Gå til innhold

Døgnflue vs Vårflue


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Hehe, er ikke verre enn at jeg syns det er artig å lære litt mer om ditt og datt. Får nok ikke mer eller større fisk for det. Faktisk kan det hende jeg får mindre. For:

Det er utrolig enkelt å gjøre det vanskelig, men like utrolig vanskelig å gjøre det enkelt. Og det siste er det helt klart svært mange som er flinkere til enn meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis grusen er med på f.eks. å knuse snegler så harren kan nyttiggjøre seg den, er det en så viktig næringskilde at jeg skulle tro at det er et plussforetak for den. At det ikke kan måles i ERN, AA og andre måleenheter betyr ikke at det ikke er sånn.

Vidar

Det der var temmelig tåpelig av deg synes jeg. :P

Hvis du skal prøve å arrestere meg,så arrestere meg for det det handler om,ikke hvordan vi bruker CCS for å måle stenger.

Poenget er at den må nyttigjøre seg den med gevinst.Gjør den det?

Det bare er sånn ja,ja du verden,jeg kan ikke tenke meg en bedre forklaring enn det gitt? ;D

Tom.

Ikke ute etter å arrestere noen, men skjønner at å overbevise deg uten målinger kan være svært vanskelig. Når folk som har fisket en del sier at de har sett, og også filmet harren spise grus, tror jeg ikke harren gjør dette ved et uhell. Ei heller tror jeg at de farer med løgn heller når de sier det, så naiv er jeg. Har selv ikke sett det, og bruker ikke å studere harren så nøye heller, men jeg velger å tro på andre som sier de har sett det. Og helt ulogisk virker det vel ikke heller??

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

La meg bare si det med en gang; Det er klart at harr og alle andre dyr i naturen, som har like "fakter" gjør det "bevisst" eller "med nødvendighet". VI trenger ingen teori for å puste, vi bare gjør det...

Men at svelging av stein er en del av "fordøyelsesopplegget" til harr er det ingen tvil om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

La meg bare si det med en gang; Det er klart at harr og alle andre dyr i naturen, som har like "fakter" gjør det "bevisst" eller "med nødvendighet". VI trenger ingen teori for å puste, vi bare gjør det...

Men at svelging av stein er en del av "fordøyelsesopplegget" til harr er det ingen tvil om....

Men saken er at du snakker om noe du ikke har greie på.

Du bare mener at du har greie på det.

Så det så!  ;D

Hvorfor bygger liksom noen av vårfluene seg hus? Gjør de det bevisst? Og hvordan klarer de å legge riktig materiale på riktig sted? Hvor er linken? Og hvor er tegningene som de følger? Nei, jeg tror ikke på at vårfluer bygger hus.  ???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det rare er at det fester seg samme materiale til alle i samme familie. Eget klister for hver familie?

Hei.

Det har vel helt sikkert også noe å gjøre med hvor de lever.

En husbygger som lever i stille vann med råtnende planterester på bunnen, har planterester til hus, og en husbygger som lever på mørk steinbunn vil trolig i hovedsak ha mørkt hus, lys bunn/lyst hus. Grøvre sandpartikler osv. Samme art i to ulike elver vil også se litt forskjellig ut, i hvert fall i farge, hvis fargen på sandbunnen også varierer i de to elvene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med grus og harr skal jeg rett og slett spørre 2 stk om idag,sende en mail og høre om NINA har noe om dette.

Den andre sitter i NJFF.

hvem var det igjen som har skrevet insektslære sammen med Pål igjen?

var det en ketil sand? lånt bort boka mi så husker ikk...sender han også en mail.

i mellomtiden synes jeg dere skal koseprate litt om døgnfluer vs vårfluer ,og ikke bli uvenner om harr vs grus. :) Dette befaler harrkongen dere ....

Ps. er det bare en tilfeldighet att jeg og sjølvaste kong harrald har bursdag på samme dag ? neppe....

vi er født til og være kings....og trår til når det trengs

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hehe, det rare er at det fester seg samme materiale til alle i samme familie. Eget klister for hver familie?

Hei.

Det har vel helt sikkert også noe å gjøre med hvor de lever.

En husbygger som lever i stille vann med råtnende planterester på bunnen, har planterester til hus, og en husbygger som lever på mørk steinbunn vil trolig i hovedsak ha mørkt hus, lys bunn/lyst hus osv. En art i to ulike elver vil også se litt forskjellig ut, i hvert fall i farge, hvis fargen på sandbunnen også varierer i de to elvene.  :)

Det var nå mest en spøk det der da. Men det er sikkert mye i det du sier. Mulig jeg tar feil her, men lurer på om ikke de forskjellige familier og arter stort sett oppsøker samme habitat de forskjellige elvene da de trives best i "sine" miljø. Dermed vil deres hus stort sett ligne på sine artsfrender i andre elver. At det vil være små ulikheter som følge av at det er forskjellige elver tviler jeg dog ikke på. Gudane veit. Dette er noe jeg bare tror og ikke har studert. Har i grunn ikke tenkt så mye på det heller. Hmm... 39.gif:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt info.

Larvene deles inn i tre grupper: frittlevende, nettspinnende og husbyggende larver. Disse gruppene er i prinsippet bygget likt. Hodet er omgitt av et fast ”panser” som du kjenner fra andre insekter. De har kjever som kan være så spisse at de ser ut som to tenner. Siden de frittlevende larvene hverken har hus eller nett til å beskytte seg med, er de kraftigere bygget, og den mørke tarmen som skinner gjennom huden hos husbyggende og nettspinnende arter, er umulig å se hos de frittlevende. Mange larver har trådformede gjeller på kroppen På elvebunnen, særlig ved utos, kan vi se små posthornliknende nett med åpningen mot strømmen. Vannstrømmen fyller nettet og holder det utspent. Innerst i nettet bor vårfluelarven. Ikke mange har lagt merke til disse nettene, men det skyldes kanskje at nettenes form kan maskeres av begroingsalger. De er lette å overse når en ikke vet hva en skal se etter. Silketråden som brukes til å spinne nett, kan også brukes til å lime sammen plantedeler og steiner til et lite vårfluehus. Inne i huset lager de en fin glatt ”tapet” som de klistrer byggematerialene utenpå. Disse skal gjøre huset solid og verne vårfluen mot rovdyr og strømmer. Byggematerialene varierer fra art til art og fra sted til sted. Noen lager de fineste små hus av sandkorn, noen limer sammen plantedeler så det likner et flott mosaikksugerør mens andre ikke ser ut til å ta det så tungt. En pinne her, et sneglehus der, litt småstein og vips, så er det et hus. Ettersom larven vokser, bygger den på huset foran og biter av den delen bak som den ikke får plass i lenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det rare er at det fester seg samme materiale til alle i samme familie. Eget klister for hver familie?

Hei.

Det har vel helt sikkert også noe å gjøre med hvor de lever.

En husbygger som lever i stille vann med råtnende planterester på bunnen, har planterester til hus, og en husbygger som lever på mørk steinbunn vil trolig i hovedsak ha mørkt hus, lys bunn/lyst hus osv. En art i to ulike elver vil også se litt forskjellig ut, i hvert fall i farge, hvis fargen på sandbunnen også varierer i de to elvene.  :)

Det var nå mest en spøk det der da. Men det er sikkert mye i det du sier. Mulig jeg tar feil her, men lurer på om ikke de forskjellige familier og arter stort sett oppsøker samme habitat de forskjellige elvene da de trives best i "sine" miljø. Dermed vil deres hus stort sett ligne på sine artsfrender i andre elver. At det vil være små ulikheter som følge av at det er forskjellige elver tviler jeg dog ikke på. Gudane veit. Dette er noe jeg bare tror og ikke har studert. Har i grunn ikke tenkt så mye på det heller. Hmm... 39.gif:)

Du er nok inne på det her, Erik. Jeg tror også at det er slik.

Jeg tror også at det er logisk at stillevanns-artene av husbyggerne (de som lever i stille deler av stille vann, i hvert fall) bruker planterester for de har ikke behov for "tunge" hus til å holde dem unna den sterke strømmen i elv. Enten det er tilfeldig at de gjør det, eller av evolusjonsmessige årsaker  :)

På samme måte som at det sjelden finnes husbyggende vårfluelarver med hus av planterester i strie elver  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det rare er at det fester seg samme materiale til alle i samme familie. Eget klister for hver familie?

Hei.

Det har vel helt sikkert også noe å gjøre med hvor de lever.

En husbygger som lever i stille vann med råtnende planterester på bunnen, har planterester til hus, og en husbygger som lever på mørk steinbunn vil trolig i hovedsak ha mørkt hus, lys bunn/lyst hus osv. En art i to ulike elver vil også se litt forskjellig ut, i hvert fall i farge, hvis fargen på sandbunnen også varierer i de to elvene.  :)

Det var nå mest en spøk det der da. Men det er sikkert mye i det du sier. Mulig jeg tar feil her, men lurer på om ikke de forskjellige familier og arter stort sett oppsøker samme habitat de forskjellige elvene da de trives best i "sine" miljø. Dermed vil deres hus stort sett ligne på sine artsfrender i andre elver. At det vil være små ulikheter som følge av at det er forskjellige elver tviler jeg dog ikke på. Gudane veit. Dette er noe jeg bare tror og ikke har studert. Har i grunn ikke tenkt så mye på det heller. Hmm... 39.gif:)

Du er nok inne på det her, Erik. Jeg tror også at det er slik.

Jeg tror også at det er logisk at stillevanns-artene av husbyggerne (de som lever i stille deler av stille vann, i hvert fall) bruker planterester for de har ikke behov for "tunge" hus til å holde dem unna den sterke strømmen i elv. Enten det er tilfeldig at de gjør det, eller av evolusjonsmessige årsaker  :)

På samme måte som at det sjelden finnes husbyggende vårfluelarver med hus av planterester i strie elver  :)

Ja man kan også se att husbyggerne av planterester i stillevann kryper rundt på bunnen ,mens mange av husbyggerne i elva, de med smågrus veldig ofte bor under steiner.

Mulig det er flere arter med smågrus, noen lever under steiner mens andre slår seg til i mer stilleflytende partier i elva og kryper rundt der, det er det nok.

Enda hatt insektslære boka her nu.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke værre enn at de klistrer til seg det som er naturlig der de holder til for å skjule seg. Hadde vært slitsomt og fartsfullt om de som lever i stri elv bare skulle klistre til seg døde planterester forresten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke værre enn at de klistrer til seg det som er naturlig der de holder til for å skjule seg. Hadde vært slitsomt og fartsfullt om de som lever i stri elv bare skulle klistre til seg døde planterester forresten  ;D

;D ;D

Er en grunn til att arter ikke har dødd ut for og si det sånn <<l

Men det som hadde vært utrolig kult er og hatt disse i akvarium og fått dem til og klekke der.

Det har en fra toten fått til.

Dette får man til ved og justere temperatur og bruke elvevann , bunnen på akvariet kan man jo kopiere ved og låne litt elvemasse.

to ting jeg har lyst og ha i akvarie , harr og naturlige insekter.

Når man kan få harren til og tilpasse seg og vake på mygg i hagedammen til naboen og fore dem på nedfryste mygglarver kjøpt i dyresjappa da skal det være mulig i akvarie også med små søte harryngel.  :D :D

En annen her har også en svær hagedam, som han putter harrer i.

jaggu skal jeg bruke plenen min til noe mer nyttig enn bare ett epletre og til pynt...tenk og sitte og se på harren fra hagedammen da gett, vake på mygg ,terapi det tenker jeg  <<l

Kan tilogmed snike seg ned til dammen og lempe ut en myggimitasjon og fiske på dem  8)

Om vinteren harr man noe og se på i stua... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig om du harr tid og gidder å gjøre dette Harrkongen  <<l Jeg orker ikke og føler at jeg ikke harr tid... Men rapporter gjerne om resultatene slik at vi andre harr muligheten til å ta til oss lærdom på lette måten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er vel ikke værre enn at de klistrer til seg det som er naturlig der de holder til for å skjule seg. Hadde vært slitsomt og fartsfullt om de som lever i stri elv bare skulle klistre til seg døde planterester forresten  ;D

De klistrer ikke til seg. Byggingen er en "bevisst" handling. Møysommelig, solid og "perfekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hehe, det rare er at det fester seg samme materiale til alle i samme familie. Eget klister for hver familie?

Hei.

Det har vel helt sikkert også noe å gjøre med hvor de lever.

En husbygger som lever i stille vann med råtnende planterester på bunnen, har planterester til hus, og en husbygger som lever på mørk steinbunn vil trolig i hovedsak ha mørkt hus, lys bunn/lyst hus osv. En art i to ulike elver vil også se litt forskjellig ut, i hvert fall i farge, hvis fargen på sandbunnen også varierer i de to elvene.  :)

Det var nå mest en spøk det der da. Men det er sikkert mye i det du sier. Mulig jeg tar feil her, men lurer på om ikke de forskjellige familier og arter stort sett oppsøker samme habitat de forskjellige elvene da de trives best i "sine" miljø. Dermed vil deres hus stort sett ligne på sine artsfrender i andre elver. At det vil være små ulikheter som følge av at det er forskjellige elver tviler jeg dog ikke på. Gudane veit. Dette er noe jeg bare tror og ikke har studert. Har i grunn ikke tenkt så mye på det heller. Hmm... 39.gif:)

Du er nok inne på det her, Erik. Jeg tror også at det er slik.

Jeg tror også at det er logisk at stillevanns-artene av husbyggerne (de som lever i stille deler av stille vann, i hvert fall) bruker planterester for de har ikke behov for "tunge" hus til å holde dem unna den sterke strømmen i elv. Enten det er tilfeldig at de gjør det, eller av evolusjonsmessige årsaker  :)

På samme måte som at det sjelden finnes husbyggende vårfluelarver med hus av planterester i strie elver  :)

Dette må nok modifiseres litt: feks. har jeg hytte ved et vann som heter Soneren. Dette vannet er et typisk stort lavtliggende østlandsvann. Enorme mengder fisk her, og jeg har undersøkt mageinnhold i tusenvis av fisk de siste 30. I perioder er 90 % av mageinnhold i ørret og abbor husbyggende vårfluer med hus av sand/grus. De større vårflueartene (eks. phryg) har hus av pinner etc. mao det ser ut som art/ habitat bestemmer, ikke strøm eller stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må nok modifiseres litt: feks. har jeg hytte ved et vann som heter Soneren. Dette vannet er et typisk stort lavtliggende østlandsvann. Enorme mengder fisk her, og jeg har undersøkt mageinnhold i tusenvis av fisk de siste 30. I perioder er 90 % av mageinnhold i ørret og abbor husbyggende vårfluer med hus av sand/grus. De større vårflueartene (eks. phryg) har hus av pinner etc. mao det ser ut som art/ habitat bestemmer, ikke strøm eller stille vann.

Du er nok inne på det her, Erik. Jeg tror også at det er slik.

Jeg tror også at det er logisk at stillevanns-artene av husbyggerne (de som lever i stille deler av stille vann, i hvert fall) bruker planterester for de har ikke behov for "tunge" hus til å holde dem unna den sterke strømmen i elv. Enten det er tilfeldig at de gjør det, eller av evolusjonsmessige årsaker  :)

På samme måte som at det sjelden finnes husbyggende vårfluelarver med hus av planterester i strie elver  :)

I bølgeskvulp-soner kan det selvsagt være anerledes, men det sier jeg jo ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke værre enn at de klistrer til seg det som er naturlig der de holder til for å skjule seg. Hadde vært slitsomt og fartsfullt om de som lever i stri elv bare skulle klistre til seg døde planterester forresten  ;D

De klistrer ikke til seg. Byggingen er en "bevisst" handling. Møysommelig, solid og "perfekt".

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Trodde faktisk de bare festet til seg materiell i nærmiljøet. Bygger de altså huset med nøyaktig plass til kroppen for så å krype inn i det etterpå? Naturen er fantastisk  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig om du harr tid og gidder å gjøre dette Harrkongen  <<l Jeg orker ikke og føler at jeg ikke harr tid... Men rapporter gjerne om resultatene slik at vi andre harr muligheten til å ta til oss lærdom på lette måten  ;D

Det er vel ikke værre enn at de klistrer til seg det som er naturlig der de holder til for å skjule seg. Hadde vært slitsomt og fartsfullt om de som lever i stri elv bare skulle klistre til seg døde planterester forresten  ;D

De klistrer ikke til seg. Byggingen er en "bevisst" handling. Møysommelig, solid og "perfekt".

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Trodde faktisk de bare festet til seg materiell i nærmiljøet. Bygger de altså huset med nøyaktig plass til kroppen for så å krype inn i det etterpå? Naturen er fantastisk  :D

ja og etter som de vokser bygger de bare på , om de søker byggetillatelse er jeg ikke sikker på ;D

litt usikker på hvilke forskrifter de må forholde seg til... :D

Kjempemessig om du harr tid og gidder å gjøre dette Harrkongen  <<l Jeg orker ikke og føler at jeg ikke harr tid... Men rapporter gjerne om resultatene slik at vi andre harr muligheten til å ta til oss lærdom på lette måten  ;D

Ett hav av tid  <<l

Finnes per dags dato ikke piller mot dette, og gå til psykolog ,da havner man jo bare i tvangstrøye på ett mørkt rom.

Jeg er også mørkredd...

Da må man finne andre metoder for og gå i terapi, kan jo ikke fiske hele tiden for og roe abstinensene og vinteren er laaaang <<l

EDIT: har sendt mail til NINA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Byggverket er perfekt, symmetrisk og som regel så like byggematerialer at husene føles glatte ( de av sand/smågrus). En av naturens underverker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli komplisert. "Bevisst" eller "ubevisst"?

Dere hopper bukk over det viktigste som har bragt oss, dyr, fugler og fisk dit vi står i dag: Evolusjon.

Survival of the fittest..

Tilfeldige "avvik" i atferd som viser seg å bedre overlevelsesevnen, og dermed muligheten til å formere seg  bringes videre i de nye generasjonene - De livsviktige adferdsmønstrene befester seg genetisk - og resten går av seg selv..

Når Hønsefugl - og jeg tror Harr - spiser grus så er det på grunn av at dette gir dem evne til å utnytte deler av næringstilgangen på en bedre måte,  som igjen bedrer overlevelsesevnen. Og det tror jeg - etter mange generasjoner - ligger i genene deres.

Når vårfluelarver bygger hus så er det selvsagt fordi det gagner overlevelsen, og har blitt en genetisk styrt atferd.

Bevisst eller ubevisst?  Instinktivt? Tja, det er vel mindre interessant?

Men alt dette er bare noe jeg tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Evolusjon? Nei, det tror jeg ikke noe på! De må da ha noen byggeforskrifter og slikt å forholde seg til de også? Hvor finner man dette? Bare tull fra folk som ikke vet hva de snakker om. Altså fisker jeg heretter kun med døgnfluer. Mye enklere!

Svaret på tråden er med andre ord: Døgnfluefiske er for oss enkle nybegynnere som enda ikke har fisket med flue i 30 år, og vårfluefiske er for de svært erfarne og kunnskapsrike (gjerne litt sofistikerte) med friskt hjerte.

;D ;D

Naturen er utrolig!!!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...