Gå til innhold

Arnt Mollan........


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

........kommer med filmslipp før jul....på Sherpa, jeg vil tro at dette er i tråd med det som Arnt bruker å lage.....100%

kvalitet på opptak. Jeg kjenner ikke til innholdet, men jeg vet at dette vil være meget lærerikt for oss flufiskere!!! Ikke spør om priser eller noe....vet bare at jeg skal ha......se ellers på dette, sendt på NRK sist høst    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/549222/

gleder meg!!

[attachimg=1]

post-0-13949883432527_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli spennende å se. Fin ut i naturen dok også.

Jostein Berg i slutten der, i kjent stil :)

Arnt er konge med kamera, og en veldig hyggelig kar.

Gleder meg til å se resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi i Fluegruppa, Grenland Sportsfiskere, var så heldige å ha Arnt som foredragsholder for et par uker siden. Her ble noe av det som kommer på dvd vist. Les gjerne referat fra foredraget:

ARNT MOLLAN, Ørreten og døgnflua

En kald novemberkveld hadde Fluegruppa, i Grenland Sportsfiskere, Arnt Mollan på besøk med foredraget ”Ørreten og døgnflua – tettere på enn noen gang”.

Innledningsvis ble fikk vi innblikk i litt av det Arnt driver med utover å filme ørret. Vi ble påminnet om oljekatastrofen i Langesunds-bukta da ”Full City” drev på land sommeren 2009. Kortfilmen han viste fikk frem det essensielle ved ulykka – tjukk olje drev på land, fulger døde og mange frivillige deltok i redningsaksjonen for å berge flest mulig fugl, samt i opprenskingsarbeidet i strandsonen. Kontrastene var store fra den seige svarte olja til den hvite svanen som svømte lykkelig av gårde etter å ha blitt reddet fra døden i katastrofen…ja, her var det sterke scener som gjorde uslettelige inntrykk!

Så over til døgnflua og ørreten – at det ble tettere på enn noen gang var det hold i! Noen utrolige nærbilder av døgnfluer, og andre insekter, ble vist. Detaljerte filmsekvenser av klekking, parring, egglegging og skifting av ”skinn” og annet ble vi vitne til – det var nesten ”litt skummelt” å se så detaljert film av disse skapningene – godt de er små…

Opptakene av ørretene som ringet inn ørekyt-stimen var svært spennende – her ble vi vitne til at ørretene samarbeidet om å holde stimen i sjakk,  for så å skifte på å angripe stimen for å skaffe seg en godbit.  Dette var skikkelig action-scener! I tillegg til ovennevnte var vi med på revirkamp- og gyting blant storørret – ja, jeg skrev ”ble med på” fordi disse ørretene nærmest svømte inn i objektivet på kameraet til Arnt.

Kultiveringsarbeid, ved fangst av stamfisk, sammen med 7.klassinger som var involvert i den årlige dugnaden, for å videreføre genene til disse storørretene var tøft  – gjett om de husker disse mørke høstkveldene hvor storørret på opp i mot 8 kilo svømte mellom beina på dem! Og som Arnt fortalte – enkelte av disse ”gamlekara”, som tar med seg unger på stamfiske, fisker nesten aldri – de får spenning og inspirasjon i dette kultiveringsarbeidet! Noe å dvele litt over i tider da en del fiskeforeninger sliter med å få tak i folk til ulike kultiveringsoppgaver….

Oppsummet er det bare å si – en utrolig kveld hvor vi fikk se unike opptak av både insekter og ørret. At Arnt sine opptak også ”røpte” hvordan døgnfluene oppførte seg- og så ut, nede i vannmassene med sine ”blink og flash”, forteller at det kanskje ikke så rart at de gamle klassiske fluene som ”Zulu-silver og Telemarkskongen” bidro til at sportsfiskere fikk fisk på flue før også…

Terje Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...