Gå til innhold

Bjørn-Tore`s Fisketurer


Anbefalte innlegg

Skulle egentlig på sjøørret konkuranse i troms men pga av en lang grillfest på fredag ble det ganske sent før jeg kom meg av gårde, planen ble da en lure elv i indre troms. Jeg speidet rundt etter vak i to timer før jeg fant ut at det er ikke noe tørrflue tid nå, satte på en nymfe å fisket av en del vann før jeg snublet over et vakk, knøttlite vak 30cm fra land, steady fisk som spiser de få fjærmyggene som var på vannet. følte jeg brkte en evighet på å knyte av nymfe spiss til tørrfluespiss før jeg fikk lagt det første flytet over fisken, vannet reiste seg under flua men den tok ikke et nytt kast og fisken tok tvert. fin fisk tenkte jeg når den tok sikker 7-8 hekto men så plutselig dro den med seg 40m snøre og forsvant nedstrøms ok kanskje litt større da :D han gidde meg en flott kamp med mange utras før han kom inn til håven og blei veid inn til 2.8kg første gang å 2.6 neste gang. risset inn merke på stanga og målte når jeg kom hjem 62cm feit og fin brunørret ble et bilde av fisken i håven å noe av det dårligste selvutløser bilde ever før den fikk svømme ut igjen. Takk for kampen håper vi ses igjen til neste år. brunørret sessongen er berget på første turen :D

post-1360-13949878996122_thumb.jpg

post-1360-13949878996495_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da var det endelig min tur til få en etterlengtet tur til områder med større fisk etter å ha brukt de få fine dagen av sesongen i år med familien på stranda eller på hytta osv. Litt kvalitets tid med meg selv rett og slett :D

Kom hjæm fra jobb, bandt 5fluer som jeg hadde stor tro på skulle fange fisk, spiste sammen med familien tok meg en time på øyet før jeg pakket i et jævla tempo og kom meg avgårde.

Kom fram ca 2030. fikk kastet ut utstyret fra bilen og over i kajakken, skifte klær til korrekt fiskeutrustning så oppdager jeg at jeg har glemt fiskecapsen min (krise) finner ikke polaridbrillene mine heller (krise) rigger opp stanga og når jeg står å skal bytte om spiss så finner jeg ut at mine 5spoler med tiemco spiss er pill råtten og ubrukelig (megadigersåforbannaatjegsprengeskrise) så løsningen blir at jeg kapper fronttaperingen på noen fortommer jeg har som brukes som en nødløsning.

Padler ut på vannet å finner raskt en flott fisk som er oppe å plukker fluer fra overflaten, for en flott dag dette kommer til å bli, jeg skal til å slippe ut ankeret i det jeg oppdager at jeg har glemt å rigge det til (kjipt) så jeg kommer meg inn til land lettere stresset og får ordnet opp å kommer meg i posisjon på fisken igjen men da har den selvsagt sluttet å vake, det er da jeg kommer på at jeg har glemt å pisse og tatt på meg pølsevesten, tilbake til land nok en gang. Er det sånn denne dagen har tenkt å være tenker jeg den turen jeg skal angre på at jeg orket å dra på..

Padler rundt litt på leting etter en fisk når jeg ser et voldsomt plask i sidesynet, va det en fisk alt det dær tenkte jeg den flyttet sykt mye vann i kampen etter en daddylonglegs. Denne skal jeg sjekke om viser seg flere ganger tenker jeg ankrer opp å venter å venter å venter.. ingen tegn på en halvtime, hva skal jeg gjøre nå tenker jeg, en fisk som flytter så mye vann må jo være diger å verd å vente på.

Jeg prøver litt til, så ser jeg noen nydelige døgnfluer som kommer sigende med vingene i en fin v form de er ikke til å ta feil av :) å dær var den opp igjen, jeg så den ikke men jeg hørte den, et snøft og noen små ringer og det snøftet glemmer jeg aldri, det var et sånt snøft du kun hører fra kjærringa når hun er missførnøyd. Å neste gang jeg hørte snøftet var jeg klar, la ut flua 100% perfekt fisken gikk opp å snøftet i seg flua mi å BANG kampen var i gang å for en flott kamp den ga meg, den var stor den var tung den var perfekt.

Etter en god kamp fikk jeg lurt den inn i hoven å fikk veid den inn til 3.5kg en solid pers for min del. Skulle ta å knipse et par bilder av den når jeg oppdaget at kameraet lå å badet i vann som var i kajakken (såjævlidritforbannaatjegnestensprengeskjipt) så min drømmefisk måtte ta tiltakke med å bli fotografert med et latterlig dårlig mobilkamera på 2megapixler før den ga meg en vannsprut i tryne som takk for at den fikk friheten tilbake igjen.

Etter den dro så føltes kroppen helt tom jeg var slapp jeg var sliten jeg var mett. Det tok meg nesten 2timer før jeg var klar for å fiske på en ny fisk etter dette. Fikk en del fine fisker til før jeg satte nesa hjemover igjen klokken 0500 med et digert glis og lyden av en diger snøftende ørret på repeat i hodet.  ;D

post-1360-13949881028556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Første tur ble etter sjøørret i hemmeligfjord 19 april. Var delvis veldig vanskelige kaste of fiskeforhold som gjorde denne turen litt amputert, men klarte å lande mine første ørreter for året når bølgene slo inn som værst og det sluddet som fytti hæ.... Fikk en slank en på 1.6kg og en feit å fin 500grammer, de tok en dubbingreke.

Så noe sinnsykt rått på denne turen, det kom inn niser som jaget en stim med småfisk rundt helt inn i fjæresteinene å etter nisene dro utover igjen kom det en gjeng med sjøørret på 8kg+ som svømmer rolig rundt å jakter på restene etter nisa.. jeg kastet en flatwing ut å fikk den ene til å følge helt inn til tanga. det var det råeste jeg noen gang har sett..  :o :o

post-1360-13949887673934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur etter brunørreten 13mai gikk til Hemmeligdalen som varter opp med fine klekkinger av mygg og steinfluer på denne tiden. vi kom fram til litt vind og fint vær med sporadiske vak i denne lille bekken, men fisken var vanskelig å komme i kontakt med og jeg sleit litt med kastingen etter en lang vinter.

Det tok meg litt tid før første fisken var berget men det gjør ingen verdens ting, det var bare så nydelig å se vakende ørret igjen  :D

Ble mange fisker denne dagen men ingen med noe størrelse på men vi er helt klart i gang :)

post-1360-13949887674409_thumb.jpg

post-1360-13949887674938_thumb.jpg

post-1360-13949887675498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering.

Denne sesongen har ikke blitt helt som jeg planla i vinter. men noen turer er det blitt og noen fine fisker har funnet veien til maskene. :D

Fisket har vært vanskelig å de største gutta har jeg ikke lyktes med ennå, har heldigvis litt tid igjen.

noen få utvalgte:

[attach=1]

[attach=2]

Men har fått prioritert jentene litt mer i år enn tidligere det er virkelig givende :)

Minstemor

[attach=3]

Storjenta

[attach=4]

Kveldsmaten berget av storjenta

[attach=6]

Familien på tur

[attach=5]

post-1360-13949889017883_thumb.jpg

post-1360-13949889018117_thumb.jpg

post-1360-13949889018377_thumb.jpg

post-1360-13949889018618_thumb.jpg

post-1360-13949889049725_thumb.jpg

post-1360-13949889050968_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlige historier !

Jeg kjenner meg igjen i fluebindinga. Puddingen her hjemme kommer nå og da slentrende inn på kontoret med følgende frase: "hallais farsan - bette du flue? (her intreffer et øyeblikk med undrende kroppsspråk og bedende barneblikk) så følger han på med "Ka du sir? Ska vi surre en dott i lag?"

Som far er det bare en ting å gjøre ;) Surre en dott!

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det e bra Ørjan :D

Hadde en episode selv når vi var på hytta hvor mi største finner ei flue i søppla å lure på koffor æ har kasta den, æ svare med at den va for stygg, da svare hu med spørrende blikk, men pappa det e jo ikke du som bestemme det!? det e det jo fisken som gjør.. :D kunne jo ikke gjøre nå anna en å flire å putte den tilbake i flueboksen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...