Gå til innhold

Bildetråden 2010.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Knalltøft av melkeveien, Øyvind!!

Objektiv og Exif??

Trickset er nymåne, lite lysforurensing og å pushe utstyret maks. Med ditt 5dMkii (med tanke på høy iso) og 24-1.4'n har du utstyret i orden for å ta de råeste melkeveibildene.

Jeg brukte 7D med Tokina 16-50@16 f2.8@2.8, iso 3200, 30s.

[attachimg=1]

post-526-13949882597112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nydelig lys og flott stemning, Henning!

Takk for det Lars.

Tok egentlig bildet her for å lage HDR bilde, men vet null niks nada om dette, så det er en del lesing før jeg skal begynne.

Tok 4 eksponeringer. -2, 0, +1 og +2. lurer meg på om jeg ikke tok et +3 også. Husker ikke helt.

men tror ikke capture NX2 er så bra til redigering av HDR, og PS4 er ikke instalert på den nye dataen min :) Hvilket program lager du HDR i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig lys og flott stemning, Henning!

Takk for det Lars.

Tok egentlig bildet her for å lage HDR bilde, men vet null niks nada om dette, så det er en del lesing før jeg skal begynne.

Tok 4 eksponeringer. -2, 0, +1 og +2. lurer meg på om jeg ikke tok et +3 også. Husker ikke helt.

men tror ikke capture NX2 er så bra til redigering av HDR, og PS4 er ikke instalert på den nye dataen min :) Hvilket program lager du HDR i? :)

Nå ser ofte HDR helt jævli ut, med mindre man bruker det på en ganske subtil måte. Men uansett, sjekk ut Photomatix, standalone eller som plugin i PS, det er mitt tips. Funker som snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg var et kjempeflott bilde, Øystein.

Jeg og Ola var forresten ute en tur i dag - midt på dagen mens de fleste andre satt på jobb vil jeg tro  ;D

Men et fantastisk fint høstvær var det. Og såpass høyt i terrenget at løvet hadde gulnet skikkelig. Og blikk stille vann. Finere kan man ikke ha det, tenkte jeg, der vi satt og kastet på vakende fisk i et inferno av farger og sol  :)  

Vi hadde det trivelig og fisket på annenhver fisk. Sånn skikkelig med lave skuldre etter en lang og fin sesong  :)

Ikke noe stress - bare to gode kompiser på fisketur.

Og fiskene viste seg. Helt inne ved land. I fine sippvak tok de mygg på mygg.

Vi bandt begge på flua Orange Belt i #17 og tok de fiskene vi prøvde oss på.

De største fiskene i dette fine vannet er ca. 600 gram. Og vi fikk dem, pluss noe mindre fisk også da.

Myggfiske på høsten er trivelig - både rolig og fint. Og litt rart på samme tid, for snart er det forbi. Men noen slike dager som dette til, gjør vinteren kortere  :)

Ola speider etter vak. Med fokus langs vannkanten  ;)

5039413883_de94d83a0e_b.jpg

Bildet: Liten dybdeskarphet og stor brikke  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig lys og flott stemning, Henning!

Takk for det Lars.

Tok egentlig bildet her for å lage HDR bilde, men vet null niks nada om dette, så det er en del lesing før jeg skal begynne.

Tok 4 eksponeringer. -2, 0, +1 og +2. lurer meg på om jeg ikke tok et +3 også. Husker ikke helt.

men tror ikke capture NX2 er så bra til redigering av HDR, og PS4 er ikke instalert på den nye dataen min :) Hvilket program lager du HDR i? :)

Er i utgangspunktet IKKE spes. glad i HDR, men det kan redde bilder som ellers hadde vært "umulige".

Skal du først gi deg ut på dette anbefaler jeg Photomatix Pro, et program til 7-800 kr.

Se litt "how to.." på Youtube, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på HDR og dramatisk HDR. Photoshop er faktisk veldig bra på å montere HDR-bilder, men du må gjøre veldig mye mer for å få frem de dramatiske effektene av metoden.

Til mitt bruk, så er HDR kun til for å samle data om lys og farge, for å gjengi samme lyset på 3Dmodeller som dras inn i reelle omgivelser.. Og til akkurat det formålet gjør photoshop en ypperlig jobb, blir somregel helt korrekt farge\lys-informasjon i fra hdr-materialet som blir produsert i ps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på HDR og dramatisk HDR. Photoshop er faktisk veldig bra på å montere HDR-bilder, men du må gjøre veldig mye mer for å få frem de dramatiske effektene av metoden.

Til mitt bruk, så er HDR kun til for å samle data om lys og farge, for å gjengi samme lyset på 3Dmodeller som dras inn i reelle omgivelser.. Og til akkurat det formålet gjør photoshop en ypperlig jobb, blir somregel helt korrekt farge\lys-informasjon i fra hdr-materialet som blir produsert i ps.

Er enig i at PS fungerer ypperlig til hdr, men inntil de seneste versjonene kom var hdr i PS relativt tungvint. Nå i CS5 med Hdr Pro-modulen er det langt enklere.

Er vel i grunn snakk om hva man venner seg til...

Satt å lekte litt for å komme med forslag til presentasjoner (reklamebilder) av firmaet jeg jobber i.

Kun et utkast. Må ta et skikkelig butikkbilde.

Bakgrunnshimmel har jeg i søkk og kav.

To totalt ulike bilder som er bearbeidet i masker og lag.

I og med at det dreier seg om en spesialforretning i verdens nordligste by synes jeg idéen er grei :)

5039909653_b8591c00e5_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars. Og du er en jævel på slike bilder som dette. Rett og slett rått det bildet ditt :)

Tok en lynkjapp test. Kun trailversjon, så logoen på programmet kommer med :)

Kul effekt, med HDR der bildet fremdeles ser naturlig ut liker jeg mye bedre. Uten HDR effekten.

Må nok instalere PS igjen, og lære meg å pensle i layers tror jeg :)

her er i hvertfall testen :)

[attachimg=1]

post-0-13949882600725_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg var et kjempeflott bilde, Øystein.

Jeg og Ola var forresten ute en tur i dag - midt på dagen mens de fleste andre satt på jobb vil jeg tro  ;D

Men et fantastisk fint høstvær var det. Og såpass høyt i terrenget at løvet hadde gulnet skikkelig. Og blikk stille vann. Finere kan man ikke ha det, tenkte jeg, der vi satt og kastet på vakende fisk i et inferno av farger og sol  :)  

Vi hadde det trivelig og fisket på annenhver fisk. Sånn skikkelig med lave skuldre etter en lang og fin sesong  :)

Ikke noe stress - bare to gode kompiser på fisketur.

Og fiskene viste seg. Helt inne ved land. I fine sippvak tok de mygg på mygg.

Vi bandt begge på flua Orange Belt i #17 og tok de fiskene vi prøvde oss på.

De største fiskene i dette fine vannet er ca. 600 gram. Og vi fikk dem, pluss noe mindre fisk også da.

Myggfiske på høsten er trivelig - både rolig og fint. Og litt rart på samme tid, for snart er det forbi. Men noen slike dager som dette til, gjør vinteren kortere  :)

Ola speider etter vak. Med fokus langs vannkanten  ;)

5039413883_de94d83a0e_b.jpg

Bildet: Liten dybdeskarphet og stor brikke  :)

Takk for sist Andrè, fint bilde med en usedvanlig kjekk modell ;D

Det er med litt vemod at det snart er slutt for i år. :(. Gårsdagens tur var meget flott og avkoblende, og nærmest som en liten avskjed med årets ørreter.

Men med den rapporten jeg fikk i går kveld, blir det nok til at vi må ta en liten tur til Andrè. men det er et annet vann ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist Andrè, fint bilde med en usedvanlig kjekk modell ;D

Det er med litt vemod at det snart er slutt for i år. :(. Gårsdagens tur var meget flott og avkoblende, og nærmest som en liten avskjed med årets ørreter.

Men med den rapporten jeg fikk i går kveld, blir det nok til at vi må ta en liten tur til Andrè. men det er et annet vann ;) ;)

Ja, bra modell. Du ser nærmest lyrisk ut he he  ;D

Vi må ta oss en tur på et par andre vann her i nærheten også ja. Det er helt klart  ;)

Her et selvportrett- bilde fra meg i dag  ;D Med på forhånd oppsatt kamera, så det var kjappt opp og ut igjen med fisken.

En kilosørret som var skikkelig moro!! Sånn som får en til å føle god-gleden  :)  Tok den ved 3-tiden.

Jeg gikk rolig langs et vann og tittet inne på grunnene. Så ser jeg et ørlite vak helt inne langs bredden. Det var så lite at jeg lurte på om det i det hele tatt var fisk, eller om det bare var en halvstor fjærmygg som klekket  ;D Men så kom det et par vak til på rappen, og da så jeg at det var en meget brukbar ørret.

Men det var klin umulig å kaste der - tett med busker både over, foran og bak, og ikke minst på sidene  :) Det endte med at jeg måtte krype ut til bredden, la ut flua rett under stangtuppen med et pil-og-bue-kast, og 30 sekunder senere sugde ørreten Profile Ant'n inn i et godt og solid "blubblubb"  :) En skikkelig morsom "ryddefisk" som gikk inne i det glissne sivet og plukket det som vinden hadde samlet i vika  :) Det var en morsom fisk - kilosørret på 2 meters hold  :)

Fiskehilsen fra, André

5042339786_f0f44b1ab9_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...