Gå til innhold

Bildetråden 2010.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Veldig  god tråd!  Hva er polafilter?

Tja, litt for teknisk, men siden du spurte. Lys er vanligvis upolarisert, eller ''polarisert i alle retninger'', men når det reflekteres på en (ikkemetallisk) flate vil de forskjellige polarisasjonsretningene blir reflektert i ulik grad. Polarisasjonsfilteret demper eller fjerner én polarisasjonsretning, men slipper den andre (90 grader på) gjennom. Derfor må filteret roteres til den uønskede polarisasjonen er fjernet. Fordi filteret fjerner omtrent halvparten av lyset demper det også lyset med 1 til 2 blendere. Den praktiske konsekvensen av dette viser jeg i det foregående innlegget. Men du har helt rett, Lillevann, det trengs også en teknisk forklaring for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må filteret roteres til den uønskede polarisasjonen er fjernet.

Hvorfor er noen polarisjoner uønsket?

Les innlegget mitt ovenfor. Nyansert om det er uønsket eller ikke, for det kommer jo an på uttrykket man vil oppnå i bildet sitt.

Ned på siden min her, er vel kanskje et godt eksempel på de tilfellene hvor det direkte er uønsket (Bildet med 2 eksempler for polafilter).

http://www.thetroutbum.com/no/fotoblogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må filteret roteres til den uønskede polarisasjonen er fjernet.

Hvorfor er noen polarisjoner uønsket?

Les innlegget mitt ovenfor. Nyansert om det er uønsket eller ikke, for det kommer jo an på uttrykket man vil oppnå i bildet sitt.

Ned på siden min her, er vel kanskje et godt eksempel på de tilfellene hvor det direkte er uønsket (Bildet med 2 eksempler for polafilter).

http://www.thetroutbum.com/no/fotoblogg

Bildet til høyre var finest.  Er polafilter en fysisk linse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som vil skje når du setter på og roterer linsen, eller er det bare tilfeldig prøving og feiling?

Ja, man vet i grunnen hva som vil skje. Max på et polafilter foran objektivet er omtrent likt med den horisontale faste måten polarisasjonsfilteret er satt inn i briller. Jo mer du vrir det ut av denne posisjonen (minst polarisering skjer ved vertikal posisjon) jo mindre vil polarisasjonen virke. Og som du selv sa ovenfor her; hvilken effekt som er ønskelig er opp til hver enkelt. Eller opp til hva flest synes er bra om man selger bilder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, bruker du polafilter på fluebildene dine, egentlig? Jeg kommer nok til å kjøpe meg polafilter til 17-70'en min, men vet ikke om det er noe poeng på Tamron-macroen (selv om jeg vel kommer til å bruke den til diverse portretter og annet også).

Eirik

Hei, Eirik. Jeg brukte det før, men akkurat på fluebilder tar det heller mer brodden av bildet. Joa, polafilter gjør noe godt med et bilde, men det tar f.eks. vekk en del ønskede reflekser også, f.eks. fra påfuglherl og generelt shiny materialer som man vil skal framstå shiny. Så min anbefaling; dropp det på macrobilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon.  Nå kan jeg glimre med min kunnskap om polafilter i lystig lag.  Et siste spørsmål:  Kan man simulere polafilter i Photoshop?

Kjempehyggelig å kunne svare på det lille jeg kan hjelpe med, Lillevann. Det er bare trivelig.

Og om man kan simulere polafilter i PS? Nei. Det er en absolutt og vedtatt sannhet som det faktisk er hold i også. For det utrenede øye kan en hard håndtering av "Saturation" omtrent se ut som det samme, men det blir aldri det. Det blir som jeg skrev i innlegget mitt over her, at det blir litt som å forsøke å bedre ting ved å øke vibrance/ saturation/ kontrast i Curves. Funker ikke på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite og fantastisk spøkelse, fanget helt mesterlig i en bitte-litenen dråpe vann, Lars!

Du slutter nok aldrig å overaske med virkelig gode bilder du! :)

Mange takk, Tore!

Føler nok selv at det mangler noe på disse dråpebildene. Må forske litt på plassering av lys og oppmykning av dette. Kanskje plexiglass eller frostet glass er tingen.

Nok et krasj..

5063863830_1d3505257f_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

kule bilder Lars. :)

tok et par kjappe bilder av månen for en stund siden. har etterbehandlet det en del. syns dette ble litt tøft

Det var en innertier, Gisle :D

Nyyyyydelig :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kule bilder Lars. :)

tok et par kjappe bilder av månen for en stund siden. har etterbehandlet det en del. syns dette ble litt tøft

[attachimg=1]

Kult med månebilder, og ikke dårlig dette bilde Gisle. Men jeg synes kanskje du har vært litt drøy med skarpespakene. :)

Ellers et veldig bra detaljert månebilde.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...