Gå til innhold

Fluefiske i Frankrike


Frode

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser ut til at det blir 5-6 uker i Frankrike i sommer, fra midten av juli og et stykke ut i august. Ikke den beste destinasjonen for fluefiske, men det er jo mye annet som er bra. Likevel skal det vel noe til om jeg ikke kommer til å få alvorlige abstinenser i løpet av en så lang periode, Lurer derfor på om det er noen her på forumet som har noen erfaringer. Vi kommer til å bo i Var området mellom Cannes og St. Tropez. Har sett på linken som ligger på siden her fra før, men er det noen som har egne erfaringer fra området eller vet om noen internettsider?

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut til at det blir 5-6 uker i Frankrike i sommer, fra midten av juli og et stykke ut i august. Ikke den beste destinasjonen for fluefiske, men det er jo mye annet som er bra. Likevel skal det vel noe til om jeg ikke kommer til å få alvorlige abstinenser i løpet av en så lang periode, Lurer derfor på om det er noen her på forumet som har noen erfaringer. Vi kommer til å bo i Var området mellom Cannes og St. Tropez. Har sett på linken som ligger på siden her fra før, men er det noen som har egne erfaringer fra området eller vet om noen internettsider?

Frode

Bra saltvannsfiske der, mye multe og havabbor. Kan stå på kaiene og fore multer med brød på 1,5-2 kilo (gjort det selv). Desverre aldri hatt med meg fiskestanga ned dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

på det varmeste av sommeren? greit fiske på det jeg kaller snåtjafs i bgynnelsen av mai. har fisket der, men gidder ikke det, da er det bedre å drikke rødvin, gå på musseer, nyte god mat og lade opp til ettersommerfiske i norge samt angre på at fiskesommeren ble ødelagt av en frankrike og mumle    cela, je ne reconnais pas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg nok satsa alt på saltvann.. Ta med deg 7-8stanga, snella og en boks med div sildestreamere og buggere. Har fiska litt langs strendene i Nice, fasinerende med all rovfisken som jager stimer med småfisk i kveldinga.. Hjertepumpa skal jeg love deg at du får igang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finns massvis med flugfiske möjligheter i området ska se imorgon om jag hittar lite länkar.

Ett ställe jag vet är L'Isle sur la Sourgue en tre fyra mil norr om marseille

en springcreek med 12gradigt vatten hela året

Måste säga att det var extremt svårfiskat när jag var där, då gällde nymfer i storlek 20-22 och 0,10 i spets.

I centrum av staden rinner det kanaler där du kan stå och titta på Harr i en storlek jag aldrig sett maken till innan

http://www.pechemouche-nokill.com/spip.php?rubrique34

en liten aptitretare....

Och en till......  http://www.sorguett.com//url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Provence var fantastiskt vi hade det dock lite varmt när vi var där (36) man blev lite varm med vadare och underställ på sig och när man kom i var vattnet kallt som fan

Hittade inte fler länkar så dom har nog försvunnet men det finns massor av flugvatten i Frankrike, kommer jag ihåg rätt finns det flest mil rinnande vatten i Europa där. Och deras kunskap är mycket stor se bara på resultaten på VM. Vinner jag på lotteri så finns snart en lägenhet eller hus i min "äggkorg"

Staden L'Isle sur la Sourgue var en liten pärla och fiskeshoppen en fantastisk upplevelse. Det ända man är lite bristfällig med är Engelska, personen som kunde engelska i affären enligt de andra kunde säga hello och ett par andra ord

Ha  en trevlig vistelse i Frankrike

knekk och brekk

Kristian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Hei!

En liten Frankrike rapport.

Det er noen uker siden jeg kom hjem nå men det gikk som følger. Det ble aldri til at jeg pakket noen ørretstang. Det jeg fant ut på nettet på egenhånd + det jeg fikk av tilbakemeldinger her på forumet gjorde at jeg droppet ørretfiske. Elvene holder godt over 20 grader om sommeren og har ofte lite vann, men er man her om våren kan det være aktuelt å prøve. Er man ved kysten mellom St. Tropez og Nice, er det ikke mer enn en time eller to med bil opp i fjellene til vakre områder og ganske fine elver. Så flere av dem når vi var på ulike ekspedisjoner med familien. Derimot tok jeg med meg 7`er stanga siden vi bare bodde et minutt fra Middelhavet. Det ble ikke til at jeg tok et eneste kast med stanga. Skal man gjøre dette må man opp om morgenen før badegjestene kommer. Det klarte jeg aldri. Jeg hadde imidlertid funnet roen og løsningen på fluefiske i Frankrike. Jeg tok rett og slett et fly hjem til gamle landet i beste elevfisketid. Det tar jo verken lang tid eller er spesielt dyrt så det ble løsningen. Og hvilken løsning. Hadde det beste elevefisket på mange år med mange fine ørreter, store døgnflueklekkinger og persing på tørt (utenom Kola).

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Det var ikke vanskelig å slappe av når jeg kom tilbake i Frankrike. Jeg gikk bare rundt og gliste og kjente jeg rastløsheten komme, spilte jeg bare av en av scenene i ”Frodes fiskesommer 2010” som var lagret i hjernebarkkinoen. Dermed kunne jeg vie meg helt til familielivet og bade, sole meg og nyte fransk rødvin.

Så Frankrike det var bra det!!  ;)

Frode

post-2340-1394988171807_thumb.jpg

post-2340-13949881718802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Det finnes mange både vakre og vanskelige elver som krever mye (klart vann, få fisker) for å få fisk i der nede. I motsetning til her hjemme hvor mulighetene er mange og det mange ganger ikke krever all verdens å lure i hvert fall en ok ørret :) Dette er ikke et forsøk på et svar men mer en tanke jeg har rundt temaet.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En liten Frankrike rapport.

Det er noen uker siden jeg kom hjem nå men det gikk som følger. Det ble aldri til at jeg pakket noen ørretstang. Det jeg fant ut på nettet på egenhånd + det jeg fikk av tilbakemeldinger her på forumet gjorde at jeg droppet ørretfiske. Elvene holder godt over 20 grader om sommeren og har ofte lite vann, men er man her om våren kan det være aktuelt å prøve. Er man ved kysten mellom St. Tropez og Nice, er det ikke mer enn en time eller to med bil opp i fjellene til vakre områder og ganske fine elver. Så flere av dem når vi var på ulike ekspedisjoner med familien. Derimot tok jeg med meg 7`er stanga siden vi bare bodde et minutt fra Middelhavet. Det ble ikke til at jeg tok et eneste kast med stanga. Skal man gjøre dette må man opp om morgenen før badegjestene kommer. Det klarte jeg aldri. Jeg hadde imidlertid funnet roen og løsningen på fluefiske i Frankrike. Jeg tok rett og slett et fly hjem til gamle landet i beste elevfisketid. Det tar jo verken lang tid eller er spesielt dyrt så det ble løsningen. Og hvilken løsning. Hadde det beste elevefisket på mange år med mange fine ørreter, store døgnflueklekkinger og persing på tørt (utenom Kola).

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Det var ikke vanskelig å slappe av når jeg kom tilbake i Frankrike. Jeg gikk bare rundt og gliste og kjente jeg rastløsheten komme, spilte jeg bare av en av scenene i ”Frodes fiskesommer 2010” som var lagret i hjernebarkkinoen. Dermed kunne jeg vie meg helt til familielivet og bade, sole meg og nyte fransk rødvin.

Så Frankrike det var bra det!!  ;)

Frode

He he, tøff story, Frode, og fluefiske med en skikkelig "fransk vri"  :)

Nydelige fisker  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...