Gå til innhold

Erfaringer med kinesiske fluesneller?


ziggy

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Det er rimelig naivt og tro at ikke Kina kan lage like avanserte sneller og like bra kvalitet som Europeiske og Amerikanske produsenter.

Til ettertanke for de som tror Kina bare kopierer så har Kina flere patentsøknader i året enn USA og de største landene i Europa. Dvs det er mye mer innovasjon i Kina enn i USA og Europa.

Man må også huske på at Kina var 3. nasjon i rommet, de er like rundt hjørnet til å lande på månen, de har verdens raskeste tog i drift (i Shanghai 420km/t var i drift for 4 år siden), de har laget verdens største vannkraftverk, Microsoft har vel snart større forskningssenter i Kina enn i USA... uansett listen er lang og imponerende...

En annen digresjon er vel også at Simms, den merkevaren vi fluefiskere mener er i førersetet på kvalitet er også laget i Kina... og ikke minst iPhone ;D

;D ;D den er bra Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 308
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her må det ryddes litt:  ;D

Streamstix er produsert i Korea, etter et design som ble til i Bærum. Det var godeste Tore Silseth og Jan-Erik Solbakken som tegnet den. Samme agent solgte senere samme snelle til Cabelas, Wychwood, Elkhorn, Riverworks, +++.

Du finnes ingen like sneller i Kina, selv om de kan SE like ut. Bremsesystem ligner, men er ikke det samme.

Fellesfaktor for de kinesiske fluesnelleme er dårligere finish. De duger i massevis, for all del. (Det skal tross alt ikke mye til for å stoppe en ørret.) Men du du ser "råeggen" fra CNC prosessen. Litt som forskjellen på en tysk Tiger tanks og en russisk T-38.  ;D

Det finnes merker som benytter seg av Kinesiske og Taiwanske produsenter på fluesneller (uten å nevne navn...), men de "beste" lager snellene sine i Korea. De beste fabrikkene i Korea er helt på høyde med de beste i "vesten", og noen ganger bedre. Og de kopierer ingenting. Du betaler for hele utviklingsprosessen, inkl. verktøy (tooling), og designet er DITT og kun ditt. Siste stangprøver jeg fikk fra Korea er faktisk noen hakk penere enn på den fineste Sage stanga mi. Og snella var helt på høyde med Danielsson snellene mine.

Internett er også en fallgruve de-luxe når det gjelder flueutstyr. Mange agenter bruker bilder fra anerkjente merker og for det til å se ut som om DE har laget produktene. Det aller meste av sneller, snører, småstæsj etc. er laget på ETT sted. Det er derfor du finner de samme bildene hos 200 forskjellige selgere. De utgir seg for å være "manufacturers", med bilde av fabrikken osv. Men de aller, aller fleste er agenter. Noen er flinke agenter, for all del. Men de fleste driver smått fra små kontorer.

Stangprodusenter finnes det flere av. 1 av 50 er dyktige på fluestenger  ;).

De beste produsentene trenger ikke internett. De har faktisk ingen side en gang. De har sine faste kunder, og lever godt på det. Den dagen de legger produktene ut på nettet forsvinner de store kundene, og hele eksistensgrunnlaget.

Snella det er bilde av kan du trygt bestille. Og du kan sikkert få egen logo, mot et lite tillegg. Og et meget lite minsteantall.

Du kan få egne farger også, men da må du bestille fler! Da må nemlig agenten bestille dem fra selve fabrikken. Det er faktisk noen operatører i Skandinavia som jobber på denne måten. Greit nok det. Men det kan ikke sammenlignes med merker som Guideline, Vision, Redington, osv. som bruker MYE penger på å utvikle egne ting.

Så sorry, Eivind  :).

Kina KAN sikkert lage like fine og gode sneller som USA, Europa og Korea. Men foreløpig gjør de det ikke.

Derimot lager de utmerkede Goretex vadere og jakker, vadesko, osv. Så alt som skal til er at en stor aktør bestemmer seg for å bruke en del penger på å forbedre fasilitetene på en fabrikk i Kina, slik at den kommer på høyde med de i Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Gore-Tex'en er sikkert lagd i Kina, men Simms-vaderne er vel hand made av noen digre burgerspisende buddeier i Bozeman, USA. Ellers er vel alt fra jakker til fleeceundertøy fra Simms lagd av sjeløyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex'en er sikkert lagd i Kina, men Simms-vaderne er vel hand made av noen digre burgerspisende buddeier i Bozeman, USA. Ellers er vel alt fra jakker til fleeceundertøy fra Simms lagd av sjeløyde.

Simms vadere er ikke 100% laget i USA. Det er nesten ingenting av Simms. For å kunne si at noe er laget i feks USA som simms må en viss % være igjen av monteringen slik at det har bli "made in usa"

Si feks at de monterer sokkene og tester om de lekker så kan det være nok.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex'en er sikkert lagd i Kina, men Simms-vaderne er vel hand made av noen digre burgerspisende buddeier i Bozeman, USA. Ellers er vel alt fra jakker til fleeceundertøy fra Simms lagd av sjeløyde.

Simms vadere er ikke 100% laget i USA. Det er nesten ingenting av Simms. For å kunne si at noe er laget i feks USA som simms må en viss % være igjen av monteringen slik at det har bli "made in usa"

Si feks at de monterer sokkene og tester om de lekker så kan det være nok.

Sigve

Hm, nei det er nok ikke nok. For å kunne bruke "Made in USA" så må hele eller nesten hele produktet være laget i USA. Det finnes ikke en fast prosentsats, men vurderes individuelt. Hvis de bruker importerte deler, eller i hovedsak importerte deler fremfor amerikanske så må de oppgi "Made in USA from imported parts" eller "Mde in USA from French parts" osv. Det kreves klarhet.

I simms sitt tilfelle er de ganske sikre. Materialet er laget i USA (ihvertfall Goretex'en. Billigvadrene bruker tekstil fra Toray, Japan), alt er sydd i USA, inkludert sokkene etc. og all testing er utført i USA. Mer amerikansk går det nesten ikke an å få det  ;D.

For de som er interessert:

http://www.ftc.gov/os/1997/12/epsmadeusa.htm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Det slo meg; jaggu ikke lett å jobbe i et firma som Streamstix. Ikke nok med at de måtte tåle å bli kopiert verden over, men nå skal man jaggu "måle" å se om kopiene er like gode som originalene. Slik at man potensielt slipper å kjøpe Streamstix helt og holdent eller...?

Neste blir Guideline? Loop? Vision? Vekk med de nordiske merkene og kjøp enten amerikansk eller billig fra Kina? De har jo sikkert fått ideene til disse produktene selv...

Flott initiativ...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Det slo meg; jaggu ikke lett å jobbe i et firma som Streamstix. Ikke nok med at de måtte tåle å bli kopiert verden over, men nå skal man jaggu "måle" å se om kopiene er like gode som originalene. Slik at man potensielt slipper å kjøpe Streamstix helt og holdent eller...?

Neste blir Guideline? Loop? Vision? Vekk med de nordiske merkene og kjøp enten amerikansk eller billig fra Kina? De har jo sikkert fått ideene til disse produktene selv...

Flott initiativ...  :-\

Jeg skjønner litt hva du mener, men på en annen del så synes jeg at det er med full rett at vi som forbruker må kunne teste produkter. Vi som fluefiskere er relativt utstyrsfikserte, ihvertfall gjennomsnittet av oss. Jeg er veldig nysgjerrig på forskjell i kvalitet på denne "no brand" snella, og en såkalt "branded" snelle.

Setter du dagens sneller fra Loop, Sage, Guideline, Streamstix, Danielsson osv. så er det f... meg vanskelig å se hvem det er som kopierer hvem. En standard fluesnelle til ørretfiske er ikke så innmari innvikla, så jeg synes det er å dra det langt å si at en snelle uten merke er en kopi. Synes Staffan skal teste jeg, eneste jeg er redd for er at kvaliteten er vel så bra som merkevaren. Da kommer det til å koke over her tenker jeg.

[attach=1]

post-0-13949873741915_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Sansynligvis hadde ikke Streamstix råd til å mønsterbeskytte sin løsning......ei heller hadde de tid til bruke rettsystemet for å få orden på det, dessuten ville de tjene mest mulig på produktene slik at de ikke kunne sette igang produksjonen av sin nye designsnelle i et land i europa, eller som Backwinder i Sandefjord........for de ville ikke ha et utstyr laget for de få. Et produkt for almuen, og det er kjempefint, derfor blir det morsomt å se hvilken kvalitet kinesersnella holdet i forhold til Streamstix snella......og jeg er mest spent å metallkvaliteten.

Jeg med et par andre vurderer faktisk å få snelletesten på et av forbrukerkanalene, da enten kjerringkanalen TV2 eller NRK. For det fortjener vi forbrukere, jeg har att disse østen snellene jeg og, og i forhold til sneller som Lamson Velosity som faktisk er billigere i det norske markedet enn mange av de andre snellene, tror jeg faktisk skal ofre en slik en. Det er viktig for oss å vite det, det fordi utstyret vårt er med på turer som koster tusenvis av kroner og vi vil ikke ha utstyr som skrangler i stykker.

Min første fluesnelle var forøvrig en Hardy Perfect, denne innkjøpt i 1970, og den virker idag like fint, og den er slike sneller jeg sammen med snelle som ATH snella jeg vet funker probemfritt når jeg ikke fisker i områder hvor nytt urstyr fåes kjøpt.....Sånn er det bare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Det slo meg; jaggu ikke lett å jobbe i et firma som Streamstix. Ikke nok med at de måtte tåle å bli kopiert verden over, men nå skal man jaggu "måle" å se om kopiene er like gode som originalene. Slik at man potensielt slipper å kjøpe Streamstix helt og holdent eller...?

Neste blir Guideline? Loop? Vision? Vekk med de nordiske merkene og kjøp enten amerikansk eller billig fra Kina? De har jo sikkert fått ideene til disse produktene selv...

Flott initiativ...  :-\

Jeg skjønner litt hva du mener, men på en annen del så synes jeg at det er med full rett at vi som forbruker må kunne teste produkter. Vi som fluefiskere er relativt utstyrsfikserte, ihvertfall gjennomsnittet av oss. Jeg er veldig nysgjerrig på forskjell i kvalitet på denne "no brand" snella, og en såkalt "branded" snelle.

Setter du dagens sneller fra Loop, Sage, Guideline, Streamstix, Danielsson osv. så er det f... meg vanskelig å se hvem det er som kopierer hvem. En standard fluesnelle til ørretfiske er ikke så innmari innvikla, så jeg synes det er å dra det langt å si at en snelle uten merke er en kopi. Synes Staffan skal teste jeg, eneste jeg er redd for er at kvaliteten er vel så bra som merkevaren. Da kommer det til å koke over her tenker jeg.

dette er ikke noe som er spesielt for verken fluesnellemarkedet eller masseproduksjon generelt. problemet er at vi i vesten har blitt for dyre til at vi er lønnsomme å bruke i manuell produksjon. en snelle vil koste mellom 10 og 50 ganger å få produsert, med derpå følgende konsekvenser for utsalgsprisen... en snelle burde kostet mellom 5000 og 40000 kroner... om vi produserte den her... tipper fluefiske ville vært eksklusivt da... (en refleksjon: hvor mye kostet fluefiskeutstyr den gang det var eksklusivt, da bare kapitalister og lord'ene kunne drive med det?)

jeg jobber i IT- og konsulentbransjen, hvor personalkosten relativt er svært høy. også her legger vi mye av "produksjonen" i østen, med dramatiske konsekvenser for pris. Mer og mer av våre nasjonale prosjekt gjøres med ressurser fra østen - gjerne india, fillipinene og kina.

men så kommer vi til utfordringene - vi "gir bort"/"eksporterer" vår kompetanse og resultatet av vår innovasjon til de samme produsenter, som ikke bare "kopierer", dvs bruker denne, men også forbedrer. Så etter en tid blir de bedre enn oss på "våre områder". Fy, tenker vi, og glemmer at selvfølgelig skjer dette. Folk i u-land er ikke forskjellig fra oss, de er bare ikke så "utviklet", dvs så rike og utdannet. Bare se på utviklingen av japanske kontra amerikanske biler fra 60-tallet til nå.

men vi eksporter en ting til: rikdom - og dermed kostnadsnivå ;) det vi nå ser konturene av er en pussig utvikling... I min bransje er land som india nå vesentlig dyrere enn de var for 5 år siden. det fører til at vesten flytter sin produksjon til billigere land, f.eks. fillipinene og kina. Som i sin tur vil tjene mer penger, slik at prisene begynner å stige... det samme skjer innen produksjonsindustrien, men ikke så tydelig som i kunnskapsindustrien.... ikke godt å vite hvor dette ender, men signalene tyder på at forskjeller er vei til å javnes ut... det må kanskje være bra?

så det vil ikke overraske meg hvis staffan ikke finner kvalitetsforskjeller i en kina-produsert streamstix eller korea-produsert loop og en "billig" kinesisk merkevare... det vil faktisk overraske meg om det er vesentlig kvalitetsforskjell...

det er merket, dvs branded, det står på...

jeg går kun i levi's jeans fortsatt og spiser bare corn-flakes fra kelloggs... osten jeg spiser er fra Tine og pølsene fra Gilde... dette er selvfølgelig verdens beste, og den drittosten og pølsene fra danmark og tyskland er bare noe ræl som ikke kan måle seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

At det er kvalitetsforskjell, spesielt i produksjonsnøyaktighet etc. har jeg stor tro på. At kjøp av "piratkopier" er å stjele har jeg MINST like stor tro på.

Forventer at evt. tester blir gjort "vitenskaplig tilgjengelige" med metallhardhet, eloksering, friksjonstester, generell kvlitet på skruer/skiver/lagre, syrefasthet etc. I tillegg bør utviklingsutgifter, logistikk/transportutgifter etc. sammenliknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er ikke så mange år siden Norge var et lavkostland som Kina, India osv... Da sendte vi bla arbeidskraft ned i 10 årsalderen på sjøen for å jobbe i shipping. Pga av olje så tar det nok litt tid før vi evt blir et lavkostland igjen...  :rolleyes:

Men jo, India og Kina blir dyrere. Men de er store land og har mange fattige områder av landet som de stadig oppgraderer utdanningsystemet, infrastrukturen osv slik at de hele tiden har nye 'provinser' som blir da 'lavkost'.

Og IT bransjen har bare sett begynnelsen på outsourcing desverre... Det kommer til og bli mye verre for oss her på berget.

Oi, dette ble off topic...

Men jo, jeg støtter Staffan. Test snellene og gi tilbakemelding om de er 'gode nok'. Men når det kommer til fluesneller så er det kun Abel som teller for meg :) Har mistet nok stor fisk opp gjennom årene pga snella...

Abel er også et av mine favorittmerker. MEN, bremsesystemet på noen av Abels modeller KAN forårsake mista fisk de å. Grunnen er at Abel på flere modeller tviholder på en ganske "utdatert" bruk av kork i bremsesystemet. Når det er sagt KAN de fleste sneller av en eller annen grunn feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis hadde ikke Streamstix råd til å mønsterbeskytte sin løsning......ei heller hadde de tid til bruke rettsystemet for å få orden på det, dessuten ville de tjene mest mulig på produktene slik at de ikke kunne sette igang produksjonen av sin nye designsnelle i et land i europa, eller som Backwinder i Sandefjord........for de ville ikke ha et utstyr laget for de få. Et produkt for almuen, og det er kjempefint, derfor blir det morsomt å se hvilken kvalitet kinesersnella holdet i forhold til Streamstix snella......og jeg er mest spent å metallkvaliteten.

Jeg med et par andre vurderer faktisk å få snelletesten på et av forbrukerkanalene, da enten kjerringkanalen TV2 eller NRK. For det fortjener vi forbrukere, jeg har att disse østen snellene jeg og, og i forhold til sneller som Lamson Velosity som faktisk er billigere i det norske markedet enn mange av de andre snellene, tror jeg faktisk skal ofre en slik en. Det er viktig for oss å vite det, det fordi utstyret vårt er med på turer som koster tusenvis av kroner og vi vil ikke ha utstyr som skrangler i stykker.

Min første fluesnelle var forøvrig en Hardy Perfect, denne innkjøpt i 1970, og den virker idag like fint, og den er slike sneller jeg sammen med snelle som ATH snella jeg vet funker probemfritt når jeg ikke fisker i områder hvor nytt urstyr fåes kjøpt.....Sånn er det bare!!

Gleder meg til testen jeg!

Uansett hvilket utfall det blir, så vinner vi som kunder :)

Flott tilltak Staffan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er hevdet at man har fullstendig kontroll på produksjonen........jeg setter inn første spørsmål.......hva heter aluminiumstypen som er brukt, det er en kvalitetsskala som man burde kjenne til den er den eneste gjeldene.....forventer ikke å høre ordet "flyaluminium", for da er det iallefall ingen kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis hadde ikke Streamstix råd til å mønsterbeskytte sin løsning......ei heller hadde de tid til bruke rettsystemet for å få orden på det, dessuten ville de tjene mest mulig på produktene slik at de ikke kunne sette igang produksjonen av sin nye designsnelle i et land i europa, eller som Backwinder i Sandefjord........for de ville ikke ha et utstyr laget for de få. Et produkt for almuen, og det er kjempefint, derfor blir det morsomt å se hvilken kvalitet kinesersnella holdet i forhold til Streamstix snella......og jeg er mest spent å metallkvaliteten.

Jeg med et par andre vurderer faktisk å få snelletesten på et av forbrukerkanalene, da enten kjerringkanalen TV2 eller NRK. For det fortjener vi forbrukere, jeg har att disse østen snellene jeg og, og i forhold til sneller som Lamson Velosity som faktisk er billigere i det norske markedet enn mange av de andre snellene, tror jeg faktisk skal ofre en slik en. Det er viktig for oss å vite det, det fordi utstyret vårt er med på turer som koster tusenvis av kroner og vi vil ikke ha utstyr som skrangler i stykker.

Min første fluesnelle var forøvrig en Hardy Perfect, denne innkjøpt i 1970, og den virker idag like fint, og den er slike sneller jeg sammen med snelle som ATH snella jeg vet funker probemfritt når jeg ikke fisker i områder hvor nytt urstyr fåes kjøpt.....Sånn er det bare!!

Metallkvaliteten er vel det minst spennende. Begge er, eller bør være 6061. Det Pål nevner er mer interessant.

Staffan, da regner jeg med at det er helt greit at jeg kopierer alle dine fluer, binder de i Østen og kaller dem "Tore's Ørretkillere"?  ;)

Faktisk en god idé! Hvis opphav ikke betyr noe som helst så er det fritt frem. André sine også kanskje, med samme jeg er i gang. Spesielt så lenge det får såpass bred støtte her inne.

Hm... Hvem skal jeg velge tro? Jeg har tilgang til Umpqua fabrikken i Thailand. De er flinke...

Og jeg lover at de skal bli billige! Det er jo hele vitsen her.

Og da regner jeg også med at det ikke blir mer tullpreik om opphavsmenn på fluemønster. Litt konsekvent må man være.

Det er forresten ikke mange, hvis noen som har verdenspatent på noe som helst flueutstyr. Men de beskyttet designet i Norge: https://dbsearch.patentstyret.no/Vis_patent.aspx?idappl=20060243&domene=D&version=1&tyapplication=

Smutthullet er da å produsere i India, som ikke har noen patentlov (derfor de lager billige medisiner).

Husk en ting til; hvis "alle" kjøper billige kopier fra Kina så blir det til slutt ingenting igjen å kopiere. Ideene kommer tross alt fra innovative fluefiskere i Vesten. Og da sitter vi igjen med sneller som dette:

post-148-13949873743309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hevdet at man har fullstendig kontroll på produksjonen........jeg setter inn første spørsmål.......hva heter aluminiumstypen som er brukt, det er en kvalitetsskala som man burde kjenne til den er den eneste gjeldene.....forventer ikke å høre ordet "flyaluminium", for da er det iallefall ingen kontroll

Hvem spør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tore M er vel den som har best peiling på disse tingene her inne, og jeg har ingen vanskligheter med å støtte ham 100 %.

Er vel ingen forbrukere som tjener på dette.

Kan du ikke heller gjøre dette med Danielsson, Abel, ATH eller noe sånt Staffan, da ville det virkelig vært penger å "spare" ? eller???

Å predikere for bruken av piratkopier burde vært bannlyst på et diskusjonsfora om fluefiske (og andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jo Tore.....kvaliteten på metallet er viktig det viser endel om produktkvalitet i sammenheng med prissetting  Husk at vi involverer stål o produktet og......jeg tror ærlig talt at man ikke vet dette, men siden dette er utviklet så må det vel finnes et produktark....som forteller hva dette er for noe.

Aluminium finnes i en rekke mineraler, blant annet feltspat som er et av de vanligste mineralene i jordskorpen. Ren aluminium fremstilles fra jordartene bauksitt og lateritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmag sa:

Husk en ting til; hvis "alle" kjøper billige kopier fra Kina så blir det til slutt ingenting igjen å kopiere. Ideene kommer tross alt fra innovative fluefiskere i Vesten. Og da sitter vi igjen med sneller som dette:

Det er akkurat det som skjer Tore. Jeg skal ikke kategorisere noen, og folk skal få gjøre hva de vil for min del. Jeg synes bare det er synd hvis det skal bli slik! Det er klart kinesere er dyktige. Men hvis trenden skal bli at markedet skal benytte seg av at "kjeltringer" stjeler ideer.

Da er det disse kineserne som er inovatørene som utvikler neste generasjon fluefiskeutstyr. Da tror jeg ikke forbrukerne er tjent med det uansett. Da det er vanskelig å sitte i shanghai å vite hva ola dunk har behov for i skrukkedalsrenna.

Dette er ikke et angrep, følte bare for å støtte Pål og T.mags litt. Dessuten tipper jeg Streamstixfolka angrer seg mye på at de i sin tid ikke brukte en annen produsent enn det de gjorde. Jeg synes ikke de skal straffes for at de sammarbeidet med kjeltringer der nede. Ellers har vel det nordiske markedet, det amerikanske også ;) vært dyktige og har gode sammarbeidspartnere i østen nå som følger spillereglene! Slik jeg forstår det..men dette vet du mye mer om enn meg Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skal støtte mye galskap av tester osv. men å "kvalitetsstemple" piratkopier blir bare VÅS.

Lyst til å legge til at jeg skulle ønske folk på disse foraene kunne bruke like mye energi på fornuftige, hyggelige og konstruktive ting som fjortisbullshit.

Selvfølgelig skal vi være kritiske og åpne, men å støtte kjeltringer blir bare for idiotisk. Sorry, måtte bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt det er piratkopier? Om du ser på bildet lenger opp så skjønner du hva jeg sikter til.

Også var det disse hårsåre med bransjetilknytning. Dette er faktisk viktig for forbruker. Så derfor er det viktig for meg som Norges eldste fjortis å se hva det er i de kinesiske no-brand snellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nå er det bransjetilknyttede personer som forsvarer seg........det forstår jeg......tester vil bli tatt, og jeg søker derfor personer som sitter på vraka sneller med defekter av ett eller annet slag som man ikke vil reprere.......eller ikke lar seg reparere. PS sneller som bare har vært utsatt for normal slitasje.....Send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo Tore.....kvaliteten på metallet er viktig det viser endel om produktkvalitet i sammenheng med prissetting  Husk at vi involverer stål o produktet og......jeg tror ærlig talt at man ikke vet dette, men siden dette er utviklet så må det vel finnes et produktark....som forteller hva dette er for noe.

Aluminium finnes i en rekke mineraler, blant annet feltspat som er et av de vanligste mineralene i jordskorpen. Ren aluminium fremstilles fra jordartene bauksitt og lateritt.

Hehe, jeg tror ikke det er så mange som bruker "rå-aluminium" staffan.  ;D

Det er vel 6061-T6 som er den mest vanlige blant OK fluesneller. Mange av de kinesiske "skilter" også med det. 5052 er også brukt, og 7075 er brukt hos noen (ble brukt av Backwinder). Den er sterkest, men også sprøest. 6061 gir best overflate. Egentlig er det 7075 som er "flyaluminium", men det brukes i flueutstyrbransjen også om 6061. Litt snodig, siden sistnevnte har utmerkede marine egenskaper. Skulle tro at det var mer relevant i fiskesammenheng...

Jeg understreker at jeg ikke lenger er tilknyttet Streamstix, og at jeg heller ikke har hatt noe med utviklingen av denne snellen å gjøre.

Som en oppfølging til denne tråden så kan vi jo analysere forskjellige merker opp imot hverandre.

Petter, egentlig er de aller fleste storspoler en eller annen variant av en Danielsson snelle  ;)

Det er ingen som forsvarer seg her Staffan. Har ingen tilknytning til utstyrsbransjen i Norge lenger. Hadde heller ingenting med utviklingen av nevnte snelle å gjøre.

Nå må jeg ta frem "Bare Ett Kast Til". Her skal det kopieres fluer og sendes til Thailand! Regner denne tråden som din velsignelse ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...