Gå til innhold

Sigve sin store stygge byggetråd


Sigve

Anbefalte innlegg

Vi kan kanskje få et lengere foredrag på flubindermønstringen/juletrefesten 15 januar... Ikke Marthas Engler, men "JB`s fluer" - snakk med fluene dine og få et bedre fiske... Noe sier meg at jeg har et stk igjen før min fluebinding er på det nivået ;D

Det ble en gang sakt at det eneste Maradonna ikke kunne gjøre med en ball, var å få den til å snakke. Etter et JB kurs kunne det altså vært håp.

Sorry Sigve, det er ikke meningen å fukke opp bloggen din ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 506
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Siden det er så mange som aldri har spurt tenkte jeg at jeg skulle vise hvordan jeg lager korkhåndtak. Det er i grunn utrolig lett og gjort på noen få minutt.

Hva trenger vi? Jo et gjengestag, noen muttere, store skiver (ikke kneip), korkringer, ei rund fil, og smeltet lett vaniljeis. Noe til å skru med er heller ikke feil.

I og med at korkringene er bleket må jeg pusse lett av litt rester av blekemiddelet og små biter som sitter fast i ringene. Dette slik at jeg får en ren overfalte og at det ikke blir hvite ringer i håndtaket.

Deretter filer jeg opp hullet i ringen til 8mm. De leveres nemlig med 6mm hull så jeg sparer meg for mye arbeid ved å gjøre dette nå. Er stanga mindre enn 8mm hvor korken skal sitte så bruk 6mm gjengestag.

Deretter dypper jeg en og en korkring og trer dem på staget. Dette repiterer jeg til det kjedsommelige, eller til jeg har fått på så mange ringer jeg vil ha. I dette tilfellet skal håndtaket bli 6,5 tommer, altså 13 ringer. Sette på en stor skive og skrur til med mutteren. Da tyter isen ut fra alle sprekker og oppi boksen igjen. Flott!!

Sånn nå må det bare tørke :)

post-969-13949882966749_thumb.jpg

post-969-13949882967328_thumb.jpg

post-969-13949882967819_thumb.jpg

post-969-13949882968307_thumb.jpg

post-969-1394988296879_thumb.jpg

post-969-13949882974678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gitt surringene 2 strøk med lakk. Lakken har jeg tynnet ut 30%.

Det er nå tid for å fjerne nypper og andre ujevnheter. Dette er tidkrevende arbeid. Jeg starter med å fjerne de største humpene med en skapell. Deretter pusser jeg lakken jevn med 1200 grit papir. Her må du være forsiktig så du ikke pusser på blanken.

Etterpå fjerner jeg støv med en klut og litt whitespirit. Jeg bruker ikke rødspirit på plast da jeg har sett at det har sprukket etter noen måneder. Nå er jeg dette glass men jeg gidder ikke sjangse det. Lett overtro er fint å ha.

post-969-13949883067946_thumb.jpg

post-969-13949883068209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke sikker på hva farge surringene har på originalen. Så det ble en skrape i lakken :rolleyes: Selv hadde jeg tenkt å prøve klare surringer igjen men fikk ikke det til denne gang heller :( Derfor prøvde jeg forskjellige farger. Var lenge på sort, men tenkte dette ville bli litt kjedelig.

Jeg bruker scala perfect ja. Fynker godt da den tørker utrolig fort. Eneste minus er at den ikke er så blank som Ravi. Derfor avslutter jeg med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten followup på surringene til diamondglassen så har jeg nå gjort meg ferdig. Er godt fornøyd med resultatet. Venter kun på windingchecken som jeg måtte bestille fra Grandes. Håper den kommer i posten i morgen. Da kan jeg surre ferdig bunndelen og lime inn navn og nummer som kom med blanken/klinga. Kanskje den da er klar til helga og kan bli med på en liten høsttur??

post-969-13949883191447_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...