Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Det varmer å se at dalen begynner å bli isfri igjen :) Gleder meg som et lite barn til å vende snuten tilbake til ekso!!

For en herlig plass. Synd det ikke ble noe fisk der oppe så tidlig! tipper det hadde blitt en tradisjon med tidligfiske der oppe om dere hadde fått noe!!

Håper alle har hatt en like innholdsrik (fiskemessig) Påske som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varmer å se at dalen begynner å bli isfri igjen :) Gleder meg som et lite barn til å vende snuten tilbake til ekso!!

For en herlig plass. Synd det ikke ble noe fisk der oppe så tidlig! tipper det hadde blitt en tradisjon med tidligfiske der oppe om dere hadde fått noe!!

Håper alle har hatt en like innholdsrik (fiskemessig) Påske som meg :)

Trenge ikkje få fisk for at det skal bli tradisjon ;) Folket såg vakende fisk, og det e det perfekt nåk det :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bergens Tidene 28.04 planlegges det å fjerne vann fra Eksingedalen for å produsere mer strøm. Grunneierne var skeptisk, og fryktet mer tilgroing av elven. Dette er jo allerede et problem i noen soner.  Hva kan man gjøre ?

Haddde vært jæ.....g trist om elven skulle bli ødelagt på grunn av dette. Noen ideer om tiltak vi som brukere av elven kan benytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig fordtod jeg det som bremsene var satt på,det gjelder en søknad som skal sendes,og folk har gått mann av huse for å stoppe det.

De har kyndig hjelp,og det blir ikke bare-bare å få den søknaden igjennom.

Vi får håpe det beste,så skal jeg spørre Bjarne om det er noe vi kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevar elva! Men for å referere trådtittelen, er det noen som vet hvordan det er der oppe nå i helga?

Er nok litt tidlig,Bjarne fortalte om 4 grader i vannet,men sporadisk vaking,gjerne midt i elva(djupåra,særlig sone 3).

Men dalen var visst snøfri,grustaket også.Is på Ospetjørn.

Er meningen med en liten rekognosering til uka,men setter nok ikke inn støtet før mot midten av mai. ;D

Og da er vel kanskje båtene ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bergens Tidene 28.04 planlegges det å fjerne vann fra Eksingedalen for å produsere mer strøm. Grunneierne var skeptisk, og fryktet mer tilgroing av elven. Dette er jo allerede et problem i noen soner.  Hva kan man gjøre ?

Haddde vært jæ.....g trist om elven skulle bli ødelagt på grunn av dette. Noen ideer om tiltak vi som brukere av elven kan benytte?

Oi.

Dere som fisker i Ekso får være på ballen i tida fremover. Hadde vært for jævlig hvis denne perla ble ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bergens Tidene 28.04 planlegges det å fjerne vann fra Eksingedalen for å produsere mer strøm. Grunneierne var skeptisk, og fryktet mer tilgroing av elven. Dette er jo allerede et problem i noen soner.  Hva kan man gjøre ?

Haddde vært jæ.....g trist om elven skulle bli ødelagt på grunn av dette. Noen ideer om tiltak vi som brukere av elven kan benytte?

Oi.

Dere som fisker i Ekso får være på ballen i tida fremover. Hadde vært for jævlig hvis denne perla ble ødelagt.

Helt klart,men EU's vanndirektiv(som regjeringen ikke har sagt nei til)spiller visst inn her også,blir ikke bare for BKK å få dette igjennom.

Derimot finnes det endel side-elver/bekker som egner seg for småkraftverk.Det er allerede bygd ett som har utløp i kultiveringsonen,og hvis alle blir bygd på den måten,er det ingen fare,berører overhode ikke vannstanden i elva.Det vannet som renner inn i kraftverket taes ut igjen før det renner inn i Ekso.

Og her kan det faktisk være en fordel om noen gytemuligheter skulle gå fløyten,det er jo nedtak/uttak av fisk som er hovedmetoden i kultiveringen.

Men vi skal være på ballen evt. spilleren her,det kan jeg love ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Marius sier her, så hadde de i lavvoen lite tilslag i helga.. Men, de var på tur, så 2 vak med en gang de kom, og en hel masse steinfluer. Så de hadde nok en fin tur. Vanntempen må vel sikkert opp litt til før det kommer seg. I mellomtiden er det om å fiske litt i nærturen, få pluss av dama for å ikke fiske så mye, og drikke den velkjente knerten.

Til alle bergensere: Det er DDE-konsert på Verftet på lørdag. Be there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent Henriki :)

Ser jo idyllisk ut når solen er fremme...til og med en lavvu oppe på "campingen" ser jeg.....dette var vel deilig etter slit på Bornholm.

Kommer flere muligheter for dere tipper jeg :)

Stig

Var deilig å få litt "rolig" fiske, men slite på bornholm vil vi helst ikkje snakke om :) :'(

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfritt og isfritt. ;)

I går var det 3,5 graders badevann. ;D

Jonny og jeg hadde en liten rekognosering med en liten innlagt fiskeøkt.

Det siste ble litt ødelagt av vinden,og det ble ikke bedre enn forventet. :-\

Men;vi så vak,både i Hølen og på Flatekval var det fisk oppe da vinden ga seg litt.

Det er nok tidlig enda,for dere som brenner etter å komme dere en tur opp,må dere gjerne ta turen,men ikke forvent for mye,kilne forhold.

Steinfluer var det litt av,og en og annen mygg.

Nå er det igjen meldt om sommerlige temperaturer,og muligheter for regn,noe som kanskje kan trenges for å få tinet enda litt mer snø(det lå rasfonner nesten nede ved elvekanten),så det kan fort bli bedringer,hvis ikke smeltevannet senker temperaturen igjen,men det pleier å slå positivt ut på denne tiden,tar ikke lang tid før varmen får tak i selv smeltevannsbekker.

Bjarne var i Grustaket da vi kom....og raket løv! ;D  Jammen grei med oss han,her blir det bare gress å slappe av på ! ;D

Det ble en laaaaang kaffepause på ham. ;)

Han virket ikke overvettes bekymret for planene til BKK om å overføre vann til Evangerturbinene.Bkk har visst litt dør å feie for,før de i det hele tatt kan regne med at NVE og Direktoretet i det hele tatt gidder å se på denslags søknader. ;D

Det handler litt om konsesjonsavtaler som bare har blitt liggende i en skuff(i 40 år,eller no' sånt :o ).Dette er det noen som har begynt å nøste i,og som har litt kontakter,så BKK må nok gå et skritt av gangen her.De har dessuten søkt om det samme før,og fått avslag,og det var før EU's vanndirektiv ble innført.

Men de har frekkhetens nådegave: Gjenngroingen av krypgress i sone 3 får nå klimaendringene skylda for !

Hva gir dere meg ! ;D

Her,må nok vi som fisker her være litt på allerten,selvom Bjarne har alliert seg med gode krefter.

Skulle det bli vanskeligheter,tar vi ikke bare ballen,men spilleren også! Det er tross alt BKK som tar seg til rette her,og ikke følger opp konsesjonen,hadde de gjort det,ville ikke Ekso hatt de problemene som den har for tiden(surt vann,lav vannføring,gjenngroing).

Traff også Kjell,broren til Bjarne,den ukjente helten som i årevis har fóret settefiskanlegget med fluefanget ørret tatt på mothakeløse fluer,og fraktet med hensynsfull behandling ned i karene så de kan få spise seg opp til predatorstørrelse før de igjen kan slippes ut i elva,større og sterkere (og lurere  ;) ) enn noen gang.

Settefiskanlegget har nå,etter endel tap av fisk etter frosne rør ol.opp igjennom årene blitt så bra at man trodde alt var tatt med i beregningen,så kommer det et flomras ned dalen og kapper tilførselsledningen som skal forsyne anlegget med vann.

Vel,denne gangen,ved hjelp av formidabel innsats,ble det meste reddet,men litt over 400 fisk måtte slippes tilbake til elva,litt før enn planlagt skjema. :)

Vel,da er det vel plass til nye "ofre" da ? Og jeg kan hengi meg til småfisken igjen. ;);D

Vi traff også Erling(Gone Fishing) som hadde tatt etpar netter i lavvoen i sone 3,så vi spiste med han før vi dro hjem.

Han hadde bare fått etpar små,men sett atskillig større fisk den ene kvelden han satt ved bålet.

Hva de gikk å vaket etter langsmed land ;) var det for mørkt til å få med seg,men aktiviteten hadde det ikke vært noe å si på.

Det nærmer seg folkens,det nærmer seg !! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre en så innholdrik tilbakemelding! Du er virkelig informert/har peiling på situasjonen i ekso og det er deilig å høre at renomerte fluefiskere(som deg willy) bryr seg så masse om en perle som denne! Bjarne står på for oss brukerne av elva og jeg tørr ikke å tro noen ting om elva om det ikke hadde vært for han (og hans medhjelpere)

Vi får håpe og tro at det er oss fluefiskere som vinner mot overmakten i denne dalen og det må vi vel tro på :)

Jeg og marius reiser oppover i slutten av denne måneden og forhåpentligvis får vi et "tidlig" marginatafiske uten like :)

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg noe enormt til å sitte langs kjente bredder igjen å nyte synet av vakende, sprek brunørret igjen!! :)

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marginatafiske kan du få på den tiden,men det krever gjerne litt "gode" forhold,med varmt vekslende vær,med innslag av vindrosser.Da kan du få det fisket.

Men dette tar vi der oppe,jeg skal sikkert opp på samme tiden,og vi kan snakke mer om det da.

Men,i tilfelle du har tenkt å binde opp litt før du reiser:vespertina (duns og nymfer) og mygg #16-14,pupper,klekkere og voksen mygg.

F-fly og noen hareører ville jeg tatt med,noen med små gullhoder hvis du har også,men det er ikke noe must. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marginatafiske kan du få på den tiden,men det krever gjerne litt "gode" forhold,med varmt vekslende vær,med innslag av vindrosser.Da kan du få det fisket.

Men dette tar vi der oppe,jeg skal sikkert opp på samme tiden,og vi kan snakke mer om det da.

Men,i tilfelle du har tenkt å binde opp litt før du reiser:vespertina (duns og nymfer) og mygg #16-14,pupper,klekkere og voksen mygg.

F-fly og noen hareører ville jeg tatt med,noen med små gullhoder hvis du har også,men det er ikke noe must. ;)

Vi har det også Willy :) Så håper og tror vi er bedre utrustet i år :) Også kjenner i allefall jeg elva en smule bedre enn tidligere :) Hadde vært artig om du er der oppe du også :) FOR du og dine kortlineferdigheter vil vi gjerne lære oss om vi må ty til den slags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør godt med en rapport fra ekso! sitter her og klør etter å komme meg opp der igjen. og det er ikke så lett når en sitter på andre siden av jorden, i tillegg til en nykjøpt stang som står og venter på binderommet :)

så dere noe synlig forrandring av bunnen i de grunne delene pga isen som herjet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig tiden for langlinenymfing,men dette får vi se an....og snakke om.Forløpig er ikke skulderen min i form til kortlinefisking,men vi snakker jo om noen uker til,og vi får se i hvilken grad ting retter seg. :)

Kjøp deg therapi master Willy. Det leger kropp og skuldre :) Tenk på helsa og det forlenger fiskegleden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere noe synlig forrandring av bunnen i de grunne delene pga isen som herjet der?

Kunne ikke se noen vesentlige forandringer på elvebunnen.Klart det sikkert har flyttet på noen rullesteiner og sånn i sone 4,og vi var ikke nede i Kringlehølen.

Men langsmed land oppe ved Hølen er det noen trær som har fått litt juling,noen er lagt flate og både kvistet og barket,så de reiser seg nok aldri igjen,men Bjarne har ryddet litt så det blr litt mer ved. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt at eg gleder meg som en liten unge til årets første tur til Ekso, som sikkert blir rett etter 17 mai en gang :)! Det er ubeskrivelig vakkert der opp, spessielt når været viser seg fra sin gode side. Satser på å knekke Kiloen i elven i år, og forhåpentligvis på tørt ;D. Men uansett skal det bli ett gledelig syn å se plassen igjen etter en lang vinter.

Vi sees i Ekso folkens!!  8)

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...