Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Må hive meg på her jeg også Willy, nydelig varme i bildene dine. Vakkert ganske enkelt. :)

Gisle

Takk Gisle!

Vis meg hvor nord for Sinsenkrysset du tar de fine fiskene dine du,så skal jeg komme å fotografere! ;)

(Etter å ha prøvefisket litt først..... ;D )

Willy

He he er redd det er langt og kjør både fra Sinsen og Eksodalen, og så er fiskene der litt såre i tannebissene for tiden ;D Men fine bilder hadde de helt klart blitt 8)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hive meg på og takke Willy for fine rapporter. Har ikke vært i Ekso siden sent mai, men kjenner at det kribler hver gang Willy har ytret seg. Men med en tre uker gammel jente på fanget, og noen litt eldre, må jeg stort sett leve mitt fiskeliv gjennom andre for øyeblikket. Men teltet ligger klar og lysten vokser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hive meg på og takke Willy for fine rapporter. Har ikke vært i Ekso siden sent mai, men kjenner at det kribler hver gang Willy har ytret seg. Men med en tre uker gammel jente på fanget, og noen litt eldre, må jeg stort sett leve mitt fiskeliv gjennom andre for øyeblikket. Men teltet ligger klar og lysten vokser....

Vel,nå blir'e stille en stund! ;)

Ferie for døren,og turen går østover,så dere får kose dere med meldingene på Ekso villfisk,fram til Bjarne kommer etter i begynnelsen av august! Da blir det ihvertfall stille etpar ukers tid! ;)

Og husk:Det er bare en medisin mot fluefiskefeber,,,,,som jeg har litt av selv,men drøyer til helga med å ta medisin! ;D

Edit:Og her er litt til salt i såret:1,2 i sone 2 forrige natt! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dagens rapport frå Ekso lyder slik: 42 stk på land, der str låg frå 50gr og opp til 350gr,så ikkje den største fisken men morsomt. Såg to flotte fisker som var opp 1 gong kver og thats It :) Når ein prøvde og legge ut eit kast på desse 2, så var det andre som heller ville ha ein prøve smak desverre:)

Kan ikkje skryta av vannstanden, men den var heilt okey til og fiske på, og regn vardet lite av desverre, men det kom eit skikkeligt skur i 4-5 tida, men ikkje nåkk til og øke vannstanden ;D Men på vei tilbake til Bergen så åpna himmelen seg, så kanskje det kommer litt ned i Eksingedalen også ;)

Det som fisken var mest glad i og ta idag var: Brun Princeps og Emerger pupa " Legge kast ut og gje den litt beveglese innimellom:) " Rekne med og ta turen oppigjen på søndag, så får me sjå korleis ting ser ut :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Meget pene bilder Willy. Og dette har jeg sagt før :) Har sett på denne mannens PC, og der er det mye snop gitt :)

Noen få av bildene har en SNEV for mye contrast etter min smak, men det er ikke mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en lang østlandsferie så har "Ekso-suget"meldt seg igjen og jeg må vel ta turen oppover nå i helga,tross høstværet som er meldt. ;)

Grustaket har grodd fint i sommer og jeg gleder meg til å campe der.

Det har blitt tatt mye bra fisk i sommer: Erling(Gone Fishing)vet jeg har herjet tidlig og sent,og har virkelig levd opp til navnet sitt.

Ser også at Thomas og Asle har forsynt seg av godsakene,og at Asle får fullklaff er jo storartet,siden han har vært nødt til å leve med laksen i Namsen de siste par årene. ;D

Så langt i juli/august:Mange fisk over kiloen,de største på 1,7 og 1,8,og visstnok det meste på tørt (og i nattens mulm og mørke  8) )...storveis !

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,skulle gå bra,var oppover i helgen,høy vannstand,tok 30-40 småfisk på nymfe(nær null vaking) på etpar timer.Visste vel omtrent hvordan det ville gå der jeg fisket(sone 4). ;)

Bjarne ringte,da vi skulle ta oss en pause på kvelden:"Har akurat landet en på 1,5 !"...pers for ham i Ekso.

Han har en tendens til å bruke litt for tynn fortom,og etter 20-30 mindre,med innslag av ok fisk,ryker det ofte i knuter og greier hver gang det går på en skikkelig en!Men denne gangen holdt det altså! :D

Her er siste værmelding,skulle borge bra,såfremt temperaturen holder seg sånn noenlunde i elva :

Sakset rett fra hjemmesiden! ;)

"Fin vannstand i elven og gode fiskeforhold, men elven er på vei nedover. Det kommer litt regn i dagene som kommer, så jeg tror at det blir bra forhold. Lite vak, men sånn er det alltid etter at elven har steget med 70 - 80 cm. Mista to pene fisker i kveld. Den første røyk i flueknuten omtrent på håvkanten, og den andre var det 0,12 spissen som røyk. Begge fisker rundt kiloen.( øvre del av sone 3 )( Vårflue cdc krog 12 ). "

Vanntemp:14 grader.

Edit: Fra igår,selvsagt. :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ekso:)

Da var helgen over, og etter en helg i ekso sammen med Daniel og madammen, må jeg bare meddele at ALL ÆRE.. ALL ÆRE til mannen bak ekso. Selveste Bjarne!! Uten han hadde ikke elva vært det den er i dag.. Vi fikk lov til å ta et etterlengtet besøk i "klekkeriet" hans og se på eksoørreten på setern der den spiser seg fet før den vender tilbake i elva.

Bjarne er en av de altfor få ildsjelene som står på for en sterkt vokende elv som jeg er helt sikker på bare vil bli bedre og bedre!!

Det varmer i hjertet å vite at elva er i de aller tryggeste hender. Jeg håper flere vil få øynene opp for elva, og ikke minst ståpåviljen og iveren til Bjarne.

Litt fiskeraport!:)

Med relativt liten vannføring i elva.. og lite vaking, ble det noen fine ørreter i løpet av helgen på både meg, Daniel og frua hans.

Det uteble med tørt i enden, men likevel lurte vi noen fine ørreter på rundt halvkiloen på nymferigg.

En herlig vakker dal som sørger for ro og fred i sjela fra en ellers stressende hverdag.

Man merket at sommeren begynner å nærme seg slutten.

Endelig fikk jeg hilst på Willy som Daniel har snakket så høyt om. Og for en kar:) i tillegg var jo jonny en likandes fyr som luftet ideen om bindekvelder med noe attåt i løpet av vinteren. Og hvem takker nei til noe slikt Danny??!:)

Jeg og Daniel gleder oss allerede.

Takk til Jostein som gladelig leiter frem noen ekstra madrasser selv om huset hans er utleid!:) en hyggelig vært som lager både kaffe og varme i peisen:)

Alexander Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggeligt og treffe deg " Waksvik" og Daniel også :) Og bindekvelder til Høsten/Vinteren må me berre klare og få til :) Da e både lærerikt og morsomt :) Rekne med at da blir sendt litt PM`a når tiden nærme seg :)

JonnyS...

Det høres bra ut:) ser frem til det selv om det er fiske etter ørreten vil helst ønsker alle sammen:)

Ble det noe fisk på deg og willy i går da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggeligt og treffe deg " Waksvik" og Daniel også :) Og bindekvelder til Høsten/Vinteren må me berre klare og få til :) Da e både lærerikt og morsomt :) Rekne med at da blir sendt litt PM`a når tiden nærme seg :)

JonnyS...

Det høres bra ut:) ser frem til det selv om det er fiske etter ørreten vil helst ønsker alle sammen:)

Ble det noe fisk på deg og willy i går da?

Hei,Alexander,og takk for sist.Alltid hyggelig å prate med Daniel,og når'n har så hyggelige kompiser også,så...... ;)

Ikke så mye,vi tok ei skikkelig kortlineøkt,og vi fisket først strykene ovenfor brua hvor vi traff deg.Svingen du vet,"lånte"vi bort,så det ble de grunne partiene ovenfor,og der sto det faktisk ikke mye fisk,hadde ventet at småfisken skulle kaste seg over nymfene våre,men dengang ei. :) Kanskje sto det større fisk enn vi trodde der,de strykene er nesten aldri tomme for fisk.

Etter å ha plundret litt med ei for tung endeflue byttet jeg til en litt lettere tsjekker(vårfluelarve),og da ble "feelingen" bedre,og jeg satte kroken i en skikkelig kubbe som tok meg ordentlig på senga,og var av etter få sekunder. Det var ingen liten fisk,og litt ergelig å miste den,da det er rått å kjøre skikkelig fisk i sånne grunne partier,ville jo sett det hele veldig godt med polabrillene på! ;)

Etter kaffepausen dro vi opp for å "nymfe" partiet ovenfor der Maestro Bjarne bor,men ved butikken så vi at gamle Sigurd og kona hadde kommet,så vi endte opp der,med mer kaffe og en hyggelig prat,men da det nærmet seg middagstid for de to,stupte vi i elva for ej kort økt.

Gikk ganske bra for meg,ingen store men ganske jevnt med fisk.

Jonny satt fast en rigg og måtte montere på nytt,så tiden gikk litt ifra ham,mer plunder enn fiske... ;D

Hjemturen ble en vakker opplevelse med alle himmelens kveldsfarger,men tok vi noen bilder ?....... ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dere koste dere uansett jeg:) været var jo mildt sagt helt nydelig. Synd vi dro hjem, men vi hadde begynt å pådra oss basiller av ymse typer alle sammen.

Må ærlig innrømme jeg undervurderer stryket ovenfor brua der. Selv har vi prioritert andre områder i elva, men fikk fin fisk der selv. i svingen som vi snakket om!! så neste gang har vi andre taktikker klare:) og etter å se nymfeboksene til både deg og jonny, blir det fluebinding for meg og daniel!!

Etter praten på broa, dro vi ned i sone 1. rett nedenfor brua, la jeg meg nedenfor det falleferdige "huset" rett før brua. Kjempeplass for å observere fin fin fisk under buskene. Fikk en liten luring. Helgen var knall. ny pers for meg i ekso... Enn så lenge:P halvkiloen er ikke mye å skryte av, men fisken er bortimot det sprekeste jeg har kjent!!

Spørsmål: Hvilke krokstr. på nymferiggene dere brukte er det mest alsidige på denne tiden av året?!?  dere har jo hele sortimentet:P

Wax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv brukte jeg nymfer fra #20 til en litt stor 16 krok (tsjekkeren),men på denne tiden er det små døgnfluer(mikronymfer :   http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html   ta en titt !  ;)  ),steinfluer og mygg er det jo nesten hele tiden,men i stryken ville jeg nok gått for steinfluer,og det er fremdeles vårfluer,i alle stadier og størrelser,derav tsjekkeren.

Ellers anbefaler jeg en titt i Kortlinetråden,den er lang,men med mye OT som kan hoppes over,men : Her er det mye å lære !!!!!!!

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Og The Stig bor jo her iblant oss,og han er vanligvis ikke lenger unna enn noen tastetrykk,så her har dere muligheten til å lære et allsidig å spennende fiske,som virker nesten hele året . ;)

Og i allmen interesse for de som skal oppover i nærmeste framtid: Det har sånn smått begynt å klekke annengenerasjon baetis,foreløpig ikke så heftig,men i skikkelig drittvær har jeg opplevd kanonklekkinger av denne lille grønne tassen (#20).

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ja, og takk for sist, alle sammen. Alltid like hyggelig! Synd det ikke ble mer tid til kaffe og prat denne gangen, men

vi får ha det til gode. Jeg skal iallefall opp om 2 uker, altså ikke til helga, men neste. Så hvis noen andre skal opp er dere herved tipset.

Bare å se etter en stygg trønder med blå caps. ;)

Ble ikke det helt store fisket, men jeg landa min andel av ørret denne helga og jeg. Den største på rundt 4 hekto, så de helt store ble det ikke.

Men jeg føler liksom at jeg har fått min del av storfisk denne sesongen, og så lenge jeg får en fin opplevelse, hvor ting stemmer. Dvs kast, presentasjon, driv, og at det ligger en tanke bak akkurat den fisken, så er jeg kjempefornøyd, og koser meg max. Når i tillegg man er med gode

kompiser, madammen, og de samtidig trives, så er jo fisketuren komplett.

Så alt i alt hadde jeg en knallhelg, med mange fine fiskeopplevelser, både for min egen del, men også for både Aleks og dama, som begge fikk

flere og finere fisker enn meg denne gangen. Men jeg kommer sterkere tilbake, og det spørs om jeg rekker å få med meg noe 2.gen rhodani så sent som om 2 uker, men jeg skal gi elva et forsøk uansett. Om ikke annet får jeg meg en fin tur.

Og ang. bindekveld: Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å bedrive en sen høst-\vinterkveld på, enn å binde fluer med en god gjeng. Så jeg er absolutt å regne med! Men det tar vi når den "sesongen" nærmer seg :) Kanskje jeg kan lære noe, jeg også ;)

Kommer noen bilder fra helga etterhvert. Ble ikke så mange, men.. :)

Til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv brukte jeg nymfer fra #20 til en litt stor 16 krok (tsjekkeren),men på denne tiden er det små døgnfluer(mikronymfer :   http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html   ta en titt !  ;)  ),steinfluer og mygg er det jo nesten hele tiden,men i stryken ville jeg nok gått for steinfluer,og det er fremdeles vårfluer,i alle stadier og størrelser,derav tsjekkeren.

Ellers anbefaler jeg en titt i Kortlinetråden,den er lang,men med mye OT som kan hoppes over,men : Her er det mye å lære !!!!!!!

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Og The Stig bor jo her iblant oss,og han er vanligvis ikke lenger unna enn noen tastetrykk,så her har dere muligheten til å lære et allsidig å spennende fiske,som virker nesten hele året . ;)

Og i allmen interesse for de som skal oppover i nærmeste framtid: Det har sånn smått begynt å klekke annengenerasjon baetis,foreløpig ikke så heftig,men i skikkelig drittvær har jeg opplevd kanonklekkinger av denne lille grønne tassen (#20).

Willy

takk for gode tips og triks her. siden du viste meg var knall og stig kan sine saker skjønner jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv brukte jeg nymfer fra #20 til en litt stor 16 krok (tsjekkeren),men på denne tiden er det små døgnfluer(mikronymfer :   http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html   ta en titt !  ;)  ),steinfluer og mygg er det jo nesten hele tiden,men i stryken ville jeg nok gått for steinfluer,og det er fremdeles vårfluer,i alle stadier og størrelser,derav tsjekkeren.

Ellers anbefaler jeg en titt i Kortlinetråden,den er lang,men med mye OT som kan hoppes over,men : Her er det mye å lære !!!!!!!

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Og The Stig bor jo her iblant oss,og han er vanligvis ikke lenger unna enn noen tastetrykk,så her har dere muligheten til å lære et allsidig å spennende fiske,som virker nesten hele året . ;)

Og i allmen interesse for de som skal oppover i nærmeste framtid: Det har sånn smått begynt å klekke annengenerasjon baetis,foreløpig ikke så heftig,men i skikkelig drittvær har jeg opplevd kanonklekkinger av denne lille grønne tassen (#20).

Willy

takk for gode tips og triks her. siden du viste meg var knall og stig kan sine saker skjønner jeg:)

Bare gå inn på tråden,og spør ivei! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...