Gå til innhold

Erfaringer med kinesiske fluesneller?


ziggy

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

det er dette vi skal få se etterhvert, jeg vil en disent prissetting her i landet på utstyr slik at vi kan holde oss til å handle i norge som er viktig.....og ikke handle nesten like eller like produkter på osteordre.......alukvalitetene du nevner høres rimlig riktig ut i forhold til de spørsmålene jeg stiller. Men dette skal strekkfasthettester tester vise sammen med en generell konstuksjon, materialvag når man snakker om bremsesysten, og om materialene "tåler" hverandre slitasjemessig........for den som har gode produkter burde dette ikke være noe fare, men for den som har en stor reklamasjonsbyrde så må man tenke på produksjonen sitt.......dette blir selvsagt målt opp mot hva kunden må gi.......

Klart Tore......bare morro om fluene blir kopiert! ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 308
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Der sa du det! Kopi av Danielsson, så hvorfor skal da ikke kinesere få kopiere når det er allmenn kjent at alle andre gjør det! Det er dobbeltmoral det!

Det var for å sette det på spissen da, Petter. Danielsson var først ute med moderne storspoler. Jeg vil jo allikevel si at det finnes mye annet interessant på markedet, og at det har blitt tilført nye ideer. Nesten utelukkende an folk som fisker med flue. Og det er ganske viktig for meg ihvertfall...

Men hvorfor akkurat Streamstix? Det finnes jo varianter av denne kinesiske snella i salg i Norge i dag. Med et norsk merke. Er ikke det mer naturlig å velge den? Eller Rodwalker i Sverige, som også er samme snelle med en annen utfresing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det! Kopi av Danielsson, så hvorfor skal da ikke kinesere få kopiere når det er allmenn kjent at alle andre gjør det! Det er dobbeltmoral det!

Det var for å sette det på spissen da, Petter. Danielsson var først ute med moderne storspoler. Jeg vil jo allikevel si at det finnes mye annet interessant på markedet, og at det har blitt tilført nye ideer. Nesten utelukkende an folk som fisker med flue. Og det er ganske viktig for meg ihvertfall...

Hmm, synes ikke det var satt på spissen jeg. Venta bare på det. Nye ideer? Synes de fleste "allmenn" snellene er ganske like Danielsson sneller jeg? Ihvertfall i design. Hvor mye tror du vi betaler for merkevaren i forhold til kvalitet? Her er det kun snakk om oppfattet kvalitet. Det er min hypotese, og derfor støtter jeg testing av disse mot hverandre 100% Selvfølgelig skjønner jeg at de som er tilknyttet merkevarene reagerer på dette, men det blir for dumt at det skal bli usaklig å kalle dette fjortiss-oppførsel osv.

Ellers så gleder jeg meg vanvittig til å fiske med merkevarer til sommeren, kommer nok ikke til å gå over til no-brand utstyr uansett hva testen viser, men håper dette er en vekker til merkevarene slik at de kanskje kan få opp kvaliteten?

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med  måle strekkfastheten i en legering/metal i ei snelle?

Det lurte jeg også på ?

Mulig andre stiller mye høyere krav enn meg, men jeg er stort sett fornøyd hvis snella har ok overløpsbrems, og at det ikke sitter igjen grad, eller skarpe kanter på spole/hus som jeg skjærer meg på  ;)

Dette gjelder da sneller i prisklassen som disse Streamstix-snellene ligger. Jeg forventer ikke at ei snelle til drøyt tusenlappen skal tåle å kastes i steinrøysa, eller har finish i verdensklasse.

Til mitt fiske er snella stort sett bare til å oppbevare snøret, så det er nesten utelukkende utseende som avgjør hva jeg velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to lars.

Strekkfastheten er når det når flytegrensen. Og når metalet "flyter" så er det bra deformert for lenge siden.

Hvor hardt man kan klare å lage metallet uten at de blir for sprøtt må vel være ideelt for ei fluesnelle? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Å da var bransjetilknytningspisset igang igjen. Etter det jeg kan se er INGEN i denne diskusjonen hittil tilknyttet Streamstix???

Det er uansett ikke gøy (eller billig) å bruke tid og penger på å utvikle et produkt, for å så se det kopiert for en brøkdel av prisen.

OG det er godt mulig jeg ikke bidrar så mye selv, og om jeg så ville/skulle så må det først bli allment interessant for folk å være i disse trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bra du tør å si litt i fra Staffan. Noen i denne tråden klager over at folk ikke bidrar og at alt bare er vås, syntes egentlig de kan bidra litt selv jeg istedet for å kun sitte å arrestere andre, når folk sier noe de ikke liker...  Jeg gleder meg til testresultater.    Jeg  syntes streamstix er et flott merke, men som du er inne på; aluminiumskvaliteten er veldig dårlig. Min streamstix snelle holdt 2 sesonger, nesten helt vræka i bremsesystemet.. Disse snellene tåler ikke så mye bruk. Økonomi merke eller ikke, jeg syntes iallefall 1500 kroner for en snelle som holder 2 sesonger er dyrt. Stengene til Streamstix derimot er jeg veldig fornøyd med, de er upåklagelig gode, eier 2 stk.

Jeg mener produsenter må tåle omtale om sine produkter uten å slå ut pigga (ingen nevnt, ingen glemt).

PS: Vil presisere at jeg ikke er for piratkopiering, men ser nytteverdien av en test oppmot dyrere varer.

Hva er piratkopiering i snellesammenheng? Går det kun på utseende (en rask tegning), eller skal bremsesystemer også være unikt?

Hilsen

Marius Anderberg Book

Skjønner ikke problemet ditt. Hvis snella de er "vrak" etter 2 år er vel det i såfall en helt grei reklamasjonssak???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hypotetisk scenario:

Kalle sitter i Norge og designer, udvikler og håndlaver en fantastisk smuk, robust og velfungerende snelle. (Det vet vi alle han gjør)

Et annet sted i Norge sitter Benjamin-gutten og surfer på internett.

Benjamin er ny innen fluefisket og har fått combo-sett i burgsdagspresent.

Stanga er helt fin men snelle er en av disse plastic-fantastic-sneller.

Benjamin vil gjerne ha en snelle som "ser ut av mer". Sånn, litt proff!!

På nett finner han en fin-fin snelle. Smuk som en juvel og bare $50. Det er da billigt!!!

Gratulerer Benjamin. Du har just kjøpt en kopi av Kalle's snelle for $50.

Mit spørsmål: Er Benjamin en utilpasset dritt-unge?

Skal vi undersøge om et produkt kunne være kopi før vi kjøper?

Selv har jeg det som Lars. Snelle er til for å opbevare snørre. At den og ser fin ut gjør vel heller inget?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

selvfølgelig er det viktig å ha billige sneller i markedet, det er flott at vi gjør det tilgjenglig for alle......likevell så er det viktig fra forbrukervinkel at produktene holder mål, at de ikke ramler fra hverandre på finmarksturen, eller for den sakens skyld på kola, rett og slett hva er holdbart for oss gutta som bruker utstyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et hypotetisk scenario:

Kalle sitter i Norge og designer, udvikler og håndlaver en fantastisk smuk, robust og velfungerende snelle. (Det vet vi alle han gjør)

Et annet sted i Norge sitter Benjamin-gutten og surfer på internett.

Benjamin er ny innen fluefisket og har fått combo-sett i burgsdagspresent.

Stanga er helt fin men snelle er en av disse plastic-fantastic-sneller.

Benjamin vil gjerne ha en snelle som "ser ut av mer". Sånn, litt proff!!

På nett finner han en fin-fin snelle. Smuk som en juvel og bare $50. Det er da billigt!!!

Gratulerer Benjamin. Du har just kjøpt en kopi av Kalle's snelle for $50.

Mit spørsmål: Er Benjamin en utilpasset dritt-unge?

Skal vi undersøge om et produkt kunne være kopi før vi kjøper?

Selv har jeg det som Lars. Snelle er til for å opbevare snørre. At den og ser fin ut gjør vel heller inget?  

Nei, dette er utilsiktet og "uaktsomt". Diskusjonen her går vel mere på og bevisstgjøre eventuelle "fordeler" ved å kjøpe piratkopier.

Kan jo snu litt på dette. Jeg vet hva jeg vil ha/trenger etc. Hvorfor skal jeg i det hele tatt handle NOE SOM HELST i Norge?? Billigere på nett fra utlandet alikevel???

Driter vel i om det er kopier!

Hvis flertallet begynner med dette, er ikke da muligheten for kundeservice, nye produkter (evt. forbedrede) osv. snart borte?? Dette gjelder jo langt utover fiskeutstyrsbransjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

OG det er godt mulig jeg ikke bidrar så mye selv, og om jeg så ville/skulle så må det først bli allment interessant for folk å være i disse trådene.

??? Du gidder sikkert ikke svare meg men hva mener du med det egentlig?

Hvorfor skulle jeg ikke gidde det??

Jeg lever og ånder for mitt fluefiske. Ingen jeg kjenner og fisker sammen med (og det er mange) bruker tid på å småkrangle og prate dritt om utstyr hele tiden. Vi bruker heller tid på det hyggelige og konstruktive, Fluer, teknikker, klekkinger osv.

DET er det jeg savner mer av i disse diskusjonene. Litt mer hygge og konstruktivitet og litt mindre drittslenging og beskyldninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Å da var bransjetilknytningspisset igang igjen. Etter det jeg kan se er INGEN i denne diskusjonen hittil tilknyttet Streamstix???

Morsom du!  :-*

Var snakk om streamstix sneller og aluminiumskvalitet lenger opp.

Ellers så kan det jo hende det skjuler seg en her inne bak et nick? Hmm ligner litt iallefall :)

Hvem er tilknytta Streamstix her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

:rolleyes:

Tror du blander korta litt her Pål, eller så er du redd for at det ikke er forskjell på snellene Staffan skal teste

Nei, tvert imot skal det bli interessant. Mener bare at ALLE faktorer må tas med i en sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Litt mer hygge og konstruktivitet og litt mindre drittslenging og beskyldninger..

Da kan du jo begynne med å ta tak i deg sjæl.

Godt eksempel på konstruktivitet. Bør vel kanskje kvalitetssikre litt her du også kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

GODT mulig at jeg tok det som hentydning til bransjetilknytning for min del. Beklager hvis det var feil.

PS. For ordens skyld. jeg har INGEN bransjetilknytning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG det er godt mulig jeg ikke bidrar så mye selv, og om jeg så ville/skulle så må det først bli allment interessant for folk å være i disse trådene.

??? Du gidder sikkert ikke svare meg men hva mener du med det egentlig?

Hvorfor skulle jeg ikke gidde det??

Jeg lever og ånder for mitt fluefiske. Ingen jeg kjenner og fisker sammen med (og det er mange) bruker tid på å småkrangle og prate dritt om utstyr hele tiden. Vi bruker heller tid på det hyggelige og konstruktive, Fluer, teknikker, klekkinger osv.

DET er det jeg savner mer av i disse diskusjonene. Litt mer hygge og konstruktivitet og litt mindre drittslenging og beskyldninger..

Jeg opplever ikke det som noe problem Pål. Veldig få som slenger drit til meg og når jeg har opplevd det så er det sikkert jeg som tolker feil.

Du som tross alt har mye erfaring kunne jo være med litt mer på det posetive og hyggelige og. Det blir jo litt til hva man gjør selv.

Men tilbake til sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg igen ffs i vinter-mode ;D

;D

Staffan, da regner jeg med at det er helt greit at jeg kopierer alle dine fluer, binder de i Østen og kaller dem "Tore's Ørretkillere"?  ;)

FTR; "Renaflua" som selges for 7,- på en relativt kjent nettbutikk er jo en kopi av Staffans mønster, ikke kom å fortell meg at de bindes i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...