Gå til innhold

Døgnflue vs Vårflue


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

  • Svar 362
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror du vi lever i the Matrix ? Er vi egentlig våkne eller drømmer vi ?

Dette er et fremforsket beviselig faktum... Ta deg ei bolle nå da

Interessant teori, men hvor er beviset? At en forsker antyder at harren muligens spiser stein med vilje er vel ingen bevis???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er nok mange fler enn en... "Bevis". Hvorfor er akkurat dette så vanskelig å akseptere ? Man kan altså greit observere harren spise grus. Sjekker man endel magesekker vil man finne grus i ulik størrelse. For de som har sett en husbygger så vet man at materialet til husene sjelden er usymmetriske/ laget av materiale med veldig ulik størrelse. Som en annen skrev her: dette og liknende er helt vanlig i naturen... Skal man sette spørsmålstegn ved dette så er det jaggu mye å sette spørsmålstegn ved.... Biologer og forskere er altså unyttige, fordi svarene deres er feil ?

Ps. Du vet det at forskningsrapporter ofte er skrevet av en "gruppe", og ikke bare en ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"Besides the usual components of the food, as attested by W. Yarrell (1836) and J. Couch (1887), it often swallows sand and pebbles, and J. Couch mentions even grains of gold and diamonds found in the stomach of the grayling. Many publications containing materials on the feeding of the grayling appear in the current century (Bade, 1902; Trybom, 1907; Antipa, 1909; Sabaneev, 1911; Navozov, 1912; Jaaskelainen, 1913, 1917; Huitfeldt-Kaas, 1917; Smolian, 1920; Wilier, 1924; Vladykov, 1926; Malzan, 1931; Zinova, 1933; Birulya, 1934; Probatov, 1934, 1936; Chernov, 1934; Somme, 1935; Platts, 1936; Scheuring, 1936, cited by Dahl 1962; Svetovidov, 1936; Ehnholm, 1937; Nerescheimer, 1937; Gerrish, 1938, 1939; Margreiter, 1938; Dyk, 1938, 1939, 1951, 1956, 1958, 1960; Seez, 1939; Limbert, 1939; Krasnovskaya, 1939; Redforth, 1940; Alm, 1942; Teplov, 1943; Nikol'skii with coauthors, 1947; Schindler 1953; Dunn, 1954; Mel'yantsev, 1954; Muller, 1954a,b, 1961; Ostroumov, 1954; Ivasik, Kulakovsk 1954; Solovkina, 1956, 1962, 1966; Vladimirskaya, 1957; Derendyaev, 1957; Vlasova. 1959; Mikhin, 1959; Jankovic, 1960, 1964; Dahl, 1962; Zakharenko, 1962; Kir'yanova, 1962; Kuchina, 1962; Bukirev & Zinov'ev, 1962; Solewski, 1963; Shaposhnikova, 1964; Zhirkovich, Kasanskii, 1965 and others)."

Og litt har man jo fått med seg fra ett og annet symposium her og der. Uten å gå noe mer i dybden med det. Det er likevel off topic, få forumdeltakere som tror på det, for liten dokumentasjon og lite interessant for imitasjoner under fluefiske.

For å svare on topic og kort: Døgnfluefiske er mest avslappende og behagelig og vårfluefiske mest spennende og utfordrende. (for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Harrfiske er utfordrende også, særlig fordi det forventes at den redgjør for hva den spiser og hvorfor...

Ps. Du har fulgt med litt ja :) er nok en god del fler norske publikasjoner om emnet også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så innmari for å forsvare Tom her ...... vet ikke helt hvorfor men - jeg har nok allerede forståelse for det som er framlagt av Danica ..... samt luresvarene av Erik.

Likevel.. jeg tror at Harren inntar grus for å knuse mat, når det viser til "vurderinger" fra forskere. Dette gjøres også av hønsefugl. Disse gjør det nok ikke bevisst. Men nedarvet oppførsel gjør at disse sikkert gjennomfører dett. Det kan sikkert skje ved Harr også. Likevel synes jeg det er helt greit av Tom å stille spørsmål ved det. Man skal ikke snu mobben mot han fordi andre mener noe annet. Det skal være lov å ha ulike meninger. Det er særdeles enkelt å tru at grus i magen til harr skyldes inntak av steinbyggende vårfluelarver... eller rett og slett feil næringsinntak. Harren er jo ikke akkurat inteligent.

Jeg er sikker på at det er flere enn meg som har knipset ut småstein foran ørret på ei bru også... er ikke akkurat rakkettforsker ørreten heller???? Det kan hende forskerne har feil? Så lenge 100 prosent resultat ligger, synes jeg Tom sitt standpunkt skal få bli diskutert uten å bli latterliggjort.

Sorry Danica og Erik.....pr nå er jeg mere enig med dere... men absolutt fasit er ikke gitt... selv om jeg kjøper forklaringene og er enige med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Meninger og uenighet er greit, men man behøver ikke kalle folk løgnere og uvitende uten og ta en faktasjekk først, og det er her Tom feila stort... Fått nok drit slengt etter meg fordi jeg da er verdensmester etc. .... Gud forby kunnskap her inne... Hold i allefall kjeft om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Interessant. Mange fugler spiser grus til å ha i kråsen, jeg viste ikke at fisk også gjorde det. Man lære noe nytt hele tiden.

Er det andre fisker en harr som gjør dette? Noen som vet?

Aner ikke egentlig, men vi har noen halvstore fisk i akvariet som driver med steinsvelging hver gang de får litt "hard" mat, så uvanlig er det nok ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto den Danica. Du viste til kunnskap og linket opp til det. Da skal du ikke bli kalt for løgner. Det burde Tom beklage. Men jeg synes det er greit at Tom er uenig i bevisene du har skaffet, da de åpner for tolkning. Det er bare det jeg mente.

For ordens skyld.. jeg stoler på dine linker og tror på dem... men forstår at dette er et emne det er mulig å sette tvil om i forhold til resultatene. Det synes jeg Tom skal få lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Likevel synes jeg det er helt greit av Tom å stille spørsmål ved det. Man skal ikke snu mobben mot han fordi andre mener noe annet. Det skal være lov å ha ulike meninger.

Joda, helt i orden selvsagt. Det var dette jeg reagerte på:

Men saken er at du snakker om noe du ikke har greie på.

Du bare mener at du har greie på det.

En vesentlig forskjell skulle jeg tro?

Vis meg linken da?

Hvis du finner den så blir jeg glad.

Det du driver med nå er å prate frem og tilbake? ;D

Og når det vises frem både linker og annet så er det ikke snakk om bli glad nei. Kun enda mer krav om bevis og at tro kan man gjøre i kirken. Er det rart man blir litt satt ut? Hadde han enda hatt noe å bidra med av egen erfaring eller dokumentasjon og basert sin avvising av andres kunnskap på det. Neida, det avvises på bakgrunn av at han mener andre ikke har greie på det og bare snakker frem og tilbake. Og det viser null respekt for motdebattanter som faktisk gir seriøse svar tilbake. Bare for å få enda mer kverulering og flåsete svar med spørsmålstegn som ikke engang henger sammen med setningen.

Egentlig rart at Danica ikke har klekket i ren frustrasjon.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jadda, men når målet kun er å kverrulere så blir det bare sært og i tillegg ødelegger det klimaet i diskusjoner... Sikkert ikke mulig for meg å bidra med så mye drivende dyktige folk her, så jeg regner med at det innlegga mine stopper for godt ganske snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Mange fugler spiser grus til å ha i kråsen, jeg viste ikke at fisk også gjorde det. Man lære noe nytt hele tiden.

Er det andre fisker en harr som gjør dette? Noen som vet?

Aner ikke egentlig, men vi har noen halvstore fisk i akvariet som driver med steinsvelging hver gang de får litt "hard" mat, så uvanlig er det nok ikke...

Hmm. Er det en ting vi vet så er det at vi ikke vet alt :) Dette er slike ting som jeg elsker. Det har kommet veldig mye ny viten frem de siste år. Det synes jeg er morsomt. Kan godt hende dette er gammelt nytt men for meg var det nytt og dermed interessant. Og det at harr er drit, det vet du er spøk.

Folk må få drive med det de synes er morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ok,unnskyld da.

Men jeg tror fremdeles ikke at harren eller ørreten spiser grus av den grunn.

Så får dere heller kalle meg uvitende og påståelig.Det kan jeg godt leve med.

Unskyld gutta,men jeg tror ikke på det......

Tom.

For konversjonens skyld: hvorfor ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

Artig med knallharde diskusjoner, og takhøyde er kjennemerket vårt her på FFS.

MEN:

Ikke ta alt som skrives i diskusjoner for nært!

Ikke snakk nedlatende til noen!

Alle her inne vil bidra med noe positivt!

Så om vi følger kardemommeloven så blir dette kjempebra  :D

Jan Haukaas

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,unnskyld da.

Men jeg tror fremdeles ikke at harren eller ørreten spiser grus av den grunn.

Så får dere heller kalle meg uvitende og påståelig.Det kan jeg godt leve med.

Unskyld gutta,men jeg tror ikke på det......

Tom.

For konversjonens skyld: hvorfor ikke ?

Energitap.Alt den spiser må være en gevinst eller så dør den.

Men som dere sier,jeg tar nok feil,så lar vi det være med det. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Akkurat. Grusen gjør at harren kan gjøre seg nytte av mat den ellers ikke villet kunnet spise... Men jeg prater jo bare rør om ting jeg ikke veit noe om, så vi lar det bli med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. jeg tror at Harren inntar grus for å knuse mat, når det viser til "vurderinger" fra forskere. Dette gjøres også av hønsefugl. Disse gjør det nok ikke bevisst. Men nedarvet oppførsel gjør at disse sikkert gjennomfører dett.

Hønsefugl spiser vel grus bevisst, og jeg lurer på om det er for å nøytralisere noe av syrenivået i kråsen, eller hvordan det var.

Er ikke tilfeldig at man ofte ser hønsefugl langs grusvei, spesielt på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto den Danica. Du viste til kunnskap og linket opp til det. Da skal du ikke bli kalt for løgner. Det burde Tom beklage. Men jeg synes det er greit at Tom er uenig i bevisene du har skaffet, da de åpner for tolkning. Det er bare det jeg mente.

For ordens skyld.. jeg stoler på dine linker og tror på dem... men forstår at dette er et emne det er mulig å sette tvil om i forhold til resultatene. Det synes jeg Tom skal få lov til.

Absolutt all forskning gir rom for tolkning Bjørnar! I forskningsverdenen så må man ikke ha 100% "treff" for å kunne si at man bidrar med ny kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel.. jeg tror at Harren inntar grus for å knuse mat, når det viser til "vurderinger" fra forskere. Dette gjøres også av hønsefugl. Disse gjør det nok ikke bevisst. Men nedarvet oppførsel gjør at disse sikkert gjennomfører dett.

Hønsefugl spiser vel grus bevisst, og jeg lurer på om det er for å nøytralisere noe av syrenivået i kråsen, eller hvordan det var.

Er ikke tilfeldig at man ofte ser hønsefugl langs grusvei, spesielt på kveldstid.

Gjør fisken og det,i så fall......

Altså: Fisk kan spytte ut igjen det den ikke vil/kan spise.Den både spytter ut gjennom munnen og skyller ut i gjellene.Den er ingen maskin som svelge det den har tatt i munnen.(Feks . laks i elven)

Dette er filmet i DVD-serien "Underwater world of trout",der man tydelig kan se at fisk smaker og spytter,tar en grønskebit,skiller ut eventuelle nymfer og skyller resten ut gjennom gjellene.

Ferdig ? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...