Gå til innhold

Kaste med "feil" hånd.


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

I dag, etter øvelse siden i fjor, fikk jeg fløyelsbukter med venstre, inkludert dobbelttrekk.

For en følelse, for en innsikt i hva en nybegynner må takle !

Jeg ville ikke bare "få det til" jeg ville kaste strøkent, og det gikk !

Helt ut av det blå, "Der satt'n" !  Største framskrittet for meg innen kasting på 15 år.

Anbefales !

Nå blir det neste å øve inn presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det prøvde jeg meg faktisk på en dag her og det endte med at doggnobbler lo seg skakk >:(

La det være sagt, jeg kan kaste pent med høyre, men dette var drit vanskelig. Satte in dobbelttrekkes først, deretter fram kastet... bare tull...

Men. Så satt'n plutselig, som en resonans gikk det av seg selv. dæven det var deilig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager bruke tid på å kaste med feil hand? Kan se fordelen i ekstremt få situasjoner, men da også er det mange forskjellige kast som kan dekke over problemet.

Mest for gøy ;)

Da ser jeg poenget!

Vært en lang vinter ja...  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvorfor i alle dager bruke tid på å kaste med feil hand? Kan se fordelen i ekstremt få situasjoner, men da også er det mange forskjellige kast som kan dekke over problemet.

Mest for gøy ;)

Da ser jeg poenget!

Vært en lang vinter ja...  ;D ;D

Ikke bare gøy. Hva når vinden kommer inn fra høyre og du får flua i hue hele tiden. (DEt finnes andre måter å fikse det på, men ingenting slår å  bytte hånd !)

Det er derfor jeg vil kunne det.

Men det er selvfølgelig gøy også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager bruke tid på å kaste med feil hand? Kan se fordelen i ekstremt få situasjoner, men da også er det mange forskjellige kast som kan dekke over problemet.

Mest for gøy ;)

Da ser jeg poenget!

Vært en lang vinter ja...  ;D ;D

Ikke bare gøy. Hva når vinden kommer inn fra høyre og du får flua i hue hele tiden. (DEt finnes andre måter å fikse det på, men ingenting slår å  bytte hånd !)

Det er derfor jeg vil kunne det.

Men det er selvfølgelig gøy også !

Ser så avgjort nytten av å øve inn dette, Fredrik . . . Ikke bare med tanke på vind fra feil kant, men man vet aldri når en arm plutselig får et illebefinnende, som feks leamus, og da er det kjekt å ha en til som virker  :D

Har brukt å snu meg, og kaste ut med bakslengen når vinden har vært for ille feil vei, men da snakker vi ihvertfall ikke presisjon  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For meg er det akkurat som i fotball. Jeg briljerer med både høyre og venstre.

He he, det vil jeg også !

En fiskekamerat fikk senebetennelse pga kasting midt i sesongen. DEt går ikke over med det første. Han fikk sesongen ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med vond skulder selvfølgelig kaste armen  :( Men har heldigvis trent "feil" hånd

en stund så æ klarer å kaste med begge å kan avlaste "riktig" hånd.

Så det er lurt å trene "feil" hånd også får alltid brukt det i noen situasjoner  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ofte at det man har bruk for kaste med venste, men som laksefisker, er det store fordeler og kunne fiske med venstre.

da tenker jeg spes på to hånds fiske selvsagt.

men som ruffen sa, jeg lo godt når han prøvde seg med venstra ;D

Har gode fiskekompiser jeg...... Koser seg max på min bekostning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med vond skulder selvfølgelig kaste armen   :( Men har heldigvis trent "feil" hånd

en stund så æ klarer å kaste med begge å kan avlaste "riktig" hånd.

Så det er lurt å trene "feil" hånd også får alltid brukt det i noen situasjoner  ;)

Avhengig av hva slags skade det er kan også en omlegging av teknikken være natt og dag for kastingen. Veldig mange kastere kaster delvis i horisontalplanet. Horisontale rotasjoner i skulderleddet er ikke alltid så godt, mens vertikale rotasjoner ofte gir mindre belastning og slitasje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, etter øvelse siden i fjor, fikk jeg fløyelsbukter med venstre, inkludert dobbelttrekk.

For en følelse, for en innsikt i hva en nybegynner må takle !

Jeg ville ikke bare "få det til" jeg ville kaste strøkent, og det gikk !

Helt ut av det blå, "Der satt'n" !  Største framskrittet for meg innen kasting på 15 år.

Anbefales !

Nå blir det neste å øve inn presisjon.

Tror jeg på Fredrik! Dette er noe jeg også kunne ønsket meg...bare å trene skjønner jeg!

De som ikke ser nytten av dette har rett og slett fisket for lite. Hvertfall oppstrøms i elv. Mange ganger jeg virkelig kunne ønsket meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

I dag, etter øvelse siden i fjor, fikk jeg fløyelsbukter med venstre, inkludert dobbelttrekk.

For en følelse, for en innsikt i hva en nybegynner må takle !

Jeg ville ikke bare "få det til" jeg ville kaste strøkent, og det gikk !

Helt ut av det blå, "Der satt'n" !  Største framskrittet for meg innen kasting på 15 år.

Anbefales !

Nå blir det neste å øve inn presisjon.

Tror jeg på Fredrik! Dette er noe jeg også kunne ønsket meg...bare å trene skjønner jeg!

De som ikke ser nytten av dette har rett og slett fisket for lite. Hvertfall oppstrøms i elv. Mange ganger jeg virkelig kunne ønsket meg dette.

Helt riktig Tormod.

Det har jeg hatt lyst til i mange år.

Løste det på følgende måte: Jeg er "alltid" ute på plena og kaster. Det har jeg gjort  mange år.

Ble litt lei av å stå der å "denge" i fjor.

Da besemte jeg at alle kasteøkter skal avsluttes med noen minutter med venstre.

Det ble bare tull ! men jeg ga ikke opp !

Nå før påske bestemte jeg meg for å begynne med dobbelttrekk. Det ble også bare tull ! Men plutselig begynte det å virke, og jeg fikk fin flyt.

Det var rett og slett skitkult !

Flytta i august til et sted nært et vann, så da blir jeg å finne der ! (Dersom jeg ikke er på fisketur da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg trener litt paa det paa plenen. Men ikke saa konsekvent at jeg har faatt brukt det i elva.

Etter det jeg kan huske saa har jeg ikke savnet det heller, i en fiskesituasjon. Jo, kanskje i sjoeen, naar vinden kommer fra feil side og man skal kaste langt. Jeg snur meg, men det er litt "juks".

I elv saa flytter jeg bare planet paa andre siden av hodet saa det blir et backhand cast. Det funker med vannkast ogsaa, innenfor normale kastelengder.

Jeg synes forresten Andersson kastet er helt overlegent ved denne type kasting. Den er saa mekanisk at det er enkelt aa justere. Selv med venstrehaandkasting. Det er foerst naar jeg tenker tilbake paa grunnkastet til Goeran at det gaar forholdsvis greit.

Det er kult aa kunne kaste med begge hendene, saa det boer nok laeres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vinden er slik kaster jeg av og til "på andre siden av hodet". Mye lettere en venstrekasting. Men jeg skulle gjerne behersket venstrekasting. Dessverre er jeg klønete og har mer en nok med vanelig høyrekast.

klønete er du!! godt du kaster så godt med høyre da :)

Takk :) Det var en hyggelig kommentar fra en så flink kaster som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt spørsmål sikkert, men hva mener dere med å "kaste på den andre siden av hodet" ? ... ser for meg et helvetes kaos type skuldra ut av ledd...

At man legger snøret på andre siden (venstre for min del) av hodet. Dvs å legge stangen skrått over.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...