Gå til innhold

Hvorfor er fluefiske EDELT?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Lillevann: Du har ikke vært borti mange selektive fisker?

Lillevann har vært borti flere fisker enn de fleste. Poenget er at du ikke kan vite hvorfor fisken tar akkurat når den tar.  Du kan selvfølgelig tro at det er fordi du har funnet den rette flua - "knekt koden".  Det er kult å tro for en hardbarket imitasjonsfisker.  Du vet imidlertid ikke.  Kanskje hadde den tatt noe annet også.  Jeg sier ikke at det ikke finnes perioder med såkalt "selektiv" ørret, men jevnt over er det slik at ørreten har mindre eller større bitevillighet - uavhengig av hva du fisker med.  En god dag med fluestanga innebærer som regel også en god dag for han med slukstanga - og omvendt.  Så finnes det unntak. Det er jeg klar over.

Du har nok veldig rett. Men de fleste av oss vil gjerne at det er "vi" som har funnet rette flua, knekki koden.

Hvor mange ganger har jeg ikke "bare" satt på ei teit flue, og fått fisk?

Maaaaange ganger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For det første, fluefiske er omtrent like edelt som å tørke seg i ræva med ei kongle, altså IKKE veldig edelt.

Det var kanskje det på Halford og Skues tid, men det begynner å bli noen sesonger siden . . .

Men det er moro, ufattelig moro, og det er vel årsaken til at de fleste parkerer slukstanga etterhvert som de mestrer fluefisket.

Helt enig med AR her ; oppfatningen av at fluefiske er edelt ligger først og fremst hos fluefiskere som har et sterkt ønske om at det skal være nettopp det. Det er vel de samme som opphøyer fisk som ikke tar flua helt uten videre til å være utrolig smart . . . Smartere enn folk flest  ;D

Og når det gjelder tørt v/s nymfe . . . Er det i det hele tatt noen som fisker med nymfe i norge, bortsett fra i konkurranse, eller på vinter/tidlig vår ?

Joda, selvfølgelig er det det, men jeg må ærlig innrømme at jeg knapt ser noen fluefiskere som fisker med nymfe i de elvene jeg besøker mellom mai og september. Kanskje ikke så rart, for man finner alltids en vakende fisk, og det er ikke mange jeg tror på om de forteller meg at de syntes det er mer gøy å lure fisk på nymfe enn på tørrflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer egentlig om vi mener fluefiske er mere edelt enn annet fiske, og ender opp med å diskutere om tørrfluefiske er mere edelt enn nymphe.... skulle gi svar på det opprinnelige spørsmålet det!!! ;D

En tørrfluefisker mener jeg ikke er noblere enn en nymphefisker. Jeg anser for eksempel en dyktig nymfefisker til å være en mye dyktigere fisker enn hvilken som helst tørrfluefisker. Årsaken er at han etter min mening må inneha mye mere kompetanse og ferdigheter enn en tørrfluefisker har for å oppnå sin ønskede suksess.

Selv er jeg en dårlig nymphefisker - noe som irriterer meg voldsomt! Jeg skulle gjerne ha kunnet og lært mere om det. Det er faktisk et av høstprosjektene mine. Blant annet skal jeg til Bosnia en tur, der kommer jeg ikke utenom til tider antar jeg.

Derimot tror jeg en ren tørrfluefisker vil ta mere fisk på tørt enn en som fisker med alt. Ganske enkelt fordi han er i stand til å vente lengre til rett øyeblikk før han fisker. Jeg anser meg selv som en jævlig god venter ;D ;D Det er jo også slik da at den som venter på noe godt, sjelden venter forgjeves..... Men mere noblere å sitte å vente, enn å utøve andre og mere avanserte teknikkere synes jeg ikke det er.. Det er et valg man gjør. Selv venter jeg som regel - og fisker tørt. Det er jo også slik at man vil vente til man ser den store osv osv... Men å tro at det er så edelt å vente, synes jeg bare er tøys. Som sagt - det er et valg man gjør.

NB: Jeg drar til Bosnia for å oppleve nytt. Kreves det der nymphing med micronympher, da får jeg lære meg det da. Blir litt for dumt å sitte ei uke på en stein og vente på en fisk som ikke beiter annet enn på fridriftsdøgnfluenympher. (Når det er sagt, sies det at de til tider setter pris på spent spinners i str small også der nede..yumyum ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn tørt er for tapere!

Tørt er egentlig for nybegynnere, dvs. for de som ikke er erfaren og dyktig nok til det vanskelige og kompliserte nymfefisket.

Det er vel heller slik at tørrfluefiskeren ikk gidder gjøre kjedelige ting og er derav mere bevisst

Kanskje det, men for meg er det litt det samme som med religion. Jeg har så vanskelig for å tro på noe jeg ikke ser.

Jens

Enig med både RBK og Staffan. Tørrfluefiske fordi det er visuelt og morsomt. Denge med streamer f.eks er KJEDELIG. Nymfing hvor du ser fisken i en glassklar elv derimot, det kan jeg gå god for.

Lillevann: Du har ikke vært borti mange selektive fisker?

Er ikke nymfefiske visuelt? :o

Nymfefiske for meg handler om å gå på jakt etter ørreten. Man ser en ørret som kommer svømmende på 1,5 meters dyp og når fisken er på ”passelig hold” lobbes nymfa foran fisken.

Dette er fullt mulig i de krystallklare fjellvannene jeg fisker i, og er den fiskemetoden jeg bruker aller mest. Man ser da alt som skjer under vann, fra fisken ser nymfa til den bestemmer sg for å ta. Blindfiske er det svært svært svært sjelden jeg tyr til.

Er jo det jeg sier, det kan jeg gå god for;) Men for å være ærlig så syns jeg alle burde fiske på den måten døm syns er kulest. Enig med Eikre, det er ikke edelt! Bare moro, syns nå jeg væffal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Angående nymfe/tørt diskusjonen: Nevn én dyktig nymfefisker som er relativt dårlig til å fiske tørt!  ;);D

Og når du har gjort det så finner du en som er motsatt. Hva var lettest?  :P

Edelt fiske liksom. Dette dere mener, eller?.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nymfe/tørt diskusjonen: Nevn én dyktig nymfefisker som er relativt dårlig til å fiske tørt!  ;);D

Edelt fiske liksom. Dette dere mener, eller?.

Er nok enig med deg der Erik. Min kommentar over, var ment som følger: Hvis man velger å fiske bare med tørt og dermed bare vente. Tror jeg tørrfluefiskeren vil ha mere suksess på det stedet.... til slutt.....enn nymphefiskeren på det stedet hvis han skal ta den på tørt.

Det er jo ofte slik at tørrfluefiskeren ofte tar mere fisk des ferre kast han tar hehe ;D

Nå skal jeg være ordentlig arogant! En tørrfluefisker som har vært en meget dyktig nymphefisker tidligere, men som har funnet ut at - jeg har fra denne dagen lyst til å vente til å fiske til den kommer helt i filmen og tar fordi jeg synes det er noe som gir meg mye - selv om jeg kunne ha oppsøkt den på dypere vann fordi jeg kan det..... oki... da blir det litt som Staffan sier det (sommeren er lang, jeg trenger ikke å ta all verdens fisker.. jeg kan like godt vente på den)... Da rspekterer jeg det!

De som ennå ikke har forsket ut nymphefiske nok. Men bare har lyst til å ta den på tørt fordi det er visuelt og at Staffan sier det og at Terje er kul og at det morsomt å binde tørrfluer osv... de mener jeg kan klabbe igjen i forhold til nobelt fiske iallefall.

Jeg synes tørrfluefiske er morsomst..... men jeg er ærlig og åpner for at det er mye jeg ikke kan! Kansje vil ny kunnskap åpne for at jeg synes annet fiske er morsommere? Kansje ikke? Uansett så vet jeg det ikke. Det jeg vet er at med mere kunnskap innen annet fiske, vil det gjøre at jeg sansynligvis blir dyktigere til å fiske på de måtene jeg vanligvis benytter.

Kansje jeg ender opp som nympher? kansje jeg ender opp som en dyktigere tørrfluefisker? Sansynligvis vil jeg ende opp som dyktigere på begge deler! Uansett vil jeg ikke i mellomtiden bli mindre edel i mine øyne....

Akkurat nå lurer jeg faktisk på hvilke micronympher jeg bør binde under min familieferie i morgen. Det er noe jeg ikke kan! Har fått tilsendt kuler i xxs, men vet ikke hva som er lurt (send PM) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, fluefiske er omtrent like edelt som å tørke seg i ræva med ei kongle, altså IKKE veldig edelt.

Det var kanskje det på Halford og Skues tid, men det begynner å bli noen sesonger siden . . .

Men det er moro, ufattelig moro, og det er vel årsaken til at de fleste parkerer slukstanga etterhvert som de mestrer fluefisket.

Helt enig med AR her ; oppfatningen av at fluefiske er edelt ligger først og fremst hos fluefiskere som har et sterkt ønske om at det skal være nettopp det. Det er vel de samme som opphøyer fisk som ikke tar flua helt uten videre til å være utrolig smart . . . Smartere enn folk flest  ;D

Og når det gjelder tørt v/s nymfe . . . Er det i det hele tatt noen som fisker med nymfe i norge, bortsett fra i konkurranse, eller på vinter/tidlig vår ?

Joda, selvfølgelig er det det, men jeg må ærlig innrømme at jeg knapt ser noen fluefiskere som fisker med nymfe i de elvene jeg besøker mellom mai og september. Kanskje ikke så rart, for man finner alltids en vakende fisk, og det er ikke mange jeg tror på om de forteller meg at de syntes det er mer gøy å lure fisk på nymfe enn på tørrflue.

Du glemte det viktigste; nemlig at det krever justeringer rett og slett en del "arbeid" før en kommer i modus....det er vanskelig å gjøre dette skikkelig, og ikke alle steder er like egnet.

Kanskje derfor jeg heller ikke påtar meg dette litt krevende fisket overalt og alltid.

Noen ganger er det bare en naturlig del av kroppe og hode, og jo mer mer spesialisert utstyr/riktig tilpasset utstyr vi får tilgjengelig, jo mer naturlig blir det å nyte dette fisket.

Stig...som elsker kose meg med tørrfluefiske på langt og nært hold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Alt annet enn tørt er for tapere!

Er det i det hele tatt noen som fisker med nymfe i norge, bortsett fra i konkurranse, eller på vinter/tidlig vår ?

Joda, selvfølgelig er det det, men jeg må ærlig innrømme at jeg knapt ser noen fluefiskere som fisker med nymfe i de elvene jeg besøker mellom mai og september. Kanskje ikke så rart, for man finner alltids en vakende fisk, og det er ikke mange jeg tror på om de forteller meg at de syntes det er mer gøy å lure fisk på nymfe enn på tørrflue.

15.gif

Nå må det snart bli slutt på denne holdningen som er rimelig særnorsk, ja faktisk helt på linje med lengdekasting på plen (Nå sikter jeg ikke til deg Lars. Du er helt sikkert ikke en av disse). Vi er omtrent eneste nasjon som kaster og kaster og kaster og tørrfluefisker og tørrfluefisker og tørrfluefisker og ser ned på alle som ikke kaster langt nok eller fisker tørt nok. Ja, vi ser ned på dem. Ikke prøv å juge engang! Vårt fiske er er best og edlest. Ellers hadde vi ikke engang tenkt ordet edelt.

Det er "vi" som har forstått hva fiske dreier seg om.

Det er "vi" som kan stå i timevis og beundre kastebukter.

Det er "vi" som imiterer det fisken spiser.

Det er "vi" som kan lese ei elv.

Det er "vi" som ser vak.

Det er "vi" som .... det er bare å fylle på i det uendelige.

Det er garnfiskere, oterfiskere, slukfiskere, markfiskere/meitefiskere, streamerfiskere og tsjekkisk nymfefiskende konkurransefiskere, som ikke har skjønt bæret, bruker latterlig utstyr, ikke kan kaste, ikke imiterer fiskens mat, dreper fisk, forsøpler og bråker. Dessuten er de ikke like blide og lykkelige som oss fluefiskere med verdens tørreste hånflir. Men vi ser selvsagt ikke ned på dem. Det er jo ikke deres feil at de ikke vet bedre... Stakkars!

Nei, jeg vil ikke høre ett ord fra en eneste tørrfluefisker om edel eller adel! Ikke før dere snakker sant og innrømmer at dere er det nye adelen. Adel kommer forresten av det tyske ordet edel (rent, uforfalsket).

Derfor fisker man med nymfe et annet sted enn der de edle tørrfluefiskerne er slik at denne adelen slipper å måtte belemres med synet av korte kast og store fangster.

;D ;D

Eller kort:

Man fisker ofte forskjellige teknikker på forskjellige steder. Derfor ser du ikke nymfefiskere så ofte Lars. Men de er der. Eller rettere sagt vi og en haug med ikke-norske. Altså almuen og turistene.

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler av hele den diskusjonen, noe innleggene mine forhåpentligvis gir inntrykk av.  ;D

Og jeg tror alle som har fisket litt rundt i verden gjør det samme. Jeg vet om nordmenn som har kommet til NZ med tørrfluefiske-holdningen sin og vært her over en måned uten å få fisk  :-X. DET er flaut! Og det er vel hovedgrunnen til at de fisker i den samme elva, på de samme strekkene, på de samme fiskene...  ;D

Men hver og en får finne sin greie. Min greie er å stadig søke nye utfordringer med fluestanga. Andre vil bare kose seg og slappe av. Og Gud velsigne dem for det!

I min bok er vi alle brødre og søstre gjennom et bånd som ikke kan være noe annet enn et fluesnøre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker ofte forskjellige teknikker på forskjellige steder. Derfor ser du ikke nymfefiskere så ofte Lars. Men de er der. Eller rettere sagt vi og en haug med ikke-norske. Altså almuen og turistene.

;D ;D

Det er jo riktig som du sier Erik, ikke alle elver og forhold er særlig egnet for nymfefiske.

Når jeg nevner at man alltids finner en vakende fisk, så er ikke det hovedgrunnen til at man ser så få som fisker med nymfe i norske elver.

Hovedgrunnen er nok at så få mestrer det (de fleste av oss tørrfluefiskere liker bedre å hevde at vi syntes det er kjedelig enn å innrømme akkurat det)  ;D

For min egen del ligger årsaken til at jeg ikke mestrer nymfefiske i at jeg syntes det er så stas å fiske på vakende fisk, at det blir rett og slett ikke tid igjen til å lære seg noe annet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del ligger årsaken til at jeg ikke mestrer nymfefiske i at jeg syntes det er så stas å fiske på vakende fisk, at det blir rett og slett ikke tid igjen til å lære seg noe annet  :)

Den skjønner jeg Lars. Selv har jeg vært åpen for å prøve mye forskjellig, men jeg kjenner ofte at tiden ikke strekker til. Så mye blir halvveis. Har jo denne jobben her også da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår er tråden på veg til å skifte tema til hvilken teknikk er best og; hvilken sekt hører jeg til? Trådstarteren spør altså om; "Hvorfor er fluefiske EDELT?".

Fluefiske er EDELT fordi;

alle som fisker med flue er gentlemen

alle fluefiskere har respekt for fisken og behandler den deretter, enten den blir satt tilbake i sitt rette element eller havner i gryta

alle fluefiskere fisker lovlig og betaler fiskekort med glede ;D

alle fluefiskere respekterer hverandre og alle andre fiskere uansett hva de fisker med, så lenge det er lovlig

alle fluefiskere har stor respekt for naturen og tar vare på den etter beste evne, ved bl.a. ikke å legge igjen søppel og dritt etter seg der de ferdes

etc. etc.

Er det ikke slik de fleste av oss er, eller i det minste ønsker å bli oppfattet å være?

Jens

PS. Jeg har ikke prøvd å antyde at vi er noe bedre enn de som fisker med andre redskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...