Gå til innhold

Sage-info?


André A

Anbefalte innlegg

Må nok jobbe litt når du vil ha en bedre Sage-modell som 2'dre stang, og itillegg ikke betale mer enn 2000.- :) Men har sett man får fra tid til annen kanonkjøp på ebay.

Lykke til! :) Husk at koster den feks 250$ på ebay, (ca 1425.- nkr) så må du legge til frakt i tillegg og gange totalsum inkl frakt med 1.25. Da får du totalen hjem til din postkasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal sjekke med dem, men den blir nok uansett litt dyr å kjøpe i Norge. Har som sagt akkurat blåst en del penger på en ny Scott G2 #4, og denne(SLT) skulle bare være en back up-stang i klasse 5 i tilfelle vind og andre forhold. Tror nok 1500-2000kr er maks av det jeg kan bruke på stang nr 2.

Om du ikke har bråhast med å anskaffe stang, dvs om du ikke nødvendigvis må ha den før til våren, så vil du nok kunne skaffe ei kjempestang til 2000kr.

I tilfelle budene skulle gå for høyt på den slt'en, mener jeg.

Det legges ut gode stenger til kjempepris her på forumet stadig vekk også, og på ebay fylles det jo stadig opp med stenger  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke med dem, men den blir nok uansett litt dyr å kjøpe i Norge. Har som sagt akkurat blåst en del penger på en ny Scott G2 #4, og denne(SLT) skulle bare være en back up-stang i klasse 5 i tilfelle vind og andre forhold. Tror nok 1500-2000kr er maks av det jeg kan bruke på stang nr 2.

Om du ikke har bråhast med å anskaffe stang, dvs om du ikke nødvendigvis må ha den før til våren, så vil du nok kunne skaffe ei kjempestang til 2000kr.

I tilfelle budene skulle gå for høyt på den slt'en, mener jeg.

Det legges ut gode stenger til kjempepris her på forumet stadig vekk også, og på ebay fylles det jo stadig opp med stenger  ;)

Det haster ikke med stang, men jeg har en kompis i statene som skal reise hjem til jul og derfor er det praktisk å få kjøpt inn før han drar. Han tar det med seg i bagasjen og da slipper jeg moms og frakt(som Marius nevnte i svaret over). Er et år til neste gang han skal hjem, så hvis jeg vil ha den til sesongen starter må jeg kjøpe nå  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det haster ikke med stang, men jeg har en kompis i statene som skal reise hjem til jul og derfor er det praktisk å få kjøpt inn før han drar. Han tar det med seg i bagasjen og da slipper jeg moms og frakt(som Marius nevnte i svaret over). Er et år til neste gang han skal hjem, så hvis jeg vil ha den til sesongen starter må jeg kjøpe nå  ;)

Aha:) Nå leste ikke jeg igjennom hele tråden. Mulig du nevner dette tidligere der! Da stiller det seg selvsagt anderlednes.. Lykke til på ebay jakt får man si da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjort meg litt kjent med Sage saker har jeg følgende spørsmål (uten å virke belærende...bare hyggelig ment :))

Når vi nå kjenner til at ZXL er arvtager etter SLT og at alt er forbedret i nettopp ZXL...linefølelse, vekt og spenst.

Er det da attraktivt med en SLT i det hele tatt???

Er ikke det bare et tidsspørsmål når man for lyst på en enda flottere stang om man velger SLT til redusert pris?

Selv om man sparer noen penger akkurat nå, er ikke det det man tenker på til sommeren...da kommer det kanskje snikende en følelse av at "Pokker og...hvorfor droppet jeg ikke bare et par byturer i vinter" og brukte pengene med en gang på det flotteste Sage har laget så langt :)

Bare en ørliten "think it over one more time" :)

Albright er bra saker også...og tester skal man ikke bry seg for mye med....jeg har en silkestang som ikke kom høyt opp...men har også en "testvinner" som skulle vært i testen...men det sier vi sikkert alle. :)

Skal jeg ha meg Sage stang, digget SLT i sin tid, så måtte det ha blitt ZXL #4...verken mer eller mindre, det er jo sweetspoten i den serien sies det...gode #5 har jeg...men #4 kan du aldri ha for mange av...da det er mange situasjoner for den klassen man finner ulike lengder og aksjoner egnet for.

En #4 stang er for meg ikke bare en rein tørrfluestang...men det skal jeg ikke kejde dere med her...for her var det #5 det ble spurt om ikke sant?

Stig (altså...hyggelig ment med "think it over.....")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener, men fordelen her er at jeg aldri har prøvd en eneste Sage-stang. Og skulle jeg få napp på en SLT vil den trolig holde lenge ettersom jeg stort sett fisker med #4(Scott G2) og denne(#5) skal være en slags backup. Når det er sagt skal jeg inrømme at jeg også har en ZXL jeg følger på ebay  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener, men fordelen her er at jeg aldri har prøvd en eneste Sage-stang. Og skulle jeg få napp på en SLT vil den trolig holde lenge ettersom jeg stort sett fisker med #4(Scott G2) og denne(#5) skal være en slags backup. Når det er sagt skal jeg inrømme at jeg også har en ZXL jeg følger på ebay  ;D

Følg den nøye....slå til med en gang du kjenner tvilen begynner spre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har en Z-axis i kikkerten nå. Hvis ikke den blir noe av er det en Winston BIIt og en Sage SLT som er neste på lista  :D

Det er ikke dumt med hensyn till annenhåndsverdi.

Kjøp Sage når det er det du vil ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo på utkikk etter en stang som kan suplere Scott G2 #4. Er det ikke sånn at Winston er overklasifiserte, slik at jeg i så fall bør skaffe meg en BIIt #6, siden den tilsvarer en klasse 5-stang?

Nå har jeg ikke BIIt men har en del andre Winston stenger. De er ikke overklasifiserte. Bruker vanlig WF liner i henhold til klassen på stanga. 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

OK, mener det var svn som fortalte at mange bruker Winston #6-stenger (BIIt og BIIx) som #5-stenger.

Stig er en veldig dyktig fluekaster, dan kaster med et vidunderlig godt dobbelttrekk og har en meget stor energi i snørebuktene, derfor yter stigs mer energi til stanga enn en ordinær kaster ville fått med et tyngre snøre.......det er viktig at den ordinære kaster får rett line på stanga en den svært dyktige kasteren, det fordi han justerer seg lett inn sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo på utkikk etter en stang som kan suplere Scott G2 #4. Er det ikke sånn at Winston er overklasifiserte, slik at jeg i så fall bør skaffe meg en BIIt #6, siden den tilsvarer en klasse 5-stang?

takker Staffan for skryt, men det er helt greit for enhver noenlunde kaster å forsøke ulike #5 liner på #6 BIIx (fordi den stangen er jammen god med både femmer og sekser liner) Vet ikke nøyktig, men stangen føles ikke noe høyere i ERN enn f.eks Orvis Helios. Og sikkert mange andre...

ZXL #4 9' har f.eks en ERN på rundt 4.7 (altså tett opp til #5 stang) mine BIIt og BIIx i #5 er også deromkring...altså bør man være obs på at en "passe tung" firerline kan med fordel forsøkes dersom man vil ha litt mindre flex i stangen.

Men; stengene er laget for den lineklassen som står på stang, og takler det selvsagt meget flott :)

Jeg har antydet at liner som Guideline Highwater, gamle Loop Distance, Carron, sikker foxtail (med litt lang klump) og nye Cortland Precision Platinum passer meget godt i både stangens klasse, og ett hakk ned.

Vet ikke nøyaktig hvordan g2 er, men er den som zxl #4 9', så ville jeg satset på BIIx #6 9', for å få en stang som føles ett godt hakk opp i forhold til hva du allerede har andris.

Når det er sagt, så kan du godt få det lille ekstra i selv en BIIt #5...den er god, virkelig god, og meget allsidig...grunnet den litt flatere toppen enn du finner på BIIx #5 9'.

Jeg opplever BIIt #5 som litt bedre med eksemplelvis kulehodenymfer, intermediate liner etc...men det går på toppdel av stangen som overfører "følelsen" nedover i stangen. De kaster like godt og langt, men jeg "føler" altså mer i kastet med BIIt #5 enn BIIx, med tyngre fluer.

Av en eller annen grunn fisker jeg likevel mer med BIIx #5 9' når jeg vandrer oppstrøms i elver

(skjønner du andris....merkelige greier dette her :))

Mitt "final råd" igjen; BIIx #6 9' men Gudieline Highwater eller Cortland Platinum i #5......hmmmm...musikk, helt sant :)

Men dette er jo en Sage-tråd egentlig, da vil du måtte tenke godt over om du skal ha SLT #5 eller zxl #5 i tillegg til overnevnte.

Alle de tre siste stengene vil yte deg god service ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...