Gå til innhold

Et sted hvor solen går ned


Sigve

Anbefalte innlegg

Javel shemales! I morgen bærer det av sted på tur igjen. Årets første med sovepose og telt. Ser ikke helt frem til eventuelle minusgrader, men samma fean! Morten viste bilder fra en tur han og en kompis hadde hatt for noen år siden. For å si det sånn så frister det veldig å binde noen nymfer for anledningen. Sånn just in case iallefall. Været ser ut til å bli utrolig digg. Nesten ingen vind og masse sol. Det blir nok en flott kveld for fjærmygg. Rødvinen står klar og sekken er nesten ferdig pakka. Stangtrekke er nystrøket og stanga polert :rolleyes:

Fruen er ute på fest for kvelden og jeg er hjemme alene med baby. Jeg ble fortalt at det heter ikke "å sitte barnevakt" når det er ditt egent avkom du sitter for. For tiden er de femenine sidene i kroppen min trykket ned i dypet. Kun enkle urinstinkt river i kroppen. Nei! ikke seksualinstinkt, men jaktinstinkt. Dette bli nok en flott tur. Må ikke glemme kamera :)

fortsettelse følger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den ørreten der har fått noen år "på baken" for å si det slik ;D

Den har et "voldsomt" digert hode i forhold til kroppen.

Du skulle ha sendt inn ei skjellprøve for å fått alderen på den der, tror egentlig at den var ganske gammel?

Men for all del, det var en fin fisk!!

Hvor mye veide den? Og hvor lang var den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den ørreten der har fått noen år "på baken" for å si det slik ;D

Den har et "voldsomt" digert hode i forhold til kroppen.

Du skulle ha sendt inn ei skjellprøve for å fått alderen på den der, tror egentlig at den var ganske gammel?

Men for all del, det var en fin fisk!!

Hvor mye veide den? Og hvor lang var den?

Den ble tatt fordi vi ikke hadde noe valg. Blødde ganske mye. Såvidt jeg husker - det er et par år siden nå - så veide den rundt 800 gram. Men som du sier, den kunne nok veid en del mer hvis den hadde fått leve. Fisken og bildet ble forøvrig tatt 1. mai helgen i 2008.

Må si jeg liker den erketypiske jærnaturen dette vannet ligger i.

post-2472-13949877437911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er jeg helt utkjørt etter denne korte turen. Det var knappe 40 minutter med klatring!? Ser nå at det har vært en lang vinter med litt for mange timer på sofaen.

Vi skulle kjøre inn en kjerrevei. For sikkerhets skyld skulle vi spørre om lov til å kjøre på bondens vei samt at det var greit om vi fisket og campet der.

Bonden var en hyggelig mann som sa vi kunne bare campe og kjøre på veien hans. Han var mer forundret over at vi hadde hørt om vannet vi ville opp til. Det ble en liten diskusjon mellom bonden og hans eldre far. Jeg fikk bare med meg bruddstykker av samtalen men skjønte at det handlet om fisk og dens størrelse.

Bonden fortalte at fisken forsvant på slutten av 70 tallet og at han og en annen grunneier hadde satt ut fisk igjen på 90 tallet. Denne hadde greid seg bra og hadde til og med klart å reprodusere seg.

Jeg bare digger når bønder skal illustrere ”flott pannefisk” med hendene og avstanden mellom håndflatene vokser til rundt 40 50 cm. Det er en del år siden at jeg skjønte at slike mål lett blir overdramatisert, men det var noe med disse 2 karene som fikk meg til å skjønne at fisken er større enn i andre vann rundt i området.

Vel oppe og telt ferdig rigget monterte vi stengene. Det blåste svakt fra nordvest. Vannet lå flatt foran oss. Vi ble sittende å speide etter vak. Kombinasjonen øl og vakspeiding er ikke feil. Været var utrolig flott til Jæren å være og ølet og vinen fikk litt høyere tempo.

Et og annet vak var der nå men ingen store som viste seg. Vak aktiviteten tiltok mer og mer etter som kvelden nærmet seg. Skulle vi spise litt måtte det skje nå før vannet tok helt av. Alt var duket for flott myggfiske.

Under middagen merket jeg noe som virkelig flyttet vann. Etterdønningene etter vaket satte store sår i den blanke vannfilmen. Noen meter lengre borte var den oppe igjen og etter noen sekunder igjen. Denne var svær.

Morten rigget seg klar med en klekker i størrelse 16. Jeg gikk noen meter lengre vekk og fant en flott vik. Bak oss hadde himmelen tatt fyr og det lille vi hadde hatt av vind stilnet helt og vannet speilte fjellene og det brune jærlandskapet. Det ble stille, nesten støyende stille. På vannet og. Den vakende fisken forsvant. Vi ble sittende litt til før vi måtte gi tapt til kulden og sulten på mer vin og øl. Det ble en flott kveld med de samme vitsene vi hadde fortalt før tørket kjøtt og vin fra kartong. I morgen blir det en ny dag.

Etter en natt med dårlig søvn våknet vi til sterk vind fra sør. Vi ble liggende i teltet å drikke kaffe. Vinden ristet i teltduken. Fluefiske i slik vind er sjanseløst. Vi tok oss god tid på frokosten, pakket stenger og telt og startet vandringen hjem. Årets første telttur var historie.

Bilder kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel shemales!

hehe... Årets beste trådstart på FFS dette her syntes jeg  ;D ;D ;D ;D ;D

Ser ut som dere hadde en fin tur. Skulle ønske jeg bodde på deres kanter nå. Var å sjekket vannet "mitt" i går, og der var det fortsatt is på halve sjøen  :'(  Ja, ja...Prøver til helgen uansett. Det blir i hvert fall som du sier: "årets første telttur" om ikke annet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for hyggelige komentarer :)

Yes Torben. Håper du kan noen nye vitser ;) Ikke lenge igjen nå til litt fiskelykke (eller mangel på) her i Rogaland :)

Nye lodd i morgen. Håper å finne noen døgnfluer eller kanskje mer mygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...