Gå til innhold

Snøre til Danielsson Midge og LPXe #3


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Endelig fått bestilt meg ny snelle til LPXe #3 stangen min. Danielsson Midge.

Har skjønt at det muligens er litt liten snørekapasitet på snellen. Vært oppe i "Hva skal dere kjøpe da" tråden, men vil gjerne ha litt mer innspill. Hva ville dere annbefalt av snører til den? Ville dere gått for kortere snører, kappe av skyteline på et lengre? Backingtype?

Nevner at jeg ikke er av de mest langtkastende personene. Heller ikke ofte jeg har på fisk som tar med fluesnøre og en haug med backing, men vil ha litt å gå på om det først skulle skje. Stanga kommer hovedsaklig til å bli brukt i små elver. Suger foreløpig på vannkast, men et snøre som presenterer fint og i tillegg ikke er umulig å vannkaste med hadde vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha mindre backing? trodde de aller fleste liner var ca 25 m Den snellen din skal med all enkelhet ta liner opp til 4 så du burde være mer enn trygg på any 3er line. Skal du alikevel har 250m backing så kan du gå for en loop opticreek line tror den kun er 15 m i 3er og da kan du skryte over at du kaster ut lina hver gang du rører stanga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg syntes ihvertfall spolen på min midge ble mer enn full med et ordinært 3'er-snøre, og jeg har aldri hatt mye backing på.

Var vel et Rio Windcutter #3 jeg fikk problemer med å få plass til, uten at jeg husker hvor langt det er.

Når snøret subber i gavlene når du sveiver, etter å ha lagt på snøret så pent du kan, så kan du fort få en ubehagelig erfaring om du skulle få behov for å sveive inn snøret i en viss fart i fiskesituasjon. Det har ihvertfall jeg fått merke  :D

Men det er jo bare å prøve . . . Skulle det bli for trangt, selv med et minimum med backing, så er det jo bare å kappe litt av skytelina.

Høres ut som du kan bli fornøyd med et GL Presentation eller et Lee Wulff TT snøre, Amund  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye backing får jeg plass til på denne snella med et #3 snøre da? Mulig jeg har missforstått og det er plass nok uten mye styr.

Da surrer du på lina først så backing helt til det er så fult du ønsker det skal være. Deretter tar du det av igjen og surrer på backingen først med lina etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Sigve. Sånn jeg bruker på å gjøre det.

Har sikkert formulert med kronglete tidligere. Bare vært bekymret på om det i det hele tatt var plass til noe annet enn snøre på snella. Skal jeg se om jeg finner meg snøre på messa på Hamar neste helg. Tar jeg heller og klipper av litt skyteline om jeg synes det blir i minste laget.

Noen med tips til backing da? Tenkte jeg skulle bytte på alle snellene mine i år. 4 stk ifra #3 til #5. Tynn, sterk og gjerne i sjokkfarge. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Fireline eller lignende . Bygger svært lite og råtner aldri .

Skulle til å si det samme  :)

Har det på min midge . . . Eller så kan man satse på gelspun, som bygger langt mindre enn ordinær backing.

Koster litt mer også da, selvfølgelig  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det LPXe 7´6" #3 du har? I så fall synes jeg GL Highwater #3 funker temmelig bra til den stanga. Er antagelig litt tyngre enn GL Presentation #3 (har ikke veid, men jeg har prøv begge på stanga). Er ihvertfall betydelig lengre klump på Highwater-lina, kanskje er det der tyngdeforskjellen ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme snella med lee wulff line. Tipper at jeg har rundt 30 - 40 meter med vanlig backing på den . Det er etter mitt syn tilstrekkelig for en treerstang. Kjempegod snelle er det i alle fall.

Kjøp Fireline eller lignende . Bygger svært lite og råtner aldri .

Dette funker, men jeg har vært bort i at multifilamenten farger av på fluelinen, og dette er litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hunder;) Du bør prøve Airflo Sixth Sense i 3-4, Kjempecombo!

Enig, det funker utmerket! Eneste minus er at snøret er full av minne..i allefall med småspolesneller ath osv.. nå er jo ikke midge snellen akkurat småspole snelle.. men jeg har inntrykk av at dette snøret "slanger" seg på vannet etter at det har ligget i vann en stund..Utrolig irriterende når man fisker på stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått montert snøre på snella ihvertfall. Endte på Guideline Presentation i klasse 3. Tok av snøret ca. 6 meter og da fikk jeg plass til 50 yards 20lb. Micron Backing fra Guideline. Da var det såvidt litt plass igjen :) Lagt med bilder så en ser ca hvor mye plass jeg fikk å gå på.

post-322-13949877753485_thumb.jpg

post-322-13949877754329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått montert snøre på snella ihvertfall. Endte på Guideline Presentation i klasse 3. Tok av snøret ca. 6 meter og da fikk jeg plass til 50 yards 20lb. Micron Backing fra Guideline. Da var det såvidt litt plass igjen :) Lagt med bilder så en ser ca hvor mye plass jeg fikk å gå på.

Stalltipset er Dyneema mulifilament. Kjøpes på Biltema, billig, tynt og funker som bare det.....Ikke nødvendig med så mange meter på ei lita snelle, men den kommer i 200m rull, og det holder til ei snelle eller to.........forøvrig 100,-  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...