Gå til innhold

Erfaringer med kinesiske fluesneller?


ziggy

Anbefalte innlegg

  • Svar 308
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Hva andre eier og/eller gjør er selvsagt deres sak. Det har jeg ikke noe med. Men jeg kan kanskje få lov til å ha en mening jeg også selv om jeg står utvadet i bransjevann til langt oppunder ørene?

Mye bra fra Kina, men lurer på hvor mye av min Samsung som er derfra. Masse fint og bra blir uansett laget i dette enorme landet. Det som dog skremmer meg er både kinesernes og en del kjøperes manglende respekt for originalprodukter. Det er rett og slett blitt helt greit å kjøpe kopiprodukter og fortelle andre om hvor mye smartere det er å kjøpe en kopi fra Kina enn en «overpriset» original. Jeg vil si at piratvirksomheten har blitt stueren og akseptert som «fornuftig» så lenge det ikke er slaveri eller barnearbeid involvert. Det siste er nesten greit det også så lenge vi ikke vet med sikkerhet. Nesten... For alle har noe i stua, bilen eller i mobilen som «sikkert» er laget av barnehender. Så da så. Uansett er det ikke sikkert det er så utbredt heller. Jeg aner i alle fall ikke. Jeg er også enda mer skeptisk til Nord-Korea og et par andre land. Men om det er slik eller ikke, tja?

Snelle ja. Ei snelle skal jo bare holde på noe snøre og backing som man med passe motstand fra bremsen kan trekke av og sveive inn igjen med lite eller ingen merkbar brems. Så da er det «selvsagt» utseendet som er viktigst for valget av snelle(?). At noen virkelig er så dumme at de bruker noen hundre tusen (eller mer) for å utvikle nye og bedre modeller må jo være ganske idiotisk ettersom ganske så få er villige til å kjøpe produktene før de er kopiert. I alle fall av fluefiskere som er på nett. Likevel er det vel ingen som spør mer etter nyheter enn de som nettopp er på nett og slike forum som dette. Det skjer lite på utviklingsfronten om dagen visstnok. Pussig og ganske ironisk, ikke sant?

Vel, noen lager fortsatt produkter som holder i 20 år. Produkter som dermed i denne perioden har blitt en mer lønnsom investering enn 5 (super)billige kopier som tilsynelatende er like gode. Dessverre ser det ut til at det blir færre og færre av disse da de pga. konkurranse fra kopifabrikkene faktisk må slå seg sammen med dem og senke noe av kvalitetskravet. Dermed blir det også enda færre som er villige til å bruke masse penger på å designe nye innovative produkter. Det kan «kineserne» ta seg av selv nå. De vet hva som skal til. Jevn brems, justeringsmuligheter, ca. vekt (helst 0 gram om Syversen får bestemme), volum i forhold til klassifisering osv. Men ingen av dem fisker med flue. Så hva som kan gå eller går galt under forskjellige forhold og over tid vet de lite om. Altså blir brukerne mer eller mindre testkaniner. Men det spiller jo ingen rolle da det koster omtrent det samme som et par bacongrill i brød med tilhørende brus på Shell, Statoil eller hva de nå heter alle sammen. Egentlig litt pussig å se fluefiskere med billigkopier av både det ene og det andre når de kommer ut fra Shell med en Cola og andre godsaker i hånda og Ica ligger bare 20 meter unna. Da er det ikke alltid jeg ser logikken bak elendige bundne nettkjøpte fluer til 7.- Hadde det ikke blitt omtrent samme eller mindre sum om de hadde blitt kjøpt på Ica og sporten i samme bygning? Og samme Cola (ikke kopiert) og bedre flue?

Men at sneller laget i Kina gjør jobben i de fleste tilfeller er hevet over enhver tvil. Enkelte er knallgode også. Selvsagt ikke like holdbare og nøyaktige som de beste, men gode nok. Jeg har og bruker enkelte sneller fra Kina selv jeg. Det er rene kopier og snylting på andres kompetanse jeg ikke liker at vi støtter fordi vi «ikke gidder å betale for overprisede produkter». De er vel ikke overprisede, bare for dyre i forhold til kopiene(?). Derfor eier jeg Hardy og Orvis-sneller, men ingen kopier av disse. Men jeg har sikkert noen kopisaker av ett og annet utstyr jeg også. Alt er blitt så utvannet at jeg aner ikke lenger.

Det kan også bli en utvikling mot at det kun er de største forhandlerne som vil ha fluefiskeutstyr. De som er store nok til å kunne kjøpe direkte fra fabrikk. Men selv de vil kanskje slite med å få inn nok penger fra produkter som koster mindre til deg og meg. Og da må vi kort og godt bli flere fluefiskere om det skal gå bra. Særlig ettersom det fortsatt vil være enda billigere å kjøpe fra Taimen og andre nettbutikker. Hva da?

PS.

Noe som skremmer meg er hvor lett det er for enkelte å slenge ut rykter, påstander og mistanker mot bransjen eller deler av den uten noen som helst form for bevis som holder. Det er ufint og kan være svært ødeleggende for dem det går utover selv om det ikke har rot i virkeligheten.  Et bilde av en nettside med opplysninger om et produkt som selges der er ikke godt nok bevis. Det er hva produsentens egen informasjon sier som er gjeldende. I alle fall frem til myndigheter beviser at de juger. Det er nemlig fort gjort å fylle inn feil når man lager en nettbutikk med et stort antall produkter. Om det er det som har skjedd med eksempler som har blitt gitt her vet jeg ikke, men jeg mener slike «bevis» og påstander som har kommet frem her er unødvendige og kun egnet til å gi et negativt inntrykk av bransjen. Det liker jeg ikke. Ikke fordi jeg selv er del av bransjen, men fordi jeg alltid har mislikt ryktespredning og sladder uansett hvem det går utover. Er det for å forsvare egne kjøp eller er det fordi det er moro å lage «sannheter»? Og det er vel bransjen som gir oss tilgang til så mye bra utstyr, er det ikke?

PS 2.

Er det ikke litt rart at alle med bransjetilknytning MÅ registrere seg med fullt navn på denne siden, mens alle som slenger ut «beviser» og rykter mot spesifikke produkter, merker eller deler av bransjen kan være anonyme?

God jul!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna som jobber der det reffereres til barnearbeid har det antagelig bedre en de fleste barn der. Å jobbe der er nok et greit alternativ i forhold til div andre "hyller i livet" der.

Btw, et "kina produkt" kan være like bra som noe annet. Ref stålindustri i denne tråden, så er kina svært nær vestens kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye du sier, men kan du forklare hvorfor du mener dette?

"Det er hva produsentens egen informasjon sier som er gjeldende. I alle fall frem til myndigheter beviser at de juger."

I mine øyne er det umulig at en produsent ikke vil være partisk i slike tilfeller, i de fleste tilfeller egentlig. Og er det myndighetenes jobb å etterforske hver enkelt produsent, og hvilke myndigheter skal ta den jobben? Østens myndigheter eller. i dette tilfellet, vestens myndigheter?

Barna som jobber der det reffereres til barnearbeid har det antagelig bedre en de fleste barn der. Å jobbe der er nok et greit alternativ i forhold til div andre "hyller i livet" der.

Btw, et "kina produkt" kan være like bra som noe annet. Ref stålindustri i denne tråden, så er kina svært nær vestens kvalitet.

Mener jeg så en dokumentar hvor Kina kjøper opp så si alt av stål som er å finne.. bl.a Brasil som betaler dyrt mht regnskogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er enig i mye du sier, men kan du forklare hvorfor du mener dette?

"Det er hva produsentens egen informasjon sier som er gjeldende. I alle fall frem til myndigheter beviser at de juger."

I mine øyne er det umulig at en produsent ikke vil være partisk i slike tilfeller, i de fleste tilfeller egentlig. Og er det myndighetenes jobb å etterforske hver enkelt produsent, og hvilke myndigheter skal ta den jobben? Østens myndigheter eller. i dette tilfellet, vestens myndigheter?

Det skal også opplyses ved forsendelser til tollmyndigheter hvor produkter kommer fra. Dersom dette ikke stemmer overens med tollmyndigheters opplysninger så vil det ikke gå upåaktet hen for å si det slik. Så seriøse bedrifter vil være nøye med hva de skriver om egne produkters opprinnelsessted. Altså er nok produsentene mer til å stole på enn nettbutikkers nøyaktighet med tanke på innhold i opplysninger om varer i butikken. Hvorfor skulle for eksempel UnionJackFlyGuys skrive at produktene er made in UK mens de egentlig er laget i Childabuseistan? Deres regnskap viser jo noe annet. Så hvis norske tollmyndigheter er tvilende til prisen på varer sendt fra disse til Norge så kan de faktisk undersøke dette. Hva skjer med UnionJackFlyGuys tror du om de er produsert i Childabusistan og dette blir oppdaget mens det står "made in UK" på forsendelsespapirene osv.? Og det er vel ikke så lett å forklare innkjøpene fra utlandet til UnionJackFlyGuys heller om det allerede står "made in UK" i produktopplysninger før de har passert grensen til UK. Det kunne blitt vanskelig...

"The exporter of the products covered by this document (customs authorization No...) declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of ..... preferential origin."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymitet på nett må respekteres. At noen velger å gå ut med fullt navn, er deres sak.

Kan være mange motiver for det, feks markedsføring, narsisisme etc ....

Det en skriver/legger ut på nett vil i prinsippet være tilgjengelig i "all evighet"

Noe å tenke på for de unge som feks skal søke jobb, ha karierre i politikken etc.

Det du skrev på nett som 18 åring kan gå i din disfavør når du er 28 og skal søke jobb eller skal på tinget ;)

Jeg husker jurymedlemmet i ABB saken som måtte trekke seg pga en twitter ytring noen dager etter 22/7.

Jeg er enig med det meste av det Erik Eikre skriver. Det har sneket seg inn en aksept av kopiprodukter fra Kina.

Hvorfor kan kineserne holde på slik og ikke andre land?

Jeg vet om en patent-eier som valgte Thailand som produksjonsland i stedet for Kina, pga frykt for kopiering/tyveri av patentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Anonymitet på nett må respekteres. At noen velger å gå ut med fullt navn, er deres sak.

Kan være mange motiver for det, feks markedsføring, narsisisme etc ....

Det en skriver/legger ut på nett vil i prinsippet være tilgjengelig i "all evighet"

Noe å tenke på for de unge som feks skal søke jobb, ha karierre i politikken etc.

Det du skrev på nett som 18 åring kan gå i din disfavør når du er 28 og skal søke jobb eller skal på tinget ;)

Jeg husker jurymedlemmet i ABB saken som måtte trekke seg pga en twitter ytring noen dager etter 22/7.

Jeg er enig med det meste av det Erik Eikre skriver. Det har sneket seg inn en aksept av kopiprodukter fra Kina.

Hvorfor kan kineserne holde på slik og ikke andre land?

Jeg vet om en patent-eier som valgte Thailand som produksjonsland i stedet for Kina, pga frykt for kopiering/tyveri av patentet.

Ja for i Thailand har de IKKE sort belte i kopiering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anonymitet på nett må respekteres"

Hadde det vært diskusjon av politisk brennbart stoff, så KANSKJE. Jeg synes anonymitet på FFS er både latterlig og ynkelig. Jeg aksepterer at en del mennesker ikke tør å stå for det de sier, men respekt? Absolutt ikke!

Geir Dyvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kopieres i Thailand ja ;D

Men i Kina virker det som om et patent kan flyte rundt, og vips så har du en hel fabrikk igang med storproduksjon.

Organisert kopiering.....

Organisert kopiering ^^

Har du vett så kopierer du.. dette vet Apple Inc. Microsoft, Toyota, Audi osv..

Hva som angår kopiering innen flueutstyr er bare et spytt i havet sammenlignet med elektronikkindustrien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har du vett så kopierer du.. dette vet Apple Inc. Microsoft, Toyota, Audi osv..

Hva som angår kopiering innen flueutstyr er bare et spytt i havet sammenlignet med elektronikkindustrien

Og det er like ødeleggende for den det går utover uansett hvilken industri eller bransje man tilhører. Jeg syns faktisk det er merkelig hvor liten respekt som vises utviklere av originalprodukter. "Har du vett så kopierer du.." viser vel det ganske godt. Men hvordan kan man da etterspørre mer utvikling og klage på at det ikke har skjedd stort siden 70-tallet? Jeg vet i alle fall om en her inne som mener at det ikke har vært noen særlig utvikling og samtidig hyller kopier og billigsaker fra Hvorsomhelstistan. Noe som ikke ble gjort for et par år siden. Da var det til og med snakk om boikott av merke® om det ikke ble bevist ned til minste detalj at produktene var selvutviklet. Og det var visst også svært viktig hvor de ble produsert.

~ Når jeg skriver slike tig vet jeg at det provoserer mange, men jeg vil vite hva jeg kjøper på en måte og det burde alle få vite når de kjøper et produkt og inntil da dette er oppfylt.......BOIKOTT >:(

Men nå er det altså Kinasneller som ruler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kopieres i Thailand ja ;D

Men i Kina virker det som om et patent kan flyte rundt, og vips så har du en hel fabrikk igang med storproduksjon.

Organisert kopiering.....

Organisert kopiering ^^

Har du vett så kopierer du.. dette vet Apple Inc. Microsoft, Toyota, Audi osv..

Hva som angår kopiering innen flueutstyr er bare et spytt i havet sammenlignet med elektronikkindustrien

Men har du et kostbart patent så velger du ikke Kina som produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anonymitet på nett må respekteres"

Hadde det vært diskusjon av politisk brennbart stoff, så KANSKJE. Jeg synes anonymitet på FFS er både latterlig og ynkelig. Jeg aksepterer at en del mennesker ikke tør å stå for det de sier, men respekt? Absolutt ikke!

Geir Dyvik

Send meg en PM så får du navnet mitt ;)

Jeg vil bare ikke at navnet mitt skal kunne googles i all framtid. Til det skriver jeg for mye tøv på fora som dette ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anonymitet på nett må respekteres"

Hadde det vært diskusjon av politisk brennbart stoff, så KANSKJE. Jeg synes anonymitet på FFS er både latterlig og ynkelig. Jeg aksepterer at en del mennesker ikke tør å stå for det de sier, men respekt? Absolutt ikke!

Geir Dyvik

Send meg en PM så får du navnet mitt ;)

Jeg vil bare ikke at navnet mitt skal kunne googles i all framtid. Til det skriver jeg for mye tøv på fora som dette ;D

Det tror jeg du gjør lurt i. Du blir grundig googlet i en jobbsøkerstuasjon hvis det er en litt høy stilling. Da kan man fort komme i en situasjon hvor det du sier i intervju ikke stemmer med det som du har skrevet på nett.

Da kan valget fort ende på den du eventuelt er i konkurranse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det kopieres i Thailand ja ;D

Men i Kina virker det som om et patent kan flyte rundt, og vips så har du en hel fabrikk igang med storproduksjon.

Organisert kopiering.....

Organisert kopiering ^^

Har du vett så kopierer du.. dette vet Apple Inc. Microsoft, Toyota, Audi osv..

Hva som angår kopiering innen flueutstyr er bare et spytt i havet sammenlignet med elektronikkindustrien

Men har du et kostbart patent så velger du ikke Kina som produsent.

De som produserer kopier kjøper bare et produkt og lager kopi uavhengig av hvor det blir laget. Patenten er ikke verdt mer enn papiret for kopibransjen. Man kan faktisk få kjøpt f.eks. klær hvor til og med vannmerker og "Watch out for copies" er kopiert så godt at man må være godt kjent med produktet om man skal se forskjell. Og mange tenker da at det er lurest å kjøpe den billigste ettersom den sikkert er like god. Atomic racing alpinski fra Kina/India/Pakistan, Sage fluestenger fra Kina/India/Pakistan og "høyteknologisk" Baby Car Seat til 18,51 dollar fra Kina/India/Pakistan.

Og er man skikkelig smart nå så venter man til Arctic Silver har blitt kopiert og free flex stenger kan kjøpes til under 1000-lappen. Om AS går konk spiller jo liten rolle da idéen og konseptet allerede kommer fiskerne til gode... Eller?

Vel, for meg ville det vært en trist utvikling. Jeg mener vi trenger slike inovative og nytenkende produktutviklere som AS. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som produserer kopier kjøper bare et produkt og lager kopi uavhengig av hvor det blir laget. Patenten er ikke verdt mer enn papiret for kopibransjen.

Om AS går konk spiller jo liten rolle da idéen og konseptet allerede kommer fiskerne til gode... Eller?

Trist men sant. Kreative hoder får ikke det de fortjener. :'(

Men er du smart kopierer du!

Jungelens lov 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

De som produserer kopier kjøper bare et produkt og lager kopi uavhengig av hvor det blir laget. Patenten er ikke verdt mer enn papiret for kopibransjen.

Om AS går konk spiller jo liten rolle da idéen og konseptet allerede kommer fiskerne til gode... Eller?

Trist men sant. Kreative hoder får ikke det de fortjener. :'(

Men er du smart kopierer du!

Jungelens lov 8)

Men er det smart av ffs sine medlemmer å hylle denne utviklingen, eller gjør man seg selv en bjørnetjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Anonymitet på nett må respekteres. At noen velger å gå ut med fullt navn, er deres sak.

Kan være mange motiver for det, feks markedsføring, narsisisme etc ....

Det ER slik at de som er tilknyttet bransjen MÅ opptre med fullt navn. Det gjør meg absolutt ingenting om folk er anonyme. Det som dog gjør meg passe oppgitt er når man slenger ut negative rykter, påstander og sladder om enkelte deler av bransjen og dekker seg bak nick. Jeg mener anonymitet er nok til at slikt bør slettes av moderator. INGEN kan forsvare seg mot slikt dersom det er fritt frem. Det rare er nemlig at det ikke behøver å være snev av sannhet i sladderet og likevel være fullstendig ødeleggende for den/de det går utover.

"Nei, jeg tror ikke jeg skal kjøpe det der. Mener å ha lest noe om at det ................. for en stund siden." har jeg hørt maaange ganger. (har jobbet i butikk jeg også serru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvem hyller kopiering Erik?

edit

Good artists copy, great artists steal

Sitat fra en av de største innovatørene i nyere tid

Du f.eks. Du bruker jo til og med sitat fra "en av de største inovatørene i nyere tid" for å vise at du har rett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hyller kopiering Erik?

edit

Good artists copy, great artists steal

Sitat fra en av de største innovatørene i nyere tid

Du f.eks. Du bruker jo til og med sitat fra "en av de største inovatørene i nyere tid" for å vise at du har rett. ;)

Selv om jeg sier det er smart å kopiere og siterer store navn innen innovasjon er det ikke dermed sagt at jeg personlig hyller kopiering..

Jeg simpelten skriver hva som er realiteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...