Gå til innhold

Kaste med "feil" hånd.


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

dumt spørsmål sikkert, men hva mener dere med å "kaste på den andre siden av hodet" ? ... ser for meg et helvetes kaos type skuldra ut av ledd...

At man legger snøret på andre siden (venstre for min del) av hodet. Dvs å legge stangen skrått over.

:)

ok, skjønner hva du mener nå... gjør det selv noen ganger, men det føles rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Stemmer nok bra det, har aldri forsøkt å kaste på feil side av hodet, skal prøves :)

Å kaste med høyre arm på venstre side er veldig enkelt.

Det er bare å holde stangtuppen over venstre skulder når du kaster med høyre.

Beste måte å gjøre det i følge kasteguru Mel Krieger, er å vri hånda slik at håndflata vender rett fram (med stangen i hånda selvfølgelig.) (Ved vanlig kast vender håndflata mot venstre når du bruker vanlig grep)

Var dette mulig å forstå ?

DEt er iallefall lite vanskelig, og veldig praktisk måte å kaste på med vind fra høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste med høyre arm på venstre side er veldig enkelt.

Det er bare å holde stangtuppen over venstre skulder når du kaster med høyre.

Praktisk dette kastet også, men for egen del har jeg funnet ut at det funker best med vind inn fra høyre.

De gangene jeg har hatt behov for å kaste slik av andre grunner har jeg gjerne kroket meg selv i trynet, eller andre vitale kroppsdeler  >:(

Klarer tydeligvis ikke å holde rett linje med denne metoden . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Å kaste med høyre arm på venstre side er veldig enkelt.

Det er bare å holde stangtuppen over venstre skulder når du kaster med høyre.

Praktisk dette kastet også, men for egen del har jeg funnet ut at det funker best med vind inn fra høyre.

De gangene jeg har hatt behov for å kaste slik av andre grunner har jeg gjerne kroket meg selv i trynet, eller andre vitale kroppsdeler  >:(

Klarer tydeligvis ikke å holde rett linje med denne metoden . . .

Riktig Lars det blir lettere når vinden virkelig kommer inn fr høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste med høyre arm på venstre side er veldig enkelt.

Det er bare å holde stangtuppen over venstre skulder når du kaster med høyre.

Praktisk dette kastet også, men for egen del har jeg funnet ut at det funker best med vind inn fra høyre.

De gangene jeg har hatt behov for å kaste slik av andre grunner har jeg gjerne kroket meg selv i trynet, eller andre vitale kroppsdeler  >:(

Klarer tydeligvis ikke å holde rett linje med denne metoden . . .

Riktig Lars det blir lettere når vinden virkelig kommer inn fr høyre.

Har gjort unna en halvtime med slik kasting utpå her nå, og Kriegers tips om å vri håndflaten utover fungerer aldeles utmerket  :D

Var ikke i nærheten av kropp/tryne med fortommen, og jeg følte til og med jeg hadde kontroll  :)

Prøvde litt med venstre også, men klarte ikke å få til noe som var i nærheten av å ligne ei snørebukt  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Å kaste med høyre arm på venstre side er veldig enkelt.

Det er bare å holde stangtuppen over venstre skulder når du kaster med høyre.

Praktisk dette kastet også, men for egen del har jeg funnet ut at det funker best med vind inn fra høyre.

De gangene jeg har hatt behov for å kaste slik av andre grunner har jeg gjerne kroket meg selv i trynet, eller andre vitale kroppsdeler  >:(

Klarer tydeligvis ikke å holde rett linje med denne metoden . . .

Riktig Lars det blir lettere når vinden virkelig kommer inn fr høyre.

Har gjort unna en halvtime med slik kasting utpå her nå, og Kriegers tips om å vri håndflaten utover fungerer aldeles utmerket  :D

Var ikke i nærheten av kropp/tryne med fortommen, og jeg følte til og med jeg hadde kontroll  :)

Prøvde litt med venstre også, men klarte ikke å få til noe som var i nærheten av å ligne ei snørebukt  :-\

Helt riktig !

Jævli vanskelig ikke sant ?

Er ogso ute å kaster nå. Krieger metoden er knall. du kan legge stanga langt over på andre siden og alt fungerer nesten som normalt.

Når det gjelder venstre. Glem dobbelt trekk. kast med bare kort klump ute, og forsøk å kopiere det du gjør med høyre.

Jeg hadde utbytte av å overdrive stoppen.

Ikke gi opp. gå ut å øv gjevnlig. DEt tar mange økter . Men etterhvert begynner du å se at ting går riktig vei. Så plutselig fikser du det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal det ikke bli presist når man kaster baklengs? Det er jo ikke sånn at man står rett opp og ned som i et vanlig kast og ikke ser bakover! :)

Skal vedde mye på at jeg kaster like presist bakover som på andre siden av hodet. Pluss at det går lenger..... På kortere distanser er det nok best å kaste på andre siden av huet, men, ikke på lengre distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått øvd på dette selv.. Det jeg som har hjulpet meg veldig er å kaste med to stenger samtidig. Da kopierer den dårlige kastearmen (i mitt tilfelle venstrehånda) bevegelsene til den gode, og du får to nesten identiske snørebukter... får det greit nokk til med venstra, men er ikke i nærheten av høyrearmen når jeg kaster med en stang av gangen..

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal det ikke bli presist når man kaster baklengs? Det er jo ikke sånn at man står rett opp og ned som i et vanlig kast og ikke ser bakover! :)

Skal vedde mye på at jeg kaster like presist bakover som på andre siden av hodet. Pluss at det går lenger..... På kortere distanser er det nok best å kaste på andre siden av huet, men, ikke på lengre distanser.

Kaster aldri langt når jeg fisker i elv (opp til 20 meter).

Kaster bakover når jeg fisker sjøørret og vinder kommer fra "feil" side. Men synes det er litt "juks", og ikke særlig pent.  Skulle ønske jeg kunne kaste like langt med venstre.

Jeg er også ganske sikker på at du IKKE er like presis bakover som forover på lengre kast. Så den må du ENDA lenger ut på landet med  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært skjødesløs og uheldig med høyrehånda i vinter - den blir faen ikke bra!!

Kunne jeg hatt muligheten til å ha samme kvalitet på venstra hadde det vært en drøm.

Kan da ikke gå en sommer og kaste baklengs Kim? Iallefall blir det stusselig fra mage ring ;D

Klarer glatt å dobbeltrekke med venstra jeg og. Men sliter med nedlegga -skyting - samt dårlig baksleng. Blir nok heller valgt ultralett utstyr og fiske på de jeg kan. Helt greit egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal det ikke bli presist når man kaster baklengs? Det er jo ikke sånn at man står rett opp og ned som i et vanlig kast og ikke ser bakover! :)

Skal vedde mye på at jeg kaster like presist bakover som på andre siden av hodet. Pluss at det går lenger..... På kortere distanser er det nok best å kaste på andre siden av huet, men, ikke på lengre distanser.

Kaster aldri langt når jeg fisker i elv (opp til 20 meter).

Kaster bakover når jeg fisker sjøørret og vinder kommer fra "feil" side. Men synes det er litt "juks", og ikke særlig pent.  Skulle ønske jeg kunne kaste like langt med venstre.

Jeg er også ganske sikker på at du IKKE er like presis bakover som forover på lengre kast. Så den må du ENDA lenger ut på landet med  ;D.

Vel, det blir vel ikke like presist selvfølgelig, men det ekke så gæærn´t serru! :)

Så pa Hywel i dag på messa... han er imponerende, rett og slett!!! Venstre for han er en lek. Har funnet ut at jeg dropper dobbeltrekket med venstra enn så lenge, for det går lengre uten for øyeblikket. Er vel fordi det blir mer kontrollert uten :)

Er en del ting jeg har lyst til å bli bedre på. Venstre kasting er en ting, og tohånds er en annen ting... er jo bare gøy å kaste med de digre stengene! spesielt over hodet.... :D Livsfarlig, men morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...