Gå til innhold

En påsketur til Renaelva


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

                                              Endelig, Endelig, Endelig var tiden kommet til å ta årets første tur til Renaelva bare for å se på elva igjen.

                                              Dette har blitt en liten tradisjon hvert år ved disse tider.

                                              Bare å være der igjen gir et herlig kick og man vet at det nå kun er kort tid igjen til sesongen starter.

                                              Når man ser elva ligge der så håper man jo at man også skal få se sesongens første vak.

                                              Renaelvab-1.jpg

Jeg og Jørn reiste oppover i sol men den forsvant ganske fort og det var lett overskytet når vi ankom elva. Der møtte vi Roy og Roger og etter få minutter dukket også Tone og Gunnar opp.

Gunnar hadde med seg den "grønne stanga" som ble behørig testet og fikk stempelet "Mer enn godkjent" ;D

Thegreenrod-1.jpg

Steinfluene kravlet rundt på snøen i brukbart antall. Jeg prøvde meg på noen macrobilder av Steinfluene men dette var utrolig vanskelig da de beveget seg hele tiden og med en 60 mm må man så nære at det blir vanskelig å få hele flua i fokus. Derfor ble kvaliteten på macro bildene ikke det helt store men shit au :D

   Steinfluenymfeb-1.jpg

                    Steinflue-1.jpg

                                        Steinflued-1.jpg

                                                          Steinfluef-1.jpg

Utover ettermiddagen dukka plutselig sola opp igjen og Jørn satte seg ned vet et tre og myste utover elva....... han mumla noe sånt som "Dette er livet" ;D ;D.... og "skulle ønske sommeren starta i dag og varte til 15 oktober"..... ;D

Solenskinner-1.jpg

                                      Elva som vi er så glad i lå der speilblank og fin og jeg er sikker på at jeg hørte elva sa

                                      noe sånt som " HOLD UT, DET ER BARE ET PAR MND IGJEN"....... :D

                                      Speilblankt-1.jpg

Etterhvert dukket sola opp igjen og jaggu vaka det rett som det var også.....aahhhhhh.... :D

Therise.jpg

Vak.jpg

I`LL BE BACK :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jøss. Er det virkelig isfritt opp i der allerede. For et deilig syn de bildene av vak!

Takk for titten :)

Rena er isfri hele året, Frode :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en deilig dag det der!

Angående makrobildene, så sliter du nok med liten dybdeskarphet. Hvis du vrir modus på kamera over i A (Aperture-prioritet), så kan du justere ned blenderen (= høyere blendertall) så langt du tør (går ut over lukkerhastigheten). Slik vil du få langt bedre dybdeskarphet.

Ser på noen tallene dine fra steinfluebilde (F7,1  og 1/400s) at du kunne gått et godt stykke høyere på blender før bevegelsesuskarpheten ville ødelagt for deg. Med moderne speilrefleks kunne du sikkert også gått for høyere ISO enn 200, hvis du får for dårlige lukkertider.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så ut som en deilig dag det der!

Angående makrobildene, så sliter du nok med liten dybdeskarphet. Hvis du vrir modus på kamera over i A (Aperture-prioritet), så kan du justere ned blenderen (= høyere blendertall) så langt du tør (går ut over lukkerhastigheten). Slik vil du få langt bedre dybdeskarphet.

Ser på noen tallene dine fra steinfluebilde (F7,1  og 1/400s) at du kunne gått et godt stykke høyere på blender før bevegelsesuskarpheten ville ødelagt for deg. Med moderne speilrefleks kunne du sikkert også gått for høyere ISO enn 200, hvis du får for dårlige lukkertider.

Marius

Rakk ikke å skru noe som helst da disse steinfluene var rimelig stressa og rørte på seg i ett sett.

Skal huske på dette til neste gang så jeg takker for tipset :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg trodde at macroobjektive alltid hadde montert ringblitsen på og at det var bare en refleksbevegelse å stille til blender f.22

Dette var vel nesten som om Bjørndalen kom til standplass med våpen som ikke var  innskutt, hva skal man med så dyrt utstyr når man ikke har det klart og i fingra........tuller med deg Terje, synes ikke at det alltid er så fint med for stor dybdeskarpet på insekter! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg trodde at macroobjektive alltid hadde montert ringblitsen på og at det var bare en refleksbevegelse å stille til blender f.22

Dette var vel nesten som om Bjørndalen kom til standplass med våpen som ikke var  innskutt, hva skal man med så dyrt utstyr når man ikke har det klart og i fingra........tuller med deg Terje, synes ikke at det alltid er så fint med for stor dybdeskarpet på insekter! ;D ;D

Jeg synes også at det er litt tøfft når litt av flua er ute av fokus mens f.eks man har fokus på hode og frembein.

Allikevel er det mye å hente og et håndholdt 60mm er faktisk ganske vanskelig når flua beveger seg kraftig hele tiden :)

Jeg skal forsøke å vokse med utstyret, Staffan ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nais. Dette så jo veldig flott ut, og så vak også da :)

Begynner å få litt lyst til å prøve Rena i år også. Fikk jo en ørret på halvkilon under treffen i fjor, og bør jo prøve å slå den rekorden ;)

Med selvknyti Terje-inspirerte fluer  ;D

Eirik

Den rekorden tror jeg du har rimelig gode muligheter til å slå neste gang, Eirik :D ..... dine fluer kommer til å super rett ned :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Insektsfotografer har ofte med seg isspray og kjøler ned miljøet rundt insektet, effekrivt

Det eller superlim :D ..... nei ærlig talt så grenser slikt til juks etter mitt syn :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det er litt tøfft når litt av flua er ute av fokus mens f.eks man har fokus på hode og frembein.

Allikevel er det mye å hente og et håndholdt 60mm er faktisk ganske vanskelig når flua beveger seg kraftig hele tiden :)

Akkurat det er værre med en 100 mm eller større brennvidde. Jo høyere brennvidde jo mindre dybdeskarphet og jo raskere lukker trenger man for å ta håndholdt, i tillegg til at fokusen blir vanskeligere ved høy brennvidde. Men fordelen med større brennvidde er at man ikke trenger gå så nærme på nervøse innsekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...