Gå til innhold

Kola 2010 utsyr og tips


Carl-Martin

Anbefalte innlegg

Vi reiser inn 7.august. Regner med at myggen er sløv og treg da. Det var den i 2008 og var ikke plagsom. Husk varme klær. Været kan skifte fra stille, varme sommerdager til kaldt og vindfullt i løpet av timer. Tundraen er paddeflat og ingenting bremser hvis det først blåser opp.

Edit: Reiser du i august er vårfluer et must. Nå vet ikke jeg hvilken uke du reiser, men jeg skal ha med meg døgniser også. Ta med vadestav. Elvene er relativt brune. Kan være greit å ha når du skal vakle deg ut på glatte steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var inne i siste uka i juli og et par dager inn i august sist sommer. Vi hadde nesten ikke døgnfluer (men ikke reis uten døgnfluer, vi hadde en god del døgnfluer i uke 35 i 2008), og det var lite vak-aktivitet på dagtid, men det som virkelig var morsomt var nettene. Da vaket det intenst på svømmende vårfluepupper. Til tider svært krevende fiske med store ørreter som velter seg bare meter utenfor stangtuppen. Lønner seg å ha et godt utvalg av svømmepupper, Vi brukte Sømmepuppa, superpupper i forskjellige varianter (god suksess med noen med palmerhackle) og Klinkhammervarianter alle gjerne opp i str. 8. Noen ganger tok de på deaddrift, neste på bevegelse på flua, neste ikke i det hele tatt.

Utover dette gikk det i ulike typer caddiser og der handler det mer om hva man liker å fiske med (tror jeg) enn eksakt imitasjon, men det kan lønne seg å ha med en del større caddiser enn man ville hatt i Norge (str.6 og 8). Selv fisker jeg mye med Dyret og cdc-caddiser.  De funker både på vakende ørret og ved blindfiske. Det som er veldig bra med Dyret, er at den lager en veldig bra "plog" når det er behov for å stripe fluer (samt at den flyter godt).

Om du ikke er purist, så er det lurt å ha med noen streamere. Mudlere kan være bra, men også store svarte streamer. Kjør gjerne stor fart på inntrekkene om fisken ikke responderer på "vanlig" fart. Det vaker absolutt ikke hele tiden på Kola og blir det ruskevær kan det være mye action med en streamer. Noen brukte også nymfer og fikk litt på det.

Jeg er enig med Staffan i at en 6`er kan være basis stang dersom du bare skal bære på en stang, men jeg liker mye bedre å ha med meg to stenger. En 5`er med flyteline til tørrfluefiske og en 6`er eller 7`er  stang med f.eks "glassline" til streamerfiske.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan supplere Frode litt her, var med den uke 35 i 2008.

De dagene det var møkkavær og lite aktivitet fisket jeg med en #8 og synk 3 line.

Fluene var STORE og kom rett ut av lakseflueboksen min. En Sunray Shadow på ca 10 cm og en skikkelig oversized Kolbu killer funket bra.

Inntrekkene var ofte utrolig kjappe.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det jo til å leve med  :D Og det mens de andre sitter og furter og drikker øl i lavoen ;D Husk det hvis dere får dritvær.

Når jeg var der måtte vi bytte på å holde i stanga i lavoen så den ikke skulle brekke pga vinden.

Det er jo ikke noe videre typisk min flaks :P

Prøv også å stipe noen store FORT over, gjerne nedstrøms, hvis været blir for ille. Men hold musa unna stillene for da kommer gjedda og den vil vi ikke ha der oppe. Nå kommer sikkert robban ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Gleder meg mer og mer for hver dag!

Fått mange tips på fluer og etter som jeg skjønner er det ikke så stor forskjell fra ei stor ørretelv i Norge...Skal sørge får å ta med nok Streaking Caddis i hvertfall 8)

Går med en Loop Multi #5 med Loop Stream snøre, er på jakt etter en #7 stang å supplere med hvis det blir mye vind eller at det skulle skje et uhell med primærstanga.

Ellers står vadestav og nye støvler med Aquastealth såle på innkjøpslisten.

Det blir nok mer hehe....fluefiskere har en tendens til å være glad i fornyelse og gadgets....hvertfall er jeg det, uten at det blir noe mer fisk av den grunn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeopplevelsen er stort sett avhengig av to ting: "Vær" og "Det som sitter mellom øra". Foretrekker gruppa å sitte i lavvoen og bure med en øl+ en til +...osv, framfor å "materialisere" fisken blir nok resultatet deretter. Rett innstilling: Opp om morran, få unna frokosten og fiske til det blir mørkt vil gi resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeopplevelsen er stort sett avhengig av to ting: "Vær" og "Det som sitter mellom øra". Foretrekker gruppa å sitte i lavvoen og bure med en øl+ en til +...osv, framfor å "materialisere" fisken blir nok resultatet deretter. Rett innstilling: Opp om morran, få unna frokosten og fiske til det blir mørkt vil gi resultater.

Rett innstilling: Opp om morran, få unna frokosten og fiske til det blir mørkt vil gi resultater.

hmmm hørtes ut som laksefiske dette ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skal på min tredje tur til Kola til sommeren. Jeg har følgende råd:

Fiske utstyr:

- 5'er stang er standard. Reservestang kan evt være en 6'er eller 7'er. Jeg skal bruke 4'er i Litza i år og 5'er i Kharlovka. Splitcane kan være litt skjørt, en ørret knakk min 5'er splitcane stang ifjor... :rolleyes:

- Kvalitetsnelle må ikke undervurderes. Jeg anbefaler Abel

- 100 meter backing som sikkerhet for de store hølene i Kharlovka

- Fluer blir litt som i Norge. Døgnfluer i alle stadier str 16-12, Vårfluer i alle stadier str 16-8, Mygg str 20-16, Streamere str 6-4

- Fortom bør være fluorkarbon. Fortomspiss default 0,21. Evt 0,24 på streamer og 0,18 på fjærmygg.

'Backoffice utstyr':

- Goretex bukse og goretex sko til å ha i leiren (beskyttelse mot vær og mygg)

- Bushmill myggmiddel, får kjøpt på nettet til 200 kroner (tar en uke frakt fra Australia) Det har funket aller best

- 4 lag (helsetrøye, fleece, ull og goretex)

- Ull lue

- Hansker (f.eks SIMMS)

- Våtservietter og noen tørk toalettpapir i jakkelomma ;)

Min Litza rigg:

post-129-13949877427928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivind!

Har du hatt bruk for mygg til ørreten på Kola?

Frode

Ikke enda, men jeg har venner som har hatt mygg klekking der. Kommer litt an på hvilken uke man er der tenker jeg, best å være forberedt! Har hatt mye døgnflue og vårflue klekkinger derimot :D Mye små vårfluer på str 16 og 14 og døgnfluer på str 14...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg har jeg til gode å prøve men jeg har vært der bare to ganger og da litt ut i sesongen. Jeg har hatt god bruk for både døgnfluer og vårfluer. Tipper at en kan få bruk for mygg om en prøver noen av vannene i nærheten????

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Kom nettopp hjem fra min tredje tur til Kola. Her er pakklisten min som funker svært bra:

Pakkliste for Kola 2010

Klær:

- Goretex bukse

- Goretex jakke

- Goretex sko

- Tykk ull Stilongs

- Fleece bukse

- Ull sportstrøye

- Fleece genser

- Tykk Ullgenser

- 3 boxer shorts

- 4 par Ull sokker

- 2 t-skorter

- Tykk ull lue

- Simms hansker

- Caps

- Buff

- Simms genser med buff

- Tynt sportsundertøy bukse

- Simms sokker

Generelt utstyr:

- Sovepose

- Opplåsbart liggeunderlag

- Hodelykt (kommer an på sesongen)

- Bushman myggmiddel http://www.bushman-repellent.com ekstemt viktig!!

- Tannbørste

- Tannkrem

- Deodorant

- Håndkle

- Våtservietter

- Såpe

- Sammenleggbar kopp (til å drikke vann fra elva)

- Simms vanntett ’rumpetaske’

- Kamera

- Ekstra minnekort og batteri til kamera

- Kart og kompass

- Munnvann

- Whiskey

- Lappesaker for vadebukse

- Kikkert

- Multiverktøy

- Pass m/visum

- Klokke m/vekkeklokke funksjon

- Radar myggspray (til å ha i teltet for rask avliving av mygg og knott før man sovner)

- Antibakterie spray

- Walkie Talkie

- Lighter

- Simms dagsekk

- Hurtigmat m/varme fra www.aapnespis.no

Fiskeutstyr:

- Fiskevest med:

- Døgnflueboks

- Vårflueboks

- Nymfeboks

- Flueboks m/fjærmygg, diverse landinsekter og streamere

- 10 ferdig taperte fortommer 0,24mm (Akron heavy butt)

- 50m 0.18mm fluorkarbon spiss (Egor)

- 100m 0,21mm fluorkarbon spiss (Egor)

- 50m 0.24mm fluorkarbon spiss (Egor)

- Flytemiddel

- Ristepulver

- Krokutløser

- Fortomsklipper

- Snørerens

- Termometer

- Insektshåv

- Nappindikator

- Polaroid briller

- Vadebukse

- Vadesko

- AFTM 4 og 5 stenger, sneller, snører og backing (husk 100m backing!!)

- Håv m/vekt

- Fluebindeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...