sjøørret fiske.

Denne flotte fisk som vi kan jakte på året rundt langs vår langstrakte kyst, har blitt en populær fisk for alle oss sportsfiskere. Da vi startet  sjøørret fiske for ca 20 år siden var det ikke mange av oss. Men de siste 5-10 årene har det blitt alt flere og flere som har fått øynene opp for fiske langs kysten etter sjøørreten. 

Når det gjelder sjøørret fiske er det enkelte lover og regler man skal forholde seg til, og kanskje noen uskrevne regler det kan være vært å tenke på. Dette kan være viktige ting å ta hensyn til for at vi kan opprettholde en så god stamme av fisk som mulig i våre fjorder. Dette er ikke skrevet som en moralsk preken, men kun ment som en enkel veiledning, og en oppfordring til alle som bedriver dette fiske.

Minstemål :

I Norge har vi ett minstemål på SØ som er 35 cm. Dette kan du sjekke enkelt ved å måle 35 cm på stanga og sett av ett merke med en tape bit el. All fisk som er under 35 cm skal settes forsiktig ut igjen. Dette måles fra snutespiss til halens ytterste spiss.

Gytefisk :

Fisk som skal opp i bekker og elver for å gyte på høsten skifter farge. SØ får ofte ett brunskjær over seg. Denne fisken er ikke god matfisk, og når den er gyteklar burde denne få muligheten til å fullføre leken i bekken/elva. Fisk som er farget bør settes forsiktig ut igjen.

Vinterstøinger :

Vinterstøinger er ikke noe å trakte etter. Dette er fisk som ofte står på grunt vann og hviler etter høstens gyting. Skulle en være så uheldig å få en slik avmagret fisk, er det bare å hekte den forsiktig av kroken å slippe den tilbake. Dette er ikke matfisk.

.

Gjeldfisk :

Dette er fisk som ikke skal opp i elva for å gyte, men hopper over det for ett år eller to.

Hele sesongen bør man trekke ut til steder som har dypt saltholdig vann i nærheten av, men utenfor områder som er fredet og prøve lykken der. Her har man større mulighet og treffe skikkelig gjeldfisk- blank fisk som ikke har brukt opp energien på gyting. I mange fjorder finner man denne fine fisken langt  unna gyteområdene.

Behandling av fisk :

Når man får fisk som skal settes ut igjen er det viktig og ta hensyn til fiskens ved og vel.

Fukt alltid hendene før man tar på fisken. Dette hjelper til med og ikke ødelegge slimlaget fisken har på seg. Hvis dette beskyttelse laget blir ødelagt er fisken mer utsatt for sykdommer.

Skal man ta i fisken for eksempel ved fotografering er det viktig å ikke klemme hardt på den, det er fort gjort å påføre en fisk indre skader. Dette kan føre til at fisken dør kort tid etter den blir gjenutsatt. Fisk som blir tatt opp av vannet om vinteren når det er kaldt i luften er også veldig utsatt for frostskader, så hvis det er mulig : fjern kroken uten å ta fisken opp av vannet.

Fredningssoner :

I fredningstiden for det enkelte vassdrag er det ikke tillatt å fiske nærmere grense elv/sjø (elve-/bekkemunning) enn 100 meter. Men det oppfordres til å holde seg enda lengre utenfor disse sonene. Fisk som oppholder seg i slike områder vandrer rundt i ett større område en hva fredningssonen tilsier.

NB ! Noen bekker/elver kan ha større fredningssoner : er du i tvil, sjekk opp hva som gjelder der du fisker.

Sjøørreten kan lett overbeskattes, vær derfor vennlig å sette ut igjen : fisk som skal gyte, vinterstøinger (fisk som er av dårlig kvalitet) og fisk som er under minstemålet. Dette bidrar til et bedre fiske for alle i årene som kommer

Ta dere en tur i bekker/elver rundt der du bor og kikk, artig å se sjøørreten i lek. Og dere kan da også holde ett lite øye med forholdene i vassdraget. Meld fra til lokale myndigheter hvis noe ikke er som det skal.

Det er helt sikkert en del ting som jeg ikke har tatt med her, så kom gjerne med flere punkter det er vært å være oppmerksom på. Kjør gjerne en debatt rundt dette. Jo flere som blir beviste på sitt fiske, jo bedre er det.

Det er vel til alles felles interesse å beholde dette sølvtøyet så godt vi kan i våre fjorder.

Skitt fiske til dere alle.

Børre og Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bra Børre og Kristian!

Mitt tillegg vil være å heve minstemålet til min.40cm,helst 50cm.

Vi burde uten tvil ha de aller beste forutsetningene får å ha noe av det råeste SØ fiske i verden men da må minstemålet opp. Å kakke SØ på 35cm er jo helt tullete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Børre og Kristian!

Mitt tillegg vil være å heve minstemålet til min.40cm,helst 50cm.

Vi burde uten tvil ha de aller beste forutsetningene får å ha noe av det råeste SØ fiske i verden men da må minstemålet opp. Å kakke SØ på 35cm er jo helt tullete!

Å kakke en SØ på 35 er jo helt tullete!??????????????

Og hvorfor det?? Jeg setter ut stort sett alt jeg får som en sportsfisker jeg er, men om man vil ha en matfisk, så er jo en SØ på 35 en perfekt steke/grill fisk!!!

Å øke minstemålet vil jo kanskje ødelegge for ferske smottiser som fisker sammen med far og ikke får lov til å ta med en fin SØ på 35cm hjem.... Hva er vitsen med å fiske da tenker dem..

Jeg vil ihvertfall at sønnen min skal kunne ta med seg fisken sin hjem

og skryte stolt til mor. Er ikke like oft at du får en SØ over 50 cm. Og øke kun til 40 ser jeg  ingen vits i.. Men dette er da mine meninger igjen da :-*

Men får ta å legge meg, for i morgen har jeg en laaaang SØ dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kakke en SØ på 35 er jo helt tullete!??????????????

Og hvorfor det?? Jeg setter ut stort sett alt jeg får som en sportsfisker jeg er, men om man vil ha en matfisk, så er jo en SØ på 35 en perfekt steke/grill fisk!!!

Å øke minstemålet vil jo kanskje ødelegge for ferske smottiser som fisker sammen med far og ikke får lov til å ta med en fin SØ på 35cm hjem.... Hva er vitsen med å fiske da tenker dem..

Jeg vil ihvertfall at sønnen min skal kunne ta med seg fisken sin hjem

og skryte stolt til mor. Er ikke like oft at du får en SØ over 50 cm. Og øke kun til 40 ser jeg  ingen vits i.. Men dette er da mine meninger igjen da :-*

Men får ta å legge meg, for i morgen har jeg en laaaang SØ dag ;)

Er det ikke bedre at sønnen din kan få fisk på over 50cm?

At du ikke ser vitsen i å øke minstemålet til 40 er vel bare gammel Ola-dunk holdning.

Hvis SØ får leve lenger blir den større så enkelt er det.

Hvorfor tror du verden ellers har gjort dette for mange lysår siden?

Ja til ett attraktivt SØ-fiske og opp med minstemålet,det er iallefall min mening.

Skitt fiske Morten S!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå fra, Stavern!

Hadde gleda meg som en unge til denna planlagte hytteturen sist i november! Endelig sjøen, fri og litt deilig sjøørretfiske.. Uttelling blei det også! En på snaue halvkiloen, og en på 720. To stk blanke, feite aurer som smakte sinnsykt godt med fløtegratinerte poteter +++. Sol og vekslende forhold, alt i alt en herlig dag ved sjøen.. :) Ja..Fangstflua var en svart wolly med litt grønn icedub. :) Nå ligger gutta og snorker på sofaen etter et litt heftig inntak, på tide å  kaste inn hådkleet for meg også..

Goood night!

[attachimg=1]

Ååå, fett.. Detta var ikke Sjøørretfiske i sjøen-tråden nei..neivel, jada, ok, den er grei  ;D

post-1295-13949870018985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye. Veldig mye.  Hittil i år har jeg sikkert over 100 SØ.  Jeg har kun 3 torsk. Jeg tror ikke SØ bestanden er veldig utsatt for overfiske.  Snarere tvert i mot. Dropp denne feilaktig idealistisk tilnærmingen til SØ.  Det er en bestand som fluefiuskere i liten grad truer.  Torskebestanden derimot, den er truet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rundt 100 turer i saltvann i løpet av et år og har altid lyst til å fiske mere. For meg personlig er ikke det å få mange sjøørret noe problem. Jeg vet om flere plasser hvor det står tett med fisk i vinterhalvåret, men de er for det meste under minstemålet eller så har de gytt. Mange er ikke et mål for meg. Det å fange en større fisk er jo mye mere jobb. Jeg tar gjerne noen bomturer for så å bli belønnet med en fin en. Lillevann sier han har fått 100 fisk men ingen ting om størrelsen på de.

Kan si meg enig med Morten S når det komme til unger å fiske. Kan selvsagt gjøre et untak når det er barn med på tur. Jeg kan også være enig i at en fisk på mellom 35 og 40 cm er fin å steke på tur, men det er jo ikke hver tur en gjør det. Å ta en fisk til mat er helt greit og jeg vet at ikke fluefiskerne kommer til å velte sjøørretbestanden. Poenget er at med et økt minstemål får fisken leve lengre og størrelsen øker.

Da håper jeg ingen føler seg støtt og så ønsker jeg alle skitt fiske i det nydelige søndagsværet vi har her i Larvik.

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye. Veldig mye.  Hittil i år har jeg sikkert over 100 SØ.  Jeg har kun 3 torsk. Jeg tror ikke SØ bestanden er veldig utsatt for overfiske.  Snarere tvert i mot. Dropp denne feilaktig idealistisk tilnærmingen til SØ.  Det er en bestand som fluefiuskere i liten grad truer.  Torskebestanden derimot, den er truet.

enig med lillevann, torsken slite mer.

når det er sagt så bør det heller være maksmål på SØ. det å kakke stor fisk som har vist seg tøff nok til å bli så stor og ha det som trenges til å spre de gode genene videre er bare tåpelig......

så en maksmål på 40cm hadde vært bare fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bekker og oppvekstområdene i orden så er ikke denne arten mulig å overfiske med dagens lovverk.

Minstemålet er greit det og alt prat om maksmål er noe vas.

Heller bruk energien på å øke naturinteressen blant unge slik at det fremdeles er gytebekker når vi er gått bort.

Det er MYE sjøørret på sør og østlandet og uten tvil den arten som er lettest å få fra land med fluestang.

Noen steder virker det som det bare er sjøørret, torsken er nesten borte flere steder hvor den var vanlig.

Folk helligjør sjøørret på feil vis, selvfølgelig er den magisk og facinerende. Men det må ikke bli hysterisk.

Da glemmer man å se helheten, at mange faktisk blir utrolig glade bare de får EN stk sjøørret. Sannheten er at arten ble mye hardere beskattet før, både med slupsing og andre garn.

I dag er det svært lite fiske etter sjøørret mange steder, de store fiskene er bare ikke så vanlige her i sør.

Mange tror at stor sjøørret ville blitt vanligere med maksmål. Selvfølgelig ville noen bli det, men sannheten er den at veldig mange ørreter nettopp blir kjønnsmodne i 400-1000grams size og derfor taper mye vekst. De gyter gjerne neste høst også.

Det er også mye stot sjøørret som vi aldri klarer å komme i nærheten av, de lever dypere og trekker ikke så ofte inn dit de fleste står å fisker standard str sjøørret.

Derfor tror også mange at om alle hadde sluppet de små så ville de blitt3kg+

Et viktig poeng å forstå er at de aller fleste sjøørreter aldri biter på noen krok. De lever et fritt liv og allikevel "velger" de å gyte tidlig.

Stammene våre er rett og slett tallrike men relativt småvokste. Mange årsaker til det.

Jeg er fornøyd med 35cm målet , kanskje hadde ikke ungdommens interesse overlevd et 40 eller verre 50cm minstemål.

Det ville blitt for stramt og "europeisk"..........

Ja til 35cm og jobbing for flere restaurerte gytebekker. Da blir stammene enda mer solide og sjansen for rugger øker.

Men, jeg syntes det er vel mye tyvfiske med garn enkelte steder og disse plukker selvsagt mye stor ørret. Det må bekjempes.

Stangfiske er derimot ikke noen trussel mot sjøørreten. Ikke faen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bekker og oppvekstområdene i orden så er ikke denne arten mulig å overfiske med dagens lovverk.

Minstemålet er greit det og alt prat om maksmål er noe vas.

Heller bruk energien på å øke naturinteressen blant unge slik at det fremdeles er gytebekker når vi er gått bort.

Det er MYE sjøørret på sør og østlandet og uten tvil den arten som er lettest å få fra land med fluestang.

Noen steder virker det som det bare er sjøørret, torsken er nesten borte flere steder hvor den var vanlig.

Folk helligjør sjøørret på feil vis, selvfølgelig er den magisk og facinerende. Men det må ikke bli hysterisk.

Da glemmer man å se helheten, at mange faktisk blir utrolig glade bare de får EN stk sjøørret. Sannheten er at arten ble mye hardere beskattet før, både med slupsing og andre garn.

I dag er det svært lite fiske etter sjøørret mange steder, de store fiskene er bare ikke så vanlige her i sør.

Mange tror at stor sjøørret ville blitt vanligere med maksmål. Selvfølgelig ville noen bli det, men sannheten er den at veldig mange ørreter nettopp blir kjønnsmodne i 400-1000grams size og derfor taper mye vekst. De gyter gjerne neste høst også.

Det er også mye stot sjøørret som vi aldri klarer å komme i nærheten av, de lever dypere og trekker ikke så ofte inn dit de fleste står å fisker standard str sjøørret.

Derfor tror også mange at om alle hadde sluppet de små så ville de blitt3kg+

Et viktig poeng å forstå er at de aller fleste sjøørreter aldri biter på noen krok. De lever et fritt liv og allikevel "velger" de å gyte tidlig.

Stammene våre er rett og slett tallrike men relativt småvokste. Mange årsaker til det.

Jeg er fornøyd med 35cm målet , kanskje hadde ikke ungdommens interesse overlevd et 40 eller verre 50cm minstemål.

Det ville blitt for stramt og "europeisk"..........

Ja til 35cm og jobbing for flere restaurerte gytebekker. Da blir stammene enda mer solide og sjansen for rugger øker.

Men, jeg syntes det er vel mye tyvfiske med garn enkelte steder og disse plukker selvsagt mye stor ørret. Det må bekjempes.

Stangfiske er derimot ikke noen trussel mot sjøørreten. Ikke faen.

:)

Godt innlegg.  Tror du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg vil ha fisk til middag så vurderer jeg slik: Så den ut som et godt målltid? Ja, så dauer den. Nei, så får den svømme videre.

Måler den ikke. Tror neppe jeg er alene om dette. Regler skal man vel egentlig følge men men.

Jeg er nok ingen fare for bestanden, som forøvrig jeg tror er meget bra for tiden.

De spadde nettopp igjen en gjytebekk i nærområdet mitt. Rart de bare kan gjøre slikt. Det er jo godkjent fra plan og byggningsetaten.

Men jeg vet de er anmeldt til fylkesmannen. Så vi får se.... Det kommer ikke til å skje noe.

Det er slike ting som betyr noe, ikke om man tar med seg litt mat av og til.

Beskytt gytemulighetene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Ruffen, det er akkurat slik virkeligheten er. Bekkene er truet hele tiden selv om de liksom har et lovverk. Det er nemlig slik at de ødelegger bekken og så vet de at det blir noen rekasjoner..........så ebber det ut og ingen tør å ta kampen videre.

Folk som sitter på forskjellige pedestaller tør heller ikke. :'(

Hvilken bekk var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bekker og oppvekstområdene i orden så er ikke denne arten mulig å overfiske med dagens lovverk.

Minstemålet er greit det og alt prat om maksmål er noe vas.

Heller bruk energien på å øke naturinteressen blant unge slik at det fremdeles er gytebekker når vi er gått bort.

Det er MYE sjøørret på sør og østlandet og uten tvil den arten som er lettest å få fra land med fluestang.

Noen steder virker det som det bare er sjøørret, torsken er nesten borte flere steder hvor den var vanlig.

Folk helligjør sjøørret på feil vis, selvfølgelig er den magisk og facinerende. Men det må ikke bli hysterisk.

Da glemmer man å se helheten, at mange faktisk blir utrolig glade bare de får EN stk sjøørret

...

Stangfiske er derimot ikke noen trussel mot sjøørreten. Ikke faen.

:)

et svært bra innlegg - treffer spiker'n på hodet som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den, faen jeg blir forbanna. Elsker alle vassdragene her nede og denne bekken har holdt ut. Men nå er den fucka helt altså.

De har lagd trapp i den prestebekken som kommer fra Jegersberg så noe bra skjer jo. Det som må skje er at flere går sammen om å gi bekkene mye bedre vern.

Det er veldig vanskelig i Norge på de områdene, kommune, fylke og grunneierene jobber ikke bra sammen. Og slenger noen idealister seg på(outsidrene) så blir det mye tull.

Jeg skal ta meg en tur dit snart. Fotos.

Flott at du informerte om dette Ruffen. Ikke mange som bryr seg. Bekker er jo små elver og mange skjønner ikke hvor fantastiske fenonmener de er. Tenk at ørreten velger å legge rogna i bekkene. Det er faktisk det beste stedet, de har ingen trussler der. Bortsett fra menneskene.

Det skulle vært lagd en brosjyre som inkluderte alle gytebekkene i mandal kr sand og søgne-

Det vil kunne redde neste bekk fra døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de foregående innlegg av marbakken mm.  Bekkene og elver er nøkkelen her + lusproblemer lokalt.  Utrolig hvor små bekker SØ kan benytte for å føre generasjonene videre.  Så fokus på registrering og forvaltning av bekker er noe som burde vært tatt på mer alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør er ikke bra, men de svømmer gjennom. Problemet er inngang og utgang av røret. Det kan også bli mye kvist og søppel(!) ved innløpet til røret. I tilegg beslaglegger røret god gytebunn. Jeg mener bekker i rør signaliserer et natursyn som er forkastelig. Jeg hater når bekker legges i rør. Grusomt. Men Ruffen, grusing av nevnte bekk kan redde bestanden...........

Jeg har vært å sett i noen av de bekkene som vi har klart å jobbe med. Fantastisk kult å se stor sjøørret gyte på grus vi har lagt ut. Og gleden er stor når man ser yngelen komme frem på våren. Og det på grunn av noe så enkelt som grus.

Drømmen er å få i gang en måte å raskere få gjort disse tiltakene. Det ender fort i en politisk byråkratisk suppe. Og da blir jeg deprimert.

Det er faktisk så mye bra bekker her nede som ville blitt sinnsyke med elvegrus.

Noe overraskende er det at laksen også gyter i noen av kystbekkene her nede. Jeg ser laks i Lonavassdraget, Jåbekkvassdraget, sjølingstadvassdraget, elfiska lakseparr fra Kige! Og den går også visstnok opp i Tarvassdraget. I år så jeg de første laksene i Holumsbekken. Tidligere bare sett sjøørret.

Til neste år blir Kigevannet reparert og tilbakeføres til gammel standard. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...