Gå til innhold

Ørekytestreamer'n


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Bind deg opp noen hvis du vil :) Ørekytestreamer'n fra den norske streamerserien er i hvert fall noe av det sikreste du kan bruke hvis du vil ha stor ørret på småfiskimitasjoner. Jeg bruker i hvert fall ikke annet enn disse stort sett.

Jeg legger ut dette som et tips, for streamerfiske kan faktisk være skikkelig moro det også, til sin tid. Og streamerfiske kan, i likhet med nymfefiske og tørrfluefiske, gjøres akkurat så enkelt eller avansert som man selv vil.

Filmklipp: http://www.vimeo.com/12678835

Bindebeskrivelse: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/33-norskesteamer?showall=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

F.eks. Guideline fører materialene som skal til, og den er ikke vanskelig å binde:

Grizzly Marabou: http://www.guideline.no/GRIZZLY+MARABOU.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRrO09.ips?template=norWebshop

Som kropp kan du gjerne bruke SLF i stedet for antrondubbing: http://www.guideline.no/SLF+STANDARD+DUBBING+48+farger.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRnW52.ips?template=norWebshop

Ellers selger Tundra Outdoor alle fluene mine. Her en print screen fra nettkatalogen deres. Lykke til med streamerfiske - det er moro det også  :)

EDIT: Jeg tjener ikke noe på dette her jeg altså, så det er ikke noe kommersielt og da går jeg ut i fra at det er ok å legge ut til hjelp.

[attachimg=1]

post-3159-13949879586268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André, et par spørsmål fra ferskingen :) Bruker du disse streamerne langs land, eller hvor som helst i vannet? De gangene jeg har sett ørret jage ørekyte, har det vært kloss ved land og noen durabelige plask og luftjakt :) Nå har jeg ikke belly, så hva som skjer utpå vannene har jeg aldri sett, men har bare inntrykk av at ørekyta pusler med sitt langs land.

Er kroppen på disse løst dubbet på noen spesiell måte eller bygger du bare opp med å ta mange surringer?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André, et par spørsmål fra ferskingen :) Bruker du disse streamerne langs land, eller hvor som helst i vannet? De gangene jeg har sett ørret jage ørekyte, har det vært kloss ved land og noen durabelige plask og luftjakt :) Nå har jeg ikke belly, så hva som skjer utpå vannene har jeg aldri sett, men har bare inntrykk av at ørekyta pusler med sitt langs land.

Er kroppen på disse løst dubbet på noen spesiell måte eller bygger du bare opp med å ta mange surringer?

Eirik

Hallo, Eirik  :)

På filmklippet er det ei usynlig "grunne" vi fisker over, så du har helt rett i at ørekytene/småabboren holder seg innpå grunner, som i praksis ofte befinner seg nære land.

Dessuten er det et annet moment som ikke så mange tenker over: Nemlig at ørret som er i modus, gjerne befinner seg inn mot småfisk- grunner. Søker man dem på "hvileplassene" som de gjerne står på, for dem, ugunstige tider, så er de ikke nødvendigvis klare for jakt. Og derfor er det ikke noe lurt å søke etter dem der.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte denne streameren senest nå for ei drøy uke siden, og den var effektiv ja. Kastet på tvers av en innløpsstrøm til et stort vann. Dro litt for å gi den litt ekstra fart.

Veldig visuelt da jeg så ørreten ploget etter streameren før den tok. :D

Fisket jeg med en tørr døgnflue (det klekket), så var alltid harren der først. Med streameren utelukket jeg harren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På filmklippet er det ei usynlig "grunne" vi fisker over, så du har helt rett i at ørekytene/småabboren holder seg innpå grunner, som i praksis ofte befinner seg nære land.

Okei, takk for svar. Vannet "mitt" (har bare ett :) ) har en del ørekyte-jagende ørret, ser bestandig mer aktivitet etter ørekyte enn fluer i alle fall. Har bundet to rødbrune av denne typen (hadde bare en farge på marabouen), men skal lage et par oliven også når jeg får kjøpt det. Blir spennende å prøve disse i vannet.

Skal prøve meg i en elv i hedmark/sør-trøndelag neste torsdag, og kanskje ta med noen slike dit også. Hadde egentlig planer om å besøke Terje-tørrfluepurist-landet til helga, men oppussing hjemme setter visst en stopper for det...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På filmklippet er det ei usynlig "grunne" vi fisker over, så du har helt rett i at ørekytene/småabboren holder seg innpå grunner, som i praksis ofte befinner seg nære land.

Skal prøve meg i en elv i hedmark/sør-trøndelag neste torsdag, og kanskje ta med noen slike dit også. Hadde egentlig planer om å besøke Terje-tørrfluepurist-landet til helgatmen oppussing hjemme setter visst en stopper for det

Eirik

Høres kjent ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også en flott fisk på streamer fra den norske streamerserien i forrige uke. Satt ved en dypkulp i utoset og ventet på nattvandrere som kommer opp fra sjøen. Etter en kort mørkeperiode så lysnet det ved 2-tiden og da satt'n på fjerde kastet, etter først å ha lugget i flua. Vanligvis er jeg veldig skjerpet når jeg fisker, men dette var såpass enkelt fiske at jeg tillot meg å ha noen tynne whisky innabords. Følte meg ikke rent lite som en laksefisker da jeg krabbet oppover mot hytta igjen ved 0230-tiden.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. bindebeskrivelsen......

Går det ann å forklare dette på en annen måte? :

"5)

- Som hode spinner jeg ei dubbingløkke av grizzly marabou og surrer den til et relativt stort hode.

- Spinn først ene siden av fjæra i ei løkke og surr framover. Så lager du ei dubbingløkke til, og bruker den andre siden av fjæra og spinner framdelen av hodet.

- Klipp så hodet til form som vist på bildet.

"

Jeg tok ikke helt dette......... Evt en video?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut :P

Hehe, jaja min egen feil som skal vente med alt mulig helt til det i hvert fall ikke passer. Må satse på at fremtidige prosjekter legges til vintern :) Min bedre halvdel har jo ingen forståelse for god-perioder når det gjelder fisking, spesielt ikke når jeg kunne gjort dette for et halvt år siden :) "Du får jo ikke fisk uansett", sier hun  ;D ;D

(beklager off topic :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut :P

Hehe, jaja min egen feil som skal vente med alt mulig helt til det i hvert fall ikke passer. Må satse på at fremtidige prosjekter legges til vintern :) Min bedre halvdel har jo ingen forståelse for god-perioder når det gjelder fisking, spesielt ikke når jeg kunne gjort dette for et halvt år siden :) "Du får jo ikke fisk uansett", sier hun  ;D ;D

(beklager off topic :) )

Høres kjent ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...