Gå til innhold

Årets flotteste fiskeopplevelse så langt


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid en ørret trenger bøye stanga for å gi en flott opplevelse. Mens jeg rusler oppover langs en elv kommer jeg til en sving hvor det er en bratt skrent ned til elva. Jeg kikker forsiktig ned og der står det en flott ørret som jeg lett spotter, setter meg ned og venter og det tar ikke mange minuttene før den begynner å vake. Tar fram kameraet og åler meg utpå skrenten slik at jeg ligger 3-4 meter rett over fisken og blir tilskuer til et av de vakreste skuene jeg har sett. Ørreten vaker rimelig steady i det klare vannet og tar alle de få døgnfluene som kommer forbi. I ca 10 minutt blir jeg liggende og ta bilder. Skulle bare ønske jeg hadde hatt et skikkelig tele objektiv for anledningen. Med 100 mm måtte jeg croppe bildene veldig, og skarpheten er også elendig, men bildene som satt seg fast på netthinna er helt perfekte og skal tas opp igjen gjennom mang en drøm i vinter.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Det hører med til historien at når jeg endelig fikk krysset elva litt lengre ned og kommet meg i kasteposisjon så hadde fisken forlengst sluttet å vake, men angrer ikke et sekund på at jeg ble liggende å nyte vakene istedenfor å kaste på den med en gang.

post-155-13949880175643_thumb.jpg

post-155-13949880176249_thumb.jpg

post-155-1394988017662_thumb.jpg

post-155-139498801771_thumb.jpg

post-155-13949880177348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli vinter før jeg drømmer om sånt. Det skjer så fort jeg kommer inn døra fra forrige tur. Flott rapportering. :)

Fantastiske bilder! Jeg fikk ny skrivebordsbakgrunn ;D

Kule bilder det her, for all del, men hvis du vil ha landets for øyeblikket råeste vakbilder, på desktopen din, bør du i tillegg sjekke bloggen til Øystein her på forumet, http://puristen.blogspot.com/. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli vinter før jeg drømmer om sånt. Det skjer så fort jeg kommer inn døra fra forrige tur. Flott rapportering. :)

Fantastiske bilder! Jeg fikk ny skrivebordsbakgrunn ;D

Kule bilder det her, for all del, men hvis du vil ha landets for øyeblikket råeste vakbilder, på desktopen din, bør du i tillegg sjekke bloggen til Øystein her på forumet, http://puristen.blogspot.com/. Anbefales.

oi, de bildene var magiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du den?

Som sagt så sluttet den å vaka i god tid innen jeg kom i kasteposisjon. Så nei, jeg fikk den kun på bildebrikka.

Kule bilder det her, for all del, men hvis du vil ha landets for øyeblikket råeste vakbilder, på desktopen din, bør du i tillegg sjekke bloggen til Øystein her på forumet, http://puristen.blogspot.com/. Anbefales.

Enig med den. Bildene til Øystein er i en helt annen klasse. Han har både utstyret, tålmodigheten og ferdighetene som jeg mangler til slike bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder  :D  

sikkert off...hva trenger man av objektiver for og ta sånne bilder ?  noen som egnerr seg spesielt til slikt :D  

er no spes innstillinger man bruker ?  :)

sorry helt grønn på slikt , da jeg akkurat har kjøpt meg nytt kamere ...canon 500D  :)

kan gjerne svare i den nybegynnertråden som henning har laget  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Se på Øystein sin blogg.

For å ta slike bilder, trenger du 400mm F4 L objektiv, være på rett plass til rett tid, og rekne med 95% bombilder og bomturer, kunne masse om foto, ta flere bomturer da bildene ikke ble som du hadde tenkt når du kommer til PCen, Ta flere bilder, kjøpe nytt kamerahus for det gamle ikke har gode nok ISO muligheter, ta en bomtur der du ikke får rask nok lukker pga lys, ta 10 turer i godt sollys der fisken ikke vaker osv osv osv.... Før eller siden treffer du et slikt bilde som på Øysteins blogg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott opplevelse Oddbjørn, og skulle GJERNE vært med eg :)

Kanonbilder :)

Vi får ta en tur der sammen til neste sommer Henning. Bare to timer fra Rena så fin dagstur når en er i området.

Nydelige bilder  :D 

sikkert off...hva trenger man av objektiver for og ta sånne bilder ?  noen som egnerr seg spesielt til slikt :D 

er no spes innstillinger man bruker ?  :)

Jeg brukte et 100 mm objektiv og bildene her er beskjært så mye jeg kan, dvs 1:1 på piksel nivå, og dermed blir kvaliteten som den blir. Som Henning sier bør man ha en 400 mm til slike bilder, men 300 går også om man kommer nærme nok og vil ha litt rundt fisken også.

Burde blendet ned litt mer enn jeg gjorde. Tenker F-8 eller F-10 hadde gitt skarpere bilder. Burde også brukt manuell fokusering da autofokusen bommet når fisken var under vann (den har vurdert avstanden til uendelig ser jeg av EXIF filen i etterkant). Etterpåklokskap er alltid kjekt  ;D, men så lærer man kanskje litt til neste gang og kan få en litt bedre resultat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott opplevelse Oddbjørn, og skulle GJERNE vært med eg :)

Kanonbilder :)

Vi får ta en tur der sammen til neste sommer Henning. Bare to timer fra Rena så fin dagstur når en er i området.

Nydelige bilder  :D 

sikkert off...hva trenger man av objektiver for og ta sånne bilder ?  noen som egnerr seg spesielt til slikt :D 

er no spes innstillinger man bruker ?  :)

Jeg brukte et 100 mm objektiv og bildene her er beskjært så mye jeg kan, dvs 1:1 på piksel nivå, og dermed blir kvaliteten som den blir. Som Henning sier bør man ha en 400 mm til slike bilder, men 300 går også om man kommer nærme nok og vil ha litt rundt fisken også.

Burde blendet ned litt mer enn jeg gjorde. Tenker F-8 eller F-10 hadde gitt skarpere bilder. Burde også brukt manuell fokusering da autofokusen bommet når fisken var under vann (den har vurdert avstanden til uendelig ser jeg av EXIF filen i etterkant). Etterpåklokskap er alltid kjekt  ;D, men så lærer man kanskje litt til neste gang og kan få en litt bedre resultat da.

okey takk for svar :) jeg har ett 70-300 ?? kan det duge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder,Oddbjørn! :D

Ellers er jeg enig med deg,for liten brennvidde gir et dårliger utrykk enn hva vi husker,men for oss som ikke var der,er og blir de fine! ;)

Og til Tore,hvis det er noe du ikke skal være redd for når det gjelder foto;er det å prøve: Ingenting kan måle seg med å prøve og feile og rette opp feil og prøve igjen,gang etter gang!

Spør Øystein om hvor mange eksponeringer det er for hver gang det blir vellykket! :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Øystein sin blogg.

For å ta slike bilder, trenger du 400mm F4 L objektiv, være på rett plass til rett tid, og rekne med 95% bombilder og bomturer, kunne masse om foto, ta flere bomturer da bildene ikke ble som du hadde tenkt når du kommer til PCen, Ta flere bilder, kjøpe nytt kamerahus for det gamle ikke har gode nok ISO muligheter, ta en bomtur der du ikke får rask nok lukker pga lys, ta 10 turer i godt sollys der fisken ikke vaker osv osv osv.... Før eller siden treffer du et slikt bilde som på Øysteins blogg :)

400mm f5,6 holder, f4 hadde vært morro en 500mm hadde vært enda litt bedre og selv med slike brennvidder så må man snike seg inn på fisken slik at den er mindre en 5m fra deg helst rundt 3m og da snakker vi om å snike seg inn på en steady fisk som du kan pirke i hode med en 9 fots stang og det på dager med sterkt solys (absolutt ikke lett).

Anbefaler alle å ta noen vakbilder det å sette seg ned å studere vaket i detalj er helt rått, når du fyrer av kameraet så ser du ufattelig mange flere detaljer så selv om utsyret ikke er på det nivået som jeg beskriver over så kan man ta flotte bider med det meste av objektiver på markedet det er det å komme seg nært nok som er den største utfordringen, skikkelig indianer kryping er til tider veldig morro og jeg kan love deg at du blir en bedre fisker av krypingen.

Vakbildere et felt det er lett å bli hekta på, og skal man bli en god fotograf så er det veldig gunstig å fokusere på en fotosituasjon og fordype seg skikkelig i den, ta tusenvis av like bilder og bare gjøre små forandringer for å se hva som funker best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Øystein sin blogg.

For å ta slike bilder, trenger du 400mm F4 L objektiv, være på rett plass til rett tid, og rekne med 95% bombilder og bomturer, kunne masse om foto, ta flere bomturer da bildene ikke ble som du hadde tenkt når du kommer til PCen, Ta flere bilder, kjøpe nytt kamerahus for det gamle ikke har gode nok ISO muligheter, ta en bomtur der du ikke får rask nok lukker pga lys, ta 10 turer i godt sollys der fisken ikke vaker osv osv osv.... Før eller siden treffer du et slikt bilde som på Øysteins blogg :)

400mm f5,6 holder, f4 hadde vært morro en 500mm hadde vært enda litt bedre og selv med slike brennvidder så må man snike seg inn på fisken slik at den er mindre en 5m fra deg helst rundt 3m og da snakker vi om å snike seg inn på en steady fisk som du kan pirke i hode med en 9 fots stang og det på dager med sterkt solys (absolutt ikke lett).

Anbefaler alle å ta noen vakbilder det å sette seg ned å studere vaket i detalj er helt rått, når du fyrer av kameraet så ser du ufattelig mange flere detaljer så selv om utsyret ikke er på det nivået som jeg beskriver over så kan man ta flotte bider med det meste av objektiver på markedet det er det å komme seg nært nok som er den største utfordringen, skikkelig indianer kryping er til tider veldig morro og jeg kan love deg at du blir en bedre fisker av krypingen.

Vakbildere et felt det er lett å bli hekta på, og skal man bli en god fotograf så er det veldig gunstig å fokusere på en fotosituasjon og fordype seg skikkelig i den, ta tusenvis av like bilder og bare gjøre små forandringer for å se hva som funker best :D

bruker du polaroidfilter forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...