Gå til innhold

Hva het den første?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Vangen 610 9 1/2 fot klasse 8.

Etter å ha lest min farfars Jakt & Fiske blader fra 50- og 60-tallet, ble det tent en voldsom lyst i meg til å begynne med fluefiske. Splitcane stengene som sto hjemme ble jeg ikke tiltrodd og etter å ha maset hele våren og gjort en solid innsats i slottonna, dro min far til byen for å handle til meg. Selgeren i butikken, som etter å ha blitt forklart at det nok hovedsakelig var snakk om litt fiske i bekker og småtjern etter aurepinner, gikk rett bort i stanghylla og plukket ut denne stanga. Til overmål surret han på et synkesnøre uten backing. Overraskende nok vil kanskje mange si så overlevde interessen og jeg fikk faktisk en god del fisk på det utstyret....

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En shimano av en eller annen type i 1990 tror jeg. Ga en kort fluefiskekarriere sesongen 90 og 91, før jeg knyttet sene i toppen på den og brukte den til bekkørretfiske. Knakk tuppen på den en bekkmørk høstnatt på Varaldskogen.

Så ble det ett pro-cast sett fra Guideline i 1998 vil jeg tippe. Dette har jeg fortsatt, men det er preget av tidens tann. Det er bl.a. mere sølvteip enn det er kork på håndtaket, og klingen ser ut som den er mattet med sandpapir  :)

Fluefiske har frem til for 4-5 år siden bare vært ett ett suppliment til annen type fiske. Men de siste 4-5 årene har jeg kun fisket med flue. Fra tidlig vår til sen høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest staffan@epost.no

de boronstengene ville jeg gjerne ha i neven igjen...... disse stengene var laget i Taiwan..... Av Franklin Loomis, hvilket de klarte veldig bra bortsett fra snellefester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker Aardahl! Hun ha jeg barn med nå!

Vel, du skal ha for at du tok den største før meg  ;D

neppe samme dama, Lars - din var nok ikke påtenkt engang da hu her røyk ;) ville uansett ikke vært no' big deal, det gikk rimelig fort for seg ...

oops - der fór han - jøss, er klokka så mye alt? jeg må stikke, må hjem og se på daktari...

oooops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært totalt oppslukt av ørretfiske og fiske generelt helt siden jeg som fireåring dro opp min første smellfeite, sølvblank aure på sluk. Det var veldig klart vann med god sikt, og det å se den vakre 400grams fisken vri seg og kjempe der nede i dypet, det gjorde noe stort med meg.. Jeg hadde blitt en fisker! :) Etter litt slaskepinner, spagetti, for tungt flueutstyr, dårlig med læremestere osv fra barndommen, blei det til at jeg endte opp som en spinn og makkfisker, med bestefar og fattern som læremestere. Good times!!  :D

Jeg kjøpte min første ordentlige utstyrspakke i (desember?) 2003, en Scierra HMS 9´5/6. God stang som jeg dessverre tråkka i stykker for noen år tilbake.. Så, 2003 altså. Året jeg tok min første ørret på tørrflue, året det rant over for meg og jeg blei totalt oppslukt av verdens vakreste hobby. ;D

Litt OT, hadde litt typokløe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første stanga mi var en bambusraie på over fire meter, ble brukt til meite i elv. Kjøpte så en Vangen Trollbu midt på femtitallet, og fikk bra med fisk med den. Mitt største øyeblikk var da jeg fikk min første ørret ved å kaste på vak. Men desverre brakk begge toppene, og stanga ble satt bort. Så ble det en mellomsesong over noen år med sluk og spinnere. Kjøpte meg et Silstarsett i 90/91 før jeg så kjøpte en SHIMANO TVIN POVER 10668, 10,6 fot, topptung som bare det, og som Staffan skriver, helt ubrukelig. Deretter ble det en firedelt LOOp ADVENTURE som fortsatt blir brukt en del.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første stang var en Kunnan #7. Jeg fikk den hos broren min for ca 18 år siden. Vi skulle på laksefiske i Trøndelag og måtte bruke fluestang i smålaks-elva. Jeg trente i 20 minutter på plenen før vi dro, og fikk en laks på nesten 3 kilo på tørt da vi kom frem. Etter det prøvde jeg vel meg med stangen en par-tre ørret-turer, men la den til slutt bort og gikk tilbake til haspelstang med flue-og-dupp. Tok opp igjen fluefiskekarrieren for 3 år siden, men har ikke brukt stangen flere ganger selv om den er i garasjen og vil helt sikkert funke som sjøørret-stang...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Min første kjøpte jeg på Domus i Bardu i 1980 eller -81 Den var i glass, var sølvfarget og hadde ikke noe navn !

Den var i klasse 8, og ble anbefalt til lett ørretfiske  ;D

På den brukte jeg ei norsk "Auren" snelle og ei ABU "Delta" snelle. Snøret var fra Hørgård.

Jeg tror med hånda på hjertet at det er den stanga som har gitt meg mest fiskeglede. Røyeeldorado i den Nordnorske sommernatta som fjortenåring setter spor som jeg lever på enda (Det er nok derfor jeg holder på den dau i dau..)

Ellers var "Den første" et tilfelle bak samme Domusforretning noen år senere (Hun heter forøvrig Sissel) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...