Gå til innhold

De 12 beste


Hermann

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Den er for stum, merker linas vekt for lite uten å matte ha rask kasterytme. Nå kan det hende at jeg ikke har  eller kan kaste med slike stenger så rask aksjon.........personlig likte jeg stanga mye bedre med en #6 line. Det er en prsonlig smak dette med stenger, med dt skal i samme linge at serier som IM6 og Lt.5 som også er i mitt eie er praktfulle stenger, med den boronstanga falt nok ikke i min smak, desverre Stig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen som husker "de første" (tror det var slik) winston stengene som du kunne få kjøpt i norge med navnet ditt på?

Var litt ung da men jeg husker de var gode. Noen som husker hva de het? Jeg bare lånte ei en sesseng til laksefiske.

Jeg er for ung i Winston kunnskap til å vite Ruffen, sorry.

Men var det noe XTR greier...3-delt?

Kjenner bare LT og BoronII familien...til gjengjeld tvers gjennom godt føler jeg ;)

2 delt. Kan kun huske smuggleren fra hardy var noe annet. Det var utvilsomt en god stang som kunne gjort det bra men fikk nok litt vel hard konkuranse i fra fenwick og loomis. Andre som husker dette?

Doggnobbler, du husker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg viste ikke at det var 2 serier med Boron.....og beklager dette, trekker derfor tilbake det jeg skrev ondt om Winston boron, for da har jeg ikke forsøkt den rette, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest posetive opplevelsen jeg noen gang har hatt som jeg kan huske må være loomis imx når den kom.

Ikke den beste jeg har prøvd men den største forskjelen i forhold til det jeg hadde. Fiska da med ei Hardy Favorite som jeg var veldig fornøyd med og stolt av, så fikk jeg prøve imx,en og da var det ikke så stas med hardyen lengre....

Var rene revolusjonen når den kom ;D

Hehe, vi har lik historie Ruffen. Jeg gikk fra ei Hardy DeLuxe til ei Loomis IMX 10" #5...., dævven, det var stang det.

:D Nøyaktig samme stang som jeg kjøpte. Har den faktisk enda. Skal jaggu ta den med meg en dag :) Lenge siden jeg har kastet med den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker "de første" (tror det var slik) winston stengene som du kunne få kjøpt i norge med navnet ditt på?

Var litt ung da men jeg husker de var gode. Noen som husker hva de het? Jeg bare lånte ei en sesseng til laksefiske.

Regner med at det var Winston IM6, har hatt 2 slike, har en igjen, 10" klasse 6. Ga bort 9" klasse 5 til en junior her forleden.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker "de første" (tror det var slik) winston stengene som du kunne få kjøpt i norge med navnet ditt på?

Var litt ung da men jeg husker de var gode. Noen som husker hva de het? Jeg bare lånte ei en sesseng til laksefiske.

Regner med at det var Winston IM6, har hatt 2 slike, har en igjen, 10" klasse 6. Ga bort 9" klasse 5 til en junior her forleden.

Gisle

Var ikke det fine stenger? Mener å huske at de var riktig så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skall også komme med en litt "tynn" påstand; jeg har ikke knekt noen av de gamle stengene jeg har, jeg har derimot knekt flere av toppmodellene til flere Topp USA merker og div Kina merker... Tynnere vegger og annen carbon blanding..,ikke vet jeg men noen her inne kan nok svare på det.

Spenstigere karbon er sprøere, og knekker derfor lettere. Jeg har knekt 2 karbonstenger på 22 år. Begge var Sage, begge var selvforskyldt...

Staffan, IM7 er nesten dobbelt så dyrt som IM6. IM8 er nesten dobbet så dyrt som IM7 osv. Flere stenger bruker det som i dag tilsvarer IM 12...

Jeg har testet nye og gamle glass-stenger. De gamle var "ræl", uten positive egenskaper i det hele tatt. De nye var gode, og en positiv opplevelse. Jeg liker at det er litt egenvekt i klingen, da det hjelper deg på korte hold. Og jeg liker følelsen av å kaste med stenger som er litt rolige. Men det er ingen egenskaper i glassfiber som er bedre enn karbon. Du får akkurat samme effekt med f.eks. en T&T Paradigm. Men Paradigm'en er lettere. Tung vekt i seg selv er vel ikke noe mål?

I winston er det vel bare bunndelen som har litt Boron i seg?

Det finnes en produsent som eksperimenterer med hovedsaklig Boron i hele klingen "as we speak". Men det er langt frem ennå, visstnok.

Ellers så har Tom et veldig godt poeng ang ovalisering. Du opplever ikke ovalisering på ei stang under normalt bruk. Og tydeligvis for enkelte stenger - ikke under EKSTREMT bruk heller. Kryssende karbonkjerne har redusert fenomenet ytterligere.

Jeg har nevnt det før og jeg sier det igjen: Det er ingen funksjonsmessige fordeler verken med glassfiber eller cane som materiale i forhold til karbon. Men disse materialene gir egenskaper som appelerer til visse fiskeres følelser. Og det er noe annet...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle og baetrix;

Ok. Morro. Hadde på den tiden en Ironfeather (andre gennerasjon) og den skulle være kastemaskin nr 1!!! Det var den nok og men jeg husker jeg faktisk kastet vel så langt med denne winstonstanga. Men det sa jeg selvfølgelig ikke til noen :rolleyes: Og jada på den tiden var lengde MEGET viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert helt absurd sammenligning men jeg jobbet litt på de mtb,ene som ble bygget og i innfestingen av seksjonene ble det brukt karbon pga vekten. Og da kan jeg si at det ikke var samme prisen som vanlig 400 grammer glassfiber. De vokta det som gull.

Jeg forstår jo godt at det blir litt andre kvantum selv om det ble sparsomt brukt men det sier litt om prisforskjellen.

Imponerende hvor lite som skulle til for å hold styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker "de første" (tror det var slik) winston stengene som du kunne få kjøpt i norge med navnet ditt på?

Var litt ung da men jeg husker de var gode. Noen som husker hva de het? Jeg bare lånte ei en sesseng til laksefiske.

Regner med at det var Winston IM6, har hatt 2 slike, har en igjen, 10" klasse 6. Ga bort 9" klasse 5 til en junior her forleden.

Gisle

Var ikke det fine stenger? Mener å huske at de var riktig så gode.

De var faktisk sinnsykt gode! Hadde nøyaktig samme stang som Gisle. En 10' #6 som var det man kan kalle fiskestang deluxe. Du kan godt gi meg den du har Gisle. Jeg hadde et svakt øyeblikk og solgte den jeg hadde serru. Men hvorfor ikke den stanga er på lista kan jaggu lure på. Men den er vel for god og for lite sær kanskje.  ;D

Jeg kjøpte min av Stein Solberg da han hadde et tilsvarende svakt øyeblikk ;D Må innrømme at den ikke har blitt mye brukt i det siste. Men det er en knallstang det der.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvstad stengene? De fikk en kort kariere? Husker de var så volsomt i vinden for så å forsvinne. Forsvant de kansje fra markedet?

De var vel litt populære på førsten av 90-tallet. Jeg hadde en skikkelig blytung im6 raje av en 6'er på 10fot som jeg bygde selv.

Den døde en natt på høkensås når en diger bugger med kulehode traff stanga, hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er for stum, merker linas vekt for lite uten å matte ha rask kasterytme. Nå kan det hende at jeg ikke har  eller kan kaste med slike stenger så rask aksjon.........personlig likte jeg stanga mye bedre med en #6 line. Det er en prsonlig smak dette med stenger, med dt skal i samme linge at serier som IM6 og Lt.5 som også er i mitt eie er praktfulle stenger, med den boronstanga falt nok ikke i min smak, desverre Stig.

Ser du har korrigert dette innlegget lengre ned... :)

Du traff på den desidert minst "ørretvennlige" stangen Staffan.

Jeg skjønner godt at du ikke likte den...den passer deg ikke i det hele tatt.

En fin sjøørretstang med airflo 40+ fast intermediate på.

Det var derfor jeg bestilte meg 9'6 utgaven av samme stang...passer meg langt bedre.

De andre BoronIIMX stengene er bedre treff enn den "super raske/stumme" femmeren de absolutt skulle lage. BIIMX er stenger som skal være i sjøørret/kystbruk segmentet...der er de knall..spesielt #6 9', #6 9'6 #7 9'6...men dete r avsporing..tilbake til ørretsatenger :)

BoronIIt og x er mer enn raske nok..det er der ørret stengen skal ligge, og sammenliknes med f.eks LT5 som JEG IKKE synest er noe glimrende referansepunkt i det hele tatt...LT#4, ja, men LT#5 er litt upersonlig og stutt i følelse....ihvertfall sammenliknet med BoronIIt #5 9' og BIIx #6 9'...(begge "femmere")

Ja, nå skjønner jeg mer av hvorfor du er "så-så" i den oppfatning...du har jo ikke kost deg med de fine stengene dessverre.

Det var egentlig en bekreftelse på hva jeg mistenkte.

Håper vi treffes en dag da Staffan, slik at du kan få den der "a-ha" opplevelsen som så mange andre får når de koser seg med disse jvene, flotte, lett å like sakene med spenst og delikatesse i samme stang.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker "de første" (tror det var slik) winston stengene som du kunne få kjøpt i norge med navnet ditt på?

Var litt ung da men jeg husker de var gode. Noen som husker hva de het? Jeg bare lånte ei en sesseng til laksefiske.

Regner med at det var Winston IM6, har hatt 2 slike, har en igjen, 10" klasse 6. Ga bort 9" klasse 5 til en junior her forleden.

Gisle

Winston IM6, er ikke det samme stang som senere ble til WT, tro ?

Uansett, moro å diskutere hva som er det beste som er laget av fluestenger, men det blir som å diskutere hva som er best musikk  :)

Det som er den beste fluestanga jeg har kastet med i dag, trenger ikke være det i morgen . . . Kommer mye an på dagsformen og humøret  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Flere enn meg som savner sin gamle Fenwick HMG ? Den første "skikkelige" carbonstanga. Faktisk like god den dag i dag  :)

Jeg testa en -78 modell Fenwick HMG i sommer. Den sto ikke mye tilbake for dagens stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forbanna når jeg leser kommentarer til min Winston BIIMX 9' #5 >:(

Den er rask, ja. Men er det ensbetydende med, at det ikke er en stang for "eliten"?

Jeg er veldig, veldig glad i den stang og det er vel min grunnlovsikrede rett, eller? :rolleyes:

Desverre bor jeg ikke i et land der elvene rinner for hver 20 meter. :'(

Kystfisket er det fisket jeg (av mangel på elver) bedriver mest. Som regel med en snitt-blåst på 8 m/sek. Her kommer mine raske stenger til sin rett.

Som Staffan skrev, hadde jeg et par veldig hyggelige dager med Preben Anker. Han er en av de mest "helstøbte" fluefiskere jeg nogensinde har mødt. I tillegg til å være en rolig, varm og hyggelig gutt.

Prøvde Burkheimeren hans og må erkende, at det er en fu... fantastisk stang som nå er øverst på min ønskeliste :)

Jeg har det fint med både rolige og raske stenger. Ser ikke det ene som mere rigtigt enn det andet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det Fredrik. Stengene som heller til den dypere siden av aksjonsskalaen har blitt mer kraftfulle, setter høyere hastighet og er mer presise og kollapser ikke like lett. Raskere carbonfibre og en annen måte å bygge stengene på har gjort at jeg synes det er mye lettere å kjøpe gode stenger nå. Jeg liker mange typer stenger, men det jeg bruker 99% av tiden er de som klassifiseres som litt dype. Det herligste jeg vet når jeg kaster er å kjenne oppspenningen, katapultfølelsen/sparket stanga kommer med når jeg setter stoppen.

Det finnes mange rimelige stenger nå som går gamle "storheter" en høy gang i prestasjon. Jeg har prøvd ganske mye stenger siden jeg begynte med dette på slutten av 80-tallet. Og har eid stenger i alle prisklasser uten at jeg er noe opptatt av hvor de kommer fra. Jeg skulle gjerne kastet meg inn i diskusjoner om stenger, det klør ofte. Men, siden jeg er bransjemann så får det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...