Gå til innhold

Fortomkrøll


Gavia

Anbefalte innlegg

Myggfiske er moro! (?) Søndag satt jeg på knea i myra på Nordmarka mens snøen lava ned rundt meg. Utafor myrkanten klekket en og annen fjærmygg og ørreten snappa jevnt og trutt mygg. Problemet var å finne redskap den ville godkjenne. Fluevalget får ligge denne gangen. Det er den forbanna fortommen jeg tenker på. Spissmateriale er greit. Ikke noe problem å finne sene til gode spisser. Men den tjukke delen blir jeg aldri fornøyd med. Jeg kjøper ferdig avsmalna fortom som jeg tilpasser med egen spiss (som de fleste andre). Nå har jeg prøvd flere merker etter hvert, men alle har for mye minne i den tjukke delen. Jeg har også prøvd å strekke med forskjellig kraft, bruke forskjellige fortomsstrekkere. Men når fortommen får ligget litt på vannet i et blikkstille skogstjern, bukter den seg og rett som det er reiser den også en bukt opp over vannet. Vet ikke om dette har mye å si for evnen til å fiske, men mener i alle fall det forkludrer tilslagsproblemet ved fiske med små mygg. De fiskene jeg fikk til å ta ble det oftere bomslag på når fortommen krølla seg mest. Hjelper ikke mye om en finner snøre uten minne (nesten) når fortommen ser ut som en spagettirett. Er det noen som har fotomsmerker de mener er bedre når det gjelder dette eller har noen triks for å få rettet hele(!) fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type bruker du? Jeg har brukt Rio, som er forholdsvis tykk i buttdelen, men den strekker lett. Jeg drar den igjennom hånda slik at det blir varmgang, og strekker den mens den kjøler ned.

Jeg bruker 9 fot med 0x eller 1x spiss og skjøter på ønsket spisstykkelse. Vet noen skjøter på med samme spisstykkelse som selve fortommen. Da kan det bli det vanskelig å få overrulling.

 

Har også brukt maxima, som også strekker lett. Men jeg synes buttdelen på denne er litt tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg mener taperte fortommer (og fortommer generelt) har lett for å spaghettifisere seg når vannet er kaldt. Det skjer meg ofte. Spesielt de tykkere buttdelene har lett for å aldri la seg strekke når det er kaldt i været. I likhet med deg tmags har jeg brukt Maxima som vanligvis strekker seg fint. Men også denne begynner å krølle seg når temperaturen er lav. Ofte har mine hjemmelavede fortommer av Vangen fortom fungert fint når det er kaldt.

Ellers så vil jeg på det varmeste anbefale Rio fortommspisser. De strekker seg meget fint under de fleste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg har hatt akuratt det samme problemet i den tykke delen.Og eg bruker for tiden ein Climax fortom.Denne synest eg er drita dårlig både på styrke og krølling.Eg bruker stroft tupp og er veldig fornøyd med den.Er det nokon som har samme erfaring om Climax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Prøv de tynnere Climax fortommene. Jeg har faktisk hatt god erfaring med de. Men det finnes bedre. Kjøpte meg Frog Hair her en dag og skal teste denne i helga.

Noen som har erfaring med Frog Hairs taperte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tida bruker jeg en Rio 9 fot 3x ferdigtapert fortom som jeg skjøter på ønsket spissmateriale på. To-tre ganger gjennom fortomsretteren og den ligger som en strek på vannet. Den ferdigtaperte fortommen har en ganske tjukk butt (0,64) så det blir en forholdsvis jevn overgang mellom fluesnøre og fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv de tynnere Climax fortommene. Jeg har faktisk hatt god erfaring med de. Men det finnes bedre. Kjøpte meg Frog Hair her en dag og skal teste denne i helga.

Noen som har erfaring med Frog Hairs taperte?

 

Har prøvd den vanlige mono 12 fot, og har ikke kjent maken til lite minne, MEN jeg synes buttdelen var for myk og jeg hadde problemer med overrulling.

Har ikke prøvd det mer en den gangen, da jeg også er veldig fornøyd med RIO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert at den propellerer i lufta. Kommer ofte av for stivt hackle' date=' vinger som ikke er rette/like osv. Løsningen kan være mykere hackle, tykkere spiss, roligere kasting eller helt aerodynamiske fluer :D .

 

Sikkert andre her som har enda bedre forslag.[/quote']

 

Skal vel litt til å binde en palmer med gode aerodynamisk egenskaper. Men du har nok rett i at den propellerer. Sikkert pga usymmetri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Sikkert at den propellerer i lufta. Kommer ofte av for stivt hackle' date=' vinger som ikke er rette/like osv. Løsningen kan være mykere hackle, tykkere spiss, roligere kasting eller helt aerodynamiske fluer :D .

 

Sikkert andre her som har enda bedre forslag.[/quote']

 

Skal vel litt til å binde en palmer med gode aerodynamisk egenskaper. Men du har nok rett i at den propellerer. Sikkert pga usymmetri.

 

Det er veldig viktig att hackelett ikkje peiker frammover,men bakover på palmeren.Dette har eg stressa ganske mykje med,og har lest og testet att dette er viktig.Dette er spesiellt viktig vist du bruker veldig tynn fortom.Eg fisker med 14-18 palmer,med 0,13 spiss og dette går veldig fint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også endt opp med Rio. Det er den beste av de jeg har prøvd, men den er langt fra krøllfri. Kan den lave temperaturen være noe av årsaken slik det er påpekt her? Får håpe det blir litt varmere til helga så jeg får testa det. Dessuten kan det være greit å måtte slippe å løpe en tur etter hvert femte kast for å få igjen følelsen i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv de tynnere Climax fortommene. Jeg har faktisk hatt god erfaring med de. Men det finnes bedre. Kjøpte meg Frog Hair her en dag og skal teste denne i helga.

Noen som har erfaring med Frog Hairs taperte?

 

Jeg bruker froghairs ferdigtaperte og synes at den er meget god.

Har tidligere sverget til Rio og Climax' date=' men synes at froghairen holder seg mye bedre. Langt mindre minne og bedre å strekke. Jeg bruker den med 0,20 i spissen og skjøter på en knytedel og lang spiss.

 

[b']Thomas Homme:[/b] Kjøpte du den med Stiff butt og supple tip? Kjøpte du den som er omvendt så skjønner jeg godt at du synes at butten er myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Har prøvd en del ulike

Synes Platil er bra og billig (29' date='-) for 4,5 og 6X[/quote']

I desperasjonen kjøpte jeg en Platil fortom på Åndalsnes en gang. Det var den eneste de hadde på G-sporten. Jeg var veldig mistenkelig til denne da prisen var latterlige 29,-. Da jeg satte den på var den bortimot perfekt. Om den holdt de kiloene osv den lovet vet jeg ikke men den strekket veldig pent. Synes også å huske at den var litt brun/oliven-aktig, kan det stemme?

 

Kan den lave temperaturen være noe av årsaken slik det er påpekt her? Får håpe det blir litt varmere til helga så jeg får testa det.

 

Ja, dette er nå min teori. Jeg har aldri lest noen artikler om dette eller tilegnet meg forfattet bakrunnstoff for teorien. Den er kun basert på egne erfaringer. Med andre ord. Den står helt klart for fall!

Ingen andre som har lagt merke til dette fenomenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Platil her forleden jeg også, da jeg plutselig ble tom for fortom og kun G-sport var åpen. Var nok like skeptisk som deg Nicolaj, men fordundre meg så er det faktisk en av de bedre jeg har prøvd hvertfall... Og så billig da, kan jo til og med ta seg råd til sjokolade på tur når fortomsmaterialet koster 29 kr laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk,

 

Thomas Homme: Kjøpte du den med Stiff butt og supple tip? Kjøpte du den som er omvendt så skjønner jeg godt at du synes at butten er myk.

 

Jeg vet rett og slett ikke, jeg fikk fortommen sammen med ny stang, så ikke så nøye på pakningen. Hvordan vil du sammenligne "stiff butt" med Rio sin butt i forhold til stivhet ?

 

Hvis det er to forskjellige så kan jeg umulig ha prøvd den som du snakker om, fordi den jeg prøvde var hengslete greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

prøv ut siglon sin tournament line, strekker seg som en rett strek ;) har prøvd den til SØ fiske og laks og er frelsa, skal prøve den ut til ørretfiske/tørrfluefiske i år.

sinnsykt enkel å strekke ut ihvertfall, ta den gjennom hendern en gang og den er helt rett.

denne fortommen er anbefalt av selveste H.mortensen og han bruker den en del, så skulle jo være brukbar ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Rune Stokkebekk' date='

 

Thomas Homme: Kjøpte du den med Stiff butt og supple tip? Kjøpte du den som er omvendt så skjønner jeg godt at du synes at butten er myk.

 

Jeg vet rett og slett ikke, jeg fikk fortommen sammen med ny stang, så ikke så nøye på pakningen. Hvordan vil du sammenligne "stiff butt" med Rio sin butt i forhold til stivhet ?

 

Hvis det er to forskjellige så kan jeg umulig ha prøvd den som du snakker om, fordi den jeg prøvde var hengslete greier.

 

Jeg husker hva den hette, det var "Spring Creek". Jeg ser at denne har myk butt.

Rune, eller noen andre: Er alle andre fortommene fra Frog Hair i ørretdimensjoner med stiff butt?

Jeg vil helt klart gi denne en ny sjanse pga lite minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så billig da' date=' kan jo til og med ta seg råd til sjokolade på tur når fortomsmaterialet koster 29 kr laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Billig og billig..? er vel ganske drøye priser når de rimeligste fortommene koster 10 kr pr meter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk' date='

 

Thomas Homme: Kjøpte du den med Stiff butt og supple tip? Kjøpte du den som er omvendt så skjønner jeg godt at du synes at butten er myk.

 

Jeg vet rett og slett ikke, jeg fikk fortommen sammen med ny stang, så ikke så nøye på pakningen. Hvordan vil du sammenligne "stiff butt" med Rio sin butt i forhold til stivhet ?

 

Hvis det er to forskjellige så kan jeg umulig ha prøvd den som du snakker om, fordi den jeg prøvde var hengslete greier.

 

Jeg husker hva den hette, det var "Spring Creek". Jeg ser at denne har myk butt.

Rune, eller noen andre: Er alle andre fortommene fra Frog Hair i ørretdimensjoner med stiff butt?

Jeg vil helt klart gi denne en ny sjanse pga lite minne.

 

Den finnes også i stiff butt - supple tip. Det er den jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har nå en 12' Frog Hair 3X tapert fortom. Jeg må virkelig si at jeg er litt skuffet. Etter at jeg strekker den ut for hånd så holder den 5 kast og da krøller den seg igjen. Jeg hadde virkelig forventet mer av en så dyr fortom. Den ferdige fortomsknuten til å feste på løkka i flytesnøret var også skeiv og minnet mer om en mislykket dobbel kjerringknute. Mulig jeg har vært uheldig med mitt eksemplar, men denne kjøper ikke jeg igjen iallefall. Det er helt sikkert.

 

Tippets fra frog hair er jeg derimot meget fornøyd med.

 

Noen andre med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...