Gå til innhold

Hva het den første?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Tror min første var en Shimano Sportsman. Kan hvertfall ikke huske noen stang før den.

Var ei billigstang, men overaskende nok så hadde den spigot holker.

Sto ei på Kvarven under Renatreffet, prøvde du den Staffan? Lurer på om det var Roy som hadde med seg den :)

det var Magne Fjellstads, uduglighetet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg synes det. Stengene som heller til den dypere siden av aksjonsskalaen har blitt mer kraftfulle, setter høyere hastighet og er mer presise og kollapser ikke like lett. Raskere carbonfibre og en annen måte å bygge stengene på har gjort at jeg synes det er mye lettere å kjøpe gode stenger nå. Jeg liker mange typer stenger, men det jeg bruker 99% av tiden er de som klassifiseres som litt dype. Det herligste jeg vet når jeg kaster er å kjenne oppspenningen, katapultfølelsen/sparket stanga kommer med når jeg setter stoppen.

Det finnes mange rimelige stenger nå som går gamle "storheter" en høy gang i prestasjon. Jeg har prøvd ganske mye stenger siden jeg begynte med dette på slutten av 80-tallet. Og har eid stenger i alle prisklasser uten at jeg er noe opptatt av hvor de kommer fra. Jeg skulle gjerne kastet meg inn i diskusjoner om stenger, det klør ofte. Men, siden jeg er bransjemann så får det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den første var ikke den mest håpløse og hette Silstar Boron Royal. Den var svært sprø og knakk 4 ganger før jeg ikke fikk tak i til den deler lenger. Før den gikk det i lånt glassfiberstang fra Vangen. Jammen har det skjedd mye med stengene på disse noenogtjue årene..

eller Rune, tilgjengligheten på billige gode stenger har blitt bedre! i  1981 hadde jeg stenger som Scott Powerply, Sage, Diamondback, og Fenwicen hmg hadde hengt med siden -84, det måtte selvsagt kjøpes en av de første av de tidelige Hardy Graphite, Orvis hadde også først på 80 tallet veldig gode stenger, ja du fikk kjøpt dem i Baldersgate hos Flyfisher...............men på Bjørkelangen hadde de sikkert ikke gode stenger!

Tror vi snakker om genrasjonskløften og hva man liker som aksjon. gjennom neste hele -80 tallet lagde man carbonstenger som mest mulig lignet Splitcane..........i Flugfiske i Norden skrev de om splitcanekjenslan i hvert nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vangen 602 Series

Length 9` Sec: 2. Line: DT5.

Dro på fiske tur med en kompisgjeng til femundselva.

To av dem hadde kjøpt seg fluestang, så da måtte jeg også ha meg en,

så det ble et pakkekjøp på Sport1 oppi der.

Etter den fisketuren har jeg aldri blitt helt frisk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første var en berkley safari series #5-7 stang.todelt.

skikkelig spaghetti stang ;D

samme her ;D ;D stanga vibrerte i 2min etter hvert kast ;D egentlig rart jeg ikke ga opp alt som heter fluefisking :o den hang med i 3 år før det løsnet med en Loop blackline # 5-6, som var mye lettere å bli venn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Vangen 9' #7, i det dengang sjokkerende nye materialet grafitt! Bygget i valgfagstimene i 1984 under veiledning av legendariske Biørn Swanstrøm i Asker Sportsfiskere. Snøret var et Cortland 333HT DT7F. Dette var det jeg ble anbefalt som optimalt for tørrfluefiske etter ørret!

Stangen hadde en dyp aksjon som ikke bare gikk gjennom håndtaket, jeg tror sågar den gikk gjennom snellefestet.  ;D Jeg skulle gjerne hatt den i dag, men jeg fikk den aldri igjen av nabogutten som ville prøve seg på fluefiske, og nå aner jeg ikke hvor han befinner seg i verden.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei Abu Lapplandia 515, 8 1/2 fot klasse 8 ell no av Farfaren min! Da var jeg 11 år tror jeg! Var med han oppi Undsetåa, og fikk prøve fluestang for aller første gang! Når jeg skulle hjem etter den helga,fikk jeg beskjed om å gå uti sjulet og ta med meg fluestanga mi! Satt vel og smilte mer ell mindre hele veien hjem ;D Jeg kunne faktisk tenkt meg å prøve å fikse den igjen! Mangler en ring,og er generelt sliten! Men den holder jo en god affeksjonsverdi da, nå som gammer`n er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fluestanga mi fikk jeg juleaften det året jeg fylte 11, i 1974. Det var et helt sett med glassfiberstang, snelle og snøre. Hvilket fabrikat husker jeg ikke men jeg hadde kasta ihjel hele settet før snøen hadde smeltet. Det syntes faren min var for ille så jeg fikk noen penger av han for å kjøpe ny. Jeg syklet ned til Flengsrud og kjøpte etter anbefaling av sjefen i butikken ei gul ABU glassfiberstang. Jeg husker ikke navnet på den heller men jeg husker veldig godt at jeg fikk stanga inn i sykkeleikene på tur hjem. Da gråt en vordende fluefisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et sett på en bensinstasjon på vei til Hallingdal - et innfall - kosta vel 7-800 kr,, sent 80- eller tidlig 90-tall. Tror det var Sølvkroken, men kunne vært Vangen også... #7'er med ei svart plastsnelle... synes alle snørene var merkelige greier, og brukte en lang kveld utenfor campinghytta på monteringen... kjerringknute mellom backing og fluesnøre ;) øvde meg på å kaste med den bak hytta, til stor fare for meg selv og omgivelsene... klarte sikkert 10 m... hadde kjøpt et fluesett også, og syntes halen på Heckam Peckham Green var fin... mente at ørreten hadde samme smak... bandt på en sånn en dagen etter - sto etter stryket nedenfor Trondsbu - fikk hakeslepp da en liten pinne slukte Heckam'en og ble med opp... siden den dagen har jeg snaut rørt annen fiskeredskap... stanga ble borte under et bilinnbrudd noen år senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første var ikke den mest håpløse og hette Silstar Boron Royal. Den var svært sprø og knakk 4 ganger før jeg ikke fikk tak i til den deler lenger. Før den gikk det i lånt glassfiberstang fra Vangen. Jammen har det skjedd mye med stengene på disse noenogtjue årene..

eller Rune, tilgjengligheten på billige gode stenger har blitt bedre! i  1981 hadde jeg stenger som Scott Powerply, Sage, Diamondback, og Fenwicen hmg hadde hengt med siden -84, det måtte selvsagt kjøpes en av de første av de tidelige Hardy Graphite, Orvis hadde også først på 80 tallet veldig gode stenger, ja du fikk kjøpt dem i Baldersgate hos Flyfisher...............men på Bjørkelangen hadde de sikkert ikke gode stenger!

Tror vi snakker om genrasjonskløften og hva man liker som aksjon. gjennom neste hele -80 tallet lagde man carbonstenger som mest mulig lignet Splitcane..........i Flugfiske i Norden skrev de om splitcanekjenslan i hvert nummer.

Var ikke tett med fluestenger på bjlangen da, ei heller nå. Men jeg synes at dagens gode dype men raske stenger er bedre enn de du nevner der.. Jeg har også us stenger fra begynnelsen av 90 og seinere. Husker at de var gode, men legger de fort bort når jeg prøver de nyere jeg har.. Jeg tipper at ganske mange hadde endret syn hvis de ikke klamret seg fast til de gode gamle. Sånn er det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Den første var ikke den mest håpløse og hette Silstar Boron Royal. Den var svært sprø og knakk 4 ganger før jeg ikke fikk tak i til den deler lenger. Før den gikk det i lånt glassfiberstang fra Vangen. Jammen har det skjedd mye med stengene på disse noenogtjue årene..

eller Rune, tilgjengligheten på billige gode stenger har blitt bedre! i  1981 hadde jeg stenger som Scott Powerply, Sage, Diamondback, og Fenwicen hmg hadde hengt med siden -84, det måtte selvsagt kjøpes en av de første av de tidelige Hardy Graphite, Orvis hadde også først på 80 tallet veldig gode stenger, ja du fikk kjøpt dem i Baldersgate hos Flyfisher...............men på Bjørkelangen hadde de sikkert ikke gode stenger!

Tror vi snakker om genrasjonskløften og hva man liker som aksjon. gjennom neste hele -80 tallet lagde man carbonstenger som mest mulig lignet Splitcane..........i Flugfiske i Norden skrev de om splitcanekjenslan i hvert nummer.

Var ikke tett med fluestenger på bjlangen da, ei heller nå. Men jeg synes at dagens gode dype men raske stenger er bedre enn de du nevner der.. Jeg har også us stenger fra begynnelsen av 90 og seinere. Husker at de var gode, men legger de fort bort når jeg prøver de nyere jeg har.. Jeg tipper at ganske mange hadde endret syn hvis de ikke klamret seg fast til de gode gamle. Sånn er det..

Jo mulig jeg misforstår her, men sammenlikner du et merke som du kjenner godt fra medio 90 tall, mot noen amerikanske stenger fra samme tid, var det jo ganske stor forskjell. 

Men selfølgelig Stramdance mot Lecie er sikkert ikke store forskjeller på kvalitetsmessig..

Selv har jeg en Sage VPS light. Et konsept fra tidlig 90-tall, o den er god men den er ingen ZXL !

Beklager at jeg trekker deg inn i en diskusjon du ikke ønsker å delta i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Joda det fantes en tid da us lå foran... hehe.

Poenget mitt er at ting går framover... ellers så hadde vi ikke brukt energi på å utvikle nytt.

Man utvikler ikke stangserier bare for nyhetens interesse.

Det er vel ingen grunn til at koreanske produsenter skal være mye dårligere, men innrøm at det ikke er der nyvinnigene komme fra.

MEN, man lanserer nye produkter for nyhetens interesse. 

Jeg har lovet meg selv å prøve Fario når jeg får muligheten. Og jeg er spent på om godfeelingen a la Winston BIIt er der. (Eller ZXL for den del..)

Jeg legger lista veldig høyt med vilje nå, og du skal få ærlig feedback !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det fantes en tid da us lå foran... hehe.

Poenget mitt er at ting går framover... ellers så hadde vi ikke brukt energi på å utvikle nytt.

Man utvikler ikke stangserier bare for nyhetens interesse.

Det er vel ingen grunn til at koreanske produsenter skal være mye dårligere, men innrøm at det ikke er der nyvinnigene komme fra.

MEN, man lanserer nye produkter for nyhetens interesse. 

Jeg har lovet meg selv å prøve Fario når jeg får muligheten. Og jeg er spent på om godfeelingen a la Winston BIIt er der. (Eller ZXL for den del..)

Jeg legger lista veldig høyt med vilje nå, og du skal få ærlig feedback !

Nyvinninger kommer fra de som designer stengene og samarbeider tett med fabrikken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Twinpower 9,9`#6-8

Mangel på kaste teknikk gjorde at den raskt ble erstattet av ei loomis imx ;D mente vel den gang at alle griserumpene/vindknutene helt klart skyldtes Twinpoweren ;D ;D jeg hadde jo tross alt sett kastevideoen til Mel krieger et stort antall ganger :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min var en shimano sportsman 7-7 tror jeg :rolleyes:, kjøpt for komf pengene :) det var tider.

Det som var det kule med den var at du satt på plass folk med meget gode og dyre stenger som sa den var noe drit ;D ;D ;D ;D

Faen du pælma jo ut backing av ringene etter et par år med sportsman,en din 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vangen 603 det herrens år 1969. Ryobi magnesium snelle og cortland 444, griserosa.

Før jeg kjøpte den lånte jeg stanga til fader`n. Vangen cane, Høljebu?, med norsk snelle og silkesnøre han kjøpte i 49? Henger nå på veggen i kjellerstua.

603, Ryobi og 444 ble solgt for 150,-, til en vordende fluefisker. Heldigvis har jeg beholdt stang nr. 2 Hardy Jet 8 1/2 aftm 7. En helt annen stang enn den mer slaskete Vangen stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...