Gå til innhold

Sage-info?


André A

Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Er SP like god i #4 som #5?

SP var kjent som "underklassifisert". En #4 burde ha et femmersnøre for å funke skikkelig. Er rimelig sikker på at det gjelder både 4# og 5#. 

Flerdelte SP var dypere og "flat" i aksjonen, da holkløsningene ikke var etter dagens standard. (Hunndelen var presset ut og forsterket, og ble en "død" del av blank'en    I dag er holken en aktiv del av blanken, og mye slankere.)

Noen produsenter "fikset ikke" overgangen til moderne top-over holker og la ned fluestang produksjonen (Eks Talon)

SP kunne ha en tendens til og føles noe "død"  (Dette kan forøvrig bekreftes i gamle tester)

SP er etter min mening noe overvurdert. Det er godt mulig at denne serien ble bedre med årene. Jeg prøvde de første som kom i -94.

SLT er overlegen SP etter min mening. Det er jo også 10 år mellom disse seriene.

Ut fra dine ønsker mener jeg at det er SLT- ZXL  du bør kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP var kjent som "underklassifisert". En #4 burde ha et femmersnøre for å funke skikkelig. Er rimelig sikker på at det gjelder både 4# og 5#. 

Dette er ikke min erfaring med 590-2 og 490-3, funker fint med snøreklassen som står på stanga synes jeg.

Har kun erfaring med Sp 490-3, og den vil jeg ihvertfall ikke benytte noe tyngre enn 4'er snøre på, selv om den sikkert takler det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

SP var kjent som "underklassifisert". En #4 burde ha et femmersnøre for å funke skikkelig. Er rimelig sikker på at det gjelder både 4# og 5#. 

Dette er ikke min erfaring med 590-2 og 490-3, funker fint med snøreklassen som står på stanga synes jeg.

Har kun erfaring med Sp 490-3, og den vil jeg ihvertfall ikke benytte noe tyngre enn 4'er snøre på, selv om den sikkert takler det helt fint.

Som nevnt dette var de første årgangene. Husker at en måtte klinke til for å få SP'en til å jobbe skikkelig)

ansett synes jeg at Sage fra 90-tallet er bra, men med de nye, SLT, Z-Axis etc kjenner en at det har skjedd noepå 15 år..

Det er noe med feelingen som er bedre på de nyere modellene. (Det skulle vel egentlig bare mangle ?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan huske var SP riktig klassifisert. Hadde en 590-2 og en 790-2. Begge kjøpt i '94 (og solgt i '98 - dessverre). Jeg synes heller ikke den var overvurdert som 5'er. Manglet kanskje litt "je ne sais quoi" i 7'eren, men 5'eren fremsto so nærmest pefekt den gangen. Men det er jo 11 år siden jeg kastet med en sist, og hvis jeg sammenlignet med f.eks. en Z-Axis nå ville nok kanskje sistnevnte trekke det lengste strået. (SP+ og RPL+ snakker jeg ikke om en gang...  :-\)

Jeg syntes aldri at XP var noen verdig arvtager etter SP (XP fikk faktisk kun terningkast 4 i en test i Norge. Selv om det betyr lite...). Selv om den etterhvert ble Sage's mest solgte serie gjennom tidene. Z-Axis er mye mer verdig. Mer av den gamle Sage-"feel'en". Og det var behovet for noe mer følsomt som gjorde at SLT kom på banen. XP'en er allsidig, det skal den ha. Min har taklet alt fra WF4 til synk IV #7 klump!

Osv osv...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvorfor sies det ikke noe om Z-axis her? Jeg synes den ser kjempeintressant ut, men har ikke prøvd den...

Hei

Z-axis er en perle (Og det er Orvisen din også !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd de fleste sage modellene som finnes. Selv liker jeg medium stenger best. Når jeg fikk Z-axis var det som om jeg ikke merket overgangen mellom medium til rask. (Nå er vel egentlig Zaxis en medium rask stang)

Uansett. Z-axis er blant toppen av stenger jeg noen gang har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Z-axis på lista hos ebay. Hvis den har medium rask aksjon kan den være noe for meg. Har hatt den aksjonen før(Vision Gt-Four) og det er helt greit. Men jeg er nok mer glad i rolige enn raske stenger, først og fremst pga at teknikken min sliter med presentasjonen med de raske. Ettersom jeg stort sett fisker tørt er det greit med en pen presentasjon... :)

Har liksom fått godfølelsen for SLT, føler at det er stanga for meg. Har aldri prøvd en Sage-stang før og er litt sugen på det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har et par Z-axis på lista hos ebay. Hvis den har medium rask aksjon kan den være noe for meg. Har hatt den aksjonen før(Vision Gt-Four) og det er helt greit. Men jeg er nok mer glad i rolige enn raske stenger, først og fremst pga at teknikken min sliter med presentasjonen med de raske. Ettersom jeg stort sett fisker tørt er det greit med en pen presentasjon... :)

Har liksom fått godfølelsen for SLT, føler at det er stanga for meg. Har aldri prøvd en Sage-stang før og er litt sugen på det  ;D

Enig med deg der. Sage er fett.

Z-Axis er en rask stang, men er ikke av de hysterisk raske. Det er godt med feedback og trøkk i bånndelen. Det er altså ikke en toppaksjonstang. DEn er litt pussig på en positiv måte. Jo mere man bruker den jo bedre blir den.

Den kaster forøvrig lett 3-meter snøre. Raske stenger gjør ikke det uten videre, det gjør Axisen lett !

For meg er det ingen tvil. Axisen er nok den mest "avanserte" stanga på markedet nå.

Men det blir nok hipp som happ med Z-axis eller SLT for ditt bruk, De er fantastiske begge to !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sies det ikke noe om Z-axis her? Jeg synes den ser kjempeintressant ut, men har ikke prøvd den...

Hei

Z-axis er en perle (Og det er Orvisen din også !)

Veldig enig, fredrik, frequent flyer'n prøves så ofte jeg har mulighet - tørrkaster den med ei ny GL 4cast-line - føles super, så takk for den handelen ... men mye vil ha mer, vettu... "trenger" en ny #4'er stang, og sikler på en z-axis... følger derfor denne tråden nøye, og er spent på hva andris ender opp med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP var kjent som "underklassifisert". En #4 burde ha et femmersnøre for å funke skikkelig. Er rimelig sikker på at det gjelder både 4# og 5#. 

Dette er ikke min erfaring med 590-2 og 490-3, funker fint med snøreklassen som står på stanga synes jeg.

Har kun erfaring med Sp 490-3, og den vil jeg ihvertfall ikke benytte noe tyngre enn 4'er snøre på, selv om den sikkert takler det helt fint.

Sikker på at det er snakk om SP`en her :rolleyes: Har sjølv SP serien ifrå kl.2-3-4-5-6, alle 2 delt og alle dei 4 førstnevnte her passer heilt perfekt til snøreklassen sin ??? Men SP+ serein kan kanskje seiast og vere underkvalifsert. Bruker også innimellom eit 3`er snøre på 2`eren og her skal du vera forsikktig med og ha får masse line i lufta før den blir får tung!! Det samme gjelder 5`eren. Har brukt 6`er line på den og, men da skjer ikkje fleire gonger!! Vil ikkje stanga så vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP var kjent som "underklassifisert". En #4 burde ha et femmersnøre for å funke skikkelig. Er rimelig sikker på at det gjelder både 4# og 5#. 

Dette er ikke min erfaring med 590-2 og 490-3, funker fint med snøreklassen som står på stanga synes jeg.

Har kun erfaring med Sp 490-3, og den vil jeg ihvertfall ikke benytte noe tyngre enn 4'er snøre på, selv om den sikkert takler det helt fint.

Sikker på at det er snakk om SP`en her :rolleyes: Har sjølv SP serien ifrå kl.2-3-4-5-6, alle 2 delt og alle dei 4 førstnevnte her passer heilt perfekt til snøreklassen sin ??? Men SP+ serein kan kanskje seiast og vere underkvalifsert. Bruker også innimellom eit 3`er snøre på 2`eren og her skal du vera forsikktig med og ha får masse line i lufta før den blir får tung!! Det samme gjelder 5`eren. Har brukt 6`er line på den og, men da skjer ikkje fleire gonger!! Vil ikkje stanga så vondt ;)

Sage SP 9fot #5 2-delt  ERN: 6.08  AA:66 

Sage SP 9fot #6   ERN:6.10 AA:60

(data fra superbob)

Jævlig rart at 5`ern og 6`ern har tilnærmet likt effective rod number.

På sæksyloops er dog 5`ern (fortsatt 2-delt) målt til ERN: 5.35 og AA: 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger... Fulgte en Z-axis i natt og den gikk for over $500. Det er tett opp mot hva den ligger på "buy it now", altså fast pris. En brukt SLT ser det ut som jeg kan få for godt under halvparten...

Ikke for å virke gnukk, men dette er "stang nr 2" for meg. Har akkurat kjøpt en ny Scott G2 #4.

Noen som vil råde meg til ikke å kjøpe 8.6 fot SLT #5, eller har det lite å si i forhold til 9 fot? Har denne(bildet) i kikkerten:

post-2826-1394987083352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger... Fulgte en Z-axis i natt og den gikk for over $500. Det er tett opp mot hva den ligger på "buy it now", altså fast pris. En brukt SLT ser det ut som jeg kan få for godt under halvparten...

Ikke for å virke gnukk, men dette er "stang nr 2" for meg. Har akkurat kjøpt en ny Scott G2 #4.

Noen som vil råde meg til ikke å kjøpe 8.6 fot SLT #5, eller har det lite å si i forhold til 9 fot? Har denne(bildet) i kikkerten:

Det beste rådet er at du må kjøpe den stanga du sikler på.  Du slutter ikke å sikle selv om du kjøper en annen, og det kan bli riktig dyrt å kjøpe mange substituttstenger før du ender opp med den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du absolutt ha en SAGE stang, som ikke er et dårlig valg etter min mening, så hadde jeg ikke kjøpt noe som helst uten å prøve ZXL først.......eller etter. Z-axis er fin den, De knallgode gamle er så som så å få tak i, og er ofte brukt i mange år så du vet ikke hvordan carbonet i disse egentlig er. Vanskelig om du skulle kjøpe katta i sekken.

Prøver du ZXL, så er jeg ikke så sikker på om du kommer til å ha behov for å prøve andre.

Dette er da min personlige mening. Dvs, noen andre kan mene noe annet..... og har antagelig feil ( :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen ved å kjøpe en SLT eller ZXL er jo at G2 kan bli stang nr. 2. Slik har det blitt hos meg. Har en G2 #3 som jeg synes kneler fort med litt vind til stede. Denne stanga er ei kosestang for nærfiske. Med litt vind blir denne likevel stang nr. 2 etter Light Line #3. Prøvde G2 #4 for noen år siden, men lot meg ikke imponere :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...