Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Takk for komentaren om bildet,gutter. :)

Og ja,Stig:Dette er sånn hvert år.Etter leptoperioden(og før jura-tiden  ;D )er det et mellomrom fram til vårfluer,som preges av svært variert,og til tider liten overflateaktivitet,det sikreste i denne perioden er nok mygg,og leite etter ryddefisker.

Samtidig ser det ut som det er nok mat til fisken,de vi får når vårfluene setter igang,ser jo veldig bra ut og er atskillig rundere enn de vi får tidlig på våren.

Så det er kanskje på tide med litt flere mageprøver enn det vi pleier å ta! ;)

På søndag stilte selv de minste seg på dypt vann etterhvert,etter å ha hatt en viss overflateaktivitet tidligere på dagen.

Forholdene ? : Perfekte:Sol,sønnavind og noe insekter på overflaten.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i forholdene du beskriver Willy. Var oppe i mandags kveld og slo opp teltet. Så noen store vårfluer på kvelden (krok str 10). Tirsdag var vannet steget en liten smule og mye rusk ble tatt på veien. Bjarne inviterte meg med på fiske fra båt med el-motor (veldig behagelig fremkomstmiddel). Fisket oss oppover sone 1 langs sivkanten. Lite vak å se, men noen ble tatt på f-fly helt langs land. Vekslet mellom vått og tørt, men fisket var tidvis vanskelig. Noen tok stripende vårfluer i krok16-18, like godt over som under vann. Lite overflate aktivitet, selv om vi så en del spinnere. Alt i alt en hyggelig tur med kaffi og kvikklunsj (takk Bjarne ;) ), men er nok kanskje en liten dødperiode nå, til vårfluene kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal innom vestlandet i løpet av de neste to ukene... på vår årlige rundtur i vårt vakre land... kunne tenke meg en dag eller to i ekso... er det noe vits, fiskemessig?

Ja, Tom, det er vits i :D

Kontakt Bjarne du ved din ankomst...eller Willy som Arild sier, han er lommekjent og vet akkurat hva som skal til, men vær forberedt på rimelig sakteflytende store vannmasser...men trenger ikke være lei deg av den grunn...gjem bort døgnfluer, finn frem vårfluene og vær forberedt på norges sprekeste 200 gr ørret, og da kan du bare tenke deg hvordan de større er ;D

God tur....håper du stikker oppom Lavik og Ekso sitt kultiverte strekk på vel 7 km.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,var der i helgen. ;)

I uken før ble det tatt 3 fisk rundt kiloen,og Bjarne mistet en på håvkanten på halvannen +,da fortommen røyk!

Selv var jeg ikke akurat aktiv på storfiskefronten,da jeg prøvde å hjelpe Bjarne med å fylle litt på i karene,og der egner det seg best med fisk på 60 - 100 gram,men det kommer jo en og annen overaskelse under sånt fiske også,så vi var jo borti sorten. ;) ,men ingen på land.

Søndag gikk med til kortlineøvelse i strykene mellom sone 2 og 3,og der var det stort sett snakk om småfisk,men etter å ha satt på en vårfluejigg og en tsjekker,ble det etpar litt bedre fisk,på steder jeg ikke trodde det ville stå sånn fisk med 15 grader i elva,men den metoden overasker stadig, :D

Tom :

Nå er det meldt "fellesferievær"framover(grått og vått !!!?),tempen ligger nå på 14 grader(perfekt?),og hvis ikke yr & Co. tar veldig feil vil det ikke bli badetemperatur med det første,noe som burde borge for godt fiske,samtidig som vi går inn i vårfluetiden,som kan være veldig bra,litt avhengig av vannstand og temp.Tidlig juli ifjor tok jeg bra med fisk tidlig i vårfluetiden i ruskevær etter en uke med varme.

På Ekso villfisk sine hjemmesider ligger det daglig oppdateringer på vannstand,temp og vær/forventet vær,så hvis du har muligheten til sjekke innom av og til,kan du få ferske opplysninger der.

Hvis vannstanden blir høy,så ikke fortvil;da går de litt fine inn mot land,og kan være ganske opportunistiske(ikke selektive) ;) og hiver seg gjerne over en streamer el.

Ellers er det vanlige vårfluemønstre som gjelder:superpupper,Devil bug var bra ifjor (brun kropp ),Brun's caddis burde funke.

Disse i forskjellige farger og størrelser + noen spent spinnere # 16-14(ser ut som de nesten alltid er der,selv om vi ikke alltid ser at de klekker).

Og glem ikke kveldsfiske ! Hvis det ikke skjer stort på dagen;kok kaffe,ta bilder og film,reis dalen opp i enden evt. en tur på fjellet(går anleggsveier innover flere steder) og still opp skjerpet til kveldsfiske,det blir skjelden feil,når fin fisk siger inn på grunnen for beiting på vårfluer eller man finner ryddefisk som slurper i seg en F-fly !

Men det hele er opp til dere,ta turen for naturen skyld,og ta med fisket som bonus...............eller........? :)

Ps. Skal opp i helgen,ladet med vårfluestasj!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær og føre i "store" elver som Ekso,kan av og til være preget av vindfulle partier.....og med lite sommerlavt vann sigende gjennom, kan utfordringer som vind motsatt vei av strømmen gjøre tørrfluefisket litt pussig, også dersom fisken ikke viser seg.

Vinden kan gjøre eller så idylliske forhold med god sikt, til "det store intet".

Vil anbefale folk å prøve det jeg selv da finner på når jeg i hektisk hverdag må kjøre langt å kun ha ca 1,5-2 timers fiske.(går selvsagt an som tidtrøyte når man er der en hel helg også, men da liker jeg lyngen godt i påvente av noe skjer/som så mange andre er jeg en relativt avslappet fyr :))

Men tilbake til hva som kan skje;

Mye vind- lite akivitet..(ingen faktisk...)

Intermediate/Glass line(unngå for mange skremte fisk under ytan...veldig klart vann under gufsen overflate), på langtkastende #5 stang- dekke store områder, samtidig lett nok klasse til å unngå fortomsbrudd dersom man fisker "fint" (tynn fortom og mindre fluer).

Etter å ha tro på 3 forskjellige fluer, så binder jeg på nettopp tre fluer, med ca 1,5 meters mellomrom.

Jobber meg gradvis utover, og i det saktesigende vannet er det så vidt fluer driver med strømmen...må nærmest dra litt i lina for bevegelse....

Og tro dere meg; fisken på lang avstand merker jeg godt...veldig godt...å fiske under vann med hel synkende line gir veldig god kontakt med fluer.

Gjerne endefluer med kulehode, a la "twist puppe" (fra kortline tråden, Bruns caddis pupae i beige...andre vårfluemønstre)

Tydelig at fisken som er mellom 4 og 7-8 hekto alle liker dette.

1,5 timers  hygge i gufne forhold kan gi pene fisker, med futt i.

Denne gangen på kort tid ble det 5 stk i håv, en glapp og en bommet på fluer uti der.

Og jeg koste meg...kastet ut, tente meg en røyk og slappet av...tok bilder og løste floker etter sprelsk ørret.

Glad jeg av og til finner på å gjøre annet enn å skubbe tørt oppå hvitskummet

Så Tom, ta med deg en intermediate line også, spesielt for de lange sakteflyetnde partiene ;)

Stig

PS TAkk igjen for fristende bilder og god info Willy

post-1338-13949879895942_thumb.jpg

post-1338-13949879896184_thumb.jpg

post-1338-13949879896663_thumb.jpg

post-1338-13949879897153_thumb.jpg

post-1338-13949879897635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tiden her...for et allsidig fiskende vårflueinnrettet fokus.

Glemte i min lange utgreiing om intermediate fiske med fluer å nevne èn flue som i særdeleshet bør bindes og fiskes...både tørt og på intermediate line :)

Bjornis cdc/hjorte-rådyrmix.

Fantastisk moro å kaste slike fluer også på en intermediate line.

den striper i begynnelsen, så dukker den under når linen begynner dra den med seg...og tipp helt rett når dere tenker at fisken så får det plutselig travelt med å komme etter den :D

Tenk på Bjorni med varmt hjerte når dere i fremtiden hever flotte fisk over vannet for foto seanse ;)

Jeg har brukt slik teknikk takker være konkurranse guttene, i flere år, men blir slapp av og til og glemmer hvor gøy det er....Bjornis vårflue bringer ny dimensjon inn i dette fisket.

Og Ekso er ideell for slikt morofiske :)

Søk fre  Bjornis vårflue...finn bindebeskrivelse og historikk...dere som ennå ikke har sett det vil også få troen :)

post-1338-13949879951005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel på tiden med en raport om hvordan det var i helgen.

Fikk satt opp lavvoen akurat da det begynte å regne(dro litt seinere enn vanlig).

Også balla det på seg,med regn altså.Bjarne og jeg skippet båtfisket for en gangs skyld,og stilte oss nede ved "Braastadbekken" i sone 3.

Bjarne fikk etpar brukbare før jeg kom traskende,men fra da av ble det stillere og stillere etterhvert som regnet pøste ned.

Vel,lørdagen var det igjen opphold og bra temp,elva hadde steget endel(50-60 cm. ?),og det ga bedre fart i strømmer og stryk.

Selv dro jeg ned i sone 1,hvor det litt raskere vannet nok hadde lokket endel fin fisk på plass i favorittstrømmen,og jeg fylte kvoten med stekefisk på dykkende vårflue med grønn hotspot.

Noe som smakte utmerket! 8)

Så kom Lars,og vi fisket utover dagen sammen.

Vel tilbake i leieren,til mat og en velfortjent(?) pils,av med vaderne og sprike med ømme tær. :)

Siden vi hadde avtalt båtfiske denne kvelden,hopper jeg i feltstøvlene,og tar noen kast fra land.En fin fisk vaker når vinden avtar,og et forsøk på å få et langt flyt ved å kaste litt oppover og mate etter,blir belønnet med et vak der flua lander(altså tilfeldig)og en veldig sterk fisk ruser rundt fra gressbunt til gressbunt,men kroken slipper ikke taket,og jeg kan lande en fin fisk på nesten 7 hekto.

[attachimg=1]

Fin fisk tatt på "leptoflue" med mikrochenille fra Andrè Brun. Dette har funket meget bra så langt i år!

Det ble en nydelig kveld,en sånn å ta vare på i minneboka,og fra båten tar jeg 2 sånne fine fisker til,og mister en,og disse er de sprekeste jeg har fått så langt i år,vannvittig sterke og drøye over ryggen,alle tatt på brun Superpuppe #14.(bortsett fra den første). ;)

Kvelden ble avsluttet som seg hør og bør!: BÅL og kaffe med noggo attåt! :D

Søndagen blåste det så mye at vi fortrakk fiske ved øvre brua i sone 1,der det var litt lunere,og mens Lars prøvde seg ved øya på nedsiden,fortrakk jeg kulpen i svingen ;) og litt av strykene på oversiden.

Det ble stort sett småfisk(ikke overaskende,siden jeg gikk bare med tørt,kortline kunne nok passet bedre en sånn dag),ikke desto mindre setter jeg kroken i en fisk omtrent maken til de jeg hadde fått på lørdag,men det varte bare et sekund,og det var synd,det hadde vært en drøm å kjøre en sånn fisk i de grunne partiene som er her,òg det forteller også hvilke overaskelser sånne strømmer kan gi! ;)

Willy

post-3549-13949880113788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Jeg reiser gladelig 6,5 time i bil for å få være med på dette, fantastisk flott elv dere har der altså :) Er det sånn at en bare kan ta å slå opp teltet i nærheten av elva eller må en spørre noen først? Eller kanskje overnatting i hytte eller noe i den duren?

Hvordan er det med vading, er det lov stort sett overalt? En må selvsagt beherske seg og ta litt hensyn til omgivelsene og elva.

Pris på kort, og hvor kan dette kjøpes?

Takker for fine rapporter, kom gjerne med flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott levert igjen Willy :)

Både fisket ditt og ikke minst rapportering/fristebilder :D

Kjør gjerne i 6.5 timer for å være en deilig og rolig helg et sted det knapt høres bilduring.

Kjør til Lavik, lite tettsted, med nærbutikken..kjøp dagskort for 100.- (årskort 400.-), og fisk hvor du vil i det vel 7 km lange kultiveringsstrekket.

Hør gjerne innom Bjarne Lavik angående telting, kan slås opp langs det meste av elven, de har i tillegg tilrettelagt for teltplass, på andre siden av broen ved nærbutikken. Sosialt og strategisk...men det finnes perler nedover elven ;)

Willy har funnet flere av dem... :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel rette litt på deg Stig,siden det har blitt forandringer i år. :)

Døgnkort koster vel fortsatt 100,- men prisen på årskort er nå 700,-(som selvfølgelig går uavkortet til leie hos grunneiere,som jo skal ha sitt,og drift av kultiveringsonen,det meste heldigvis).

Og ja, man kan legge seg til der det måtte passe langs med elva(selvfølgelig ikke på dyrka mark),men ved butikken,i grustaket på andre siden,er det opparbeidet ny plass som er sådd i våres og nok trenger litt mer tid på å gro før det setter seg. Ellers er det et pensjonat på Flatekval,eller trykk på linken min til Ekso villfisk så står det vel litt mer om hytteleie osv der. ;)

Mvh Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder du hart tatt Willy, skarpe og sterke farger. Har du etterbehandlet de på pc på noen måte, eller bruker du filter på kamera ??

Mvh

Rune

Moro å lese rapportene dine, Willy.

Keep up the good work  :)

Nå ble det trivelig her! ;D

Rune : Ikke noe spesielt.Prøver å begynne med nogenlunde rett hvitbalanse,men må vel si at optikk av en viss kvalitet er første steget,noe jeg også legger vekt på når bekjente skal kjøpe seg nytt utstyr,og som sikkert den eminente fotomannen Andrè kan bekrefte:heller bra optikk enn å fornye kamera hele tiden.

Sjekker bildet i originalbildebehandlingsprogrammet(puh! ;) ) også justerer jeg og skarper i et annet program (feks. Gimp).

Andrè: Takkskarruha! Alltid kjekt med positive tilbakemeldinger fra deg!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...