Gå til innhold

Se lina i mørket


yardbird

Anbefalte innlegg

Etter som nattsynet blir dårligere har jeg stadig større problem med å se lina  når det mørkner.  Dette er spesielt et problem når jeg fisker i utos eller elv med sakte til middels fart i strømmen og kaster rett til side eller skrått nedstrøms.  Motstrøms er knapt å tenke på. Når det er lyst kan jeg manipulere lina og følge med stangtuppenmens lina driver, men dette har jeg problem med å gjøre effektivt når det mørkner.  Fargen på lina har selvsagt en viss betydning, grell oransje synes best, mens duse farger forsvinner raskt.   Står ofte og ønsker lina hadde et selvlysende parti noen meter bakover fra der klumpen går over i skyteline.  Andre som har dette problemet - eller har løst det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Var nok den som hadde gjort utslaget i dag tenker jeg...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Jeg tror Guideline også hadde et snøre som kunne lades opp, og lyste i mørket.

Dette er et rent teknisk spørsmål, så det kan sikkert Rune, Glenn eller Bjørnar svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Jeg tror Guideline også hadde et snøre som kunne lades opp, og lyste i mørket.

Dette er et rent teknisk spørsmål, så det kan sikkert Rune, Glenn eller Bjørnar svare på?

Det var vel tri cast ultra glow mener jeg og huske,ladet opp av lyset (fosfor)varte vel en time eller to??så måtte det lades igjen med lommelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Jeg tror Guideline også hadde et snøre som kunne lades opp, og lyste i mørket.

Dette er et rent teknisk spørsmål, så det kan sikkert Rune, Glenn eller Bjørnar svare på?

Vi hadde engang et "glow" snøre i tricastserien ja. Etter min mening var tanken god, men det var også etter min mening en flopp. Nattfiske med flue er vanskelig, det skal være vanskelig. Du må kaste uten å se. Det handler om erfaring og feeling. Du må ha såpass god snørekontroll at det ikke blir krøll selv om du ikke ser. Det handler litt om stang, litt om snøre og mye om fortom. I mørket kan ikke ting være marginalt. Du må simpelthen ha kontroll - derfor controll hehe (kommer senere). Selv foretrekker jeg mere følsomme , gjerne tregere stenger til dette fisket. Jeg liker litt tregere snører som ladder hele veien. Gjerne i retning tradisjonelle WF taperinger. Mitt absolutt favorittsnøre er - nå tør jeg å anbefale det da det ikke er i ordinær salg lenger - guideline controll. Det er et tradisjonelt wf snøre med litt kortere klump. Laget for nybegynnermarkedet. Snøret gir god snørekontroll og rolig jevn overrulling. Bygger man en fortom med tung butt, kan man med spissen regulere en kontrolert fortom (i mange kast før det blir floke :-))

Forøvrig tror jeg det er en butikk i Oppdal (MX?) som har dette på supertilbud ennå?? Anbefales. Coating er som på gamle procast - uslitelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rio har, eller ihvertfall hadde, ei line som skulle være selvlysende i mørket . . . AquaLux eller noe sånt, tror jeg den het  ;D

Den måtte vel "lades" opp i godt lys for at det skulle fungere, såvidt jeg forsto.

Aldri prøvd den selv, og det er sikkert noe jalla-greier  ;)

Var nok den som hadde gjort utslaget i dag tenker jeg...  ;D

Tror vi hadde trengt lys fra flere retninger for å få utbytte i dag, Kim  :o Makan til bedritent fiskevær  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Nattfiske handler ikke om "feel" det handler om en 5 cm lang og 2 m bred spiss  ;D ;D ;D

Hehe snakk for deg selv. Det jeg ville frem til er: hvor mye ser du de neste 20 min etter at du har tent ei lommelykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Nattfiske handler ikke om "feel" det handler om en 5 cm lang og 2 m bred spiss  ;D ;D ;D

Hehe snakk for deg selv. Det jeg ville frem til er: hvor mye ser du de neste 20 min etter at du har tent ei lommelykt?

Det jeg ser i de 20 minuttene er en ubrukelig spiss  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Nattfiske handler ikke om "feel" det handler om en 5 cm lang og 2 m bred spiss  ;D ;D ;D

Hehe snakk for deg selv. Det jeg ville frem til er: hvor mye ser du de neste 20 min etter at du har tent ei lommelykt?

DU behøver vel ikke se på lykta, låkk øya da for pokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Nattfiske handler ikke om "feel" det handler om en 5 cm lang og 2 m bred spiss  ;D ;D ;D

Hehe snakk for deg selv. Det jeg ville frem til er: hvor mye ser du de neste 20 min etter at du har tent ei lommelykt?

DU behøver vel ikke se på lykta, låkk øya da for pokker :)

Og hva er da vitsen med å tenne lykta da? Hvis man skal lukke øynene?

;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Registrerer at selv om jeg er kjent for å være best i alt, så rettes alikevel ikke slike spørsmål direkte til meg.

Jeg tillater meg uansett å svare, selv om svaret sier seg selv : For å spare batterier ! Ikke så rart, med de prisene som er på batterier nå om dagen  :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Willy! Nattfiske handler om "feel". Og hva skjer hvis du tenner en lykt og lyser på noe du driver med?

La meg høre :) Hvorfor tenner jeg ikke lykta før jeg MÅ når jeg fisker om natta? :)

Registrerer at selv om jeg er kjent for å være best i alt, så rettes alikevel ikke slike spørsmål direkte til meg.

Jeg tillater meg uansett å svare, selv om svaret sier seg selv : For å spare batterier ! Ikke så rart, med de prisene som er på batterier nå om dagen  :o  ;D

Helt klart,Lars,med de prisene er det bedre å knekke ei stang eller to. ;)

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill både to the point og litt på siden. Det kan virke som noen har misforstått litt hva jeg i utgangspunktet er ute etter (muligens har jeg forklart meg uklart), men det er altså ikke kastinga som er problemet - den er, som noen skriver - feeling, og det går stort sett greit uten å se lina i lufta - problemet er å se lina PÅ VANNET, (når den driver nedover elva, spesielt på glatt strøm mot utos/brekk der strømmen gradvis aksellerer), slik at jeg kan manipulere den med løft, mending m.m. for å få flua til å oppføre seg mest mulig slik den skal i ulike faser av flytet - det dreier seg for mitt vedkommende mest om fiske på eller i/like under overflata. Jeg luftmender ofte i utkastet, men etter litt drift vet jeg ikke eksakt hvor flua er og hvordan lina ligger, og da blir det å løfte og mende på mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...