Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Hadde en fin helg i ekso, selv om stor fisken uteble ble den en nydelig helg. Takk willy for gode tips og hyggelige samtaler, traff dere ikke i dag for vi fikk det travelt etter noen timer i sone2 og man må jo dra når nordavinden gir seg og alt så strålende ut. Men kommer tilbake, skal legge ut noen bilder fra helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kanskje svaret Tom :)

var ikke den store vak-aktiviteten. Blåste jo som fanden sjøl i perioder. Tok turen over til Willy og co og tok en kaffi, før det stilnet og vi så noen fine vak. Jonny fikk en fin tett under kiloen, og når vinden stilnet innimellom så vi flere fine som plukka kræsja døgnfluer, men det blåste så fort oppigjen. Var ikke det letteste fiske, men mye kunne vært gjort bedre av fiskerene og :)

Her er en kilos++ vi spotta ved sone1. Stod (heldigvis) med kamera og polafilter og skulle knipse på en litt mindre fisk som iblandt var oppe og rydda litt, så kom denne sigende inn på grunna før den luska fint ned i dybden igjen :D

Noen gode regnbyger der oppe nå så tror jeg en kan få/se flere av disse :)

[attachimg=1]

post-2709-13949879606058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra bilde.. Var det deg/dere vi snakket med på lørdag oppe ved butikken? Ja var vanskelige forhold til tider, men mistet en fin på fredags kveld og en på lørdag men ble litt for ivrig så jeg nappet vel flua ut av kjeften på fisken >:( Men kommer tilbake for det var utrolig fint der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :)

Var nok ikke oss. Meg og Jonny tok en dagstur søndagen. Ja, er utrolig fint der og tar ikke lang tid før turen går tilbake. Har fri noen uker nå så teltet og stenger ligger snart klar i bilen ;) tror litt regn og mindre vind hadde gjort godt for elven nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom!

Takk for sist.

Ble jo en veldig trivelig helg,selvom det ikke ble det helt store fisket.

Helga besto stort sett i å lirke småfisk på land,selvom det ble tatt en og annen fin en og.Morten(han jeg campet med på øya)tok fisk på både 5 og 6 og 7 hekto på lørdag,og vi hadde et artig fiske i sone 1(ved øvre brua,der dere tittet innom)på tørrmygg og nymfe.

Søndag kom Arild og Jonny,og Jonny lurte en fin en(som tok priceps'en i et svakt øyeblikk ;D ).

Selv spottet vi kilosfisk(tror nok ikke det er bare en i den hølen ;) ) bla. den Arild tok bilde av(flott bilde,Arild!).

Da Morten og jeg tok en "ha det-kaffe" på søndags-kvelden,kom en stor fisk inn ved brua igjen,men denne gangen var det i full jakt på en mindre fisk,som imidlertid kom seg unna,men kul opplevelse mens vi satt og oppsumerte helgen.

[attachimg=2]

[attachimg=1]

Først litt morgenstemning før vinden tok tak.

Willy

post-3549-13949879648783_thumb.jpg

post-3549-13949879649298_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Eksofolket!

Sitter her og ser at Daniel og co fikk en herlig helg i Elven helgen som var.

Selv måtte jeg være hjemme og pleie meg selv med sjokoladepudding, feber og fluefiske på tv-skjermen.. ja å ligge inne når jeg vet at gode kamerater er på fisketur. Ja deg DANIEL og når jeg også hører du har fisket med gromgutta willy og Bjarne der oppe så krybler det i blodet mitt.

Så derfor på lørdagen klarte jeg ikke å la være lenger.

Jeg trasket opp til et vann ikke så langt fra sengen min i Drammensmarka for å denge litt.

Til tross for været og at trærne nesten la vannrett i toppene fikk jeg min livs (til nå) største ørret tatt på flue.

Og endelig kan jeg skryte av at den magiske kilosgrensen er nådd!!! :D

For en fluefisker er det ingenting som er bedre å se fin steady vakende ørret ta seilende døgnfluer som sakte men sikkert driver nedover elven før den avslutter sitt liv i en ørretmunn, men

Lørdagen var alt annet enn dette.

Selv trosset jeg forholdene, men avfisket godvannet med en fristende streamer på meget grunt vann.

Da jeg først fikk en Halvkilos ørret på første kastet, ble motivasjonen styrket og fiskingen videre gikk konge.

Det anerkjente "et kast til før jeg går" betalte seg. Jeg var sikker på at det var bunnvegetasjon som forårsaket smånappingen i streameren min, før jeg fikk øye på flua 2 meter foran meg... hmm

bunn var det ikke, men da en skygge stor som fy kom til syne, økte pulsen fra 50 til 200. Og da jeg i tillegg fikk øye på de store mørke prikkene og en munn som lyste opp den mørke bunnen skjønte jeg alvoret.

Får jeg den ryker kilosgrensa. Det ble fast fisk som resulterte i et utras fra en halv fortomslengde til ca. 10 meter backing ut på 2 sekunder. lykkerus og snellerus. Det er kort vei fra himmel og helvete og omvendt.

Da jeg fikk den inn mot land hadde jeg lagt igjen håven min noen 10 talls meter unna (da vi har dannet oss en teori om at storfisken biter når du ikke har den tilgjengelig) hadde jeg tatt i bruk hansker, da det blåste kuling fra nord, som til syvende og sist ble brukt til å få fatt på fisken.

Fast grep om fisken og flua blir spyttet ut.

Flaks.

Selv om det er eksoelven det er snakk om her så er denne meldingen mer ment til daniel og de som forøvrig ønsker å lese dette her inne. Planen var egentlig at jeg skulle slå følge den helgen til Ekso, før feberen tilsa noe annet. Kanskje det var skjebnen:P

Vekten gled fint over 1000g og stoppet på 1280g. Ny pers på flue og en stk lykkelig ung mann:)

Spørsmål til eksoelvas venner:)??

vulgata?? er det å oppdrive i dalen?? i så fall nærmer vel de reptillignende nymfene seg overflaten??

HIlsen en stolt, men kjørt fluefisker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janei, jeg tenkte å legge ut en bilderapport jeg og, men å få vist bilder på det forumet her er jo tilnærmet umulig.. Kommer så snart jeg finner ut av det.

Hadde et fint og artig fiske imellom vindkasta, og det ble en del morsom, dog små, fisk på tørr mygg. Takk til Willy for donering av en herlig myggimitasjon, som fiska godt allerede på første kastet! Og takk til alle som var der oppe for hyggelig prat og ei fin helg.

Tom: Det var sikkert oss du prata med på lørdagen. Hvis dere hadde den malerbilen?

Bilder kommer som sagt snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var oss daniel. Var en kjempe helg og når vi måtte dra på søndag pga at kameraten skulle på flyet til oslo så ble det stille og fint. Hadde en som var nok hvertfall mot halvkiloen på i sone 2 nede ved svingen ved de 2 stenene, men ble for ivrig når jeg så¨fisken på vei opp og den tok en marginata klekker men alllllllllllt for rask med tilslaget. Shit happens :P

Willy: Du er meg litt av en kar, kjempe koselig helg med mange nye og veldig hyggelige folk. Prøvde ikke mygg jeg, på søndag prøvde jeg litt med en liten svart zonker #10, slow interm line og 10 fotern får å komme litt lenger ut men uten hell. Vi sees igjen, vær du sikker.. Reiser tilbake til lillehammer på ferie til helgen da er det fluefiske i min barndoms "fjellelva" , vårflueelv.

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en god del av de største caenis spinnerene eg har sett langs elven i dag, krok 16.

Kompisen som ikke jobber natt fiska utover ettermiddagen, og en del fin fisk vaka etter fluer ham ikke klarte å identifisere, sa de ligna på mudderfluer, eller vårfluer, men med klare vinger, så det var nok caenis duns, da de vel har flattliggende vinger i det stadiet, og først får de oppreiste vingene som spinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en god del av de største caenis spinnerene eg har sett langs elven i dag, krok 16.

Kompisen som ikke jobber natt fiska utover ettermiddagen, og en del fin fisk vaka etter fluer ham ikke klarte å identifisere, sa de ligna på mudderfluer, eller vårfluer, men med klare vinger, så det var nok caenis duns, da de vel har flattliggende vinger i det stadiet, og først får de oppreiste vingene som spinnere.

Dette var interesant nytt!

Siden jeg ikke er der oppe hele tiden(ikke alle helger heller),er det ikke alt jeg får med meg,så jeg takker for den opplysningen.

Min tanke er: etterhvert å lage et klekkekart,sånn at nye fluefiskere som besøker dalen,kan få en pekepinn om hva som rører seg på aktuellt tidspunkt,siden ikke alle satser like mye tid på enhver elv de besøker(man må jo gjerne "fiske seg litt inn i elven",noe som kan ta litt tid når man er ukjent) ;) .

Nå vil det antakelig bli satt igang forsiktig(og forhåpentligvis:balansert)kalking,og dette kan jo endre innsektlivet noe,så det er litt på vent foreløpig.

Men det kan feks. gi større rhodani-klekkinger enn det er idag,muligens påvirke vulgata/danica-bestanden(hvis det finnes,noe jeg er svært usikker på!)

Vel; :-\ 

Også glemte jeg å nevne at vi fisket sammen med Daniel og Marius(synd Waksvik'en ble syk,selvom ikke for ham! ;) Gratulerer med skikkelig flott fisk!)og vi kosa oss fælt ved øverste brua i sone 1 !

Og Daniel;det er fiskeren som fisker! .... og det gjorde dere bra!

[attachimg=1]

Full konsentrasjon om flytet ! 8)

[attachimg=2]

Og kos og kaffekoking mens en halvmåne(som nesten ikke syns?) stiger opp over fjellet.

Willy

post-3549-13949879652247_thumb.jpg

post-3549-1394987965298_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ferie Tom!

Kommer etter om en måneds tid,for en måneds feriefiske,for det meste på østlandet(Rena,Glomma osv.,skal ha med Bjarne og Kjell,broren hans)i august,må vise dem litt av perlene på østlandet. ;)

Edit:

Og nå kommer vårfluetiden i Ekso òg,det kan jeg love,og det er mange eksplosive vak i vente! :D (for ikke å snakke om de som nesten bare spiser klekkere......... ;) )

Og når gressletta i grustaket er ferdig grodd,kan vi campe sammen der utover,det er nydelig å sitte ved bålplassen å drikke kaffe og nyte stemningen og utsikten over Hølen(Andre siden,visavis butikken). ;)

For dere som sliter med å legge inn bilder,ligger det en del opplysninger her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4658.0

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det ikke går når bildene overskrider størrelsesbegrensningen..

Kvaliteten ble merkbart dårligere når jeg reduserte størrelsen.. Men dere ser nå hva det går i.

Det er dette jeg har fått redigert etter helga, kommer mer etterhvert som jeg kommer litt inn i det.

post-3683-13949879654695_thumb.jpg

post-3683-13949879655178_thumb.jpg

post-3683-13949879655699_thumb.jpg

post-3683-13949879656229_thumb.jpg

post-3683-1394987965671_thumb.jpg

post-3683-13949879657108_thumb.jpg

post-3683-1394987965757_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Flotte bilder Daniel ! ;)

Et par tips,siden du redigerer som en gud;

Etter rezise(som passer best med 800 pixler på lengste,bortsett fra noen stående bilder,som kan være litt mindre(600-700 pixler)) :) ,må du skarpe på nytt,og jeg pleier å overskarpe for FFS,siden det ellers virker litt dust.

Og hvis dere(nå dere! ;) ) vil vise bildene som jeg gjør,legger dere bildene inn som : display  8) (kan velges ved nedtrekksmenyen der det står : flere vedlegg )

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Willy! Photoshop er jo GØY! ;) Et lynkurs med raw-behandling av dama, så går det jo fint!

Er faktisk veldig lite som skal til for å gjøre et bilde 10 ganger bedre!

Kvaliteten på bildene etter at de er resiza i størrelse for å passe forumet blir jo desverre så som så..  Men men.. Dere ser nå hva det går i :P

Legger ut et par til som var verdt å redigere fra helga jeg. Håper ikke det blir for mye, og at jeg får moderatorene på nakken. :P

Dette bildet er tatt fra brua oppe ved butikken.

[attachimg=4]

Her er fra kulpen nedenfor kraftverket. Noen som har prøvd her noen gang? Mye småttiser her oppe, som tok alt som landa på vannet..

[attachimg=1]

Butikken! Må alltid innom her for å handle! Der får man kaffe og dagens sladder om man vil!

[attachimg=2]

Prøvde litt forskjellige innstillinger igjennom helga. Syns ikke dette ble så værst.

[attachimg=3]

Ps: Kjølige kommentarer om at det var lite bilder av fisk tas _ikke_ imot :P Faktum 1 er at vi ikke fikk veldig mye fisk som var verdt å ta bilde av. Faktum 2 er at jeg er såpass ny med kamera at når vi først får fisk glemmer jeg helt at jeg har kamera.. :P Kommer seinere!!

post-3683-1394987965827_thumb.jpg

post-3683-1394987965864_thumb.jpg

post-3683-1394987965914_thumb.jpg

post-3683-13949879659389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nevnt det før;at fisken er rimelig kjapp til å slå over på mygg,men jammen har jeg bommet på det noen ganger også.

Men ha det "baki der" ! ;D  Det er ofte lønnsomt.Uansett har jeg fisket på "smått,grått og godt"(Andrè Brun's utrykk  ;) ) selv i ganske bra klekkinger av annet enn mygg,og det ser ut som,selvom jeg har fått på mange varianter av små på # 18-22,tror jeg at jeg vil bruke F-fly mer utover,virker som fisken hår små averesjoner mot denne enkle skapelsen.

Man kan jo binde det man trenger i sesongen på en kveld! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen fisk i Ekso, men ingen aktivitet til tross for regn og vindstille, jeg trodde virkelig dette var dagen...men så sparsommelig og sporadisk vaking på langt hold at det var helt umulig å konkludere med noe som helst. talte kanskje 10 stk døgnfluer langt ut på dagen...veldig rart.

13 grader i elven fortalte Bjarne oss.

Største fisk på land var ca 3 hekto, fikk et par av dem...og noen til.

Både jeg og Bjaren røk fisk, som sikkert ville være fine på bilde :)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16334.msg265154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sååååå rart at det er stille i denne fasen.

Opplevde selv det samme i helgen.

Lepto-tiden er over,eller i beste fall på hell(noen spinnere igjen),vårfluene kommer ikke helt igang enda,så det fisken har å velge i på overflaten er mygg og en og annen baetis som kommer seilende,og som bare blir tatt nå og da,de er for få til å skape stor begistring for vakevillig fisk.

Så det blir nymfe,både med og uten fortynging,og på søndag virket nymfene bedre desto lengre de fikk synke,selv på småfisken.

Ikke desto mindre,etter å ha lekt meg med småfisken i Hølen da jeg ankom på lørdag(måå det engang imellom ;) ),dro jeg ned i sone 1 og satt på en lepto-flue,for liksom å sjekke om det var noen som husket disse enda,og det gjorde en ,på andre kastet,og etter å ha dratt flua ut av det jeg mente var det "hete" området,voltet den fint over flua og ga en herlig og spennende fight,og var vel på sine gode 800 gram omtrent. ;)

Resten av kvelden gikk med til nymfe og F-fly,og tror nok det var broderlig delt mellom disse.Da det klarnet opp og ble kaldt og det begynte å dampe av elva og vi tok turen opp i grustaket og feiret bursdagen til Thomas,med pils pølser,nystekt ørret ;D og Lars hadde med et svenskt anis-brennevin som smakte nydelig til fisken. :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...