Gå til innhold

I rykk og napp - en fluefiskesesong helt på det jevne


.JB

Anbefalte innlegg

Tja, så sitter jeg her da og bestiller litt utstyr, leser innlegg, fluefiskeblogger og planlegger å skrive en bindeliste for vinteren. Venter også på en ny snasen flueboks fra England som skal fylles med det beste av hva jeg klarer å binde. Tenker at jeg kanskje skal ta meg en tur ut i sjøen i morgen, og at det nok blir en myggtur neste helg. Men likevel er alt på hell og sesongen er mer eller mindre over. Det ble fire elveturer med varighet fra 3-7 dager, en høyfjellstur, syv-åtte turer i marka så langt, ti turer i sjøen, også det så langt, noen nymfeturer i Lomma og en tur til akvariet i Drøbak. Og som jeg forutså, en fluefiskesesong helt på det jevne, i hvert fall hva fangstresultater angår. Men noen flotte ørreter ble det, og det holder egentlig lenge. For hva drivkraften egentlig er, har jeg lenge lurt på uten å finne noe godt svar. Jeg kan ikke peke ut noe og si at det er det sosiale, at det er de råe utrasene, den spektakulære naturen, kunsten å overleve i villmarken, de enorme ørretene, alt utstyret, ro i sjelen eller noe lignende, eller noe helt annet for den saks skyld. For det meste får jeg små og mediumstore ørreter i elver og vann på Østlandet. Men jeg fisker år etter år, og ser egentlig ingen annen ende enn den som en dag bare må komme. Mandag kveld, denne uken, kom jeg hjem fra min hittil siste fisketur. Middagen ventet. Kona fortalte om alt som hadde skjedd, turer med hesten, hva barna hadde fått av nye klær og at svigerfar hadde vært innom og skrudd opp ny seng til minstemann og masse annet som jeg også bare delvis fikk tak i. Plutselig stopper hun å snakke, og ser på meg:

- Jørn, se på meg når jeg snakker!

- Javel, er det noe... eller?

- Du er sånn hver gang! Du reiser en dag før du drar og kommer hjem en dag etter at du ankommer. Du er som i en boble. Du oppfører deg som om du ikke hører hjemme her. Skulle tro du hadde kommet hjem fra sykehuset etter en fødsel. Du er helt fjern! Det må da være mulig å riste av seg den fisketuren i bilen på vei hjem. Tre timer har du! Så lo hun litt og ristet på hodet og begynte å rydde av bordet.    

Jeg ble sittende og tygge på de siste kjøttbitene, mens jeg tenkte: Skulle blitt litt til. Prøvd en klekker.    

Jeg leste dette høyt for fruen. Håpet vel at det ville gi meg litt mer forståelse for min egen situasjon. "Det er sykt", svarte hun. Jeg er deverre redd hun har rett.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Satt å mimret litt i I Photo da denne karen dykket opp. Flotte minner med laaaange saklige diskusjoner. Fanget Jørn i det han lader opp et motangrep, verbalt selvfølgelig :)

Har selvsagt "bluret" bakgrunnen til det ugjennkjennelige sånn tilfelle noen hadde kjent det igjen. Vi fant nemlig ut at vi skal tilbake der neste år og vil ikke ha Heimdalsvatnet ødelagt av en hel haug copicats.

Klemz

Sigve

post-969-1394988224742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å mimret litt i I Photo da denne karen dykket opp. Flotte minner med laaaange saklige diskusjoner. Fanget Jørn i det han lader opp et motangrep, verbalt selvfølgelig :)

Har selvsagt "bluret" bakgrunnen til det ugjennkjennelige sånn tilfelle noen hadde kjent det igjen. Vi fant nemlig ut at vi skal tilbake der neste år og vil ikke ha Heimdalsvatnet ødelagt av en hel haug copicats.

Klemz

Sigve

Fant et bilde av samme mann jeg også :) Måtte self blure bakgrunn, med tanke på neste høst. Vannet vil vi self ha for oss selv :)

Vet ikke hva Jørn ler av på dette bildet, men det er sikkert pga et eller anna Sigve har sagt....Noe helt latterlig :)

[attachimg=1]

post-0-13949882247952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det i tur og orden: Har med 20 år i utlendighet fått noen tynne L'er her og der (mens ungdommen i Bærum får flere og flere tjukke...). Til bildene. Håret trekker seg bakover, prolapsen sitter i ryggen og tennene blir dårligere og gulere pga mye snus og kaffe. Hadde jeg vært hest hadde jeg blitt skutt.

Ja, ja. Jeg har i hvert fall oppdatert bloggen min, fluefiskefabler.com  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det i tur og orden: Har med 20 år i utlendighet fått noen tynne L'er her og der (mens ungdommen i Bærum får flere og flere tjukke...). Til bildene. Håret trekker seg bakover, prolapsen sitter i ryggen og tennene blir dårligere og gulere pga mye snus og kaffe. Hadde jeg vært hest hadde jeg blitt skutt.

Ja, ja. Jeg har i hvert fall oppdatert bloggen min, fluefiskefabler.com  ;)

Du er jo en mann i den beste alder ennå. Har noen år før du blir skutt ;D

Klemz

Sigve

Hva i helvete drev dere med på den hytta?????????????????????????????? ;D ;D ;D

For å være ærlig så er jeg ikke sikker :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det i tur og orden: Har med 20 år i utlendighet fått noen tynne L'er her og der (mens ungdommen i Bærum får flere og flere tjukke...). Til bildene. Håret trekker seg bakover, prolapsen sitter i ryggen og tennene blir dårligere og gulere pga mye snus og kaffe. Hadde jeg vært hest hadde jeg blitt skutt.

Ja, ja. Jeg har i hvert fall oppdatert bloggen min, fluefiskefabler.com  ;)

Beklager JB :)

Jeg fucka opp bildet slik at du skulle bli styggere. Jeg angrer.

her er orginalfila :) JB er NYE penere i virkligheten en hva jeg gjorde det til i mitt forrige bilde :)

Slik som dette ser han ut i virkligheten :D

Legger ut begge her til sammenligning :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-0-13949882258345_thumb.jpg

post-0-13949882259083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en skikkelig smell i dag. Kokehuene bak yr.no hadde bomma igjen og det blåste friskt. Tror det er andre turen i år jeg ikke ser et eneste vak. Ikke et lite plask inne i sivet en gang. Første gangen var i mai og da 80 % av vannet dekket av is. I dag var det bare vind, dødt og et totalt fravær av fugler som synger. At man finner en og annen rød flekk her og der gjør ikke høsten vakker i mine øyne. Jeg ser for det meste brune bregner og de er dritstygge. Hadde jeg stått på og rigget alt hva jeg har i boksen så hadde jeg nok hatt en sjanse på en liten tass, men jeg gadd ikke og sparer innsatsen til en dag som er litt finere. For jeg vet at høsten kan glimte til med sol og blikkstille, men det var ikke dagen i dag. Føler meg merkelig nok veldig på hugget til å være i slutten av september, så ferskvannstengene pakkes ikke vekk ennå. (Kanskje er det speilrefleksen som i hvert fall gjør det mulig å ta bilder av vind, med litt lang lukkertid).  Men etterhvert er det nok fjorden som lokker. Ikke fordi jeg er en ivrig saltvannsfisker, men bedre enn ingenting er det så absolutt.

[attachimg=1]

Vind i marka.  

post-2261-13949882328226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en fin blogg :D Regner med du forsatt oppdater fluefiskefabler.com frem over.

ø

Oh yes. Min fluefiskeblogg fortsetter, og jeg kommer nok til å lire av meg litt av hvert her inne også. Det er jo her det er sosialt!  ;)

Knall :) Liker måten du ord legger deg på.

ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...