Gå til innhold

Sjusjøen?


André A

Anbefalte innlegg

Heisann! Skal en uke til Sjusjøen(fra søndag). Har vært der en del før og prøvd lykken i både Fjellelva, Åstaelva og vannet som ligger like ovenfor bomstasjonen ved Åstaelva. Ikke hatt det helt store fisket. Noen som har tips til bedre vann/elver som er verdt å teste med fluestanga i dette området?

På forhånd takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bor i området og var i fjellelva for en liten stund siden. Da var det veldig bra der! :)

Ellers så kan du ta turen nedover mot lillehammer og ta deg en tur på abbortjern!

Der er det veldig fint!:)

Du har også et vann som heter Lunken som ligger like ved Fjellelva. Der er det mye og stor fisk.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Fisker du langt ned i fjellelva? Jeg har bare fisket i den øvre delen og stort sett fått småfisk. Var i kontakt med en større fisk(halvkilo?) som vaket jevnt på et stilleparti der, men fikk den ikke opp. Lunken, er det det store vannet på andre siden av demningen der Fjellelva starter? Regner med at navnet Abbortjern kanskje er noe misvisende  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker fra der elva starter og et godt stykke nedover. Har erfart at jo lenger ned du går jo større blir fisken:)

Det vannet på andre siden av demningen mener jeg heter kroksjøen eller no sånt.

For og komme til Lunken må du kjøre mot Sjusjøen igjen fra fjellelva. når du kommer på en bakketopp går det en vei opp til høyre. Du ser det hvis du søker deg inn på et kart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra en uke på Sjusjøen - med(som vanlig) meget dårlig fiske  :P

Fikk faktisk ikke en eneste fisk på flue. Prøvde Fjellelva, Åstaelva, Mortmannstjern, Melsjøen, Abbortjernet og Lunken. Eneste fangsten sto guttungen(på 8 år) for, en pen 300grams på mark i Fjellelva og en 250grams i Åsta.

Abbortjern var et meget pent vann som jeg fikk ganske store forventninger til, men etter fem timer uten tegn til liv ga jeg opp. Var der på kvelden og fikk med meg solnedgangen, men vannet virket forhekset. Tror aldri jeg har vært på et vann der det ikke har vært et eneste vak(jeg er en jævel til å spotte vak). Gikk rundt vannet to ganger. Ingen vits i å dra på moltetur dit nå, for å si det sånn  ;)

Neste gang tror jeg at ferden får gå mot Øyerfjellet. Der vet jeg om et par gode vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fisker på Ukstjønn lenger eller? Jeg fisket mye der fra 94-2000. Fikk jammen mye pen fisk også fra 450 til 900.

Var alltid bra med mygg der og brukbart med vårfluer. Har også hatt noen supre bibioturer dit også. Lenge siden nå.. virker som vannet gradvis ble ødelagt av overfiske som steg proporsjonalt med antall hytter som kom opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen turer dit uten det helt store. Utifra det jeg har hørt av folk er det dårligere der nå om dagen. Ble veldig mye fisket en periode. Er litt sånn i Øyerfjellet tror jeg. Er bra 2-3 år, så blir det tatt ut for mye stor fisk. Går noen år igjen, noen begynner å få fin fisk igjen og forteller alle om det. Så er det pån igjen.

Nå er det vel litt OT geografisk sett dette her, men Øyerfjellet kunne godt kostet på seg litt nye regler. Nå er det minstemål overalt, null maksmål! Trenger vel strengt tatt ikke mer av småtassene her oppe. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fisker på Ukstjønn lenger eller? Jeg fisket mye der fra 94-2000. Fikk jammen mye pen fisk også fra 450 til 900.

Var alltid bra med mygg der og brukbart med vårfluer. Har også hatt noen supre bibioturer dit også. Lenge siden nå.. virker som vannet gradvis ble ødelagt av overfiske som steg proporsjonalt med antall hytter som kom opp.

Vær helt trygg på at det er noen som fisker på Ukstjønn! Stort sett går det i mark og søkke. Je synes allikevel ikke det er mer folk der nå enn for 10-25 år sida) Var der i helga, og synes at fisken har blitt mindre, altså de fiskene som er der er mindre enn de som var der før, og at de større (400 gr+) har blitt magrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har noen ferske rapporter eller tips om fiske i området rundt Sjusjøen?

Etter noen år uten særlig med fisking har jeg blitt bitt av basillen igjen, skal oppover en tur om to uker og gleder meg veldig!

Planen er å ta turen til Åsta og Fjellelven, men er veldig åpen for tips  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er myyyyyye småfisk i fjellelva ;) Men er også noen fine eksemplarer der som alle andre steder, stort sett fått minst en på 300-500g hver tur. Men de virkelig store kommer nok kun opp for og gyte og går ned igjen vill jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...