Gå til innhold

Jakt-/ Fjellstøvler


Helge Antonsen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nye høye jakt/fjellstøvler i år !

Har nå sittet å lest gjennom en gammel tråd, men det er et par år siden siste innlegg.

Prøver meg da på en ny tråd.

Føttene mine har nå prøvd å venne seg til et par La Sportiva Elk i et par år nå,

men nå har jeg gitt opp, unner dem ikke mere pinsler og blemmer.

De ble umiddelbart solgt på finn etter at jeg kom hjem fra fjordårets tur.

De var visst en testvinner det året jeg kjøpte dem.

Trenger nok en støvel som er bredere i lesten enn denne.

Før det brukte jeg Meindl i mange år. En drøm for føttene  :) :)

Finner desverre ikke samme modellen igjen.

Har kikket på følgende modeller:

-Meindl Performance

-Crispi Hunter

Ser at Meindl støvlene selges billig i flere butikker, er det blitt et "billigmerke" de senere år,

eller er det rett og slett bare mulighet for et godt kjøp ?

Fordeler/ulemper med forede, uforede støvler (har også kikket litt mot Lundhags)?

Kom gjerne med tips og erfaringer overnevnte eller andre modeller !

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det aller viktigste er jo passformen. Passer de ikke når du prøver dem i butikke så vil de sjeldent "gå seg til"

Mine favoritter er Gronell. Har 2 par 1 med for og 1 uten. Crispi Htg hunter er også verdt å prøve. Har forsøkt Alfa og Varg men de passer rett og slett ikke. På xxl har de en kunsti sti med steiner, faktisk veldig smart å teste forskjellige fotsillinger, da merker du fort om det "funker". Det verste er om tærene støter mot skotuppen når du går i nedoverbakke. Det blir fort et lite helvete å gå med Så betyr bruksområdet mye. Skal du jakte i skogen med lett oppakning setter det lite belastning på støvel/fot. Skal du derimot på en ukes tur i f.eks steinura i Børgefjell med 20 kg på ryggen, ja da bør du ha støvel god støtte og relativt stiv såle. 

Generelt så er støvler produsert i sydeuropa små i størelsen og med smal lest. Alfa er for Norske "flytebrygger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tekniske forhold man skal ta hensyn til når man velger sko, som er forholdsvis enkle å diskutere, men en viktig faktor, som også er personlig, er passform.  Jeg brukte diverse modeller fra La Sportiva, deriblant var jeg innom Elk ( det ble bare noen turer). de siste to årene har jeg brukt Scarpa Ladakh GTX (http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-ladakh-gtx-fjellsko-5307.aspx) og er svært fornøyd. Jeg har smal fot, og disse er helt glimrende for meg. Har man bred fot, og lenge siden man klipte tåneglene, er kanskje ikke dette den riktige.  Legger man noen hundrelapper inn i en god innersåle, så kan man gå mange timer uten av skoene er problemet.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tekniske forhold man skal ta hensyn til når man velger sko, som er forholdsvis enkle å diskutere, men en viktig faktor, som også er personlig, er passform.  Jeg brukte diverse modeller fra La Sportiva, deriblant var jeg innom Elk ( det ble bare noen turer). de siste to årene har jeg brukt Scarpa Ladakh GTX (http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-ladakh-gtx-fjellsko-5307.aspx) og er svært fornøyd. Jeg har smal fot, og disse er helt glimrende for meg. Har man bred fot, og lenge siden man klipte tåneglene, er kanskje ikke dette den riktige.  Legger man noen hundrelapper inn i en god innersåle, så kan man gå mange timer uten av skoene er problemet.

Morten

Jeg vil si at jeg har en normal, til bred fot.. Har hatt flere par Scarpa Ladakh GTX, og er kanonfornøyd.. Aldri prøvd en støvel som sitter bedre, på min fot..

Dette var også en testvinner for noen år tilbake!

Men som det er nevnt tidligere i denne tråden: Prøv mange støvler, til du finner en som passer din fot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

"Bevern" er også en knall støvel ja  :)

Her er det viktig å passe på å ikke komme over en gammel modell på tilbud! Det er gjort noen vesentlige utbedringer på de siste modellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er støvler produsert i sydeuropa små i størelsen og med smal lest. Alfa er for Norske "flytebrygger"

hehe....Denne så jeg ikke før nå  :) Kanskje derfor jeg er så fornøyd med alfa. Jeg har hobbit-bein. Bare bitte litt mindre hår på dem  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bevern" er også en knall støvel ja  :)

Her er det viktig å passe på å ikke komme over en gammel modell på tilbud! Det er gjort noen vesentlige utbedringer på de siste modellene...

Mine ble kjøpt for 3 år siden. Og de var det definitiv ikke tilbud på...  :-\  Dyre, men verdt hver krone i etterkant  :)

Er som sagt kjempefornøyd. Og har det kommer forbedringer etter dette Pete så hold kjeft!!  >:(  Da blir jeg sikkert plutselig litt missfornøyd og mååå ha seneste modell  :-\ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bevern" er også en knall støvel ja  :)

Her er det viktig å passe på å ikke komme over en gammel modell på tilbud! Det er gjort noen vesentlige utbedringer på de siste modellene...

Mine ble kjøpt for 3 år siden. Og de var det definitiv ikke tilbud på...  :-\  Dyre, men verdt hver krone i etterkant  :)

Er som sagt kjempefornøyd. Og har det kommer forbedringer etter dette Pete så hold kjeft!!  >:(  Da blir jeg sikkert plutselig litt missfornøyd og mååå ha seneste modell  :-\ ;)

Haha, da skal jeg ikke si noe mer  :-X

Kan hende du akkurat kjøpte etter en av de største forbedringene (i mine øyne da)  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  :)  Blir litt mye OT her, eller kanskje ikke heller... Uansett. Tror jeg husker så smått at det var siste modell den gangen da jeg kjøpte dem. At de hadde forrige modell på tilbud (villmarksbutikken på Jessheim). Men at selgeren der overtalte meg til å kjøpe de nyeste til full pris... Husker ikke hvorfor. Var det noe med goretex-plassering inne i skoen? Eller sålen tror jeg det var noe med også... Pro grip??  :rolleyes:  Uansett. Fornøyd er jeg læll  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har modellen som kom etter en av de elementære oppgraderingene.. De tidligere modellene hadde skinnet på forfoten lagt under skinnet på hælkappen.. Dette førte til at du fikk en kant litt bak midten på støvelen, som hang seg opp / fikk mye juling av alt du måtte komme borti..

Mao. hvis du dro hånden langs siden av støvelen (forfra og bakover) støtte du på kanten på skinne fra hælkappen.. Hvis du gjør det samme på dine, vil du merke at det her går et hakk "inn" istedenfor "ut".. På den aller nyeste modellen er også hælkappen, samt "skjøten" dekket av beskyttende materiale..

Flere andre viktige oppgraderinger: Mye bedre passform (tettere fit), og som du nevner ny såle..

Ps. Vet ikke om beskrivelsen her ga noen som helst mening  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Crispi Hunter hvis den passer bra på foten din. Har hatt den i fire år og er veldig fornøyd! Gummikant rundt hele skoa gjør den veldig slitesterk. Eneste minus er litt hard såle som er blitt litt glatt på sleipt underlag de to siste årene... Men det er mulig det er en annen type Vibram såle nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Crispi Hunter hvis den passer bra på foten din. Har hatt den i fire år og er veldig fornøyd! Gummikant rundt hele skoa gjør den veldig slitesterk. Eneste minus er litt hard såle som er blitt litt glatt på sleipt underlag de to siste årene... Men det er mulig det er en annen type Vibram såle nå?

Mener at denne sålen er byttet ut for ikke altfor lenge siden.. Er vel Vibram Super Grip på dagens modell, mulig jeg tar feil her..

Den gummikanten rundt støvelen burde vært standard på mange lignende støvler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Gore-Tex støvler er mitt råd nr. 1. Ikke mange leverandører som leverer skikkelige lærstøvler lengre, men Varg har både Isogaisa og Rastegaisa modellene. Jeg har Isogaisa på 4-5 året og kjøper gjerne det igjen. Lundhags har jeg også hatt.  Kjenner ikke de nye modellene, men jeg hadde Oxblod et eller annet. Litt stiv lest, men skoen holdt i 10 år på rypejakt. Bever pro har jeg også hatt. De holdt vel kun i 2 år og kjøper aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

Har motsatt erfaring med Alfa enn deg Stian35. Riktignok het modellen Alfa Bever.  Goretex membran punkterte etter vel 1 år, uten at sålen var nevneverdig slitt. Punktert membran=ubrukelig støvel, samme hvor mye du prøver å sause de  inn med allslags preparater. Prøvde å bytte, men det ble blankt avvist. Støvlene var forsåvidt greie, men noe tunge. Med slik service kommer jeg ALDRI til å kjøpe Alfa støvler igjen..NEVER!

:( :(  >:( >:(

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Bever fungerer greit....mye erfaring med de...

Andre gode alternativ er Lundhags støvler....spesielt hvis du ikke ønsker gore tex...husk at gore tex støvler er nesten umulig å få tørket på tur dersom de først blir gjennomvåte...så hvis du skal på lengre turer hadde jeg droppet gore tex...3-4 dager i bløt myr, så er de våte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

Har motsatt erfaring med Alfa enn deg Stian35. Riktignok het modellen Alfa Bever.  Goretex membran punkterte etter vel 1 år, uten at sålen var nevneverdig slitt. Punktert membran=ubrukelig støvel, samme hvor mye du prøver å sause de  inn med allslags preparater. Prøvde å bytte, men det ble blankt avvist. Støvlene var forsåvidt greie, men noe tunge. Med slik service kommer jeg ALDRI til å kjøpe Alfa støvler igjen..NEVER!

:( :(  >:( >:(

bjorni

Dette er den gamle utgaven, som nå er betydelig forbedret..

Skjønner godt at man mister tilliten til produsent ved slike erfaringer, men kan forsikre deg om at den nye modellen er et helt annet produkt  :)

Til trådstarter:

Det vil aldri finnes en støvel som passer oss alle! Finn en kvalitetsstøvel som passer foten din, så er mye gjort :) Personlig er jeg glad i Scarpa, mest pga at passformen passer meg perfekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Gore-Tex støvler er mitt råd nr. 1

Dette rådet fikk jeg også. Selgeren i butikken sa noe annet. Gore-tex`en ligger mellom lagene og er derfor bortimot umulig å slite ut før evt. støvelen er helt utslitt, mente han. Og enn så lenge må jeg si meg enig  :)

Fikk med noe spesiellt smøremiddel for gore-tex støvler også da jeg kjøpte skoene. Dette har jeg ikke brukt enda. Har faktisk aldri behandlet skoene enda. Læret ser tørrt ut, så jeg må vel gjøre det snart. Uansett, skoene er like tett og puster godt. Har som sagt tidligere aldri opplevd å bli klam/bløt på bena av dem. Og har brukt dem mye de 3 årene jeg har hatt dem. Bruker dem ikke bare på fiske/jakt, men også så fort jeg skal utenfor døren med barna, hente ved osv...

Bjorni Får håpe mine holder lengre enn det. Vil nødig prøve meg på den kundeservice`en...  :-\  Forholdsvis tunge er dem, men det er vel de fleste sko av denne typen?

Pete Virker heldigvis som at jeg har nyeste modell ja. Skinnet forfra ligger høyere/utenfor hælkappen  :D (men hvordan i all verden klarte de en gang å lage det motsatt?? Sunn fornuft vil si at det kan bli kræsj. Men på en annen side. Militærstøvelen har vel også denne ovelappen feil vei..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Gore-Tex støvler er mitt råd nr. 1

Dette rådet fikk jeg også. Selgeren i butikken sa noe annet. Gore-tex`en ligger mellom lagene og er derfor bortimot umulig å slite ut før evt. støvelen er helt utslitt, mente han. Og enn så lenge må jeg si meg enig  :)

Fikk med noe spesiellt smøremiddel for gore-tex støvler også da jeg kjøpte skoene. Dette har jeg ikke brukt enda. Har faktisk aldri behandlet skoene enda. Læret ser tørrt ut, så jeg må vel gjøre det snart. Uansett, skoene er like tett og puster godt. Har som sagt tidligere aldri opplevd å bli klam/bløt på bena av dem. Og har brukt dem mye de 3 årene jeg har hatt dem. Bruker dem ikke bare på fiske/jakt, men også så fort jeg skal utenfor døren med barna, hente ved osv...

Bjorni Får håpe mine holder lengre enn det. Vil nødig prøve meg på den kundeservice`en...  :-\  Forholdsvis tunge er dem, men det er vel de fleste sko av denne typen?

Pete Virker heldigvis som at jeg har nyeste modell ja. Skinnet forfra ligger høyere/utenfor hælkappen  :D (men hvordan i all verden klarte de en gang å lage det motsatt?? Sunn fornuft vil si at det kan bli kræsj. Men på en annen side. Militærstøvelen har vel også denne ovelappen feil vei..)

Nja, det er vel ikke riktig det butikkmannen sa. Ja, membranet ligger åpenbart mellom skinn og foret, men membranet vil etterhvert punktere på grunn av de store påkjenningen en sko har under bøying. Membranet er nok slitt ut faktisk lenge før skinnet.

Når det er sagt har jeg også Bevern, og meget godt fornøyd! Eneste jeg behandler med er sort Kiwi. Skosmøring og polering er faktisk utrolig viktig for å få vannet til å prelle av slik at det ikke absorberes av skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Gore-Tex støvler er mitt råd nr. 1

Dette rådet fikk jeg også. Selgeren i butikken sa noe annet. Gore-tex`en ligger mellom lagene og er derfor bortimot umulig å slite ut før evt. støvelen er helt utslitt, mente han. Og enn så lenge må jeg si meg enig  :)

Fikk med noe spesiellt smøremiddel for gore-tex støvler også da jeg kjøpte skoene. Dette har jeg ikke brukt enda. Har faktisk aldri behandlet skoene enda. Læret ser tørrt ut, så jeg må vel gjøre det snart. Uansett, skoene er like tett og puster godt. Har som sagt tidligere aldri opplevd å bli klam/bløt på bena av dem. Og har brukt dem mye de 3 årene jeg har hatt dem. Bruker dem ikke bare på fiske/jakt, men også så fort jeg skal utenfor døren med barna, hente ved osv...

Bjorni Får håpe mine holder lengre enn det. Vil nødig prøve meg på den kundeservice`en...  :-\  Forholdsvis tunge er dem, men det er vel de fleste sko av denne typen?

Pete Virker heldigvis som at jeg har nyeste modell ja. Skinnet forfra ligger høyere/utenfor hælkappen  :D (men hvordan i all verden klarte de en gang å lage det motsatt?? Sunn fornuft vil si at det kan bli kræsj. Men på en annen side. Militærstøvelen har vel også denne ovelappen feil vei..)

At de klarte det, er i mine øyne ikke mindre enn en stor designfeil.. Men det var mye rart med de støvlene av den generasjonen da..

Ville ha behandlet støvlene hvis jeg var deg, mest for å få skinnet mykere og derav støvlene mer behagelige.. Jeg (prøver) å vaske støvlene mine og smøre dem hver gang de brukes.. Klart det finnes en del ganger jeg ikke gjør det, men jo oftere jo bedre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

Har motsatt erfaring med Alfa enn deg Stian35. Riktignok het modellen Alfa Bever.  Goretex membran punkterte etter vel 1 år, uten at sålen var nevneverdig slitt. Punktert membran=ubrukelig støvel, samme hvor mye du prøver å sause de  inn med allslags preparater. Prøvde å bytte, men det ble blankt avvist. Støvlene var forsåvidt greie, men noe tunge. Med slik service kommer jeg ALDRI til å kjøpe Alfa støvler igjen..NEVER!

:( :(  >:( >:(

bjorni

Min erfaring med Alfa's kundeservice er i samme gate som deg Bjorni. Sålene mine løsnet 2 ganger. Den andre gangen de løsnet, kasserte jeg hele driten. En annen sak som du nevner: en punktert membran er lik en ubrukelig støvel. Du blir alltid våt uansett hvor mye du smører læret.

Jeg vil mye heller ha fullærstøvler, som jeg (nyinnkjøpt) sauser inn med fett og legger noen timer i steikeovnen på 50 gr.C til fettet har trukket godt inn. DET holder vannet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...husk at gore tex støvler er nesten umulig å få tørket på tur dersom de først blir gjennomvåte...så hvis du skal på lengre turer hadde jeg droppet gore tex...3-4 dager i bløt myr, så er de våte....

Et VELDIG godt poeng Carl Martin! Nok et argument for fullærstøvler fra Lundhags eller Varg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Virker som det er med støvler som med liner, like mange svar som det er merker/varianter  ;D

Uansett. Med fotballspillerankler (leddbånd i anklene som har dobbel lengde av det de burde være) utgår lundhags, M-77 ol. pga. støtten. Etter en dag i skogen så anklene ut som på 90 år gamle kjærringer med koldbrann og dårlig blodomløp. Derfor ble det solide sko med god støtte.

Har ennå ikke opplevd at skoene har blitt gjennombløte. Ikke plompet med dem og kan ikke skryte på meg å ha gått 4 dager i strekk i bløt myr. Etter 2 dager i bløt myr er jeg nok såpass pinglete at jeg hadde prøvd å oppsøke tørrere/fastere terreng. Gått høyere opp i berg-/fjellsidene el.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange ønsker seg støver som gir god støtte, men det kan ha sine ulemper også.  Har hatt en del støvler, bl.a. to generasjoner av Alfa Hjerkinn.  Den første generasjonen ble av noen kritisert for å bli slaskete med tida og gi for lite støtte.  Den siste generasjonen er annerledes, veldig lik Bever Pro..bare høyere skaft.  Jeg liker ikke disse...liker ikke å ha følelsen av å gå rundt i skauen med slalomstøvler.  De er blir store, tunge, stive....i motsetning til de gamle..som jeg ikke merket at satt på beina i det hele tatt.  Vi har nok forskjellige preferanser m.t.p. støvler...selvfølgelig avhengig av bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/

"Bevern" er også en knall støvel ja  :)

Her er det viktig å passe på å ikke komme over en gammel modell på tilbud! Det er gjort noen vesentlige utbedringer på de siste modellene...

Dette er jeg ikke helt enig i. Byttet ut mine snart 8 år gamle Alfa for ett år siden i den nye Berver'n. Må si jeg syns den gamle hadde bedre passform. Snorefestene ved ankelen er litt feil vinkla på den nye støvelen, etter min oppfatning, men ellers sitter støvelen som en drøm på mine føtter.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...