Gå til innhold

Loop med nettbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg trur ingenting Tmags, det er det presten som gjør. Men det kan fort bli en spesiel utvikling med et ledd mindre.

Tipper det kan bli vanskelig å supplere med for. ex akuttfortommer på hjørnet hvis alle må følge etter i framtiden.

Litt trist å stå på flyplassen i Alta i framtiden med knekt stang også. Man kan liksom ikke skaffe nytt på e-post!!

Personlig krysser jeg fingrene for at butikker og leverandører beholder et godt samarbeid til etter at jeg ligger under torva iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om leverandører jeg. Men du er nok inne på at det blir en vrien konkurransesituasjon ja...

Det er vel denne situasjonen som gjør at spørsmålet om trend som du stiller er betimelig. Nei.. håper ikke det lykkes med et slikt opplegg. Men har vel tenkt inni meg i de siste årene at noen kunne starte opp med slik formidling.

Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av gutter  :D Om dere håper eller ikke at konkurrenten deres lykkes med noe er en sak, og å spekulere på et forum om hva en konkurrent gjør når man selv er tilknyttet et merke er en annen  :D Men for å være litt saklig, merk, det er butikkpriser på Loop sin site.

Dette vil på ingen måte berøre butikksalget i f.eks. Norge. Det er fortsatt både enklere, billigere og lettere for fluefiskere å handle hos den lokale fluefiskebutikken sin på hjørnet. Ingen butikker bekymrer seg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av gutter  :D Om dere håper eller ikke at konkurrenten deres lykkes med noe er en sak, og å spekulere på et forum om hva en konkurrent gjør når man selv er tilknyttet et merke er en annen  :D Men for å være litt saklig, merk, det er butikkpriser på Loop sin site.

Dette vil på ingen måte berøre butikksalget i f.eks. Norge. Det er fortsatt både enklere, billigere og lettere for fluefiskere å handle hos den lokale fluefiskebutikken sin på hjørnet. Ingen butikker bekymrer seg for dette. Loop Evotec fikk terningkast 6 i nyeste Alt om Fiske, så det selger som hakka møkk i butikkene - i Norge også.

Men hvorfor gjør de det da?

Edit: Jeg er sponset så til de grader av Grønnbeg sport. Jeg får en million i året pluss at kona hans kjører meg til jobb og smører niste til meg hver dag :)

Måtte bare si de så ingen lurte mine hensikter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne egne satsningen har vel så definitivt skapt en del bråk i Sverige i alle fall... Flere ganske store forretninger har sagt opp avtalen med Loop fordi de føler at Loop bryter avtaler de tidligere har inngått.

Det er interessant, men kanskje ikke spesielt hyggelig å følge fluefiskeutstyrsbransjen for tiden - redusert salg fører til fusjoner, avvikling, og kreative forsøk på å skape overskudd. Ingen fet bransje for tiden. Når krybba er tom bites hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går brangsjen så dårlig da? Har folk så mye mindre penger? Er ikke renta lav og kjenner dere så mange arbeidsledige personer?

Dette er ikke forsøk på noe ledene spørsmål! Jeg bare lurer. Når du leser her inne er det ikke måte på hva folk har og handler ???

Er det netthandel i fra utlandet som utløser slike krampetrekninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at det er en betydelig grunn til at dette valget gjøres fra produsenten sin side. Men tro ikke at andre produsenter ikke er inne på samme tanke. Jeg tror de fleste produsentene(Guideline, Orvis, Sage osv) vil gjøre det samme og har tenkt det i lengre tid. Dette vil nok være en strategi som kanskje eksistensielt behøves for framtiden. Og som andre her inne påpeker, det er samme pris som i butikk, så sånn sett er det ikke noe lureri det dreier seg om. Salgsevnen burde dessuten være bedre i en butikk, da kunden fysisk sett er tilstede og du kan argumentere i øst og vest. Dette kan ikke være ødeleggende for butikkene, ikke etter hva jeg kan forstå. Jeg ville nok gjort det samme om det hadde vært jeg som styrte skuta. Det gir nok også Loop større mulighet til profilering og markedsføring, da de forhåpentligvis vil kunne ha større fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av gutter  :D Om dere håper eller ikke at konkurrenten deres lykkes med noe er en sak, og å spekulere på et forum om hva en konkurrent gjør når man selv er tilknyttet et merke er en annen  :D Men for å være litt saklig, merk, det er butikkpriser på Loop sin site.

Dette vil på ingen måte berøre butikksalget i f.eks. Norge. Det er fortsatt både enklere, billigere og lettere for fluefiskere å handle hos den lokale fluefiskebutikken sin på hjørnet. Ingen butikker bekymrer seg for dette. Loop Evotec fikk terningkast 6 i nyeste Alt om Fiske, så det selger som hakka møkk i butikkene - i Norge også.

For det første, hadde ikke mine meninger over her noe om hverken ønske om suksess eller fiasko. Det handler om salgsstrategier! Å begynne å trekke inn sverting eller ikke her synes jeg er tøvete.

Som Tya sier. De leverandørene som ikke tenker på hvordan ting kan se ut i framtiden er vel strengt tatt dumme. Jeg regner med at også den leverandøren som backer opp meg også gjør det. Nå er ikke jeg i leverandørleddet som jeg regner med at Andre heller ikke er i Loop.

Jeg viste til at jeg er litt skeptisk hvis det skal gå denne veien. Det er jeg uansett leverandør som gjør det. Man trenger ikke være rakkettforsker for å forstå hva som vil skje hvis mange går samme veien? Man skjønner jo glatt at hele avansen går til lageret med slikt salg. Marginene vil være mye større og mulighetene for å stunte pris likeså ( snakker framtid nå). Da tipper jeg butikkene blir stående med skjegget i postkassa og etablere enda mere rene klesbutikker (damene må jo prøve varene ;D). Det er da mine dystre spådommer lengre oppe kan bli en realitet. Dette er noe det har vært snakk om lenge i bransjen vet jeg... jeg har da alltid sagt at jeg ikke ønsket at det skal gå denne veien. Derimot tror jeg mitt da eventuelle ønske om fiasko ikke blir en realitet. Dette er jo innlysende mange positive ting for leverandørene med ei slik ordning - uten å gå innpå de her.

Jeg lever overhodet ikke av å selge fiskeutstyr. Jeg lever av å være lærer....og av å spise mat :) Men jeg brenner for fluefiske i hver en krok. Derfor gidder jeg ikke å smugreklamere for mitt utstyr eller smugkritisere andre. Tre av mine 6-7 bestevenner lever av å selge Loop og jeg unner dem absolutt all suksess både i jobben sin og med evotecen som fikk sekser i aof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av gutter  :D Om dere håper eller ikke at konkurrenten deres lykkes med noe er en sak, og å spekulere på et forum om hva en konkurrent gjør når man selv er tilknyttet et merke er en annen  :D Men for å være litt saklig, merk, det er butikkpriser på Loop sin site.

Dette vil på ingen måte berøre butikksalget i f.eks. Norge. Det er fortsatt både enklere, billigere og lettere for fluefiskere å handle hos den lokale fluefiskebutikken sin på hjørnet. Ingen butikker bekymrer seg for dette. Loop Evotec fikk terningkast 6 i nyeste Alt om Fiske, så det selger som hakka møkk i butikkene - i Norge også.

For det første, hadde ikke mine meninger over her noe om hverken ønske om suksess eller fiasko. Det handler om salgsstrategier! Å begynne å trekke inn sverting eller ikke her synes jeg er tøvete.

Som Tya sier. De leverandørene som ikke tenker på hvordan ting kan se ut i framtiden er vel strengt tatt dumme. Jeg regner med at også den leverandøren som backer opp meg også gjør det. Nå er ikke jeg i leverandørleddet som jeg regner med at Andre heller ikke er i Loop.

Jeg viste til at jeg er litt skeptisk hvis det skal gå denne veien. Det er jeg uansett leverandør som gjør det. Man trenger ikke være rakkettforsker for å forstå hva som vil skje hvis mange går samme veien? Man skjønner jo glatt at hele avansen går til lageret med slikt salg. Marginene vil være mye større og mulighetene for å stunte pris likeså ( snakker framtid nå). Da tipper jeg butikkene blir stående med skjegget i postkassa og etablere enda mere rene klesbutikker (damene må jo prøve varene ;D). Det er da mine dystre spådommer lengre oppe kan bli en realitet. Dette er noe det har vært snakk om lenge i bransjen vet jeg... jeg har da alltid sagt at jeg ikke ønsket at det skal gå denne veien. Derimot tror jeg mitt da eventuelle ønske om fiasko ikke blir en realitet. Dette er jo innlysende mange positive ting for leverandørene med ei slik ordning - uten å gå innpå de her.

Jeg lever overhodet ikke av å selge fiskeutstyr. Jeg lever av å være lærer....og av å spise mat :) Men jeg brenner for fluefiske i hver en krok. Derfor gidder jeg ikke å smugreklamere for mitt utstyr eller smugkritisere andre. Tre av mine 6-7 bestevenner lever av å selge Loop og jeg unner dem absolutt all suksess både i jobben sin og med evotecen som fikk sekser i aof.

Støttes 100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av gutter  :D Om dere håper eller ikke at konkurrenten deres lykkes med noe er en sak, og å spekulere på et forum om hva en konkurrent gjør når man selv er tilknyttet et merke er en annen  :D Men for å være litt saklig, merk, det er butikkpriser på Loop sin site.

Dette vil på ingen måte berøre butikksalget i f.eks. Norge. Det er fortsatt både enklere, billigere og lettere for fluefiskere å handle hos den lokale fluefiskebutikken sin på hjørnet. Ingen butikker bekymrer seg for dette. Loop Evotec fikk terningkast 6 i nyeste Alt om Fiske, så det selger som hakka møkk i butikkene - i Norge også.

Snodig hvor frekk du tillater deg aa vaere Andre. Spesielt med tanke paa PM'en jeg fikk her for litt siden ang. kastefilmen din. ;) (Men du fikk den jo paa nettet allikevel  :D)

Jeg er ikke tilknyttet noen i skandinavia. Jeg er paa "teamet" til den lokela Sage distributoeren i NZ. Jeg faar billig utstyr naar jeg maatte oenske i begrenset antall (ja, jeg maa betale for det. Maks to stenger i aaret. Maa du betale for Loop utstyr?  ;)). Jeg er med fordi jeg ble invitert til aa bli med i en LITEN og eksklusiv "klubb" bestaaende av en haandfull av de dyktigste fluefiskerne i NZ (og saa meg da  ;D).

Hva som selges av Sage ellers i verden har jeg ingenting med aa gjoere. Saa for meg er Loop ingen konkurrent.

Poenget er at de er de foerste til aa gjoere dette. Jeg vet flere har vaert fristet foer, men ingen har gjort det av hensyn til butikkene. Det er derfor en potensielt interessant sak for alle som er, eller har vaert  tilknyttet bransjen i en eller annen form, og spesielt butikkene. Det har sikkert lite aa si for butikker i Norge, foreloepig. Men enhver stang som selges paa nettet i Sverige er en stang som IKKE blir solgt hos en av Loop sine kunder. Saa de er i praksis kunkurrenter til sine egne kunder. Og det ER oppsiktsvekkende.

Men kanskje dette er fremtiden. Hvem vet. Butikkene maa uansett selge NOE, og hvis samtlige distributoerer velger denne loesningen saa maa butikkene simpelthen lare seg aa leve med det?

Det er denne diskusjonen jeg hadde haapet paa. Forhaapentligvis fri for halv-paranoide og anklagende ytringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de er de foerste til aa gjoere dette.

Hva med Albright, Airflo, Cortland (Factory Outlet), Korkers, Patagonia, Danielsson og sikkert en rekke andre jeg ikke kommer på i farten? Orvis selger jo selvsagt også direkte til forbruker, men de stiller kanskje i en litt annen kategori.

Forøvrig er jeg helt enig i at det skal bli veldig spennende å følge de langsiktige implikasjonene av denne strategien…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på de større nordiske, Sverre. Blir litt andre forhold i det store utland. Danielsson er litt spesielt, siden det var et direkte resultat av et brudd med nettopp Loop.

Men som sagt så kan det hende at Loop her er forut for sin tid. Mulig det er dette som blir normen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tenk deg at man er i posisjon med egen bedrift:

Varemerke har lykkes, og vært etablert i 30 år med få riper i lakken utad........En stor prosent blandt verdens fluefiskere forbinder merkenavnet som en kvalitetsvare.

De siste 10 årene har det åpnet seg en ny vei for enklere  omsetning og håndtering av produkter som vil gi kunden billigere varer større konkuransedyktighet mot andre aktører i markedet. Loop med flere vil selsvsagt ha butikkavansen  selv.....Innen vanlig handel er en 2 gang vanlig i sportsbransjen........noen produkter mindre, men andre produkter opptil 3 ganger og 4 ganger. Og det er realt at butikken på hjørnet skal tjene penger, of det må taes høyde for endel feilinnkjøp i ulike varekategorier.......Disse feilkjøpene er ikke bare i sluttleddet, de er der gjennom hele rekken fra produksjonssted til deg som kunde og tilog med dersom du vil kvitte deg med feilkjøpet.

Jeg tror at om 5 år så er det veldig få av dagens varemerker som er å få på butikken på hjørnet......om 5 år er butikken på hjørne uten varemerker som Loop, siden det er Loop vi snakker om. Og butikken på hjørnet blir borte som den spesialforetningen den er. Men jeg ser at det i et land som Norge kan lages to kanskje tre PRO - Shops for merket og disse blir desverre ikke liggende i provinsbyene her i landet, men i Oslo-Bergen-Trondheim og kanskje en i N-norge. Disse butikkene vil være utstillings vinduet for bedriften  / varemerket......Dette vil redusere behovet for "håndteringshender og idehjerner" hvilket er den dyreste kostnaden for bedriften.

Det er klart det ligger i mange bedrifteieres bakhode dette faktum, men vi er på full fart inn i det, om vi liker det eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei ja Andre. Når jeg forøvrig leser Staffan sitt svar, så blir det nærmest et deja vu. Tro kopi av mine tanker omkring emnet... freaky!!

Likevel... jeg vil forsøke å motarbeide utviklingen med nebb og klør... Det fortjener ikke alle dem som bor utenfor de tre nevnte stedene. Men er stygt redd for at en digitalisert verden flommer over oss fortere enn vi aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Men de bedriftene som begynner med denne formen for handel kommer til å kunne sette ned prisen.......dette er noe man enten ønsker velkommen eller motarbeider.......jeg eksemplifiserer med mange datalavrandører ......eller i fluefiskebransjen Prima Villmarksliv........jeg tror det er slik at første mann ut vil tjene penger en stund.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innlysende Staffan. De vil tjene det butikkene før tjente i tillegg til opprinnelig fortjeneste. I første omgang vil derfor dette være til glede for forbrukere og leverandører. Leddet som da blir skadelidende er da butikkleddet. Etterhvert tror jeg det vil gi oss forbrukere et mindre mangfold og lavere tilbus lokalt. Disse miljøene kan forsvinne.

Legg merke for ordens skyld, at dette innlegget handler ikke om bra eller dårlig utstyr. Utsryret er like bra uansett hvor og hvordan det blir distribuert.

Noe jeg derimot spekulerer på. Hvis det blir slik at dette blir en kjempesuksess, alle hiver seg på og dette blir trenden. Da vil sansynligvis prissettingen etterhvert se annerledes ut. Da vil vel uansett ikke fortjenesten på produktene bli særlig større for leverandører etterhvert heller? Blir dette da eventuelt som å pisse i buksa. Det varmer godt en liten periode, men så blir det akkurat like tøfft etterhvert?

Velvel.. jeg håper jeg kan sitte å klype på pryler på Parabolflua og Grønberg sport i framtiden også. Tenk å komme inn på Pyramiden i Tromsø fem år fram i tid. Det eneste du finner der er tusen modeller Bergans og pastellfarvede HH varianter. Da mener jeg det vil mangle ting.. Er ikke så lett å være framtidens nybegynnere heller? Du begynner liksom ikke å engasjere deg på fluefiskesiden allerede før du har begynt å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo...netthandel er stort og det har kommet for å bli! Det er mange år siden lokale forretninger begynte å engste seg for det.

Det er selvfølgelig trist om lokale sjapper forsvinner, mest på grunn av det sosiale miljøet,men dette er da ikke noe nytt! Når det gjelder de store merkene er det selvfølgelig greit om de holder omtrent samme prisnivå, som i butikk. Orvis i USA har hatt post/netthandel i alle år, samtidig har de også en mengde forretninger i det ganske land.

Selv handler jeg mye på nett fra England og USA, og er storfornøyd. Jeg får som oftest de varene jeg vil ha i høy kvalitet og til omkring halv pris av butikker i Norge. Som eksempel kan jeg nevne en fluestang, en Greys G Tec, fra en engelsk netthandel til under innkjøpspris til norsk butikk. Fluesnører og nakker/saddler koster også det halve i mange nettsjapper. Da er saken enkel for meg i alle fall, da bestemmer lommeboken (eller kortet). Jeg har ikke så mye kroner at jeg frivillig gir bort penger.

Kvaliteten og utvalget innen fluebinding er også ekstremt mye større i utlandet...jeg synes også at jeg får "personlig" service i enkelte av dem. Jeg har god dialog gjennom mail og bilder.

Jeg anklager ikke lokale forretninger for overprising, men tror heller det er enkeltleverandører som bør se på sin egen grådighet. Et sted må jo pengene ta veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Sportsbutikken  i tradisjonsutgaven er allerede nesten borte.......importtører av fiskeutstyr kommer til å ha spesiallister, de kommer til å farte rundt og holde Sirkus.....Come an, vi ser dette allerde.......importørne må dit for å overleve i et marked som Norge som har en så liten kundekrets som handler så skjelden......beverger meg ut på tynn is og vil påstå at bransjen sliter og må gå nye veier i lavkonjukturer vi har opplevet og opplever nu og pga. manglende rekrutering. Den bedriften som tar taken i hordene av mennesker fom finnes der ute.....finner en pedagogisk inngangsport i hver enkelt av de som naturlig vil verve til fluefiskehelverte gjør det riktig........

Og jeg tror at andre bedrifter  enn Loop har planene klare.......vi har fått en verdenshandel i fluefiskemarkedet og henger vi ikke med så dør vi og vi mister merkenavnene  som er etablert i markedet.........Golfdillafolkene  har hatt det enklerede kan bygge nye baner for å ta imot folk......vi har et samfunn som ikke er villige til å ta vare på det som skal til for at fiske har en framtid. Fluefiskerene selv er jo fanden ikke villige til å velge livsstil bra nok for naturen, fly hit.....fly dit, helikopertransort ut til fiskeplassene.....nei, vi fortjener faen ikke noe annet enn det vi får.........

Jeg går mitt første år imot en sommer uten å ha lov til å kjøre bil pga. medisinske årsaker, siden jeg var 16 år og med moped kunne dekke et kjørebehov...........Jeg må derfor tenke alternativt denne sommeren........jo jeg kommer nok til å ta en tur Rena, reiser med tog og buss.......og jeg kan reise til Bardu med bussen og kan besøke et par steder i Nordsverige som jeg kan få betale toget å stoppe på en hotspot eller inærheten......Littt ute i Off nå, men

Siden NJFF ikke klarer jobben med å rekrutere fluefiskere så er det den smarte av bedriftslederene som ser helheten, og får pedagoger ansatt isteden for selgertyper...........Jeg er ikke redd for bransjens vel og ve, jeg er redd for grunnlaget for at bransjen blir ytteliger svekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger deg på mange av tankene dine, men penger betyr faktisk mye for svært mange i dagens samfunn. Jeg har selv over 20 års fartstid i en lokal fluefiskesjappe og "problemene" med netthandel startet allerede på 90-tallet. Vi drev en butikk med et stort sosialt nettverk og høy aktivitet, noe kundene selvfølgelig satte pris på.

Når de samme kundene så handler de store tingene på nett, forsvant også grunnlaget for å ha stort utvalg og så langt det lot seg gjøre "gode" priser. En butikk kan ikke leve av gode ord og popularitet alene!

Når det gjelder rekruttering, så har den lokale fluegruppa alltid gjort en god jobb i mitt distrikt, samt at den viktigste rekrutteringen foregår mellom venner og den slags. Det vil aldri ta slutt. Media har også stor påvirkning på rekruttering, jeg tenker da på programmer om fluefiske på tv og lignende.

Kunnskap om og testing av produkter vil nok, som Staffan er inne på bli mer og mer omreisende sirkus.

Dessuten er det jo enorme mengder med kunnskap tilgjengelig på forum som dette.

Ha en god dag...jeg skal på fisketur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan og Baetrix....(skjønte ikke helt den siste kommenatren din.. muligens du aldri leser dette heller). Deres betraktninger her er jeg totalt enige i. Gode svar jeg kan nikke gjenkjennende til. Også på den delen der Staffan "hevet stemmen litt" ang. hvor bortskjemte fiskerne kan være.

Når det er sagt Staffan: Jeg bor sansynligvis på en kant av landet du hopper over i en hektisk sesong. Men skulle du ha et ønske om en fisketur i MidtNorge, ta kontakt. Muligens er jeg på rundtur her også i samme periode. Jeg tar deg gledelig med i min bil.  Du kan da få sitte for deg selv på en stein og vente på vak, eller du kan få sitte på steinen ved der jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt!  :)

Jeg tror flere kommer til å følge i Loop sine fotspor. Marginene til mellomleddene blir stadig mindre, og når volumet minker så har du en dobbel negativ effekt (Selv om Loop har hatt en vekst i omsetning...). Man kan kompensere for den til en viss grad ved å selge egne varer på nett.

Et annet poeng er at butikker sjeldent tar inn hele sortimentet. Da kan de handle på nett det de ikke finner i butikken på hjørnet.

Jeg tror faktisk modellen slik den er i dag, og har vært en hel rekke år nå, kommer til å forsvinne. Og de butikkene som i dag velger bort en leverandør fordi han selger til nettbutikker kommer til å råke opp for varer.

Det er snakk om å følge med i utviklingen, og prøve å være innovative for fortsatt å holde butikkene og nærmiljøet i live. Jeg tror det er fullt mulig, men da må man jobbe litt ekstra. Spesielt på den tiden av året hvor snøen ligger tykk. Hvis man sitter apatisk og ser på toget suse forbi så kan man søke en annen jobb først som sist.

Vegard, det er litt forskjell på en nettbutikk, og en nettbutikk drevet av en distributør. Netthandel har vel de fleste innsett at man må leve MED, og ikke imot. Men det er faktisk ganske nytt at en større leverandør i Norden oppretter egen nettbutikk, og dermed konkurrerer mot sine egne kunder (sett fra butikkenes ståsted). Det er det som er det interessante her. Jeg regner ikke med at de kommer til å dumpe varer der, så jeg ser ingen umiddelbar prisfordel for kundene. Men kanskje til høsten...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...