Gå til innhold

I rykk og napp - en fluefiskesesong helt på det jevne


.JB

Anbefalte innlegg

JBs turblogg 2010.

Første bloggtur blir førstkommende helg, og satser deretter på jevnlige drypp fra en fluefiskesesong sånn helt på det jevne -  i fjorden, i skogsvann og i elver. Høyfjellsturer og diverse samlinger blir det også. Har kjøpt inn nytt kamera, men er ingen ekspert på eksponering, lyssetting og sånt. Men da er i hvert fall lista lagt. :rolleyes:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vurderte selv å ta turen oppover til de nevnte vannene idag, men kom opp noe annet som måtte prioriteres.. Hadde regnet med at det fortsatt lå is på vannene, er vel en uke igjen kanskje???

Uansett deilig å føle nærheten til vannene da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvilken forskjell noen høydemeter gjør når det ennå er kuldegrader om natta. En glemmer lett dette når linerla tripper rundt på tunet og blåveisen har fått selskap av hvitveisen. Trøster meg med at våren i år er mer lik en god gammeldags vår. Det gir forhåpninger. De sist åra har egentlig vært litt under normalt reint fiskemessig...

Fin skildring JB!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte selv å ta turen oppover til de nevnte vannene idag, men kom opp noe annet som måtte prioriteres.. Hadde regnet med at det fortsatt lå is på vannene, er vel en uke igjen kanskje???

Uansett deilig å føle nærheten til vannene da :D

Er nok isfritt på store deler av Triungsvann om en uke. Men stedvis er den forholdsvis tjukk med mye snø. Sommeren i Norge er KORT!

Hmmm, da var det litt lenger unna enn jeg trodde ja.. Har syklet oppover en del ganger i det siste, ligger bra med is og hard snø ganske langt ned.. Ligger langt ned forbi Abbortjern, jeg tar turen om Fossum på vei opp..

Hadde egentlig håpet det skulle ha gått nå, men får gi det en uke eller to før jeg prøver meg da ;)

Sommeren i Norge er ihvertfall ikke lang  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsdebuterte med fluestanga i skauen idag, her nede er nemlig vanna isfrie nå.  ;D  Så vak fra 2 forskjellige fisker, den ene møtte sin skaper idag...700g.  Fin start på sesongen det.  :)

Noen som har det ja ;)

Her får vi bite negler en uke eller to til  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvilken forskjell noen høydemeter gjør når det ennå er kuldegrader om natta. En glemmer lett dette når linerla tripper rundt på tunet og blåveisen har fått selskap av hvitveisen. Trøster meg med at våren i år er mer lik en god gammeldags vår. Det gir forhåpninger. De sist åra har egentlig vært litt under normalt reint fiskemessig...

Fin skildring JB!

:) :)

bjorni

Hei Bjorni! Ja, ble nok en gang overrasket over snømengden i marka. Det ser grønt ut på avstand, men under trærne ligger det fortsatt masse snø. Fint med en normal vår, men isfrie vann i mai er vel ikke å kreve for mye, når man bor så nærme Oslofjorden?  ;)

Hei,Jørn,fin tråd!

Har funnet snø i marka St.Hans . 8)

Det hadde vært uvanlig mye snø det året (i gamledager,da det var "normale" vintre ) og jeg veddet (med meg selv!) på at jeg skulle finne snø til St.Hans i Nordmarka.

Helga kom,og vi syklet inn fra Hammeren(startet fra Opsal,kunne jo ikke dra i Østmarka,det var ikke eksotisk nok for eventyrlystne guttunger :) ) og målet var vel Smalstrømmen,tenker jeg,havnet ofte der.

Ved Rottungen,der veien tar av mot Gåslungen og Modalen,kommanderte jeg stopp!(Og gutta stoppa! ;D )

Trillet vel hundre meter ned veien og banet meg fram mellom gjenstridige graner mot kløfta som lå dypest og mørkest til,brettet tilside grenene på 3 tette graner og der lå snøen,ikke mye,men dog....det var St.Hans. :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Like å iføre seg pene dameklær og høyhælte sko uten å være transvestitt!  Vel. Man trenger i hvert fall ikke rendyrke alt"

Hehehe, helt enig JB, en trenger ikke rendyrke alt. Og noe velger jeg ikke å tenke på en gang :). Fanatikeren bor i oss alle. Det er en liten jevel en ikke må gi lillefingeren! Men, oppdager av og til at han tar meg desverre. Har heldigvis ei kone som er flink til å si fra om slikt. Da blir det å gå noen runder med seg selv..., hun har som regel rett.

Uansett, fin avslutning på kvelden dette...

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsom og bra lesning dette Jørn. Du skriver ufattelig bra!!  :)

Og du. Jeg har aldri fisket med flue i sjøen. Nesten så jeg fikk lyst nå. Bare for å prøve liksom. Ingen trenger vel å kalle meg transves..... eh, sjøfisker av den grunn?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stian! Gjør så godt jeg kan, og er glad for words autokorrektur!  :)

Ikke så beskjeden nå Jørn, det kler deg ikke  ;D Det er ikke skrivefeil jeg sikter til, men måten det skrives på. Kunne leste en hel bok av dette!  :D  (Du skal få slippe å svare på denne. Det er alltid litt kleint ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Veldig bra saker, Jørn :D ...... lurer forresten på om overskriften kommer til å bli endret når det drar seg mot sesongslutt :D

Time will sikkert show :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kjent ut det stedet der  ;)

Når på døgnet var du der??

;) 1830 -2100. Droppet den siste drøye timen med montananymfing i dag. Kona hadde disket opp med reker & pils, så jeg løp hjem.  ;D

Da er det bare å ta beina fatt ja  ;)

Tenkte meg en tur dit imorgen, men blir nok noe tidligere..

Har ikke vært der i år, ligger det noe sne igjen i høyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kjent ut det stedet der  ;)

Når på døgnet var du der??

;) 1830 -2100. Droppet den siste drøye timen med montananymfing i dag. Kona hadde disket opp med reker & pils, så jeg løp hjem.  ;D

Da er det bare å ta beina fatt ja  ;)

Tenkte meg en tur dit imorgen, men blir nok noe tidligere..

Har ikke vært der i år, ligger det noe sne igjen i høyden?

I skitraseene er det fortsatt snø, men det begynner å hjelpe. Vaket faktisk mer i går enn i dag, men absolutt verdt en tur. Virker som fiskestørrelsen er på vei oppover, og kondisjonen er god. Lover godt for vespertinaukene.  ;) PS! Den som glapp i går var meeeget stor til dette vannet å være.

Akkurat kommet hjem fra et døgn i marka, dog litt lengre nord.. observerte Vespertinaklekking for en time siden på rund 350 moh.. desverre blåste det som pokkern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra et døgn i marka, dog litt lengre nord.. observerte Vespertinaklekking for en time siden på rund 350 moh.. desverre blåste det som pokkern :P

Den jævla vinden ja  :P

Var plenty av fjærmygg idag, men ble aldri noe særlig fart på fisken. Vinden ødela en del, men mistenker at kveldingen idag kan bli bra! Sola sto på når jeg dro, og vinden løyet..

Et par fine vak, dog utenfor kastehold :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.-15. mai: En mygg i havet

Det gjelder å finne utfordringer som er store nok. Uten at de nødvendigvis blir for store selvfølgelig. Er du av typen som ikke kjenner grenser, så har jeg et forslag: Finn deg en passe stor innsjø, gjerne på et par og førti kvadratkilometer, og sats på å ta noen store myggvakere på tørt. For å være grei, så skal jeg gi deg lov til å ha en plan B. Har du ikke en sjø i nærheten så sett deg på Hallingdalsekspressen og hopp av på Statoil ved Hallingdalsporten. Sjøsett bellyboaten og fisk deg sørover. Etter noen dagers padling kan du ta bussen hjem igjen fra Noresund. Bon voyage! Fullt så ille var det ikke, men følelsen av å være ute på noe av det samme slo meg da jeg rodde rundt på Hajeren i en pontongbåt og søkte etter vak. Misforstå ikke. Det var absolutt en fin tur og det var gøy å prøve denne farkosttypen for første gang (til utlåner kan jeg røpe at den er like hel). Men ærlig talt så vet jeg ikke helt om dette traff meg. I hvert fall ikke i hjertet. Hadde det vært på et tidspunkt da det klekket godt med vespertina eller vulgata, så hadde kanskje følelsen av håpløshet blitt noe dempet. Men en ting er å avsløre en patruljerende ørret som plukker innsekter langs land eller noen meter utpå. Noe annet er det når man selv patruljerer rundt og leter etter andre som patruljerer på en svær sjø. Man blir fort fristet til å patruljere litt vel mye selv, og man blir selv sin egen utfordring. Der borte ser det lovende ut! Nei der borte! For ikke å snakke om inne i den vika der. Så der rodde vi rundt til vi endelig fant noen som vaket på mygg på speilblank flate. Men så blir man fristet til å padle litt nærme, for så å gjøre noen bevegelser med årer eller svømmeføtter for å posisjonere båten for kast. Da vaker det plutselig litt lengre bort og deretter enda lengre bort og man følger etter, helt til man innser at fisken er skremt. Og når man husker rådet om å la fisken vake mot deg, så begynner det å blåse og når det løyer igjen, ja da har vår venn funnet det for godt å sture på bunn. Eller kanskje den har funnet seg en annen vik å vake i? Ikke vet jeg, for til slutt ble det nok av farkostmanøvrering. Men, tenkte jeg, da kjører vi på noen svarte synkefluer, og ser om vi kan få napp. Kanskje er den i bettet på libeller, som dem sier. Nei, ikke det heller. Hva med en kaffe på land og prat om klekkingene som kanskje kommer? Heller det. Så tenker man at man sikkert hadde lykkes om man hadde rigget en to-tre stenger med forskjellig oppsett og arbeidet systematisk og målbevisst. Og selv når det dagen etter er elendige forhold, så kommer tankene igjen. Ja, at kanskje man skal gå i gang. Jobbe mer med sakene altså. Systematisk, med klare tanker, strategier og oppsett som er tilpasset alle tenkelige og utenkelige forhold. Ja, kanskje fire-fem forskjellige oppsett som passer for innsjøer på 400 m.o.h. i midten av mai, vak eller ikke. Sånn som proffene gjør. De gutta som får fisk samme rakker’n, med synkeliner og rigger med både to og syv fluer. Men der kjenner jeg at det stopper fullstendig opp. Jeg blir nesten litt kvalm av å tenke på det. Må la det ligge. Grensen går så definitivt der et sted. Nymfefiske i elv er ikke det minste eksperimentelt i en slik sammenheng. Det er relativt logisk å fiske med noe som danser langs bunnen når ørreten plukker nymfer og larver. En elv kan man også lese, og man får fort troen på et fin strømkant, foran og bak steiner, en dyprenne og en yttersving. Men i en sjø så blir alt stort, usikkert og et gedigent sjansespill med dårlige odds. Spesielt for en amatør som er glad i klekkinger, vak, et lite oversiktlig markavann eller en elv. Det er noe med å holde seg til plan A og ha en plan B. En backup i fall det kniper. Men plan C, D og E lar jeg ligge. Til det er jeg for glad i colombianske kaffe, løsprat, en god natts søvn i telt og tanken om at jeg har et slags grep om det hele. Relativt sett, og innenfor rimelighetens grenser.

Ved den grunna der ser det lovende ut!

[attachimg=1]

Eller kanskje der borte?

[attachimg=2]

Patruljerende fisker

[attachimg=3]

God kaffe. Det eneste sikre.

[attachimg=4]

post-2261-13949878483789_thumb.jpg

post-2261-13949878484624_thumb.jpg

post-2261-13949878485095_thumb.jpg

post-2261-13949878485575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

25. mai: Mens leken er god

Vært noen fine dager nå, men jeg orker ikke å skrive og legge ut rapporter. Det var greit med et forsøk, men jeg kjenner at det ikke gir mening "å fiske for nettet". Kommer tilbake med noen rapporter fra turene som betyr noe, om jeg får skrivekløe.  ;)

Det er synd Jørn, men skjønner deg godt. Selv skriver jeg ingenting fra mine turer av 2 grunner:

1. Fisken/fisket er sjelden revolusjonerende.

2. Jeg skriver ikke så bra som f.eks. deg. Har ikke engang en klar formening om når jeg bør bruke komma  :)

Men jeg håper du kommer sterkere tilbake. Alltid moro å lese dine skildringer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha...Høres bra ut!! Men håper virkelig dette Larsoglars-greiene ikke blir den nye trenden. Men bare blir/er ment som ett humoristisk innslag i en verden mettet av fluefiskefilmer, blogger og forum. Der alt dreier seg om tørrfluespisende ørret på 3+.

I morgen tar jeg en natt alene i marka. Befriende vekk fra tulleriet, som b.la. Larsoglars bloggen har blitt et trist eksempel på.  

Du er vel ikke bare bitter vel? For at du ikke har venner som blir med deg i marka og fisker? Å dra slukøret til skogs alene for å fiske, føle seg rar, være alene om det i verden. Ikke alltid like greit det  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...