Gå til innhold

Sage-info?


André A

Anbefalte innlegg

Skulle jeg hatt lyst på Sage, så hadde jeg idag bestilt meg en ZXL #4 9', og satt på et Highwater snøre :)

Har hørt at akkurat den stangen er den som står frem i serien...etter det lille jeg prøvde i helgen, så kan jeg si meg enig i at det hadde vært en hyggelig stang å ha i illegg til mine andre #4 stenger.

Men så har jo jeg allerede en Orvis Helios Mid flex i #4 9'......hmmm..den blir kanskje litt lik i bruksområde..Helios er "stivere" gjennom hele aksjonen, føltes det som-...kanskje jeg skal selge den og heller gå for ZXL.....?

Ja, ja, får fortsette bruke de jag har enn så lenge...de har funnet sin plass...men en zxl #4 9' er verdt kjenne på før noe kjøp..er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Har fortsatt SP 390. Dette er den eneste Sage stanga som har vært med meg siden den ble lansert,, Åja, også XPL da,,, å tohånds GRIV :) Vet ikke hvorfor, men syntes mange av de "gamle" seriene fra Sage var en god del bedre enn i dag?? Skjønt, det er vel kun en smaksak det å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil råde meg til ikke å kjøpe 8.6 fot SLT #5, eller har det lite å si i forhold til 9 fot? Har denne(bildet) i kikkerten:

Om du fikk prøve både 9 og 8,6 foteren, så tror jeg kanskje du ville oppleve 8,6 fot som litt strammere, om du skjønner hva jeg mener.

Har ikke testet akkurat slt opp mot hverandre når det gjelder dette, men det er ihvertfall slik jeg har følt det med andre stangserier, hvor jeg har testet både 9 og 8,6 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne: [http://cgi.ebay.com/SAGE-SLT-Graphite-IIIe-86-4pc-Fly-Fishing-Rod-586-4_W0QQitemZ370304323005QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5637db8dbd

så synes jeg den ser litt "sliten" ut. Det står også at den har merker, og det kan fort bli stangbrudd. Og uten garanti blir det en dyr affære å få ny del, siden du må dekke alt selv. Personlig ville jeg ikke hatt en så sliten stang, uansett pris  ;).

Må legge til at jeg kjøpte min SLT brukt, men den var nærmest strøken og jeg kjøpte den av en jeg kjenner. Du verden hvor han angrer  ;D. Har den ennå...

SLT har nærmest fått en kult status, så jeg blir ikke overrasket om beløpet havner på rundt 400 daler.

Var det en custom bygget ZXL du fulgte? Mistenker det, siden kjøp-nå prisene på fabrikknye ligger på rundt 685 til 700 daler. Ellers er jeg enig i det som sies om ZXL her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger... Fulgte en Z-axis i natt og den gikk for over $500. Det er tett opp mot hva den ligger på "buy it now", altså fast pris. En brukt SLT ser det ut som jeg kan få for godt under halvparten...

Ikke for å virke gnukk, men dette er "stang nr 2" for meg. Har akkurat kjøpt en ny Scott G2 #4.

Noen som vil råde meg til ikke å kjøpe 8.6 fot SLT #5, eller har det lite å si i forhold til 9 fot? Har denne(bildet) i kikkerten:

Det beste rådet er at du må kjøpe den stanga du sikler på.  Du slutter ikke å sikle selv om du kjøper en annen, og det kan bli riktig dyrt å kjøpe mange substituttstenger før du ender opp med den rette.

Takk for rådet  ;)  Har siklet lenge på Scott G2'en så jeg satser på at den duger. Hvis jeg kjøper en SLT og det skulle vise seg at den blir stang nr 1 for meg, er jo det bare suverent  ;D Vinn-vinn situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil råde meg til ikke å kjøpe 8.6 fot SLT #5, eller har det lite å si i forhold til 9 fot? Har denne(bildet) i kikkerten:

Om du fikk prøve både 9 og 8,6 foteren, så tror jeg kanskje du ville oppleve 8,6 fot som litt strammere, om du skjønner hva jeg mener.

Har ikke testet akkurat slt opp mot hverandre når det gjelder dette, men det er ihvertfall slik jeg har følt det med andre stangserier, hvor jeg har testet både 9 og 8,6 fot.

Skjønner hva du mener. Da tror jeg neppe det er noen krise med 8.6 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne: tull_0?hash=item5637db8dbd

så synes jeg den ser litt "sliten" ut. Det står også at den har merker, og det kan fort bli stangbrudd. Og uten garanti blir det en dyr affære å få ny del, siden du må dekke alt selv. Personlig ville jeg ikke hatt en så sliten stang, uansett pris  ;).

Må legge til at jeg kjøpte min SLT brukt, men den var nærmest strøken og jeg kjøpte den av en jeg kjenner. Du verden hvor han angrer  ;D. Har den ennå...

SLT har nærmest fått en kult status, så jeg blir ikke overrasket om beløpet havner på rundt 400 daler.

Var det en custom bygget ZXL du fulgte? Mistenker det, siden kjøp-nå prisene på fabrikknye ligger på rundt 685 til 700 daler. Ellers er jeg enig i det som sies om ZXL her.

Nytter ikke legge ved link til ebay her, de kommer ikke frem. Men jeg antar at du mener denne: SAGE SLT Graphite IIIe 8'6" 4pc Fly Fishing Rod # 586-4. Har også funnet en 9 fot'er som ser en del bedre ut. Får se om jeg klarer å ha is i magen til den selges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Vet ikke hva full pris er en gang :D

Fant forresten en G-Loomis streamdance #5 hls hos Gero i Lillestrøm i dag til halv pris. Ikke umulig jeg går for den hvis ebay-opplegget blir for dyrt.

Løp å kjøp.. Det er mitt råd :) Hadde selv Sage Z-axis 490 før Loomisen. HLS er helt rå stang, spessielt i 5'er utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du absolutt ha en SAGE stang, som ikke er et dårlig valg etter min mening, så hadde jeg ikke kjøpt noe som helst uten å prøve ZXL først.......eller etter. Z-axis er fin den, De knallgode gamle er så som så å få tak i, og er ofte brukt i mange år så du vet ikke hvordan carbonet i disse egentlig er. Vanskelig om du skulle kjøpe katta i sekken.

Prøver du ZXL, så er jeg ikke så sikker på om du kommer til å ha behov for å prøve andre.

Dette er da min personlige mening. Dvs, noen andre kan mene noe annet..... og har antagelig feil ( :) )

Som musikk i mine ører ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er/var SLT i samme prisklasse som ZXL og Z-axis?

I og med at jeg har både SLT, XP og Z-axis, alle i 594, så kjenner jeg stengene godt.  SLT`n gir en semirelgiøs følelse, og det er med varsomme hender og tårevåte øyner jeg setter den sammen. Det er min favoritt når det ikke blåser spesielt, og man ikke skal stå og pumpe hvert kast på 25-30 meter. det går selvsagt, men da finnes det alternativer å benytte.  Jeg velger å bruke en slank line som er mer klass 4 enn 5, slik at stanga ikke blir for dyp, men det er selvsagt en smaksak.

XP`n min var bare en sesong gammel da jeg kjøpte Z-axis, og det er et kjøp jeg definitivt ikke angrer på.  Z-axis er allroundren, til alt fra korte til lange kast, tåler tunge fluer, og ved å variere hvilke liner du benytter, har du en stang som med stor "bredde" (SA Expert Distance er den jeg benytter mest). Selv om XP er en stang som tåler mye vind, tunge liner, tunge fluer, og er en "sliter", så savner jeg mer følsomhet, i hvertfall til stillevansfiske etter ørret, som er det jeg mest søker.

Z ble kjøpt for å være nr 2-stang, den er den som benyttes mest.  

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal du absolutt ha en SAGE stang, som ikke er et dårlig valg etter min mening, så hadde jeg ikke kjøpt noe som helst uten å prøve ZXL først.......eller etter. Z-axis er fin den, De knallgode gamle er så som så å få tak i, og er ofte brukt i mange år så du vet ikke hvordan carbonet i disse egentlig er. Vanskelig om du skulle kjøpe katta i sekken.

Prøver du ZXL, så er jeg ikke så sikker på om du kommer til å ha behov for å prøve andre.

Dette er da min personlige mening. Dvs, noen andre kan mene noe annet..... og har antagelig feil ( :) )

Som musikk i mine ører ;D

Uten å være forutintatt. GLX Streamdance HLS og Z-Axis er faktisk veldig like stenger å kase med.

Axisen kjennes litt lettere ut i hånda.

Bortsett fra det er de i samme kategori. Axisen har derimot et klart overtak på kort line-kast (Og det gjør vi mye)

Så visst penger ikke er tema er det rimelig enkelt å gå for Axisen.

Detaljene er også endel bedre på Axisen kontra Loomisen. DEt er for eksempel håndskrevet på Sage'n .

På Loomisen er det stemplet på noe vås om at en må passe seg for høyspentlinjer !

Dessuten er Loomis å finne på Wal Mart (USA's OBS!). Der finner du ikke Sage! (Spesialbutikker only !)

Ja ja mye personlige preferanser her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Konklusjonen er nok at jeg går for en SLT, den høres ut som stanga for meg, og vurderer annet(trolig Z-axis) hvis jeg ikke vinner auksjon  ;D

Fornuftig !

SLT'en er en moderne legende.

Men den Loomisen er ei kanonstang, ikke misforstå.

(Innser selv at jeg har noen rimelig syke preferanse vedrørende fluestenger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke med dem, men den blir nok uansett litt dyr å kjøpe i Norge. Har som sagt akkurat blåst en del penger på en ny Scott G2 #4, og denne(SLT) skulle bare være en back up-stang i klasse 5 i tilfelle vind og andre forhold. Tror nok 1500-2000kr er maks av det jeg kan bruke på stang nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Om du har bare tenkt å ha den som reservestang, så kan du se på Albright A-5 8'6 5 eller 9' 5. Koster 11-1200kr på mmfiske og er en knakende god stang, fikk strålende kritikk i testen til yellowstoneangler også. Om jeg husker rett, så er det Jim Murphy som er designeren bak stanga. Har selv hatt begge to og kan si dette er en perfekt reservestang, både jeg og flere fikk en aha opplevelse når vi prøvde den for første gang. 5-delt er den også, så den går lett nedi sekken på lange turer :D

Mulig du kan stikke innom og prøve de om du bor i nærheten av Sarpsborg :)

http://mmfiske.no/?ItemID=2284

http://www.yellowstoneangler.com/FlyRodComparisonAlbrightG.LoomisOrvisSageScottTempleForkThomasThomasTomMorganRodsmithsR.L.Winstonrodtesting.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...