Gå til innhold
  • 0

Fluebinding! Hva har jeg. Hva trenger jeg.


debutanten

Spørsmål

Hei. Jeg har tatt den (kloke?) besluttningen om å begynne å binde mine egne fluer. Etter massiv innspirasjon her inne på forumet.

Jeg har i dag fått kjøpt litt fluebindings utstyr brukt. Hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med bruksområdet til utstyret jeg har fått tak i.

Hva jeg har pr. i dag.

Poly yarn i div farger. Er dette vinge matrial, eller har det andre bruksområder også? produsent Nordic flyguide

Antron yarn i div farger. Prod Oracle fly tying. Er dette det samme som poly yarn? Har det samme bruksområder?.

Chenille # medium fargene yellow og Black. Oracle fly tying.. Bruksområde her???. Matrialet er mykt.

Ultra Chenille i div farger. fra Nordic Fly Guide. Også mykt. Bruksområde??

Mappe fra flyrite med mange farger.. Her har jeg faktiskt fått med meg hva bruksområde er.

Stalcups micro fine dry fly dubbing dispenser... har dette det samme bruksområde som fly rite, eller har det andre egenskaper.

Hareline dubbing 12 most popular colors. Er dette også det samme?

Så var det med noen nakker med fjør. Her er jeg usikker på kvalitet. Om disse er bra nok til feks fallskjermfluer.

1/2 Metz hanenakke. Grade 2 i fargen dun

2 stk saddle Patch nakker fra Nordic flyguide. Fargene Brown og Grizzly. Her står det ikke grade eller noen ting. Er disse brukands til no?

2 stk Full dry fly cape Fra Nordic Flyguide. Fargene creame og Dun

Hva er forskjellen på full dry fly cape og saddle patch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Av "tekniske" ting har jeg. Bindestikke og hackel klemme. Jeg skjønner jo att jeg må kjøpe Trådholder og lage meg dubbing nål. Er det andre duppeditter en MÅ ha? Eller som kan være greie å ha.

Kroker må jeg jo ha også. Noen tips til de krokene en må ha? I begynnelsen blir det vel å binde de enkle først. Sånn som feks fallskjerm fluer med foam. Men, jeg håper jo etter hvert å kunne lage noen klekkere også.

Binde tråd. Hva slags tykkelse og farger lønner det seg å starte med her.

Matriell ellers. Hva er det jeg mangler. Jeg ønsker tips om vinge matriell og hale matriale. Og er det noe annet jeg bare må ha for å komme ordentlig i gang.

Håper dette ikke ble så altfor mange spørsmål på en gang. Jeg blir i alle fall meget takknemmlige for alle svar jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei.

Tror du har det meste til å begynne med. Jeg synes du ikke bør invistere i så mye mer, men heller lære deg grunleggende teknikker først. Du kommer nok tidsnok til å investere i ekstra materiale etter hvert som du blir inspirert av ulike mønstre her inne. Vil anbefale deg å stille spørsmål dersom du lurer på hvordan man får til de ulike mønstrene. Det finnes ikke dumme spørsmål!

mine anbefalinger:

Kroker i størrelsen 11 - 17, kanskje også 8 om du tenker å binde f.eks streaking caddies. Jeg bruker mye TMC 102y.

Bindetråd: Svart/lys brun i tykkelse 12/0 (10/0). Om du skal binde hjortehårsfluer bør du også kjøpe en ultra strong bindetråd (husker ikke navnet i farten)

Matriell ellers: Påfuglherl, hjortehår, perlemor flash, fibetts (halemateriale). Vil anbefale deg å sende Staffan en melding og spørre om han har noe du bør ha.

Dupeditter: Saks, hårstabler (hairstacker), whip finisher, keramisk trådholder.

Poly yarn bruker jeg ofte som vingemateriale i fallskjermfluer.

Antron kan brukes til f.eksempel forlengede kropper ved å feste den inn på kroken ,tvinne og deretter legge dobbelt.  (se puristpuppen som er en annen teknikk).

chenille kan også brukes som forlenget kropp (se Bruns emerger)

Håper dette var til hjelp, og at jeg ikke har villedet deg. I så tilfelle kommer nok ekspertene her inne til å hjelpe deg inn på rett spor igjen  :P 

Lykke til med bindingen! Er en knall hobby i hobbyen!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. Jeg har tatt den (kloke?) besluttningen om å begynne å binde mine egne fluer. Etter massiv innspirasjon her inne på forumet.

Jeg har i dag fått kjøpt litt fluebindings utstyr brukt. Hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med bruksområdet til utstyret jeg har fått tak i.

Gratulerer og velkommen til forumet!

Poly yarn i div farger. Er dette vinge matrial, eller har det andre bruksområder også? produsent Nordic flyguide
Polygarn brukes stort sett til vinger til tørrfluer. Du kan også klippe det opp i små biter blande det og bruke som dubbing (originalt til rackelhanen hvor både kropp og vinge er polygarn)

Antron yarn i div farger. Prod Oracle fly tying. Er dette det samme som poly yarn? Har det samme bruksområder?.

Dette kan også brukes til vinger, men flyter ikke like bra som polygarn. Funker fint som puppe og nymfeskall, enten i fibre eller tvunnet som Petter sier. Brukes også mye av de som hekler kropper (se steg for steg til Tørrfluepuristen)

Chenille # medium fargene yellow og Black. Oracle fly tying.. Bruksområde her???. Matrialet er mykt.

Brukes til kropp og thorax i Montana.

Ultra Chenille i div farger. fra Nordic Fly Guide. Også mykt. Bruksområde??

Litt i tvil om dette er polychenille. Test hvor godt det flyter. Flyter det bra kan du bruke det til forlengdede kropper på døgnfluer.

Mappe fra flyrite med mange farger.. Her har jeg faktiskt fått med meg hva bruksområde er.

En hel mappe som har du godt utvalg!

Stalcups micro fine dry fly dubbing dispenser... har dette det samme bruksområde som fly rite, eller har det andre egenskaper.

Denne er veldig lik flyrite, så det blir bare hva du liker best.

Hareline dubbing 12 most popular colors. Er dette også det samme?

Hareline har forskjellige dubbingtyper så den er litt vanskelig å svare på. Legg gjerne inn bilde så skal vi få svar på det.

1/2 Metz hanenakke. Grade 2 i fargen dun

Metz er kjempekvalitet til alt av tørrfluer og dun er en meget anvendelig farge

2 stk saddle Patch nakker fra Nordic flyguide. Fargene Brown og Grizzly. Her står det ikke grade eller noen ting. Er disse brukands til no?

2 stk Full dry fly cape Fra Nordic Flyguide. Fargene creame og Dun

Hva er forskjellen på full dry fly cape og saddle patch?

Dry fly cape er nakken til hanen, større variasjon i fjærstørrelser enn på saddlen. Jeg kjenner ikke disse nakkene fra Nordic flyguide så vet ikke hvor god kvaliteten er.

Virker som du har fått mye bra og absolutt noe å starte med. Kjøp det du trenger underveis når du begynner å binde, da ser du hva du trenger til de fluene du ønsker å binde.

Kom deg på et kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar. Veldig informativt og nyttig.

Her er linkt til det harline settet. http://www.flyandrod.com/fly_tying_materials/materials/dubbing/hareline_brand/hareline_dubbin.htm

Hvis det er kanin dubbinga du har så er dette til fluer som skal synke. Kaninull trekker vann raskt. Når du dubber med dette så får du veldig tette kropper med mindre enn bruker dekkhårene også (er ikke sikker på om dekkhårene er med i denne blandinga). Dekkhårene er lange og egner seg best til kropper som skal være litt kraftige f.eks til klekkere av de største døgnfluene (Danica og Vulgata).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet tips er en tur innom skikkelige hobbysjapper, der kan det vær mye spennende, kanskje særlig for fluer til sjø-ørret og gjedde.

Det er ofte veldig praktisk å kjenne en eller flere jegere. Jeg får rådyr og brystfjær fra stokkand for eksempel.

Det kan høres makabert ut, men det er dumt å la overkjørte ekorn (halen) ligge til ingen nytte;) Ofte vil du bli frustrert over at dine fluer ikke ligner de på bilder. Det skyldes ofte kvaliteten på hackelet, så et godt tips er å legge opp kroner til en Whiting/Hebert saddle...

Og bruk tipset om Staffan!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ultrachenille er tynnere enn vanlig chenille, og egner seg bra til forlengede kropper på døgniser osv. Veldig fine å brenne i tuppen for en fin form osv også.

Montana (krok + gul og sort chenille + sort hackle + sort marabou + fortynging) og Woolly Bugger (krok + sort chenille + sort marabou + sort hackle + fortynging) er veldig fine fluer å starte med for en som ikke har bundet noe særlig før. Fisker bra gjør de også.

Ellers: Velkommen til forumet! Binding er gøy!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei debutanten,

Skal ikke komme med så mye bare i tillegg til det de andre har skrevet. Har såvidt begynt på tørr-/innlandsfluer selv så de andre her har nok mer peil. Skal du binde noe sjøørretfluer kan jeg komme med litt tilleggsinfo, men begynn med èn type fluer du. ;)

Men om det var en klok beslutning? Hehe.. Du kan bli litt ødelagt i hodet. Men det er man vel uansett som fluefisker.  ;D

Ett verktøy jeg ikke så de anbefalte over her (jeg bare skumleste, så jeg kan ha oversett), er en dubbingnål. Denne er viktig. Anbefaler en som har ett hull i enden av "skaftet". Da har du ett halvstikke verktøy. Kanskje litt flaut å si det, men jeg har ikke lært meg wipfinish knuten. Men jeg har ikke lagt noe energi i det, heller. For noen halvstikk med litt lim på tråden er godt som gull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hadde en plan om å bare binde fluer av to materialer. For å sette dette ut i praksis solgte jeg unna alt annet. Dette er mange år siden.....

En ansiktsmaske fra hare og noe veldig tynn kobbertråd. Fungerte greit. Men året etter var alt  + litt til på plass i kofferten igjen.

Ble mest nymfer av det der.... Kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...