Gå til innhold

Klikkbrems kontra skivebrems på ørretsnella?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Mulig denne har vært oppe her tidligere, men jeg gidder ikke sjekke...

I forbindelse med diskusjoner om beste ørretutstyr, nødvendig mengde bakline og en kar som ønsker å handle en klassisk fluesnelle, slår det meg at noen har en noe feilaktig oppfattelse av fluesnellas betyding i det praktiske fisket.

Har fått med meg at noen mener at en skivebrems er usannsynelig mye bedre enn et enkelt og solid klikksystem.

Har dere helt glemt hva klassisiske eastern style sneller, Orvis CFO, Hardy Marquis, BFR Rimfly og for ikke å glemme Danielsson Traditional(har ikke brems) mfl. står for? For ikke å si Sage Click?

Jeg vil gjerne høre om den fluefiskeren som mener at han/hun berger mer fisk fordi det står noe skivegreier der i sentrum.

Bremsen på en ørretsnelle blir jo ofte stående på minimum, eller på et punkt der man kan dra av noen meter uten at spolen løper løpsk.

Har generelt vært borti flere dårlige sneller med skivesystem enn klikk.

Jeg kjøper dyre sneller for eget velbehag. Men også fordi de er pene og mer velbygde. Og da aller helst med klikksystem.

Og en klassisk snelle er akkurat like gode praktiske fiskeredskaper som en UFO med stort senterhull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger dette. For min egen del har jeg aldri sett noe behov for brems på sneller for det lettere fisket. Bruker bla. en Waterworks ULA Purist på min 4'er stang og har nettopp kjøpt en Hardy Princess til en 6'er stang. Begge uten skive- eller annet sofistikert bremsesystem. Også mht. det meste av laksefisket synes jeg brems er "oppskrytt" og lite nødvendig, her bruker jeg m.a. Loop Traditional og Hardy Perfect. På det tyngste laksefisket bruker jeg dog sneller med gode bremsesystem og finner det formålstjenelig i gitte situasjoner.

Som du er inne på så er det jo uansett ikke "feil" å bruke snelle med brems, selv på det letteste fisket, da de aller fleste kun bruker denne på en minimum bremseinnstilling som har til hensikt og hindre overløp. Men har man bruk for det i den forstand at det er formålstjenelig i praktisk fiske..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

klarte fint å kjøre stor fisk 2 kg, på mine gamle hardysneller, like godt som på mine ATH sneller eller andre sneller med brems, bremsing mor spole eller spolekant funker veldig godt og kan aktiveres raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange sneller idag har usedvanlig kort vandring på bremsejusteringen før spolen står nesten helt bom fast.

I mine øyne kunne bremsen vært såpass lang på innstillingen at den egentlig bare fungerte som en lett justering istedet.

Har gode erfaringer med sneller fra Waterworks og Ross på akkurat dette.

Noen andre produsenter mener visst at det er salgsfremmende om kunden står i butikken og sliter med å få turn på spolen.

Et godt trix ved drilling av fisk er firing på kanten av spolen. Men heving og senking av stangtoppen er en annen god metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Med klikk mener mamn vel overløpsbrems? Uten dette ville snella gitt backlash hver gang man drar av snøret. ALTSÅ er det en viss motstand/brems på de snellene "UTEN" brems også. På tyngre fiske med ditto utras er historien en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsen på snella er ikke så ofte avgjørende til ørretfiske etter min mening. Du klarer deg som regel greit med handa (ikke misforstå)

Men den kan være grei å ha. Det bør være litt motstand som pål sier. Glemmer ikke en opplevelse jeg hadde med dette på kola.

Noen fikk ikke bagasjen sin og vi måtte dele på det vi hadde av utstyr. Ende plutselig opp med ei gammel og fullstendig utslitt battenkill helt uten brems :rolleyes: Det var ikke så gøy å kjøre sprek fisk på 2kg pluss med den. Litt vanskelig å holde gjevnt på snella uten noe motstand.

Synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg har hatt etpar skivebremssneller der bremsen er ujevn ved uttrekk av snøret, bla.annet en Marryat.

Ikke så rart. Denne snelle var bløt som tyggis i stålet :) ALT vred seg før eller siden etter bruk og påkjenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og så likker det to av mine Marryat snller i Hemsila, da jeg valgte å la dem bli liggende der engang på 80 tallet pga at det var for dårlig vare den gangen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg sneller med klikkbrems. De har fet lyd, og går ikke så lett i stykker. Bremser med håndbaken.

Jeg har sett diger ørret gå tapt fordi man begynner  å tulle med skivebremsen mens man kjører fisken. Mange sneller går jo fra null brems till full stopp på en halv omdreining. Spjoing! Dessuten synes jeg det er noe sluk-aktig over sånne avanserte bremsesystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Startmotstanden" på snella er langt viktigere enn selve bremseeffekten. Alle mine ørretsneller, uansett brems er stillet slik at de akkurat ikke løper over.

Generelt har jeg inntrykk av at klikksneller med tradisjonell spole er tyngre i starten enn en ekte storspole som er justert som beskrevet over. Det, i tillegg til den forferdelige lyden er grunnene til at jeg nok aldri kommer til å bruke en slik snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at startmotstanden er det viktigste. Men at klikkbremser er hardere på første omdreining kan jeg ikke si meg enig i. Det eneste er helt nye sneller. Men etter noen fisketurer kjenner man at den bare blir mykere og mykere. Det samme gjelder jo også Danielsson Trad. snellene, som virker noe luggete ut rett ut av eska, men som bare blir bedre og bedre ved bruk. Mine Saracione sneller er nå utrolig flotte på bremsen. Disse kan ikke justeres på noen måte, eller snus fra den ene til den andre siden(må bestilles på forhånd). Men mer kompakt arbeidshest skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart dette gitt  :) - men Hørgård Orkla`en (splitcane) som jeg har på veggen - med Hørgård snelle uten brems - men med en knarrlyd som høres ut som et steinknuseri - fisket jeg med i mange år.

Og fikk laks - adskillig flere enn i dag (men det var jo mer fisk den gangen).

Det som jeg vil fram til - er at jeg ikke mistet noe særlig fisk - ihvertfall ikke i forhold til mengde den gangen vs. i dag.

Så "bremsedelen" vedr. laksefisket - tror jeg har liten betydning.

Om det er knarr eller stillbar brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at startmotstanden er det viktigste. Men at klikkbremser er hardere på første omdreining kan jeg ikke si meg enig i. Det eneste er helt nye sneller. Men etter noen fisketurer kjenner man at den bare blir mykere og mykere. Det samme gjelder jo også Danielsson Trad. snellene, som virker noe luggete ut rett ut av eska, men som bare blir bedre og bedre ved bruk. Mine Saracione sneller er nå utrolig flotte på bremsen. Disse kan ikke justeres på noen måte, eller snus fra den ene til den andre siden(må bestilles på forhånd). Men mer kompakt arbeidshest skal man lete lenge etter.

Skal ikke være sta her, Torbjørn da jeg her liten erfaring med klikkbremser. Men når man hører på dem under fiskekjøring er det, på de jeg har hørt en klart "aksellererende" lyd, som indikerer at den starter litt treigt for så å ta seg opp gjennom utraset. Og jo mer snøre som er ute (dypere inn på spolen) desto tydeligere er fenomenet. Nå var jo også det gamle Danielsson sitt utgangspunkt; lavere startmotstand (som er jevn uansett snøremengde ute), samt raskere innsveiving.

Men om forskjellen er så stor at det har praktisk betydning under fiske? Da tror jeg kanskje det ville vært svært få som hadde holdt fast ved det tradisjonelle. Som deg er det fortsatt mange som bruker slike sneller. Uten å ha noe som helst praktisk grunnlag for å si det så tror jeg en snelle med så lav startmotstand som mulig er viktigst ved bruk av raske/stive stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Hørgaard laksesnella er jo en klassiker. Var ikke den utstyrt med et bremsesystem som virket like mye begge veier, og hadde asbest i noen av delene i systemet?

Tmags, jeg mener å huske at det på mange sneller før om ikke alle var støpte sneller. Noe som gå høy vekt, også i spolen. Dette var vel største problemet med startmotstand.

Har også vært borti at mange av disse også hadde et litt grovt klikksystem. Du kunne føle at spolen hang litt på klikken om du turnet sakte på spolen.

Sneller idag er stort sett freste og laget av bedre legeringer enn tidligere.

Fordelen med en LA ørretsnelle er vel i hovedsak hurtig innhenting av løsline. Men selv i dag finner jeg sneller med alt for tykk og tung spole.

Er ikke på trygg grunn i det hele tatt, dette er bare personlige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...